Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Iets met
Te laat
Hele dag gevast
Het zal wel
Heel Moe

Maar zo lief dat er meegedacht wordt en gesnapt ook dat dit echt klote is.

Ik zal ze morgen allemaal knevelen en met de zweep er langs geven
Dat zal ze leren!

(Enneuh grapje hoor, voordat iemand me serieus neemt)

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb ze overgepot. 3 hangen heel zielig, denk niet dat de het redden. De andere 3 gaan het vast nog wel doen
fingers crossed!
Ik heb nu toch maar 3 soorten bijgezaaid van@Annem@rie

• Like 1
Geplaatst:

Hoi iedereen,

Ben sinds dit jaar begonnen met het tuinieren van tomaat.

Het zaaien en verpotten ging allemaal prima, maar nu heb ik een probleem waar ik geen antwoord op vindt.

Heb een dief verwijdert maar niet de juiste vermoed ik.

Gaan ze nog verder groeien of is het gedaan met de plant?

En mag ik iets doen aan de bladgroei?

Dank bij voorbaat.

IMG_6532.jpg

IMG_6533.jpg

IMG_6534.jpg

Geplaatst:

Welke soort is het ? gedetermineerd of niet ? Bij gedetermineerd kan het wel eens dat  de plant dan stopt, daar doe je de meeste dieven niet weg  want die wil in een bosje groeien en gaat niet de hoogte in  (maar zelfs dan kunnen in de oksels nieuwe dieven ontstaan soms ook op eind van de tros waar je dan weer verder kan). Niet gedetermineerde gaan sowieso nieuwe okselscheuten aanmaken vanwaar je dan weer verder kan, wel wat vertraging.

Op de foto zou ik schatten dat hij gedetermineerd is, normaal verwacht ik bij de andere drie bladeren tussen de trossen.

Geplaatst:

Redzebra

Bedankt voor de reactie.

Maar is wat latijn voor me ivm de gedetermineerde 😃

Heb gewoon zaadjes gekocht, waren roma tomaten dacht ik.

Waar de vrucht begint, dacht ik dat er een dief was en die heb ik verwijderd, maar kan het zijn dat ik de eind dief heb verwijderd?

Geplaatst: (aangepast)

Bij Roma heb je  vaak soorten die  gedetermineerd zijn (groeit niet door op hoofdtak), een struikvorm dus. Elke dief of hoofdtak stop met groeien en eindigt vaak op een tros.  Ik heb  het ook moeten leren uit scha en schande :), vaak ontstaat wel een nieuwe dief dus niks verloren en je hebt al 2 trossen.  

Maar nooit een dief verwijderen (wat de hoofdtak kan zijn)  in de top als er nog geen 2de is.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@lawsonhax Zo te zien heb je nu 2 bloemtrosjes. Doordat je de top eruit hebt gehaald gaan in de bladoksels nieuwe scheuten groeien. de bovenste laat je staan en wordt de nieuwe top.

Doordat je de top hebt weg gehaald wordt alles wat vertraagd en duurt het langer voordat je je 3e tros tomaten krijgt.

@Roland dat is het probleem met gedetermineerde, sommige willen geen nieuwe dieven aanmaken als je ze allemaal al verwijderd hebt.  de meeste echter  en bij de niet gedetermineerde komt er een nieuwe okselscheut en moet je weer een bladje  of 5/7 wachten voor een nieuwe tros komt. Maar zoals gezegd ik heb ook al plantjes gehad die helemaal niks meer deden.  En als hij gedetermineerd is, dan gewoon alle laten staan die komen en eventueel  soms een paar verwijderen om de plant luchtig te houden. Er zit een stevig verschil in, hoe je beide soorten laat groeien.

aangepast door redzebra

Je plantjes staan er mooi bij, maar wacht even af met bladsnoei tot een nieuwe dief zich vormt, je trossen hebben bladgroen nodig om suikers aan te maken, en zolang je niet zeker bent kan je ze beter laten staan.

aangepast door redzebra
Geplaatst:
Op 29-4-2021 om 17:09, Lsjr33 zei:

Een vraagje aan de ervaren pot telers. Ivm knetterharde droge grond en een hele slechte lading compost dit jaar (alles verbrand wat er in staat), ga ik dit jaar voor grote potten. Hoe doen jullie dat met water geven? Potten drogen sneller uit natuurlijk, geef je regelmatig een beetje of liever in een keer meer?

