Beukwood Geplaatst: 17 juli 2020 Geplaatst: 17 juli 2020 @RobO dat zijn goeie tips robo! Idd geur was nog niet duidelijk aanwezig maar dat kwam misschien omdat er 500 tomaten omheen hangen 😛 concept van de ligplek gaat bij mij ook niet helemaal op 2 Quote
Mellie Geplaatst: 21 juli 2020 Geplaatst: 21 juli 2020 Spinazie en bonen... gewoon niet gelukt. Kwam niet op. Nieuw zaad, oud zaad, allemaal geprobeerd. Wel 6 zakjes spinazie geloof ik. De nz spinazie komt nu trouwens overal op waar ik het niet wil hebben. Dat had ik ook gezaaid zonder succes. Dat heb ik vervolgens nog eens 2 x gedaan en nu heb ik ineens OVERAL! zaailingen. Wel maanden later. Bonen heb ik alleen met de eerste lichting binnen zaaien geluk mee gehad. Die werden alleen opgeknaagd door de slakken. Vervolgens uiten gezaaid, want inmiddels warm genoeg. Nul opkomst. Toen binnen en buiten. Nul opkomst. Ik wilde vandaag bonen plukken en zag dat ze zijn blijven steken op een cm of 30. Boon blauhilde spant overigens de kroon. Dat vind ik een van de lekkerste bonen en dat plantje is ienie minie. Quote
annavan Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Laten we maar zeggen dat ik dit jaar goed heb meegeholpen aan het voortbestaan van het koolwitje en ander fladderend spul......mijn 5 mini-spitskolen vormen mooie kropjes van gatenkaas bladeren, ondanks de klamboe. 1 Quote
rorror Geplaatst: 23 juli 2020 Geplaatst: 23 juli 2020 Op 21-7-2020 om 22:52, Mellie zei: Bonen heb ik alleen met de eerste lichting binnen zaaien geluk mee gehad. Die werden alleen opgeknaagd door de slakken. Bonen zaaien gaat bij mij buiten prima. Elke boon komt eigenlijk wel op. Maar slakken pff.. Speciaal daarvoor slakkenkorrels gehaald vorige week. Normaal heb ik ze nooit. Maar ze komen nu met groepen op de bonen bladeren af, en soms snoepen ze een halve boon weg. Ze hanteren ook de ander halve meter niet.. Dus ik geef ze nu vliegles de sloot in! 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
aalterse-willy Geplaatst: 27 juli 2020 Geplaatst: 27 juli 2020 Dit jaar eens zaden gekocht bij Van Der Wal. Trage levering en zéér slechte opkomst. Wortel en witte ui, pillenzaad, ongeveer 5%. Koolsoorten iets beter, ongeveer de helft. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RobO Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 @aalterse-willy vreemd, hier alleen goede ervaringen met vanderwal, stuur hem eens een berichtje, is heel vriendelijk hier weer eens een worteldrama, van de 4 meter winterwortel staat nu nog 50 cm...rest is gone with the wind (voor de wat oudere filmliefhebbers) Quote
prettig gestoord Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 Op wat losse blaadjes na, alle kolen. Kwam prachtig op, mooie planten en vervolgens NIETS! Mais lijkt dezelfde kant op te gaan, heel vreemd Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Luig81 Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 Hier is het gros helaas door slakken ten onder gegaan Quote
eduro Geplaatst: 28 juli 2020 Geplaatst: 28 juli 2020 Druiven die ik herplaatst had en vervolgens vergeten dus geen water gekregen. Quote
Plotiemoos Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Hier waarschijnlijk de broccoli. Staan al maanden maar nog niks aan bloem te zien.... Wel voor het eerst in 8 jaar een wortelopbrengst. In al die jaren totale oogst 5 wortels, nu ineens een mooie rij wortels. De aanhouder wint. Quote
