Geplaatst: 3 april 20205 j Vorig jaar heb ik, na het broedseizoen, een nestkast met camera opgehangen. Ik kan die mooi op mobiel en tablet bekijken en volgen. Sinds een paar weken heb ik bezoek van één koolmees, dus geen koppel. Overdag zit hij/zij af en toe wat te koekeloeren in de kast en tegen de avond komt de vogel om de veertjes op te zetten tot een bolletje wol en valt in slaap. 's Morgens is "de vogel gevlogen". Maar nest bouwen ..... ho maar Weet iemand wat hiervan de betekenis is, moet deze vogel nog gaan daten of is dit een vrijgezel die een woning gekraakt heeft of een weduwe/weduwnaar? 3 april 20205 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 3 april 20205 j Vreemd gedrag , vind ik. Let wel , ik ben geen ornitholoog. Ik voer hier het gehele jaar de vogels, in meer of mindere mate. Na koude nachten is mijn voer zeer gewild, maar als het wat minder koud word, dan komen ze eerder voor de gezelligheid dan om grote hoeveelheden te eten. Dan in april zie je mezen in koppels komen, een mannetje en een vrouwtje. Na een aantal dagen is mijn voer redelijk geliefd bij die stellen , omdat ze dan zo`n week samen een nest bouwen. Ik heb mezen aan meerde nesten gelijk zien bouwen, naar het lijkt neemt het vrouwtje dan de beslissing hier wil ik nestelen. Dan begint het eieren leggen en broeden waarbij af en toe het vrouwtje het nest uit komt. Als de kuikens uitgekomen zijn dan vliegen de volwassen mezen mij letterlijk aan om voer, omdat ze zelf niet de tijd nemen om voor zich eten te zoeken. Ze zijn dan vrijwel onafgebroken bezig om voer voor de jongen te bezorgen. Ik heb tamme mezen gekend welke ik vrij snel nadat de kuikens zijn uitgevlogen, nooit meer heb gezien. Vermoedelijk als gevolg van uitputting gestorven. Wel naar mijn mening gaan het mannetje en vrouwtje gezamelijk op zoek naar nest gelegenheden. Er zijn ook vogel soorten waar het mannetje een nest bouwt, en daarmee bij het vrouwtje pronkt. Ook zijn er dieren die in hun jonge jaren , niet (werkelijk ) weten wat te doen, en doen de oudere dieren gedeeltelijk na. In de zin van ; een oudere vogel gaat een nestkast in, laat ik dat ook doen. Mezen leven niet lanng, en zo`n gedrag kan ik mij niet voorstellen bij deze soort. De voort planting moet zo snel mogelijk beginnen. Ik heb dan ook geen enkel idee wat die vogel daar doet, en hij waarschijnlijk ook niet. Aan de andere kant, slapen moet je toch, dan maar in zo`n leeg staande villa. 6 december 20205 j aangepast door HuubvG onnoduge witregels verwijderd Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 4 april 20205 j Ik denk dat ze dat heel vaak doen. Nestkastjes worden ook in de herfst al opgehangen, dan is het schuilplek/slaapplek gedurende de winter, en kunnen ze het kastje alvast leren kennen. Wanneer de echte paringsrituelen begint weet ik niet, maar het zal nog wel een tikkeltje aan de vroege kant zijn.
Geplaatst: 4 april 20205 j Ik zie hier zowel koppeltjes als eenlingen de kast bezoeken. Verder zoals roeier al zegt. Kastje worden ook gebruikt als schuilplaats. Waar heb jij deze kast met camera vandaan of is het een zelfbouw ?
