Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2020-2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Β 

Op 9-6-2021 om 20:56, Mellie zei:
En bos knoflookbloenstengels eruit getrokken.

Als je de knoflook stengel eruit trekt, houd je dan de plant vast? Want ik ben bang dat ik dan de hele plant eruit trek. Wil ze toch wel minimaal nog 2 weken laten staan.
Nog geen roest gezien, alleen zijn de toppen van de bladeren geel.

Β 

Geplaatst:

@acpronk
Ik trek met beleid en dan voel je wanneer hij loskomt. Het zijn ook echt nog bloemen in de dop
Zie mijn roerbak foto.

1e119bed1764fc9e686aeab65124157f.jpg
Denk dat als het meer richting broedbolletjes gaat, het een stuk moeilijker is en je de hele plant dan slacht.

Ik heb trouwens op 1 bed mega last van roest. Is wel allemaal op hetzelfde bed. Wat te doen? Kan ik ze gewoon laten of groeien ze dan toch niet meer?

• Like 1
Geplaatst:

Β 

On 6/15/2021 at 12:37 PM, Mellie said:

broedbolletjes

Die heb ik waarschijnlijk. Een soort bloemknop die zich dwars door de stengel duwt? Wat doe ik daarmee/tegen?

Geplaatst:

Gisteren ging ik andijvie plukken en zag de knoflook liggen. Lekker veel roest, geel, helemaal plat en snotterig. Begonnen met plukken. Erg smerig als zo’n stengel als slijm tussen je vingers door glijdt. Brrrr

Dus maar geoogst. Stuk of 20 bollen denk ik. Mijn beste knoflook ooit. Eindelijk fatsoenlijke bollen jammer dat ze er nu al uit zijn.
Rest laat ik lekker staan

5227844f39792a54dbc1cfd77616d511.jpg

• Like 2
Geplaatst:
Op 17-5-2021 om 15:40, Mauritis zei:

Ik heb veel beginnersgeluk geloof ik.

Ergens eind oktober gepland en ze gaan als een dolle. Ik heb er nog geen uitgegraven dus weet nog niet of er al een bol aanhangt.

zachtjes wat grond wegkrabben met je vingers langs de stengel

Geplaatst:

Ik denk aan een artisjok type. De stengel is nog erg groen, het blad ook? Mogelijk had je nog kunnen wachten, maar de bol is al erg groot.

Bij mij hoeven de bollen nog niet geoogst te worden, ben nu bezig met de bloemstengels te oogsten. Hier groeien ze nog door. Ze lopen een paar weken achter vergeleken met vorig jaar.
Wel moet ik binnenkort de eerste voor directe consumptie oogsten, de supermarkt knoflook is weer bijna op.

Geplaatst: (aangepast)

Knoflook zit vol met ***censored*** (Sorry het was een zware vloek) Phytomyza (Napomyza) gymnostoma. Dat is een mineervlieg die diep in de plant kleine bruine

Β 

Heb het niet zien aankomen. De look zag er dit jaar op geen enkel moment heel mooi uit maar wel gezond op de redelijk veel gele bladeren en de roest na. Wel werd de look niet groot. Dus besloten weer een paar tenen te oogsten en.... 'ik heb prijs'... niet 1 larve maar tientallen. Het is overduidelijk dat het weer niet de enige schuldige is.

Β 

Straks dus alles wat op look, ui en prei lijkt uitdoen goed nakijken en direct verwerken. Die larven kunnen niet op de composthoop en moeten verbrand worden. Straks dus vuurtje stoken, het is hier toch niet zo warm.

Β 

beetje extra informatie over dat ding:

https://www.naturespot.org.uk/species/allium-leaf-miner

https://www.semaille.com/blog/comment-reconnaitre-la-mouche-mineuse-du-poireau-n10

Β 

Vorig weekend nog maar net de nieuwe prei uitgezet. Moet er nu ook heel dringend insektengaas over spannen, als het al niet te laat is. Consensus is dat zo'n gaas zowat de enige goede biologische oplossing is.

Β 

aangepast door Swa
Geplaatst:

Haja, naast verbranden kan het besmet groenafval ook naar de kippen welke die larven heel lekker gaan vinden. Maar ik wil een grotere zekerheid.

