Flup Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 @appelvrouw Dat is helemaal luxe, dat andere mensen de zware klussen doen. Kun je lekker veel tegelijkertijd doen. En er moet natuurlijk altijd iemand opletten of alles wel goed gaat. Doe je goed. Vandaag weer verder aan het lasagnabed gewerkt, de omtrek is klaar. Nu nog vlechten en de inhoud opvullen. Morgen maar even de boer bellen voor wat hooi, want dat heb ik dan weer niet in huis. Ik vind dit echt briljant, zo kun je je tuinafval prima kwijt. Super manier van recyclen! Het ziet er nu nog niet zo mooi uit, maar ik ben meer dan tevreden. Heb ik straks toch ruimte voor mijn pompoenen. Zo ziet het er nu uit. De kleine takjes moeten nog gevlochten worden en de palen zaag ik nog af, maar de omtrek is nu wel klaar. Het bed is ongeveer 5x2 meter. Quote
annavan Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Vandaag een van mijn 2 nieuwe 'moestuinbakken' buiten gezet, gevuld en er wortels, sputskool, sla, bietjes, doperwten en peultjes in gezaaid. De 2e bak heeft de laatste laag olie gekregen en mag morgen waarschijnlijk naar buiten, daarin gaat oa prei en meer sla, wortel en bietjes worden gezaaid en even kijken wat ik daar in zet tot de vorstgevoelige planten daar in kunnen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 @Flup is twee meter niet te breed? Voor pompoenen maakt het misschien niet zo uit, je kruipt een keer op t bed om ze te planten en als je water moet geven dan kan dat met een slang. Ik had vorig jaar moeite met de pompoenen vanwege de droogte, ze hadden teveel bomen rond de lasagna en te weinig vaste aarde rond de wortels. Daarop letten dus en niet te dicht bij de rand planten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Amrutten Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 Peulen ambrosia geplant en gezaaid. Erwt progress gezaaid. Alvast gaten gegraven voor de dahlias. Vlies van ontkiemde spinazi gehaald. Gekletst met mede-tuinier, op ruime afstand. !! Geprobeerd een tunneltje te frotten van electro-buis. Lukte niet. Man heeft thuis met behulp van buigveer de boogjes gemaakt. Dus dit jaar prei onder insectengaas. Quote
Flup Geplaatst: 5 april 2020 Geplaatst: 5 april 2020 (aangepast) @appelvrouw Dank voor de tip! Geen idee of het te breed is, eerlijk gezegd. Ik wilde er 3 pompoenplanten in gaan planten, misschien 4. Om te voorkomen dat het te droog wordt, doe ik er extra lagen compost en schapenmest tussen. Tenminste dat is de planning. En natuurlijk veel gieten, pompoenen slurpen altijd al water. Had vorig jaar mijn pompoenen op een Huegelbett geplant en dat ging ook beter dan verwacht (zit ook een dikke laag hout als basis onder, de toplaag was oude schaapsmest). Had in jouw verslag inderdaad gelezen dat de droogte wel een risico was, dus daar zal ik extra op letten. De bomen zijn jaren geleden gekapt en tot voor eergisteren stond er vooral brandnetel en snoeiafval. Die houtstronken op de foto ga ik er ook in verwerken, die zijn helemaalvermolmd (liggen er al 7 jaar). Wel kleingehakt, want ik heb wel het idee, hoe kleiner het houtafval, hoe sneller het verteerd. 5 april 2020 aangepast door Flup Quote
Mellie Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Mooie bakken@Vastone!Ik heb gisteren de laatste border aangepakt. Het meest rottige klusje tot het laatst bewaard. Ondanks de grootte, ook het langst mee bezig geweest. Heel veel frambozen uitgestoken. Sommigen verplant, meeste weggegooid. Een aantal weggegeven. Hedera in dat stuk gesnoeid, samen met de border ernaast. Het jammere is, dat daar vorig jaar de pastinaak stond. Daar heb ik een paar planten laten doorschieten voor het zaad. Dat moet zo belachelijk vers zijn, dat ik pas met het vierde zakje zaad eindelijk wat pastinaken had. Ik had 3 meter hoge planten die hun zaad overal naartoe hebben verspreid. Veel geoogst en veel laten liggen ook. Er is zo veel ontkiemd, dat ikHet zonde vond dat weg te halen. Heb de kleinste kiempjes voorzichtig eruitgehaald en in de nieuwe border een plekje gegeven. Een aantal weggehaald omdat ze in de weg stonden. Het voorste stuk wel laten staan. Was ook aanzienlijke knolvorming. Dat stukje ziet er dus nog rommelig uit, maar veel werk aan gehad! De prei staat weer netjes erbij. Heb ook allemaal kleine prei zaailingen ‘gevonden’ die eerst door alle onkruid niet te zien waren. Ook netjes bij de vaders en moeders gezet. Paar