Geplaatst: 17 april 201213 j neej gelukkig niet het dubbelglas... een glasplaatje van 1 euro uit de kringloopwinkel... dus het leergeld was ongeveer 1 euro
Geplaatst: 24 april 201213 j Een paar dagen geleden was er vette vorst hier..zo erg dat een deel van de bloesems bevroren zijn en alle bladeren van de walnoot. Dat komt wel weer goed, vorig jaar is het blad zelfs drie keer bevroren en er kwam toch weer mooi blad aan...maar natuurlijk geen noten.Gelukkig stonden de a.s. walnoten van Geedee en Thessa in de kas( en daar zit ook nog geen blad in...)Het is een vreselijk naar gezicht zo`n grote boom met overal van die zwarte frummelblaadjes... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 mei 201213 j Afgelopen nacht op 1 meter hoogte beschut tussen de tuinhuisjes op de Piccardthof is er -3 gemeten.Op de moestuin op de open vlakte in de wind is dat vast nog kouder geweest.Moesbuurtuinder had pompoenplanten gepoot afgelopen week... bevroren dus... de blaadjes in ieder geval, hopelijk gaat de kern nog door. Opmerkelijk was dat 2 planten helemaal niet aangetast waren, alsof ze nét uit de wind hebben gestaan ofzo. Ik ben in ieder geval blij dat ik het geduld op heb kunnen brengen (ook door ervaring... -8 4/5 mei 2011)Alles wat bij mij in de tuin staat heeft de vorst overleefd.
Geplaatst: 8 mei 201213 j -3?? Ai. Hier gelukkig niet. Volgens knmi.nl gooit moedertje natuur er op de 13e en 14e nog even wat koude nachten tegenaan. Ik wacht dus nog even met pompoenen en tomaten. Maar kan de suikermaïs al wel naar buiten? Lastig hoor. Die staat in te kleine potjes in de kas, waar het ook flink afkoelt elke keer. Zolang het niet vriest...? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 mei 201213 j Vorig jaar zijn mijn lieve maiskiemetjes bijna allemaal kapotgevroren (-8), stonden in bloembak buiten. Dus heb ze nu later gezaaid en staan in de koude kas, anderhalve meter boven de grond.Gaan dit jaar écht niet te vroeg naar buiten.
Geplaatst: 8 mei 201213 j Ik ga de mais gewoon afdekken als het vriest. Heb de helft al buiten uitgeplant. De andere helft zijn nog maar sprietjes. Dus daar is uitplanten over 2 weken vroeg genoeg. Kan je de maais nog eens verspenen? Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 13 mei 201213 j Vanavond heb ik alle 170 aardappelplanten ( 110 achter en 60 voor) afgedekt. Achter heb ik de meeste kans op vorst denk ik, daar is het meer open. Ook de aardbeien heb ik afgedekt want die staan al vol met bloemen die ook stuk kunnen vriezen. Voor vannacht wordt hier - 2 verwacht. Afgelopen nacht was het net een halve graad vorst..dat is zonder afdek goed gegaan.Voor het afdekken heb ik gebruik gemaakt van het gaatjeszeil van de tunnel, van 6 ikea gordijnen, van wat vliesdoek en van een lading potten ( Geedee: toppotten )Voor de kweepeer die vol in de bloei staat heb ik net een experiment uitgevoerd: ik heb een kruiwagen gevuld met zaagsel en dat heb ik in een hoekje aangestoken.Dit zou de hele nacht moeten blijven roken, en zo de bloesems beschermen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 mei 201213 j Fijn dat ze ook zonder potaarde al goed van pas komen Ben benieuwd hoe dat experiment afloopt ....mogelijk is het op die hoogte in de boom iets minder vorst.
Geplaatst: 13 mei 201213 j Mogelijk heb ik straks gerookte kweeperen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 juni 201213 j Auteur 2 juni. Ik kijk even op TT pag 705-3, en zie bij Enschede: minimum 2 graden.Uit nieuwsgierigheid even op buienradar gekeken, temperatuur Twente, op 10cm hoogte: -2 graden. Was het daar echt zou koud? Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 2 juni 201213 j Zei gisteren al tegen mijn man dat het koele weer verband hield met wat we in Duitsland kennen als "Schafschurkälte". Zei hij dat dat hier niet bestaat! Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 2 juni 201213 j Zei gisteren al tegen mijn man dat het koele weer verband hield met wat we in Duitsland kennen als "Schafschurkälte". Zei hij dat dat hier niet bestaat!Probeer het eens met schaapscheerderskou
Geplaatst: 2 juni 201213 j Dank je. Hij moest ook grinniken toen ik zei dat er zelfs bij het KNMI wat over stond. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 4 juni 201213 j Ongelofelijk. Maar.. het zou zomaar kunnen. Hier was het afgelopen weekend (en eigenlijk nu ook nog) flink koud. Waterkoud noemen wij dat (we zitten aan de IJssel). Brrrrrrrrrrrrrrrr M'n ouders hadden de verwarming weer aan gezet, ik trek een bodywarmer en wat warme sokken aan Good things come in small packages
Geplaatst: 4 juni 201213 j Komende nacht 4 graden lees ik... Oh ooo! Dat is wel erg koud! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 4 juni 201213 j Hier ook de verwarming aan en dat in juni, ga toch echt niet in de kou zitten. Zaterdag op de moestuin geweest, en heb het idee dat van vrijdag op zaterdag het hier gevroren heeft.De voorgezaaide boontjes, die ik dinsdag heb gepoot, zagen er raar(verdroogd) uit. en hingen helemaal slap.Volgens mij was dat van de kou
Geplaatst: 4 juni 201213 j Ook ik baal als een gieter, mijn boontjes ogen ook alsof ze ieder moment het loodje leggen. kacheltje brand ook hier, brrrrr De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique
Geplaatst: 4 juni 201213 j De kachel net aangemaakt...zucht. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juni 201213 j had ik eergisteren net de sjaals en handschoenen naar zolder gebracht...kon ik ze er vanochtend weer vandaan trekken!gatver wat was het koud!
Geplaatst: 5 juni 201213 j Mijn peper Black Peru heeft het erg koud gehad vannacht..aankomende nacht mag hij in de kas We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 juni 201213 j Vanaf morgen wordt het weer iets warmer, iig. de nachttemperaturen.Was toch maar weer met de augurken gaan slepen nadat er een het loodje gelegd had
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.