Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2020-2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil ze dit jaar op een nieuw stuk tuin telen, dikke klei zit wel compost in.

In vorige keren op de andere tuin was het bij droogte nog weleens een probleem met scheuren van de grond enzo. Ik zat te denken, om dit een beetje voor te zijn kan ik evt ook kuiltjes maken en vullen met potgrond en daar de teen in stoppen. Of zou dat niets uitmaken?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
Op 2-10-2020 om 20:47, Patrijs zei:

jaren gedaan gepoot in potjes

En op wat voor manier hield hij de knoflook dan in de winter? In een koude kas of beschut in de tuin?
@CherryCharlie als het niet enorm groeit kun je toch in het voorjaar begin zomer het groen van de bollen snijden, voor in salades oid. Of zelfs een emmertje speciaal hiervoor inplanten, bijvoorbeeld met de middelste tenen die je meestal niet gebruikt voor de bollenteelt.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hij zette ze beschut in de platte bak en later ook in zijn kas bij huis en pootte ze in het voorjaar als de groei er goed in kwam. Maar wel voor ze te hard en te hoog groeiden.

Hij begon in het voorjaar dan met een voorsprong.

Of het echt een succes was weet ik niet.

Volgens hem wel ,maar dat zei hij ook over zijn nieuwe  online gekochte rabarber planten die volgens mij sier varianten waren....

(En die hij later ook geruimd heeft.🤫)

Maar hij had wel knoflook, en daar ging de vraag i.c.m. verhuizen over. 

Geplaatst:

In potten heb ik nooit geteeld, wel in cementkuipen en verhoogde bakken, dat gaat best goed met de knoflook. Alles op het terras, ook in de winter. In potten lijkt het mij dat de tenen teveel aan de elementen (temperatuur) zijn blootgesteld, omdat potten vrij klein zijn. In een cementkuip is dat toch minder. De bollen zijn wel kleiner dan in de volle grond, maar dat stoort mij persoonlijk niet. Ga binnenkort ook weer knoflook in cementkuipen telen, zoals elk jaar. Deels in de volle grond, deels in cementkuipen.

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Boodschappen gedaan, o.a. knoflook:

20201021_103420AHknoflook5x2_1.jpg

5x2 bollen. Gewone Spaanse, van AH. Heb ik al jaren, als enige soort. Heel tevreden over, zowel over de teelt in NL als over de smaak. Hardnecks, bloemstengel krult.

Gemiddeld ongeveer negen grote tenen per bol. Zakje met twee bollen: € 0,89.

20201021_103420AHknoflook5x2_2.jpg

94 mooie tenen, van 10 bollen. Restje  (een stuk of 30 kleine teentjes) staat niet op de foto. 

En de 10-10 regel, daar maak ik (uiterlijk) 11-11 van. Dat is vroeg genoeg.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Keuringsdienst van waarde, over knoflook:

Is hier misschien al eens geplaatst, herhaling kan nooit kwaad.

Met o.a. kok Alain Caron, hij test vijf verschillende soorten. De Lautrec komt er niet best vanaf.

(Filmpje duurt in totaal ca. 24 minuten)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag heb ik de eerste knoflook geplant. De voorgaande jaren had ik veel, nee heel veel last van roest. Ik heb nu een grotere tuin vandaar dat ik besloten heb om de tenen met 20 cm tussenruimte en 20 cm tussen de rijen te planten. In de nieuwe tuin heb ik echt plakkerige rivierklei, 3 weken geleden losgemaakt met een woelvork, 2 weken geleden bedekt met beukenblad. Dat nu opzij geschoven, een zak van 40 liter tuinaarde erover en alles in de bovenste laag gemengd. Ik heb van iedere soort 2 bollen besteld, Transylvanian, Purple Glazer en Chesnok Red, in totaal gaf dat ruim 50 teentjes om te planten.

IMG_2417.thumb.jpg.a482ad650fb6b61ad7887c4781017c06.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren de laatste knoflook gepoot, een week of twee terug de eerste lichting.

Ik heb weer drie soorten en bij mij staan de rijen  ook op zeker 20 cm en de grootst tenen ( De nieuwe zeer grote Russische soort) ook op 20 in de rij.

Ik ben vergeten te tellen, maar het zullen zo'n kleine 200 teentjes geweest zijn.

Nu alleen nog straks de binnen knoflook poten, maar ja al de bakken zijn nog vol....

Ik zie overigens hier bij de vroege knoflookpoters op het complex de knoflook soms al aardig hoog staan. 

Het zal wel een milde winter worden...

• Like 1
Geplaatst:

Hier het 4e en laatste rijtje knoflook, bio uit de winkel, geplant. Ook 20 cm rijen in de rij iets krapper. In totaal 44 teentjes geplant dat is genoeg want ik koop ook graag wat versere knoflook in het voorjaar.

