Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Featured Replies

Geplaatst:

Ja zoiets, of curcuma...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@fre3ke als je het opgraaft en er zit een klein zwart bolletje aan dan heb je kans omdat het Canna is, met een schijfje eronder (denk aan die van anemonen) dan is het een Calla, en als er een oranjekleurig wortelstokje aan zit dan waarschijnlijk Kurkuma. Iets anders uiteraard ook mogelijk

Geplaatst:

Canna zaadje:

20200906_141110.jpg

Geplaatst:

help gevraagd ivm lichte appelallergie van een bekende:

is dit een topaz of een santana?

P9060648.thumb.JPG.6c9de7eea33d7e1c64ae1a143b64bf20.JPGP9060646.thumb.JPG.834352806ffa22ea5da80ad1370c88c0.JPGP9060647.thumb.JPG.053ef73cdc1451465599666310a6de31.JPG

Geplaatst:

@RobO Heb zelf ook 'appelallergie', een ongewassen appel eten, is binnen een aantal minuten pijnlijke lippen. Als was ik de appel goed af, of schil de appel heb ik er geen last van. Ik gok dat ik dus een reactie krijg op b.v. beschrijdingsmiddelen.

Geplaatst:

ik dacht dat die allergie veroorzaakt wordt door bepaalde eiwitten in de appel; schillen helpt dan niet

ook geeft een santana maar bij ongeveer de helft van de allergische mensen opluchting...

Geplaatst:

Tja dat weet ik niet, ik weet wel dat allergie voor de één anders is dan de ander, en misschien is het bij mij wel geen appelallergie maar van bestrijdingsmiddelen..

Zo heb ik er nog één, galiameloen vind ik super lekker. Alleen een paar hapjes, en binnen een paar minuten allemaal blaasjes op mijn gehemelte en na half uur hangen de vellen los in mijn mond...Heeeeéél pijnlijk. Na een dag of 3 of 4 heb ik er dan geen last meer van.

Geplaatst:

3 uren geleden, RobO zei:

help gevraagd ivm lichte appelallergie van een bekende:

is dit een topaz of een santana?

Ik heb ze allebei als boom staan, Robo. Van Santana wordt gezegd dat ze ideaal is voor mensen met appel allergie (dat is nog iets anders dan allergie voor bestrijdingsmiddelen, Rorror....ik krijg een soort aften in mijn mond - niet altijd, maar wel vaak - als ik gespoten appels eet). Ik hou het op dat op je foto een Topaz staat, maar ben niet 100% zeker.......ook al zullen mensen die appels echt kunnen determineren dat misschien tegenspreken, het uiterlijk van appels van hetzelfde ras kan best behoorlijk verschillen.  Maar ik zal van beide wat foto's maken, zodat je zelf kunt vergelijken. Waarom ik denk Topaz op je foto is omdat ik bij bijna alle Santana steeds 2 kleuren zie....ongeveer de helft geel en de andere helft rood; Topaz is uniformer van kleur...er zijn overigens 2 versies van: Een Topaz en een Red Topaz. Je zult misschien zeggen dat het patroon op jouw foto ook bij sommige Santana's te zien is, lenticellen en van die gele vertikale streepjes tussen het rood, maar ook op Topaz is dat vaak volop aanwezig...daarom zou ik daar niet te zeer op af gaan. 

Het toeval wil dat ik van een grote fruitteler in Noord-Limburg een paar Santana's meenam verleden week. Die zien er toch weer anders uit dan die van mij. Dus 3 foto's hierna. Eerst de kwekers-Santana, dan de mijne en dan de Topaz. Daarnaast enkele duidelijke verschillen: Santana is vaak een vrij grote appel, het formaat wisselt wat maar er zijn flinke joekels tussen. Topaz is altijd wat kleiner...zeg ongeveer of ietsje meer dan een tennisbal.... Smaak is van allebei wat zoet-zuur, maar de structuur van Santana is knapperiger, maar ook luchtiger...net alsof het soortelijk gewicht van het vruchtvlees wat minder is. Topaz is ook zeer knapperig, maar ook wat massiever van structuur...  Ik hoop dat je hiermee verder komt!!!! Mijn Topaz draagt dit jaar voor het eerst wat. De vruchten zijn (te) klein en niet mooi op kleur en vooral zowat allemaal voorzien van fruitmot. Op internet vind je betere foto's. 

Santana uit Baarlo

514734178_WhatsAppImage2020-09-06SantanabijStappersinBaarlo.thumb.jpeg.3947f50a9baa8eb948c3abdde9924e0e.jpeg

Santana in mijn tuin                                                                         Topaz, niet op kleur en wat ondermaats

216361210_WhatsAppImage2020-09-06SantanaWino.thumb.jpeg.3ca57c5318eebdfe4645d18203713aa7.jpeg1058610095_WhatsAppImage2020-09-06Topaz.thumb.jpeg.6e79f18875d5416fb2706e20b30b3643.jpeg

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wat een groepsinspanning voor de identificatie van mijn zaailing! Iedereen hartstikke bedankt want ik denk dat we hem hebben, inderdaad, de canna. Die heb ik nota bene zelf in een pot staan. Maar vanuit de rhizoom komt er natuurlijk iets groters omhoog dan vanuit een zaadje, daarom herkende ik het niet. Hij mag straks overwinteren met de rest van de familie.

Volgend jaar ga ik ze allemaal in de volle grond uitplanten, dat schijnt te kunnen, en scheelt veel gesjouw.