Geplaatst: 4 april 20205 j Auteur @kustlijn, dankje voor de leerzame toelichting. Ben benieuwd of er nog wat gaat gebeuren komende weken. @tuinLB, ik heb de kast zo compleet met camera gekocht. De zijkanten en dak zijn van kunststof (met motiefje) waar wat licht doorvalt en waardoor kleuren opnames gemaakt kunnen worden. Avond-/nachtopname gebeurt met ir-licht. Het was een heel geklooi om de camera met mijn wifi gekoppeld te krijgen. Mede doordat van het eerste exemplaar de wifi stuk was. Nieuwe gekregen en deze na wat gepruts draaiend gekregen. Er zit geen sd-kaartje in maar ik kan wel op mijn mobiel/tablet filmpje opnemen. Edit: oh ja "kost wat maar dan heb je wat" ... misschien ook zelf te bouwen. Kostte vorig jaar €115 maar zie nu €150-160 op internet ... de winkel waar ik 'm kocht heeft 'm niet meer in assortiment. Als je googelt op "nestkast met camera" dan verschijnt ie vanzelf bij "afbeeldingen". B.v. https://www.vogelhuisjes.nl/nestkast-camera.html 4 april 20205 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 24 april 20205 j Auteur Nu 3 weken na het plaatsen van mijn topic wil ik nog graag melden dat vrij snel daarna begonnen is met de bouw van een nest. Eerst grof materiaal, daarna met name mos en toen wol-achtige pluisjes. In de periode dat ik dacht dat mevrouw K. Mees druk was met detaillering van het nest, daarbij helemaal onderste boven aan het het frunniken was en vervolgens bleef slapen heeft ze blijkbaar eieren gelegd en die verstopt onder het nestmateriaal. Dat zag ik op een screenshot van een filmpje. Prachtig om te zien, helaas kan ik geen filmpjes plaatsen. Vandaag 24 april heeft ze de eieren, 10 stuks, naar boven gehaald en is het broeden begonnen. 24 april 20205 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 24 april 20205 j Maak een youtube kanaal aan voor dit nestkasje, en plaatst dan de video hier. Lijkt me leuk om wat fragmenten te zien.
Geplaatst: 25 april 20205 j Nu zo`n twee weken wachten op het uitkomen van de eieren. 10 eieren is redelijk aan de bovengrens. Hoeveel jongen daarvan het volwassen stadium bereiken..... Hier zijn ze vaak het slachtoffer van Vlaamse gaaien. Als de jonge meesjes op de takken zitten te schreeuwen om voedsel, dan trekt dat vaak de aandacht van de gaaien. Ze vliegen dan naar aanpalende bomen, huppen omlaag , springen dan in de boom waar de meesjes zitten, huppen dan razendsnel van tak naar tak omhoog. En met een rotgang rennen of vliegen ( dat kan ik niet zien) ze op de jongen af. En vaak vliegen ze dan met een jong in de bek weg. Ook vind ik wel jonge dode meesjes onder de nestkastjes. Of ze in het nestkastje zijn overleden en door de ouders uit het nestkastje zijn gegooid, of uit het nest gegooid zijn omdat ze te zwak zijn weet ik niet. Wellicht kunnen we dat via de camera van Bertus volgen. Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Geplaatst: 25 april 20205 j Auteur 9 uren geleden, rorror zei: Maak een youtube kanaal aan voor dit nestkasje, en plaatst dan de video hier. Lijkt me leuk om wat fragmenten te zien. Ik zou de camera wel online of op youtube willen zetten maar heb geen idee hoe dat te doen. De camera is via mijn wifi netwerk gekoppeld met de app IEYE en ik kan wel een link versturen om iemand met dezelfde app mee te laten kijken. Heb daar overigens geen ervaring mee.
Geplaatst: 8 mei 20205 j Auteur Na 13 dagen zijn de meeste eitjes uitgekomen, ik zie nog één ei (van de 11) en een (niet telbare) kluwen van kuikens. Prachtig om de activiteit te volgen. 8 mei 20205 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 17 mei 20205 j Geweldig dit als je ooit het zover krijgt dat we mee kunnen kijken, hou ik me zeer aanbevolen. Hier in Weert hebben we een link om in de kerktoren mee te kijken bij de slechtvalken en dat vind ik ook geweldig
Geplaatst: 23 mei 20205 j Auteur Het is idd prachtig te volgen hoe georganiseerd het groeiproces in het nestkast verloopt. De kuikens zijn nu 14 dagen oud, van de 11 zijn er nog (maar?) over. Anderzijds denk ik dat met deze 7 over een paar dagen het kastje nokkie nokkie is. Over een dag of 5-6 gaan ze waarschijnlijk uitvliegen. Een link alleen gaat blijkbaar niet lukken, wel via de app "ieye". Mijn broer heeft die geïnstalleerd en nadat ik hem (vanuit mijn ieye-app) een link had gestuurd kon hij meekijken. Zie foto: kuikens zitten braaf te wachten, op het moment dat een ouder komt aanvliegen breekt de pleuris uit 😅 Na het voeren gaat er bijna altijd een kontje naar boven en wordt een poepje direct afgevoerd. 23 mei 20205 j aangepast door Bertus
Geplaatst: 25 mei 20205 j Wat leuk zeg! Prachtig gezicht. Wat denk je dat het witte zachte binnenkleed van het nest is? Schapenwol? Home is where the harvest is.
