Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lijkt mij geen hondsroos nee. Kijk naar een aantal op de foto's zichtbare kenmerken. Blad: klopt niet voor hondsroos. Stekels: zou kunnen. Vruchten: geen hondsroos. Bloeiwijze : tros. Hondsroos heeft soms wel enkele bloemen bij elkaar, maar niet in een tros zoals hier.

https://wilde-planten.nl/hondsroos.htm

Ik liet het ook expres bij 'roos', omdat ik niet zie welke roos dit wel zou moeten zijn.

Geplaatst:

Met hondsroos en egelantier had ik een zoek-begin:

Het lijkt me een hondsroos. Want:

Bladeren 2 cm breed, 4 cm lang (Egelantier heeft kleiner blad)

Steunblaadjes aan de voet van het blad

Blad geurt niet naar appel of wijn

Klieren op de tanden van de bladranden.

Haakvormige doornen (heeft Egelantier ook)

Eigenlijk had ik de pas vandaag genomen foto’s al in mijn vraag-bericht moeten zetten. Blijft lastig hoor, nuttige info bij een vraag noemen. Je weet pas wat nuttig is als je al weet wat het is ...

2019092714200373261569588393.jpg

20190927142003klieren39781569588393.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

En dan even terug naar je eerdere foto's : Wat denk je van de bloeiwijze ?

De vorm van de deelblaadjes vind ik moeilijk passen/ lijken op hondsroos trouwens. Overige kenmerken kloppen, maar kloppen ook voor vele andere rozen. Klierharen zie ik niet op je 2e foto. Als dit hondsroos zou moeten zijn, bevinden de klierharen zich op de onderkant van het blad, of ze ontbreken geheel ( komt beiden voor )

Foto van de totale struik zou ook nog kunnen helpen hondsroos uit te sluiten. Groeiwijze, habitus dus.

Geplaatst:

hoi, ik ben hier met appelvrouwtje die mij heeft geïntroduceerd in het moestuin forum. Ik ben blij daar nu deel van uit te maken en zal mij dit weekend, als jullie samenzijn op de moestuinforum dag voorstellen via dit medium. Ik heb voor jullie nu een vraag waar wij samen niet uit kunnen komen, maar met elkaar vast wel.

In mijn tuin, in Barsingerhorn heb ik enkele fruitbomen staan. weten jullie hoe deze peer heet? Hij proeft heel lekker zoet en is sappig. Inmiddels ook al op. Ik heb deze half augustus geplukt nadat ik zag dat al 10 peren bezoek hadden van de wespen.IMG002440581570219047.JPG

Geplaatst:

Denk ik ook. Nu goed rijp en sappig. Klopt ook met je smaakbeschrijving.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Denk ik niet. Doyenne kenmerkt zich door de korte steel. De gevraagde peer van Marja zijn juist echt lang.

Ik waag me trouwens niet aan gokken wat het wel zou kunnen zijn, is echt lastig zo hoor.

Geplaatst:

a0c33c9fac5ee14ec47c346909963571.jpg

db3ec744c1bea518ece570e8f1c4da91.jpg

Weet iemand wat voor citrusvrucht dit is? Hij groeit buiten in de volle grond en zat vol met de vruchtjes van hierboven. Dit was wel een van de grotere overigens. Kenmerkende citrusgeur met een vleugje bah, wat vies. Blad was rond en klein. Het lijkt heel sterk op een wilde citroen, maar ik ben niet helemaal overtuigd.

Geplaatst:
Denk ik niet. Doyenne kenmerkt zich door de korte steel. De gevraagde peer van Marja zijn juist echt lang.

Ik waag me trouwens niet aan gokken wat het wel zou kunnen zijn, is echt lastig zo hoor.

Beste allen, dank jullie wel voor de reacties. Ik heb een denkfout gemaakt, ik heb de peren geplukt half september vanwege de vele wespen die ook op bezoek kwamen. De smaak is enigszins zurig en sappig, lekker fris. Dit brengt mogelijk weer tot nieuwe idee vorming?

Geplaatst:

@ Mellie : Ik neem aan Poncirus trifoliata, voor de volle grond zijn er eigenlijk niet zo heel veel opties. Maar foto van de struik is wel handig, de struik is erg kenmerkend in groei, blad en de grote stekels.

Geplaatst:

Ah, dank Bit.

Struik zelf heeft volgens mij geen stekels, maar zal er de volgende x beter naar kijken. Was in Artis en was me nooit eerder opgevallen.

Geplaatst:

De peren van Marja lijken me geler van de Doyennes en idd iets langere steel. Ik lees ook dat het samen met de conference het meest aangeplant is. Niemand anders een idee van een peer die wel iets op de Doyenne lijkt? Kan een peer wat afwijken van zijn meest bekende vorm? Of is het dan sowieso een andere soort?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier rondom Valencia hebben we in de bergen gewandeld. Ik kwam daar, naast ontzettend heerlijk geurende wilde kruiden, ook twee beauties tegen die ik nog nooit gezien had.

Ik gooi ze eventjes op t forum. Kunnen jullie kijken of je een duit in t zakje kunt doen!

Nummer een was een klein, rank boompje. Zeg 2 meter hoog. De pluizenbolletjes (bloesem neem ik aan) ruiken erg lekker, maar niet sterk. Dus van dichtbij snuffelen. Een kruising tussen een licht zoetig bloemen geurtje en iets papaya-achtigs. Lieflijk blad ook, zoals je ziet.

8d8aca6f5dc4583f284a090a4b4e8cf4.jpg

En deze hieronder is een klimplant. Dunne rankjes, vooral als je ziet hoe flink de vruchten zijn. Huidje voelt wat fluwelig aan, maar is dat niet echt.. Het fruit (?) zelf was nog niet zacht. Zag er wel eetbaar uit, maar heb het er maar niet op gewaagd.

3995acfbba97231a0ccbcaf13d8097c7.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dank voor het googelen! Denk idd dat ie dat is hoor. Niet eetbaar dus. Jammer. Ze leken wel lekker. Vijg-achtig ofzo had ik me bedacht. Nou ja. Weten we in ieder geval wat het is!

En Adopeg, heb geen betere foto van t bloempje, maar kon wel een betere uitsnede van de huidige foto maken, zodat we t bloempje toch in meer detail kunnen zien. Helpt dat?

e0dd488ee617f5f1330abd05846ca654.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...