@Lsjr33, ik ga voor regelmatig water geven.

Wanneer me dat voor een keer niet lukt dan kies ik voor droogte.

De meeste planten hebben geen zwemdiploma en de schade bij steeds teveel water lijkt dan groter dan bij teveel droogte. Teveel vocht kan je

hele plant verruïneren. Maar niet te bang, ze kunnen van beiden echt wel wat hebben. 

Ben je wat wijzer geworden Lsjr33?  Niet echt hè? Het blijft toch een kwestie van inbeelden en met de plant meedenken.Succes! ;-) 

• Like 1
Geplaatst:

Dat plus hele goede potgrond. Als je slechte grond hebt die in de pot dichtslaat of weinig voeding geeft kom je ook niet ver.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vanwege de voorspelling gaan de tomaten waarschijnlijk pas wat dagen na ijsheiligen naar buiten, als het weer dan wat droger is. Maar nu krijgen de tomaten binnen al bloemen, volgens mij liet ik ze vorig jaar gewoon zitten en dat ging prima, maar ik herinner het me niet meer zo goed, ik las ook ergens dat iemand de bloem knoppen die binnen groeide verwijderde zodat ze plant nog sterker naar buiten kan. Wat doen jullie? 

Haha @Grork, ik ga gewoon lekker stuntelen. En in ieder geval lekbakken aanschaffen zodat ik niet direct in de pot water hoef te geven. Mijn plan was om de tomaten morgen naar de kas te verstouwen, maar nu twijfel ik weer 🙄 morgen wordt er nog -1 aangegeven...

Screenshot_20210502-191356_Chrome.thumb.jpg.e959aab17776c947dae502811551176f.jpg

aangepast door HuubvG
Afbeelding onder tekst geplaatst
Geplaatst:

@Lsjr33  hahaha, het grote dilemma deze dagen : binnen of buiten?

Misschien ligt je moestuin wat beschut? Dan ......  

o jee, nee, ik ga toch maar geen idee aandragen.

Het blijft fingerspitzgefühl van de tuinder zelf.

Die lekbakken, dat is misschien wel een goed idee. Haal ze wel op tijd leeg want ze gruwen van natte voeten. 

Geplaatst:

Ik hou ze nog wel binnen, maar mijn dilemma is nu eigenlijk is het beter om de eerste set bloemknoppen te verwijderen? Wordt de plant daar echt sterker van? Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft voordat m'n bloemetjes gaan openen😊

Mijn tomaten waren goed vertrokken nadat ze verspeend waren. De voorbije 2 weken hebben ze in de kas gestaan en savonds binnen gehaald als de nachten te koud waren. Sinds begin vorige week werden alle blaadjes geel en groeien ze niet meer. Ik heb al van alles opgezocht maar vind verschillende antwoorden: zonnebrand, teveel water, voedingstekort,... Sinds vrijdag beginnen er terug nieuwe blaadjes te komen maar gaat heel traag! Ook worden de onderste gele blaadjes bruinig vanbinnen... Goede raad van de experts hier? 😇 

Oh ja, ik had midden vorige week wat langwerkende mestkorrels in elk potje geduwd...  

20210503_111457.jpg

aangepast door KimD

Idem zoals bij @Scififreak hier, een paar plantjes hebben ook wat last gehad van zonnebrand op de oude bladeren sinds ze in de serre staan,

image.png.841cf7556dcc13aa43c92b19edc1fe45.png

de overgang zal nog iets te bruusk geweest zijn, maar dat ziet er helemaal anders uit als bij jou @KimD , ik denk toch een voedingsgebrek of niet evenwichtig (oorzaak is soms ook teveel water of type potgrond), groter verpotten gaat waarschijnlijk al veel oplossen. 

aangepast door redzebra
toevoeging foto

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...