rode uien van vorig jaar die zijn ontkiemd, nieuw plekje gegeven. De regenton een beetje gevuld met slootwater. De gehele inhoud was op... en de schuldige? Mijn kleine tuinopzichter die kennelijk dagelijks de plantjes water geeft. Nodig of niet. Dus! Een preek en strenge blik later zei hij dat hij dat alleen nog maar ging doen als het mocht. Dat hoop ik ook. Zeker weten doe je het bij die dreumes nooit... Liters en liters water gegeven. De hydrofoorpomp heeft uren gelopen. Hij was verstopt, dus moest eerst alle filters eruit. Ook maar eruit gelaten op de hoofdfilter na. Belachelijk veel extra water dat je dan krijgt. Ook aanzienlijk bruiner overigens. Alles heeft water gehad. Veel gangen van de woelmuizen gezien. Ook een rat overigens die zich tegoed deed via een gang onder het gaas door, aan voer in het kippenhok. Geprobeerd neer te schieten. Wel raak, niet dood... Alle taxussnoeisel wat nog niet was opgeruimd, en dat was een boel, opgeruimd. Alle gereedschap opgeborgen en toen gedoucht en de barbecue aangestoken. Topdag! 1 Quote
Claudia69 Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Potgrond gemengd met compost, tuinaarde en kokosturf, zaaitrays voorbereid om bloemen in te zaaien, water gegeven, wat geschoffeld en van de zon genoten. Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Naast het dagelijkse oogsten gelijk maar de ruiten van de platte bak gehaald want het zou gaan regenen. Er zijn inderdaad wat spatjes gevallen, maar regen..... Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Wat een avontuur van je kleine tuinopzichter mellie! Ik ben blij dat de jongste de buitenkraan nog niet zelf open kan doen, die geeft ook zo graag water (met dr roze gietertje). Quote
rorror Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Bij ons ook een klein drupje, maar dat was met een paar minuten opgedroogd. Wel merk ik met dit weer, dat extra water geven aan de planten echt nodig is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 ik was weer te snel met klagen, het miezert nog steeds. Was er een uur terug 1 mm gevallen, de stand staat nu op 1,2 mm 👍 De grond is hier nog redelijk vochtig alleen daar waar de laatste wintergroenten stonden en ik nog kort terug gespit heb wordt het wel droog. Ik heb het zaaigoed en de platte bak gegoten, maar dat is met dit weer nog goed te doen. Maar dit geklaag hoort geloof ik in het weer topic thuis……. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 straatje gelegd bij de kasingang, was n project uit 2017... paprika herzaaid, water gegeven, allerlei zaaigoed heen en weer gesleept ivm temperatuur en zon kleinzoon tuinles gegeven...aaai, aai, aai bij de blaadjes en bloesem, voorkomt hopelijklater plukdrang 🙂 Quote
Dave666 Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Rode kool plantjes uitgepoot, andijvie gezaaid en de spruitkool plantjes uitgepoot. Verder onkruid weggehaald en geschoffeld Quote
Waaslander Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Donderdag tegen de avond hout gehakseld (fijn hout 15 knotwilgen ) Vroeger ging het niet te nat en zou te veel sporen gereden hebben en daarna kwam het niet uit om het te doen . En meteen aanhangwagen laten volblazen 1.5m³ . Gisteren deze verdeeld in de tuin tussen de groentebakken en 3 zijden van de serre (andere zijde is gras) En nog een aanhangwagen gaan hallen (houtsnippers) en deze voorlopig gelost op oprit . Zal voor volgende week zijn deze verspreiden in de tuin . Vandaag begonnen met een 100m² grond op te kuisen bij mijn moeder stonden nog enkele struiken op en al wat zaailingen van bomen alles er uit gehaald . Afgevoerd naar containerpark en meteen aanhangwagen compost mee gebracht . Gans het stuk sta vol wild gras dit afgereden . De bedoeling is om een gedeelte te spitten voor zoete aardappelen (heb bijna een 100 planten staan ) en een gedeelte te frezen voor pompoenen . Als het Klaar ligt voor te planten overal worteldoek over en bij het planten gaten branden waar planten moeten komen . Hoop zo na het klaarleggen en planten nog weinig werk aan te hebben buiten eventueel water te geven en te oogsten . En water gegeven in de serre een gedeelte stond zelf al zo droog dat doppen in een pak nodig was . Quote
Liekie Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Hier 30 stuks lampepoetsersgras geplant langs het achterommetje onder de nieuwe leibomen. Nu nog een paadje en dan kunnen we zonder modderpoten (mocht het nog ooit gaan regenen) achterom. 1 Quote