Geplaatst:

dank je Weknow!

ik twijfel nog:

ik lees op internet dat topaz nu nog niet geplukt kan worden, pas eind sept/oktober en santana nu wel; die appels van ons zijn nu geplukt

Guy de kinder laat deze santana zien: linkje

volgens mijn vrouw is het een santana, wist ze nog van bij het planten, ze is heel precies, maar de labels kunnen zijn verwisseld...

edit: dus dat! labels verwisseld, dit is zeker een topaz, de santana is echt anders van vorm en kleur

aangepast door RobO

Geplaatst:

@fre3ke vergeet je ze dan niet voor of uiterlijk na de eerste nachtvorst eruit te halen en vorstvrij te overwinteren?

Geplaatst:

Iemand een idee wat hier voor leuks tussen de berg compost groeit? Ziet er zo vrolijk uit, al die frisse bloemetjes!F7B7DF3A-341C-452A-AE85-EA71EE3440B6.thumb.jpeg.d68f43aadc6fdac3790b850eeb4ed6cd.jpeg

Geplaatst:

Ik weet de naam niet, maar ik denk niet dat je die wilt hoor, vanuit de wortelstokken komt die volgend jaar vrolijk 10 keer zo veel terug, en zaait zich erg goed uit.
Houdt van vocht en groeit langs de waterkant en kan wel meer dan een meter hoog worden.

Geplaatst:

Oei! Dat soort planten heb ik al meer dan me lief is op de tuin, dus ik zal deze er maar uithalen dan!

• 2 weken later...
Geplaatst:

5C7E94EE-310A-4458-AA3B-9CC595D483AD.thumb.jpeg.82d58b423293bfc56fe583d174fc3e03.jpeg36343FA9-97E1-43A1-9CC4-EB6C6B29265C.thumb.jpeg.a63115afa9668f4afedb02a5285bbc36.jpegIn

een veld waar heel lang paarden hebben gelopen meerdere van deze bloemschermen. De plant kniehoog ongeveer. Geen wilde peen denk ik of fluitenkruid. Iemand een idee?

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Als ie geel bloeit, is het vermoedelijk pastinaak. In het parkbos staan ze her en der ook nu zo in het zaad als op jouw foto. Hoogte rond de 60 a 70 cm. ? Is echt een bermplant waar bermen om de wilde bloemen en voor o.a. insecten worden beheerd.

Geplaatst:

Dank, ik dacht ook al aan pastinaak sativa omdat de zaadjes zo heel erg lijken op die van het gekochte Pastinaakzaad. Ik heb de planten niet zien bloeien, het is op het land van ons a.s. voedselbos, ik zal het in het voorjaar in de gaten houden.

Geplaatst:

@SamanthaP, late reaktie, want een tijdje dit onderwerp niet gevolgd, maar dat lijkt op Grote Maagdenpalm (foto is van iets veraf). Ik denk dat acpronk dat ook bedoelde, in elk geval is Maagdenpalm een woekeraar. Kan goed tegen schaduw en mits het niet al te droog is kan ook in elk jaargetijde wel groen zijn en bloeien. Oké in een groot park, maar ik zou het niet in een klein tuintje willen, want concurreert andere dingen weg op den duur. Kleine Maagdenpalm zou ik iets geschikter vinden, omdat die wat meer een grondbedekker is, maar die is waarschijnlijk net zo woekerend (ik ken uit ervaring alleen de grote). Het is uitheems spul.   

Geplaatst:
29 minuten geleden, roeier zei:

Het is uitheems spul.   

Niet geheel juist, roeier, in ieder geval wat betreft de kleine, de Vinca minor. Komt weliswaar oorspronkelijk ooit uit het gebied rond de Middellandse Zee (daar komt onze halve moestuin vandaan!), maar wordt al lang beschouwd als een inheemse plant. Zo zeer zelfs dat ze als kernsoort thuishoort in een eiken-beukenbos!!! Staat in Belgie nog op de Rode lijst van beschermde planten en was dat in Nederland tot een paar jaar geleden ook nog. Ik heb alleen ervaring met deze minor en vind het in het oude deel van het parkbos, waar ik ze een jaar of 7 geleden op enkele plekken heb aangeplant, een zeer dankbare bodembedekker die zowel in winter als in zomer er mooi groen opstaat. Ookal is dit parkbos erg droog en houdt de V. minor eerder van wat vochtig.....ze houdt het goed vol waar diverse andere bosbewoners soms moeite hebben om te overleven bij mij vanwege de droogte.

Geplaatst:

Ik kan het niet goed zien op je foto, maar als het bloemetje er uitziet als deze, met zo'n mooi uitstekende stamper, dan is het een harig wilgenroosje. 

Edit: reactie op roze bloeiende plantje van @SamanthaP

aangepast door Arja

Geplaatst:

Ja, ik zat ook aan harig wilgenroosje te denken. Wist de naam alleen niet.
Was een hele tijd aan het zoeken, maar kon het niet vinden..

Geplaatst:

Daar lijkt het niet op, zeker dat blad niet, maar wilgenroosje zal nu redelijk aan het verwelken zijn, terwijl maagdenpalm eerder nu weer zal opleven met vochtiger weer. Maar mogelijk dat SamanthaP het al heeft verwijderd.  

Geplaatst:

Ik heb de foto wat uitvergroot en enkele zaadlijsten omcirkeld. Maagdenpalm heeft toch niet zulke zaadlijsten?9bebbf44b7f387d09b42c257c9bb583f.jpg

Geplaatst:

Ik twijfel ook. Aan beide trouwens.

De maagdenpalmen bloeien toch in het voorjaar? En die “spleet” in de bloemblaadjes ken ik ook niet, de soorten die ik heb hebben spitse bloemblaadjes of recht van boven zonde spleet. Maar het blad doet zo wel aan de Vicor denken. Wilgenroosje is daarentegen ook wel een stuk hoger. Beschrijving van de hoogte van de plant En goede foto van blad en bloem kan helpen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.