Ik was er klaar mee😁

Β 

Kan de ruimte goed gebruiken en de komende dagen is er hier veel regen voorspelt. 3 recht grote bollen en 3 wat kleiner

PXL_20210627_145734499.thumb.jpg.2c957fa06deaeda15c88e533c0edac0f.jpgPXL_20210627_150010212.thumb.jpg.6866d8598b459bd70122541e9355b6a3.jpg

aangepast door Moonsparkle
  • Like 2
Geplaatst:

Mijn knoflook overzicht:

Zelf betekent eigen oogst van vorig jaar, de grootste tenen geplant, behalve van Korean Red daar heb ik ongeveer 10 complete bollen geplant. Rest gekocht.

Grond klei met wat compost daarin verwerkt, en daarop ongeveer 5cm hergebruikte potgrond van de kweker naast de vereniging (mislukte planten). De bollen zaten in de kleilaag.

Β 

Kwaliteit is grootte bollen net na de oogst.

-- is erg klein

- is klein

+- is redelijk

+ is groot

Β 

Β  Bollen Tenen Oogst Kwaliteit rot
Artichoke Β  Β  Β  Β  Β 
Simonetti 1 5 4 - Β 
Valverde 2 13 13 + Β 
Transsylvanian 2 18 18 - Β 
Red Touch zelf 30 28 - 1
Inchelium Red 3 25 21 -Β  +/- Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Turban Β  Β  Β  Β  Β 
Constanza 1 5 5 +- Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Porcelain Β  Β  Β  Β  Β 
Susan Delafield 2 5 5 +- Β 
Pensylvanian Dutch 2 7 6 - Β 
Floha 2 7 5 - Β 
Rosewood 3 7 6 - Β 
Music 3 9 9 - Β 
Georgian Fire 2 3 3 +- Β 
German Stiffneck 2 4 4 +- Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Creole Β  Β  Β  Β  Β 
Eden Rose 2 16 12 - 2
Morado zelf 40 38 - 2
Sulmona 2 20 20 - Β 
Guatamala Ikede 2 15 15 +- Β 
Moroccan 1 7 7 +- Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Asiatic Β  Β  Β  Β  Β 
Wild Fire 2 8 7 -- Β 
Korean Red 10 45 38 +- 7
Wonha 2 12 9 +- Β 
Pyongyang 2 11 7 - Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Glazed purple stripe Β  Β  Β  Β  Β 
Purple glazer 1 7 7 - Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Purple stripe Β  Β  Β  Β  Β 
Pskem 2 14 13 +- Β 
Chesnok Red 1 7 7 - Β 
Siberian zelf 6 5 - Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Marble purple stripe Β  Β  Β  Β  Β 
North #3 3 22 19 +- Β 
Oosterdel 3 7 5 - Β 
Bai Pi Suan 2 9 9 - Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Rocambole Β  Β  Β  Β  Β 
Maxatawni zelf 4 2 -- Β 
Β  Β  Β  Β  Β  Β 
Silverskin Β  Β  Β  Β  Β 
Anton 3 24 16 -- Β 
Fokhagyma 3 19 19 - Β 

Β 

Β 

Β 

Edit: tabel is het beste te zien op de pc.

• Like 5
Geplaatst:

Is de eenvoudige conclusie 'Dit jaar trekt op niks voor de look' de goede?

Zou me zeer goed uitkomen als dat de conclusie is want dan voel ik me al veel beter over wat ik hier als look-beginneling geoogst werd. De beste resultaten werden hier gehaald met de bio bollen van het grootwarenhuis. Daarvan is de oogst 'correct'. De 3 andere soorten hebben mager tot zeer mager gescoord.

Ik ben ook beginneling hoor. Pas mijn derde knoflook jaar.

Iedereen had wel hoge verwachtingen, nergens op onze vereniging stonden zulke dikke planten als bij mij (ook weinig mensen die knoflook teelden overigens). Zelfs een kok die ook af en toe knoflook teelt prees die van mij. Blijkbaar zat er te veel stikstof in de grond.

Maar nu de knoflook geoogst is, zal het vocht van de bladeren en stengel naar de bol gaan, en die zal nog wat verder in omvang toenemen.

Β 

Maar als je met een expert wilt vergelijken, dan moet je bij @roeier zijn.

Edit: iemand enig idee hoe het met Roeier gaat? Hij is al sinds 14 oktober 2020 niet meer op het MTF geweest.

aangepast door acpronk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...