Geplaatst: 6 oktober 20205 j Auteur Ik heb deze donkere herfstdagen maar 'ns benut om de vele koolmeesfilmpjes van het nestkastje van apri/mei te knippen en plakken tot één 7 minuten durend filmpje. En ook uitgezocht hoe zo'n filmpje op youtube gezet kan worden. Missie geslaagd ..... zie: Uit de 11 eitjes zijn 11 kuikens geboren, uiteindelijk zijn er 7 koolmeesjes uitgevlogen.
Geplaatst: 6 oktober 20205 j Heel erg leuk Bertus! Bedankt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 oktober 20205 j Bedankt voor het leuke filmpje. Sinds de laatste drie dagen komen er elke dag 2 koolmeesjes op bezoek. Moest daardoor denken aan jouw filmpjes van dit voorjaar. Daarom gister een koolmeeskasje gekocht en opgehangen. Hopenlijk gebruikt er één het om in te overwinteren en van het voorjaar een nestje.
Geplaatst: 7 oktober 20205 j Prachtige compilatie! En mooi scherpe beelden. Heel leuk om te zien. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 oktober 20205 j Oooh wat een fijne foto's! Volgend jaar weer? Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Geplaatst: 4 december 20205 j Barstens leuk om te zien, dank je voor het delen! Maar eh...bleef jij nou achter met het lege nestsyndroom? https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 6 december 20205 j mooi! zag ik nou op 11 mei dat die ouder een poeppakketje van een kleine opeet? 🤢
Geplaatst: 6 december 20205 j Geweldig filmpje, leuk dat je de moeite hebt willen nemen. Op 20 mei zag ik de ouder hetzelfde doen Rob, de kleine gaat met het kontje omhoog en ouder pikt het poepje weg en eet het op. Ik zou denken, het is hygiënisch, nest blijft schoon. En misschien zitten er nog bruikbare nutriënten in het poepje? Zodat de recycling hier al optimaal is? Met vraagtekens erachter, want ik word niet geacht het te weten. Misschien neemt ouder het ook gewoon mee naar buiten en spuugt het daar weer uit. Ook zag ik hoeveel voedsel ouder meeneemt en verdeelt over de wijd geopende snavelbekjes. Komt dat allemaal uit de snavel of braakt die ook nog een en ander op?
Geplaatst: 6 december 20205 j evolutie, meenemen van poepje zal een voordeel hebben, en niet alleen op 11 mei. Wel een fantastisch filmpje en gruwelijk tegelijkertijd survival of the fitest, is echt mooi gefilmd, heb het al redelijk wat doorgestuurd.
Geplaatst: 8 december 20205 j Auteur Ja, dit was ook voor mij een leerzame exercitie. Toen de kuikens nog erg jong waren werd de poep opgegeten, later werd die mee naar buiten genomen. Leuk om te zien ... kontje omhoog en .... Wat ook nieuw was voor mij is dat de kuikens die doodgingen verstopt worden onder in het nest. Je ziet moeder-koolmees af en en toe helemaal onderste boven in het nest druk bezig met vanalles. Bij schoonmaak van de nestkast achteraf niets terug gevonden. Ik heb het idee dat het levend materiaal wat ontstaat uit een lijkje werd gevoerd aan de kuikens (ook dat is recycle). Van de 11 kuikens zijn er maar 6 of 7 uitgevlogen. Inderdaad zoals @redzebra zegt survival of the fittest, mede doordat pa-koolmees volgens mij een grote kluns was, kwam geregeld aanvliegen en had dan niets bij zich, zat even rond te kijken van "wat was ook alweer de bedoeling?" en vertrok dan weer. Sinds een paar weken neemt een koolmees, dagelijks tegen schemer, het nestkastje in gebruik als nachtverblijf. @Grork: na het lege nest(syndroom) zijn er weer andere mooie dingen in de tuin zoals de bonte specht die pindakaas komt shoppen ... en .... nieuw jaar ... nieuwe kansen voor het nest
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.