RobO Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 wow, mooie lei, Liekie! hier weer wat gezaaid, bloemen, en water gegeven, nu al... Quote
Mellie Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Jeetje, dat ziet er mooi uit Liekie! De tomaten kas staat. Ik vind hem erg mooi geworden! Mega blij mee. Daar komen de tomaten te staan en vast nog wel een paar her en der los in de tuin. De kas is dan alleen voor pepers en paprika’s denk ik. Nog niet helemaal uit hoe het gaat worden qua indeling. Ik moet echt een stuk tuin van de buren annexeren... is nu al weer te klein aan het zijn Nu wil ik alleen nog de rabarber die onder de tomatenkas staat, verplaatsen. De rest mag blijven. Rijtje prei en herfstframboos aan de achterkant en aan de voorkant pastinaak wat dan blijft staan tot de oogst. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 14 april 2020 Geplaatst: 14 april 2020 Dat is een deftig afdakje @Mellie! Mooi dat hij ook dezelfde vorm en afmeting heeft als de kas. Daar is vast over nagedacht mooi setje zo! Quote
Mellie Geplaatst: 14 april 2020 Geplaatst: 14 april 2020 Gniffel, geheel toevallig zo uitgekomen Ik heb gisteren water gegeven en pepers en paprikas opgepot. Vandaag potjes klaargezet voor de tomaten overplant. Vandaag alleen de was opgehangen in de tuin. Ook werk... Quote
timvk2000 Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Vandaag een begin gemaakt aan m’n nieuwe tuin 😄 gisteren toegezegd gekregen. Helaas is er veel achterstallig onderhoud en troep, maar de grond is gelukkig goed. Verder staat er een tunnel kas waar nieuw plastic op moet, maar als dat lukt heb ik een mooie tuin! verder een deel van m’n pepers over gepot, waren al flinke planten en stonden door ruimte gebrek nog in p7 potjes. Quote
Grork Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Wat een positieve activiteiten allemaal, echt lente! De bouwvakkers onder ons krijgen van mij een dik compliment! Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 @timvk2000 heee wat leuk, een nieuwe tuin! Ik ben blij voor je. Vandaag heb ik zo hard gewerkt in d etui , dat ik nu compleet voor Pampus lig... 1 m3 tuinaarde de tuin in gekruid. Ik had 13 betonnen bandranden meebesteld. Moest allemaal de tuin in. Dat was een meter of 15 lopen. Heel veel scheppen. Lopen naar de eindbestemming. Kruiwagen leegkiepen. Repeat. De man en buurman kwamen helpen. Die konden een klein vrouwtje met die zware zooi niet aanzien geloof ik. Ik heb toen de rabarber verplant. Dat stond onder het tomatenafdakje wat ik heb gehad. Wat pastinaken verwijderd. Sommigen expres, anderen per ongeluk.De borderrand had ik van tegels gemaakt. Nu is dat netjes van betonnen banden. Ziet er zo veel beter uit. Zelf op maat geslepen met de slijptol! Vond ik hartstikke leuk om te doen! het is zelfs een klein beetje groter dan voorheen, aangezien we vorig jaar of het jaar ervoor tegels hadden gelegd. Toen was er een cm of 20 over tussen de border en de laatste tegel. Nooit wat mee gedaan. Tot vandaag. Alles eruit getrokken. Stuk opgehoogd met opvulzand (waren stoeptegels en een stuk dieper dan de betonnen randen). Banden erin. Aarde erbij. Pompoenveldje heeft heel veel aarde erbij gehad. Alles netjes gemaakt. Staptegels verdeeld. De kas is netjes. Was wel balen, want was een kruiwagen te veel aarde. Moest toen best wel wat wegscheppen... paadje in de kas gelegd. Water weer aangesloten. Alle tuintroepjes opgeruimd. Gereedschap opgeruimd. Water gegeven. Tegels schoongespoten. Buitenkeuken en patio schoongespoten en gedweild met zo’n trekding. Ideaal. 3 soorten watermeloen gezaaid. Bellenblaas gevonden. Schaap gevonden. Stoepkrijt gevonden. 4 bekers gevonden. Doek gevonden. Zonnebril gevonden. 3 klompen gevonden. Zwaard gevonden. Wel een bijzondere vondst aangezien geen enkele kleuter wist waar het vandaan kwam. Alsof ze het voor het eerst in hun leven zagen.... 2 Quote
Vastone Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Zo hard gewerkt, maar met mooi resultaat! Ziet er netjes uit met de betonbanden. 1 Quote
RobO Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 mooi Mellie! Hoe ligt Pampus er nu bij? hier eindelijk het tuinhuisje gerepareerd en geschilderd, 4 jaar ao, nouja, de voorkant dan voor het langslopende publiek 😉 rest volgt 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.