Scififreak Geplaatst: 21 mei 2021 Geplaatst: 21 mei 2021 ja hier net alles buiten gezet , ze zijn direct aan het afzien . Gelukkig heb ik stokken bij gaan halen en ze direct allemaal gebonden . Quote
Florian Geplaatst: 22 mei 2021 Geplaatst: 22 mei 2021 Ah oké, dankjewel. Door de grote hoeveelheid wind hangen de planten slap, worden nog paarse en bladeren verdorren. Ik ga denk ik veel planten verliezen door de wind Quote
Ons moestuintje Geplaatst: 22 mei 2021 Geplaatst: 22 mei 2021 Hier staan de tomaten planten nu binnen allemaal in pot, wat een weer! Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 22 mei 2021 Geplaatst: 22 mei 2021 Alle tomaten uitgeplant, ondanks het barre weer. Het kon gewoon niet langer wachten. 1 Quote
Scififreak Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Heb hier een tomatenplant met een rare bloem en het lijkt te stoppen met die bloem . Wat denken jullie een dief laten groeien voor de zekerheid ? Quote
redzebra Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 (aangepast) Dat komt wel vaker voor met de koude op de eerste trossen, lijkt een dubbele bloem te zijn. Sommige rassen hebben dit meer, zelfs onder normale omstandigheden,, en er kweken zelfs mensen op die rassen om een max gewicht te hebben in wedstrijden, de bloem geeft dan een ietwat misvormde vrucht. (samenstelling van 2 of meerdere) maar voor de rest is dat gewoon een goede tomaat. Bovenaan lijkt hij al verder te willen gaan, maar voor de zekerheid misschien ook een dief in oksel laten uitgroeien, Na een paar weken kan je dan beslissen welke je laat staan. Een van de oude oude Italiaanse van overbuur heeft hier een samenstelling van vier bloemen denk ik, dat wordt een gedrocht. Stuur dit weekend wel een fotootje door. edit: was even op zoek hoe je vroeg gedetermineerd van ongedetermineerd kunt onderscheiden maar dit artikel gaat eigenlijk over wat jij tegenkomt : https://edepot.wur.nl/410602 25 mei 2021 aangepast door redzebra Quote
Saalk86 Geplaatst: 26 mei 2021 Auteur Geplaatst: 26 mei 2021 Hebben jullie eerder zo’n slecht voorjaar mbt tomaten meegemaakt? Ik ben zelf slechts paar jaar bezig dus te weinig ervaring Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
mdubbelm Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Vast wel, maar verdrongen door de uitbundige oogst van de afgelopen jaren. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 18 minuten geleden, Saalk86 zei: Hebben jullie eerder zo’n slecht voorjaar mbt tomaten meegemaakt? Ja, en met een natte juni desastreus. Ik heb toen ook besloten om nooit meer zo noordelijk tomaten te kweken.😳 1 Quote De moestuin van Patrijs
redzebra Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Een natte Juni was tijdens mijn 2de jaar teelt en toen ook alle planten om zeep, het gebeurt niet alleen noordelijker. Om die reden toen een tunnelserre aangeschaft en buitenteelt alleen nog maar beschermd. Dit jaar sinds toen, het eerste jaar dat ik terug 4 onbeschermde planten in volle grond buiten heb staan, ik ben benieuwd of de resistentie enigszins helpt als het geen goede zomer wordt. Quote
Swa Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Het zijn eerder die paar laatste over-zonnige jaren die een uitzondering zijn geweest. En die zijn het die bij blijven natuurlijk, hoe het vroeger was zijn we al lang vergeten en nu worden we daar even aan herinnerd. Door die paar vette jaren ben ik wel aan het overdrijven geslaan met de tomaten. Ik heb ze niet geteld maar er moeten er een 30-tal buiten staan en een 20-tal in de kas. Dat is natuurlijk veel te veel. Heb er ook al een 15-tal weggegeven. Vorig jaar met een 10 plantjes in totaal kregen we die tomaten met moeite opgegeten. Het was toen wel een uitzonderlijk goed jaar, het bleef maar komen. Deze keer is het nog even afwachten en geduld hebben. De maand juni, eigenlijk zelfs al de 2 komende weken, gaan ons wel definitief duidelijk maken waar het heen gaat. Uit voorzorg ga ik waarschijnlijk een reeks van wat meer rustieke dingen zaaien die ik dan tussen de tomaten kan planten als deze laatsten het niet zo goed doen. Maar wat weet ik nog niet, hebben jullie een goede tip? Quote
