Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het roer om


Joosie

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Vorig jaar hebben mijn man en ik het roer om gegooid. We hebben de drukke Randstad verlaten en wonen nu in een boerderijtje in het oosten van het land met zo'n 5000 m2 grond. We hebben grote plannen...er komt een moestuin, maar ook een voedselbosje en inmiddels hebben we ook al een vijver gemaakt die ongeveer net zo groot is als onze achtertuin toen we nog in 'het westen' woonden. Dat is dus ook meteen iets waar we tegenaan lopen...de proporties zijn hier echt anders en daar verkijk je je dus enorm op.

Als ik denk 'even' een stuk te harken, doe ik echt een halve dag over een ienieminie stuk in mijn ogen. Afijn, het houdt ons in conditie zullen we maar zeggen.

De 2 sappige groene weitjes die er lagen, zijn volledig verdwenen. Er is veel grondverzet gedaan en we hebben mini-swales gemaakt om het water beter vast te gaan houden, want het was hier vorige zomer (en daarvoor ook al) behoorlijk droog (zou je niet zeggen als je de foto's bij dit bericht ziet ;)).

Deze week komt er 50 (!) kg aan pootaardappels die we op de heuvels gaan zetten, in combinatie met tuinbonen - tip van Yggdrasil-De Natuurlijke Moestuin. Zo bedekken we de aarde meteen. Verder veel groenbemesters inzaaien en sparen voor bomen, want die ontbreken hier nu echt. Op dit moment zijn we druk met het maken van de moestuinbakken; eerst douglashout branden en daarna alles in elkaar zetten. Het wordt echt allemaal een heel nieuw avontuur dat vast met vallen en opstaan zal zijn, maar we hebben er heel veel zin in!

snippers.jpg

zaai.jpg

bakken.jpg

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, ik zou meer struiken planten en zo de tuin ook opdelen. Door de struiken krijg je beschuttere plekken in plaats van een grote tuin waar de wind en het weer vrij spel heeft. Jullie hebben leuke plannen, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, zeer benieuwd naar de vorderingen.

 

50 kilo pootaardappelen, hoop dat je een hoop goede aardappeleters hebt. Snelle berekening. 30 poters per kilo, 500 gram opbrengst per plant, geeft 750 kilo aardappels. En dan is dit een vrij zuinige berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-3-2020 om 20:55, roeier zei:

Dat ziet er bebost uit vergeleken met het Friese weidelandschap waar ik zit!

Het zou leuk zijn jullie avontuur te kunnen volgen. Welkom!

Dankjewel. Ja de omgeving is hier inderdaad wel bossig, maar ons stukje grond nog 1 grote kale ruimte 😅 Ik ben begonnen met  een blog bij te houden, maar loop inmiddels al wat achter de feiten aan. Ga m'n best doen het weer bij te werken (ook leuk voor mezelf 😉)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-3-2020 om 11:25, Flup zei:

Welkom, ik zou meer struiken planten en zo de tuin ook opdelen. Door de struiken krijg je beschuttere plekken in plaats van een grote tuin waar de wind en het weer vrij spel heeft. Jullie hebben leuke plannen, succes!

Hi Flup, dankjewel. Het is inderdaad de bedoeling om de tuin in stukken op te delen. We hebben een heel ontwerp laten maken, waar een gedeelte moestuin wordt, een gedeelte bloemenweide, een voedselbos etc. Er moet dus nog héél veel aangeplant worden, maar dat gaan we in gedeelten doen (gaat best veel geld in zitten 😅)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel voor het hartelijke welkom. 50 kg aardappelen is inderdaad héél veel 😁Maar nu ligt de grond gewoon braak en dan moet je wat... Groot stukken worden ingezaaid met groenbemesters en bloemenweidemix voor de bijen, maar dan bleef er nog veel kale grond over. vandaar de keuze voor aardappelen, ook goed voor de bodem. We gaan gewoon heel veel mensen blij maken met de opbrengst 🥔🥔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was onlangs op een beurs, Duits bedrijf had in plaats van apparatuur zijn stand vol gezet met Duitse Eikjes in een draagdoosje. Ik had mensen ermee zien lopen, dacht hey is dat een rozenstruikje voor Valentijsdag, maar nee was Duitse Eik. Hij staat nog steeds in zijn P9/11potje in de vensterbank. Geen idee hoe of waar ik heb moet zetten. Weggevers dus echt duur zullen ze niet zijn die boompjes. Als je een 30 jaar oude boom wil laten planten dan is het wel $$$$.

 

Heuvels voor de aardappels heb je even door een lokale loonwerker laten trekken?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benieuwd naar dit project.

Ook wij zitten in de eind beslissingsfase voor onze 'nieuwe' woning met ruim 12.000 m² weide en een vrij groot verwaarloosd bos.

Ik kijk uit naar hoe jullie het allemaal aanpakken!

 

Alvast veel succes en vooral ook welkom!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-3-2020 om 22:38, donaldk zei:

Ik was onlangs op een beurs, Duits bedrijf had in plaats van apparatuur zijn stand vol gezet met Duitse Eikjes in een draagdoosje. Ik had mensen ermee zien lopen, dacht hey is dat een rozenstruikje voor Valentijsdag, maar nee was Duitse Eik. Hij staat nog steeds in zijn P9/11potje in de vensterbank. Geen idee hoe of waar ik heb moet zetten. Weggevers dus echt duur zullen ze niet zijn die boompjes. Als je een 30 jaar oude boom wil laten planten dan is het wel $$$$.

 

Heuvels voor de aardappels heb je even door een lokale loonwerker laten trekken?

De heuvels zijn niet speciaal voor de aardappels gemaakt, maar moeten er voor gaan zorgen dat het water beter verdeeld en vastgehouden wordt. We hebben bij het maken van de swales inderdaad hulp van een kraan gehad.

Omdat een beetje boom inderdaad best prijzig is, zullen we het voedselbos in delen gaan aanplanten. Om de grond niet braak te laten liggen (en er straks allemaal ongewenst groen staat) zijn we groenbemesters gaan zaaien en poten we dus al die aardappels. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...