bonnie f Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Alle ui is door de uivlieg te grazen genomen. Pffff. Gedeeltelijk uit onervarenheid. Ik had winter- en zaaiui staan en dacht dat de vlieg er niet zou zijn in de winter en voorjaar. Pffff, juist wel. En dan helpt een laat geplaatst gaasnet OK niet meer. Pfff. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
TomP Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Op 21-7-2020 om 22:52, Mellie zei: De nz spinazie komt nu trouwens overal op waar ik het niet wil hebben. Dat had ik ook gezaaid zonder succes. Dat heb ik vervolgens nog eens 2 x gedaan en nu heb ik ineens OVERAL! zaailingen. Kan je makkelijk verzetten Mellie! Gewoon met schepje en hoop aarde uitsteken en terugplaatsen waar je hem wel wil, slaat makkelijk aan, doe ik al ruime tijd. NZ zaait zich zelf heel makkelijk uit. Na de winter (ik laat de planten steeds liggen als mulch) kan je steenharde zwarte zaden ook oprapen en drogen en deze kiemen stukken makkelijker. Zelf zaai ik nooit meer NZ, genoeg in de tuin welk spontaan her en der opkomen, lekker makkelijk en heb de indruk dat ze ook sterker zijn. 1 Quote
TomP Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Hopeloos, mja DE perfecte omschrijving voor de meloenen. Golden Crispy's, Black Tail Mountain, Sakata's Sweet, Sugar Baby, Far North, Sweet Granite, Alaya Ulybka, Borisfen: niets niets niets ... Nochtans niet te vroeg gezaaid en al zeker niet te vroeg uitgeplant. Begon allemaal heel goed maar toen kwijnde alles weg, ruim 24 planten 👎 Tot slot ook mijn favoriet: slechts 2 Charentais van de 10 planten > 8 ook weggekwijnd Geen idee waarom of hoe, mss nav enkele vrij koude nachten na de heel warme periode? Enkel de Galia's doen wat ze moeten Van deze kon ik al 3 oversized pompelmoezen eten, lekker ook maar niet te vergelijken met de Charentais 1 1 Quote
Flup Geplaatst: 2 augustus 2020 Geplaatst: 2 augustus 2020 Alles wat ik de afgelopen 1,5 maand heb gezaaid helaas. Het is te droog en te warm, daar kan en wil ik niet tegenop gieten. Daarnaast kwijnen de kolen ook weg (boerenkool, bloemkool en koolrabi) door de invasie aan aardvlooien. Zoveel heb ik nog nooit gezien in de tuin. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Had ik vorig jaar zulke mooie mais, dit jaar is het meer dan knudde. Te droog, en te laat geoogst ook nog. Nou ja het werd toch niks... 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Plotiemoos Geplaatst: 26 augustus 2020 Geplaatst: 26 augustus 2020 Bij mij is de paprika hopeloos mislukt. Ik had 5 plantjes en geen paprika.... Volgend jaar maar weer beter. Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 In de categorie mislukt wil ik graag ook nomineren ‘spinazie’. Elke soort spinazie, nieuw Zeelandse, matador, enz enz. Alles kwam of niet op, of weinig op, of komt nu pas op. Let wel! Mijn laatste spinazie zaaipoging is toch wel ergens april geweest. En dan kan ik nu wel zeggen dat de bonen hun slechtste jaar ooit hebben gehad. Heb Max 2 kg bonen geplukt. Werden niet hoger dan klein uitgevallen stamboontjes en dat wat wel groeide, werd opgegeten door slakken. Blijft een continue gevecht tegen die beesten... Quote