fre3ke Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Mijn tomatenplanten, die nu twee weken buiten staan, zien er niet allemaal goed uit. Jonge groei is te geel. Het kunnen de engerlingen zijn, of verzopen wortels, of overvoeding. Ik had een verkeerde berekening gemaakt van de voeding, daar ging het al mis, en met alle regen is de voeding voor drie maanden waarschijnlijk ineens allemaal de grond in gelopen. Ik ga maar afwachten wat er de komende weken gebeurt. Ik heb nog reserveplantjes, gelukkig. Quote
redzebra Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 @fre3ke, nog niet te snel wanhopen en de plantjes opgeven, vanaf zondag kan groei en herstel snel gaan. Bij bemesten is wel idealer pas vanaf de eerste vruchtvorming (kan een slechte bloemvorming bij een sterke vegatieve groei veroorzaken), maar ik zondig mij hier soms ook aan. Het was gewoon een slecht voorjaar, dat valt niet te voorspellen. Gelukkig heb je in uiterste nood nog reserveplantjes. 1 Quote
Swa Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Had een 10-tal tomatenplantjes afgekeurd en die toch in hun potjes in de serre gezet. Kwamen uit de eerste zaai van 1 maart en hebben redelijk wat te verduren gehad met dat slechte weer. Zaten dus ook al te lang in een pot met potgrond waar al geruime tijd geen eten meer in zat. Algemeen mottige staat dus. Heb ze vandaag toch maar geplant op een nieuwe strook die vorige week opgebouwd werd uit 2 jaar oude gecomposteerde paardenmest, daarop een laag karton en een laag redelijk verse mest en dan een laag gemaaid gras uit de weide as mulch. Goed nat door de recente regen, heb zelfs geen water moeten aanbrengen na het planten. Misschien wordt het totaal niks en maken ze over een paar weken al deel uit van de mulch omdat ze de veel te rijke mest niet aankunnen. Of mogelijks gaat het net wel goed en komen er zelfs tomaatjes aan. We zien wel. Indien ze in leven blijven gaan ze in ieder geval bijdragen aan de verbetering van de bodem van dat stukje grond. Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Ik denk dat ik vaker niet goede tomaten buiten heb gehad dan wel. Je vergeet snel merk ik maar door jouw vraag Saalke: Op 26-5-2021 om 22:29, Saalk86 zei: o’n slecht voorjaar mbt tomaten meegemaakt herinner ik me weer beter de meerdere jaren dat ik uiteindelijk zelfs de groene tomaten heb moeten weggooien, voordat ze zelfs maar rood werden. Daarom wilde ik ook graag een kas, om eens echt tomaten te kunnen telen. En dus lukt al heel wat jaren. De laatste jaren gingen alle planten buiten goed, eigenlijk steeds beter, vorig jaar leek het tomaten seizoen eigenlijk niet te kunnen eindigen, buiten. Uniek. Dit jaar moeten we maar zien. Mijn buitenplanten staan nog steeds in de kas.. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Moonsparkle Geplaatst: 28 mei 2021 Geplaatst: 28 mei 2021 Ik ben benieuwd, ze zijn niet echt gegroeid maar zien er wel nog gezond uit. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Ik zie de eerste bloemen! Of nou ja eigenlijk de tweede set, had de eerste binnen verwijderd😆 misschien ga ik me na dit jaar niet meer zo'n zorgen maken over regen, ze hebben zulke plensbuien gehad en staan er nu heel goed bij Quote
Vastone Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) De warmte doet de tomatenplanten goed! De flink beschadigde planten door kou en glasschade in kas lijken een inhaalslag te maken. Ik begin er wat meer vertrouwen in te krijgen dat het nog wel goed komt, als de warmte nu blijft. 30 mei 2021 aangepast door Vastone 2 Quote
redzebra Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 @Scififreak oals gezegd: fotootje van misvorming bloem en monstertje in wording Ja @Vastone het is ongelooflijk wat een paar graden meer en zon kan doen. 2 Quote
