Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou, de dood of de gladiolen! Of tomaten in dit geval haha. De helft staat in de kas! De andere helft is zondag aan de beurt. Fingers crossed dat het goed gaat. 

• Like 1
Geplaatst:

Mijn Roma's pasten niet meer onder de LED balkjes:

20210430_Roma_onderLED.jpg

^ Foto is van 30 april. Gezaaid op 1 april. Met de LED balkjes is dus niks mis. 

Aanstaand weekeinde verpotten, en naar buiten om af te harden. Ruim een week daarna kunnen ze dan de volle grond in. 

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@Lsjr33 de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag lijkt nog gevaarlijk te worden, hier  was gisteren weer kantje boordje met blazertje aan  minimum 0.8 graden (het is wel een tunnelserre, dat zal wel iets erger zijn)

Geplaatst:
6 minuten geleden, redzebra zei:

de nacht van donderdag op vrijdag en vrijdag op zaterdag lijkt nog gevaarlijk te worden

Zeker, ik hoop op het beste. Weeronline gaf hier vannacht -1 aan maar het is niet kouder geworden dan vier graden. Ik doe een extra warmtedansje elke dag ;) Als ze de nachten van donderdag, vrijdag en zaterdag halen gaat het helemaal goed komen. 

Geplaatst: (aangepast)
Op 1-5-2021 om 20:26, Scififreak zei:

Hier staan ze klaar voor hopelijk een top jaar .

@eduro;-) 

image.thumb.png.7af94c3e52663b94c12a45e3fb8a7f63.png

Dat staat er prachtig bij, erg leuk om nu mee te genieten van je planning en uitvoering. TOP

aangepast door eduro
typo
  • Like 1
Geplaatst:

Update uit Georgië.

Plantjes zijn aardig gegroeid. Inmiddels 7 trossen bloemen, met 4/5 tros met tomaten. 

Afgelopen maand hier veel regen gehad, behoorlijk koel geweest. Veel luchten als het kan. Nu zitten we hier tussen de 25 en 30 graden;))

In de nacht zo'n 14 graden. 

Ik heb ook aantal komkommerplanten staan. Al heel wat kilo's geplukt. 

20210504_124916.jpg

20210504_124927.jpg

20210504_125825.jpg

20210504_130130.jpg

20210504_125933.jpg

• Like 4

Ik kwam dit interessant filmpje tegen over kwekerij tomatenplantjes voor prof en hobby en o.a. enten in massa ( @Scififreak :de enten worden daar blijkbaar ook niet in het donker gezet), aan de kartonnetjes te zien dewelke hij krijgt is dit  allegrow, die heb ik ook al menig maal gebruikt (toevallig vorige week nog hetzelfde snoeptomaatje gekocht omdat ik die genre niet gezaaid had)

edit: die hij kreeg, die hij meeneemt zijn blijkbaar voor een ander merk. (andere verpakking Aveve :))

aangepast door redzebra
  • Like 1

Ja daar gaat het enten wat beter dan hier , hier niet zo een groot succes .

Volgend jaar nog eens proberen ( als er wel degelijk opbrengst verschil is )

@eduro even vergeten wissel je het voedingswater elke week of vul je gewoon bij , want in elke bato bak blijft toch wel wat staan ?
En zijn de zaden eigenlijk goed toegekomen ?

aangepast door Scififreak
vergeten
Geplaatst:

@Scififreak je zaden zijn goed aangekomen bedankt. Wat voedingswater betreft meng ik bij, in elke bato bak blijft idd water staan maar ik heb gemerkt dat de spoelcyclus erg belangrijk is voor de groei, dus niet optoppen maar vooral spoelen.

• Like 1
Geplaatst:

wat een leuk topic dit! vorig seizoen had ik voor het eerst een eigen tuin en kon ik eindelijk mijn wens om zelf tomaten te kweken in vervulling laten gaan. zelf 7 soorten gezaaid die ik hier uit de zadendoos had geplukt, en van een vriendin uit de buurt kreeg ik nog eens 10 planten, allemaal verschillende soorten. uiteraard pastte dit helemaal niet in mijn kleine achtertuin 😛 maar het is toch gelukt, en een goede oogst gehad! ik heb zaden gewonnen, dmv isolatie raszuiver gehouden, en die heb ik geschoond door fermentatie en te koop/ruil aangeboden. een ontzettend leuke en verslavende hobby kwam ik achter. dit jaar heb ik het nog uitgebreider aangepakt, we huren nu een moestuin en daar ga ik 37 planten neerzetten, uiteraard allemaal verschillende soorten en daar hoop ik ook weer zaden van te winnen voor de verkoop/ruil. mijn lijstje voor dit jaar:

- indigo pear drop

- black shadow

- baby blue

- cosmic eclipse

- helsing junction blue

- millefleur geel

- millefleur rood

- hahms gelbe micro

- microtom

- dwarf shadow boxing

- minibel

- ozark sunset

- ghost

- microcherry

- pride of flanders

- pascale de picardie

- kozula 134

- summer of love

- lemon ice

- sweet cream

- kozula 14

- queen of the night

- maria amaziletei

- cerise

- coyote

- black beauty

- gardeners delight

- sweet baby

- bajaja

- indigo rose

- black opal

- san marzano

- tiger cherry

- rebel starfighter prime

- aztek

- violet jasper

- yellow fire

• Like 5
Geplaatst:

Gegokt en gewonnen! Nog een koude nacht te gaan, twee hebben we er al gehad. En alles staat er florissant bij in de kas. Moet helemaal goed komen! 

• Like 4
Geplaatst:

Wat fijn voor je! 

Hier na een paar daagjes op de boot bij thuiskomst een flink onaangename verrassing..  door de storm opnieuw een paar ruiten de grote kas uitgeblazen.. helaas stonden daar nu heel veel zaailingen in potjes. De paprika en tomaten hebben het in elk geval heel heel zwaar gehad op de wind/in de kou.. Ik weet niet of die het gaan overleven..  Dat is toch wel hele grote teleurstelling na alle zorg met voorzaaien en hoe goed ze erbij stonden voordat we weg gingen. 

Kans is groot dat ik het met tomatenplanten uit het tuincentrum moet doen, dat heb ik nog nooit gedaan en kan me ook niet voorstellen dat de keuze daar groot is. 

Even baalmomentje

Geplaatst:
1 minuut geleden, Vastone zei:

door de storm opnieuw een paar ruiten de grote kas uitgeblazen.

Ohh dat is balen! Wie weet is er iemand in de buurt die nog wat leuke soorten over heeft? 

• Thanks 1
Geplaatst:

@Vastone, dat is echt jammer , de laatste jaren zie je wel dat een aantal tuincentra wat meer soorten aanbieden, maar het blijven vaak F1 hybriden, soms een aantal geënte heirlooms (in het filmpje hierboven hoor je toch dat deze kwekerij 30 toprassen voor de hobbymarkt kweekt) . Als noodoplossing is het dan toch beter als niks en vaak helpt het om bij verschillende tuincentra eens rond te kijken, niet allen bieden dezelfde aan. Of zoals Marjolijn aanhaalt, misschien heb je in de buurt een aantal mensen met plantjes over.

• Thanks 1
Geplaatst:

Oooo nee wat klote! Ik voel zo met je mee. Ik heb wel tomaten voor je als je in de buurt wilt geraken. Dan heb je wel meer keuze dan bij het tuincentrum, maar die laatste is vermoedelijk een stuk dichterbij.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Scififreak

Ziet er mooi uit! Kan je iets meer vertellen over je systeem? Welke substraat gebruik je, hoe irrigeer je precies, en hoe verzorg je de voeding, etc.?  

• Like 1
Geplaatst:

@Fr4nk
Dit is eigenlijk het bato systeem Bato-Buckets-1080x580.jpg

Als je graag meer info wil zal ik er mss best een topic over maken .
Dit is ook men eerste jaar dat ik dit systeem ga testen ( zag het hier op het forum bij eduro in tomaten topic @2020 (dacht ergens voor pagina 35).

Substraat is perliet 

Geplaatst:

Ik heb er vier buiten uitgeplant en nu nog 4 binnen, ik twijfel, nog een keer verpotten of toch ook naar buiten. Het weer is steeds zo wisselend, morgen maar weer kijken wat de verwachting is. 

Geplaatst:

Ik heb zo'n kweektent in de schuur staan met timer, werkt prima kan ik vertellen!

Scheelt 2,5m aan planten op m'n bureau, werkt zo lastig en je ruikt continu naar nachtschade 😛

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...