Ik ga er nog een laagje bladerde overheen leggen en dan in het voorjaar als de teentjes uit gaan groeien nog wat culterra of compost.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier zijn alle vijf soorten knof op 17 oktober de grond in gegaan. Ik heb ze iets dieper gezet dan vorig jaar, met ongeveer 3 cm grond op de punt. Op zandgrond zoals hier lijden de planten toch wel erg onder de droge en warme lentes en voorzomers die we tegenwoordig hebben. Je sloft dan door de grond als door een zak droog meel. Hopelijk helpt die 1 ½ cm extra diepte iets.

Verder heb ik het knoffenbed vertroeteld met nog meer compost dan voorheen en een beetje beendermeel om de wortelvorming op gang te brengen. Verder geen mest. Dat komt later.

Voor mezelf, om te weten wat waar staat, mocht het geheugen straks falen, heb ik de knoffen weer alfabetisch in blokken gezet. Germidour, Oosterdel, Transylvanian, Valelado en Wonha.

En geloof me of niet: ze komen in alfabetische volgorde op 😲

• Like 2
Geplaatst:

Afgelopen zondag de teentjes gepoot. Paar kruiwagens compost op het bed en groeien maar....:thumbup:

Wat bio uit de winkel, made in Spain.

Een soort dat Polen heet, eentje met een onuitspreekbare oost-Europese naam en een bio uit China.

Ging afgelopen jaar ook goed, we gaan het beleven...

Geplaatst:

@Vinky vond dat heel slim in alfabetische orde afgelopen jaar. Je hebt er alleen weinig aan als katten of vogels met je pootgoed gaan spelen en elders dumpen... ik heb zo’n 30 tenen waarvan ik geen idee heb wat het is. Die heb ik maar weer apart gezet totdat er geen plek meer was en toen wat er tussen gepropt. Ga je met je systeem

De olifantenknoflook is de enige die ik zonder kaartje herken

Geplaatst:

Jammer @Mellie dat je systeem overhoop gehaald is. Om dat soort ongein te voorkomen doe ik stukken kippengaas of vogelnetten over het knoflookbed, wat natuurlijk niet fraai is, maar wel afdoende.

Geplaatst:

ja, wij knippen boogjes van dit gaas 20 vakjes breed, 80 cm hoog

we knippen het 21e vakje half door, heb je stukjes die in de grond haken

en dan over de uien/knof/sla/kool etc.

mrt-tuingaas-groen-80-cm-rol-25-m-100-x-75-mm-gepl.thumb.jpg.183d624455116b5c9c6488200bd6d742.jpg

Geplaatst: (aangepast)

De eerste knoflookjes komen boven kijken.

Ook hier gaas ( en alles wat ik aan rekken e.d. heb er over.

De katten gebruiken de fijne grond graag als kattenbak.

Eenmaal wat hoger dan is dat over, dus het gaas licht praktisch plat. 

Nu alleen nog ruimte maken in de bak voor de teelt onder glas.

aangepast door Patrijs
Geplaatst: (aangepast)

De Purple glazer en Simonetti die ik een maand geleden plantte, zijn keurig opgekomen. De supermarktteentjes -het zijn Spanjaarden- ook. Wel allemaal nog ielige sprietjes, als ik ze vergelijk met de foto's van de post hierboven. Maar dat komt vast nog goed. Nog geen teken van leven van de olifantenknoflook, terwijl die gelijk met de anderen de grond in is gegaan. Is dat een trager type? 

aangepast door Arja
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn olifantenknoflook heeft ook geen haast. In oktober gepoot, maar nog lang niet alles is opgekomen. En wat is opgekomen, is nog erg klein. Maar dat maakt niet uit, zolang het maar groeit en een mooie knoflook wordt, ben ik straks tevreden. 

Geplaatst:

Ah dus er is nog hoop voor mijn olifantjes? Goed om te weten. Hier nog steeds niks en ik werd al bang dat ze defect waren ofzo. Afijn, ik laat ze lekker zitten. 

Geplaatst:

Ik heb dit jaar pas laat geplant (midden november) en ook dieper geplant. Van de gewone knoflook nog niets boven gekomen, van de olifantenknoflook is er 1 nog maar boven. Door het topic van vorig jaar voor deze aanpak gekozen in de hoop dat ik dan minder last heb van roest. Maak me momenteel nog geen zorgen.

Geplaatst:

Ik ben nu bezig met de voorbereidingen treffen voor het planten van de knoflook, dus de tenen loshalen.
Van de Tuinen van Weldadigheid heb ik 2 bollen Eden Rosé gekregen (gekocht), eentje had nog voltrokken en de tenen zijn zit en hard, de ander had geen bolrokken meer en roze tenen enigszins uitgedroogd. Zou het allebei Eden Rose zijn?0f34007b2e9dc15c8c6971775f683646.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...