Roland Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 Twee weken na de ijsheiligen is het koude en natte weer over en heb ik de tomaten uitgeplant. Allen voor de buitenteelt zonderafdakje Rote Murmel, Bestomaat, stam/struik, bevat het phytophthora resistentie gen ph3. Matts wild Cherry, Bestomaat, stam, zou een brix van 11,5 hebben. Koralik, Bestomaat, struik, bevat het phytophthora resistentie gen ph2 Sunviva, Cherry geel, stam, zou goed bestand zijn tegen Phytophthora. Dorada, Cherry geel, stam, zou goed bestand zijn tegen Phytophthora. Clou, Cherry geel, stam, zou goed bestand zijn tegen Phytophthora. Red Pearl, Cherry, stam, zou goed bestand zijn tegen Phytophthora. Primavera, Cherry, stam, zou goed bestand zijn tegen Phytophthora. Primabella, Cocktail, stam, is erg goed resistent tegen Phytophthora (vermoedelijk ph3?). Resibella, Cocktail, stam, (vermoedelijk ph3?) Rondobella, Normaal, stam, (vermoedelijk ph3?) Vivagrande, Vlees, stam Rockingham, Vlees 55 dagen rijping, stam, heeft het ph1 gen tegen Phytophthora. West Virginia 17B (Mountaineer Delight), Vlees, stam, Homozygoot voor ph2 en misschien ph3? West Virginia 17A (Mountaineer Pride), Vlees, stam, Homozygoot voor ph2 en misschien ph3? Eigen F1 cherry tomaat met ph2 en ph3 gen, brix 10 dus erg zoet en lekker. Sungold F1, Cherry oranje, erg goede smaak en opbrengst, vatbaar voor de aardappelziekte. Sungreen F1, Cherry groen, erg goede smaak en opbrengst, vatbaar voor de aardappelziekte Sungreen 4029 F1 , Cherry groen, erg goede smaak (extra zoet) en opbrengst, vatbaar voor de aardappelziekte. Deze laatste ga ik in pot houden en wil ik stekken om de winter door te houden. En dan heb ik ook nog: Galahad F1, vlees, struik, homozygoot voor zowel ph2 en ph3 en zou perfect Phytophthora resistent zijn. 51 stuks Galahad F2, ik ben benieuwd naar de segregatie en verwacht het volgende: Allen homozygoot voor ph2 en ph3 en goed Phytophthora resistent. Allen struiktomaat omdat dit een recessieve eigenschap is. Een kwart roze tomaten. Verschil in vruchtgrote, maar allen grote vruchten en vleestomaten. Verschil in rijpingsduur. En wie weet wat we nog meer gaan zien… De stamtomaten staan 70cm uit elkaar en de rijen ook 70cm uit elkaar 1 Galahad F1 en 19 Galahad F2 planten staan 50cm uit elkaar en de rijen 60cm. 32 Galahad F2 planten staan 40cm uit elkaar en de rijen 50cm. Ps 17 Galahad F2 en de Galahad F1 had ik al 2 weken buiten staan maar zijn de afgelopen weken in het natter koude weer niets gegroeid. 3 Quote
redzebra Geplaatst: 30 mei 2021 Geplaatst: 30 mei 2021 (aangepast) Tussen rijen hetzelfde hier onder afdak 70cm in de rij maar 50cm tussen planten 32, in de tunnelserre staan ze wel verder uiteen, 70cm tussen planten en minimaal 80cm tussen rij, 23 daar. Ik hoop op een goede zomer zodat resistentie geen belang heeft, maar indien niet graag opvolging wat je vind van die verschillende soorten. Segregatie ?, je wilt dus zaad nemen van die f1 f2 types, er zijn verschillende eigenschappen die je nu niet ziet die terug dominant kunnen worden in de nakomelingen van die f types. Of het is al een kruising, ik heb niet echt opgevolgd wat je doet. Als je daarvoor wil gaan zou je ook een besmettingsbron in de buurt moeten zetten en de omstandigheden gunstig maken voor Phythoptora, dan pas kan je zien of je kruisingen resistent zijn en daar op selecteren, naast smaak natuurlijk. 30 mei 2021 aangepast door redzebra Quote
Moonsparkle Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Ondanks heel veel regen en vrij lage temperaturen krijgen de tomatenplantjes nu bloemen. Ik ben benieuwd of de regen nog invloed gaat hebben op de vruchten straks, maar voor nu lijkt alles er goed bij te staan. Ik had niks afgedekt en als ze nu goed lukken ga ik me andere jaren niet meer zo druk maken over regen bij de jonge planten. Hoe wel ze met meer zon en warmte waarschijnlijk wel eerder tomaten hadden gehad. 1 Quote
Jozias Geplaatst: 5 juni 2021 Geplaatst: 5 juni 2021 Mijn tomaten in de kas bloeien wel maar krijg geen vruchtzetting te warm of te droog ? Wie weet het ? Quote
Saalk86 Geplaatst: 5 juni 2021 Auteur Geplaatst: 5 juni 2021 Ik heb tot dusver nog niks buiten durven plaatsen. Plantjes binnen in de kas zijn ook nog niet super groot maar wel divers qua grote. Het voordeel van deze enorm slechte start is dat je echt weer de tomaten extra goed gaat verzorgen (althans ik). Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.