HuubvG Geplaatst: 9 oktober 2020 Geplaatst: 9 oktober 2020 Nou hopeloos, nee, maar mislukt, ja. De vroeg in de kas uitgezaaide knolselderij werd selderij zonder knol. Ruim een halve meter hoog, mooi donkergroen blad, een stevig wortelgestel maar niks knol. Helaas is de selder al even aan het composteren, dus geen foto. Was het misschien zaad van bleekselderij? Ik heb het niet gebleekt, dus leek het me oneetbaar, vandaar een eeuwig retourtje kringloop. Klaag - maar dat moet in de klaagbank, ik weet, dus vraag - : hoe komt het dat het vaker voor lijkt te komen dat zaden verwisseld worden aleer ze verkocht worden? Ben ik de enige die dat 'overkomt' (groot woord), of kan iedereen zomaar zaden gaan zitten verkopen omdat er vraag naar zaden is? Kun je garanderen dat wat je verkoopt ook is wat op het etiket staat? Koop ik te makkelijk zaadjes van jan en alleman? @Mellie, Hier is de NZ spinazie ook min of meer mislukt. Ik had buiten en in de kas gezaaid. Buiten opkomst 0. In de kas redelijk van gegeten en ingevroren, maar nu zijn de slakken in de meerderheid. Quote
Patrijs Geplaatst: 9 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2020 Nou N-Z spinazie laten mislukken vind ik weer heel knap.... Ik zaai al jaren niet meer maar kom om in dat spul. Mislukt zijn hier de augurken, maar een paar geoogst. De courgetteplanten. Uiteindelijk werden de gekregen planten maar bijzonder klein, maar ik had er wel genoeg Geen flespompoen gezien... En flink wat kool is mislukt, maar dat weet je eigenlijk wel op zandgrond met droogte. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 9 oktober 2020 Geplaatst: 9 oktober 2020 Klaag - maar dat moet in de klaagbank, ik weet, dus vraag - : hoe komt het dat het vaker voor lijkt te komen dat zaden verwisseld worden aleer ze verkocht worden? Ben ik de enige die dat 'overkomt' (groot woord), of kan iedereen zomaar zaden gaan zitten verkopen omdat er vraag naar zaden is? Kun je garanderen dat wat je verkoopt ook is wat op het etiket staat? Koop ik te makkelijk zaadjes van jan en alleman?Ik had gewone postelein in een gekocht zakje winterpostelein zitten Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 9 oktober 2020 Geplaatst: 9 oktober 2020 Meloen is hier mislukt, die is helemaal ten ondergegaan in het pompoengeweld (slechts 2 planten). Heb 0 meloenen geoogst en een van de twee planten heeft het gewoon voortijdig opgegeven. Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 14 oktober 2020 Geplaatst: 14 oktober 2020 Mijn bonen helft kwam niet op en na 3x plukken waren ze er klaar mee☹️ Quote
Mellie Geplaatst: 17 oktober 2020 Geplaatst: 17 oktober 2020 Nou N-Z spinazie laten mislukken vind ik weer heel knap.... Knap hè?! Inmiddels komt het al een poosje te pas en te onpas op. Dat is dan wel maanden na de initiële zaaipoging. Ik denk dat mijn grond toen te drassig was en erna kwam de grote droogte. Mijn meloenen zijn gedeeltelijk mislukt. Was wel heel trots dat ze het deden, maar het werd niks buiten. Volgend jaar in de kas. Ik heb 1 ienie minie baby geoogst die superlekker was. De andere 2 of 3 bleven achter en uiteindelijk vruchtloos. Ik vind dat ondanks de grootste komkommeroogst die ik ooit heb gehad, wel een stuk of 10, toe maar, de komkommers ook zijn mislukt. Die hadden niet de beste plek en bleven te droog. Maar! Ze smaakten nu wel echt naar komkommer, ipv appel, en het waren ook geen harige augurken, dus er is dan toch eindelijk vooruitgang Quote
Mellie Geplaatst: 20 oktober 2020 Geplaatst: 20 oktober 2020 Bataat mag ook in het rijtje mislukt. Vond het maar een karige opbrengst voor die meterslange planten. Volgend jaar nieuwe poging Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.