Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn eerste ingeving is dat dit zonnebrandschade is. P9 is prima, maar je zult ze vermoedelijk wel wat bij moeten voeden binnenkort. Bij goed weer kunnen ze ook eerder naar buiten. Tomaten kunnen verrassend veel koude aan, maar de groei is dan wel gering.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

zonnebrand, niks erg, groeien er wel door, zien er wel goed uit. Over bijvoeden ga ik morgen foto's doorsturen, tot eigen schande is dat niet altijd gewenst, maar kan ook zijn dat ik een virusje te pakken heb. Half mei is nog lang, we hebben wel de ijsheiligen maar met pluimverwachtingen  bv deze, mijn omgeving Pluimverwachtingen | Ruben Weytjens ( of op sommige sites kan je je eigen aanmaken) krijg je een idee wanneer buiten mogelijk is. Als alles op een lijntje ligt en gunstig is kan je een/twee weekjes vroeger riskeren, let wel het gfs model onderschat nachttemperaturen bij bepaalde omstandigheden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Zonnenbrand, is niet erg. P9 tot en met half mei houden, zou ik niet doen. Ik zou ze nog een keer ompotten naar wat groters. Dan kunnen de wortels zich ook beter ontwikkelen.

Geplaatst:

Oke, 3 keer zonnebrand is scheepsrecht :) Hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Toevallig heb ik vandaag een aantal grote potten (denk 20 cm) gekregen waar ik een aantal tomaten in ga verpotten over een weekje. Dan heb ik de helft in P9 en de andere helft in grote potten, wordt het even afwachten wat beter groeit. 

Betreft bijvoeden, ben ik niet perse heel erg fan van. Het liefst wil ik zoveel mogelijk binnen eigen tuin houden om zo een soort kringloopje te maken. Is het wel echt nodig om bij te voeden bij tomaten? 

Geplaatst:

Als  je een paar in een grotere pot zet voed je sowieso bij en worden ze sneller groter, om nog een maand in P9 te laten staan beperkt op zich wel de groei, maar een maand is toch wel erg lang zonder extra voeding in die beperkte omgeving voor de wortels, en het hoeft ook niet veel te zijn te weinig is beter dan teveel, grotere potten nemen natuurlijk ook veel meer plaats in, het hangt altijd af van situatie en is geen exacte wetenschap.

Geplaatst:

Bij verschillende tuincentra zag ik laatst tomatenplantjes met al tomaten eraan. Maar wat is het idee wat je daarmee doet? Want die kunnen toch nog lang niet naar buiten? Of is dat iets bijzonders? 

Geplaatst:

Verpotten jullie de tomaten twee keer? Ik twijfel wat ik vorig jaar had gedaan. Ze worden al aardig aan de maat en staan nu in 9 potjes. Ik heb alleen eigenlijk te weinig ruimte om ze nu in grotere potten te zetten, maar als het echt beter is dan verzin ik er wel wat op. 

Geplaatst:

@Patrijs ik ben ook benieuwd naar die soort, die ga ik volgend jaar direct zetten. @Tobias tuincentra bieden aan wat verkocht wordt, die plantjes komen uit een verwarmde serre. Als je dat thuis ook hebt of een groot raam zoals Patrijs zegt maakt dat niet uit, als je ze natuurlijk nu gaat buitenzetten zijn ze eraan met een beetje nachtvorst. @Moonsparkle dat hangt ervan af, grotere pot is grotere planten (je gaat wel al een groter wortelgestel krijgen maar je moet natuurlijk de plaats hebben), Ik heb nu een deel in 3 liter potten gezet omdat de plantjes te krap opeen begonnen staan en er vocht tussen te bladeren bleef hangen. De veel grotere pot is omdat die naar de (niet afgewerkte) zolder zijn verhuist onder dakramen, de zolder is momenteel alleen bereikbaar via de kelder en een lange ladder dus het volume moest groot genoeg zijn tot ik ze vrijdag opnieuw water kan geven ( rest van het gezin durft daar niet op😃)  De andere blijven gewoon in p11 staan maar hebben nu dubbel zoveel ruimte om te ademen en hoop ik zo te houden tot ze de serre ingaan.

Geplaatst:

Ik verpot tomaten soms wel vaker ook. En ik heb chronisch ruimtegebrek, Is niet handig, maar het is soms nodig. Na de p9 potjes gaan ze in yoghurtemmers, waar ik onderin gaten heb geprikt voor de afwatering.

• Like 1
Geplaatst:

Ja soms is het nodig, als het nog lang te koud blijft voor de serre gaan die p11 bij mij ook nog naar grotere, het zal een beetje afhangen van de voorspelling voor eind april/ begin mei.

Geplaatst:

Saalk86, ik weet geen antwoord op je vraag.

Het is half april, voor mij de tijd om tomaten te zaaien. Een maand tot ijsheiligen vind ik lang genoeg.

Gezaaid: San marzano roma tomaat en twee soorten snoeptomaatjes, amber en indigo blue (ik wil nog rode kerstomaatjes erbij zaaien).

Ditmaal geen vleestomaten en geen gewone ronde, vanwege ruimtegebrek.

Geplaatst: (aangepast)

@Saalk86, daar heb ik zelf ook nog niks van gehoord, bij paprika verwijdert men soms de eerste bloemen om een groeikrachtige plant te krijgen, een tomaat is vanuit zichzelf al groeikrachtig genoeg. Wel wordt soms bij de eerste trossen het aantal vruchten beperkt (bij grote tomaten) om de stevige groeikracht na de derde tros erin te houden (zelf doe ik dat niet). Sommige jaren heb ik wel eens een slechte bevruchting aan de eerste tros maar dat is meestal vanwege te lage temperaturen  ( onder de 14 graden wordt dit bemoeilijkt, onder de 7 graden gebeurt er zelfs helemaal geen bevruchting) of vanwege een sterk vegatieve groei.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@simonvb de plantjes vliegen dit weekend ook buiten, maar om al in de serre te zetten zijn de vooruitzichten van de oper (hoofdlid) hier in Limburg voorlopig iets te slecht :weerlimburg.jpg.e7b0e6ceef4c316f087d31ea1e1497c2.jpg redelijke nachtvorst. Ik hoop dat er tegen zondag uitsluitsel is welke richting het gaat opgaan, om ze er eventueel toch in te zetten.

Geplaatst:

Ja ook hier tegen leuven nog veel nachtvorst , in de serre staan al 2 puntpaprikas maar daar heeft er al een hangende bladeren gekregen van de nachtvorst .
Had er een petroliumkachel instaan maar deze zuipt petrolium das echt geen doen . ( en stinken )  
Dus hier staat alles nog voor het raam en op zolder en in de kweekkas binnen :-) 

Geplaatst:

Dinsdag lijkt wat meer bewolkt te zijn, dus het zou een mooie dag zijn om de boel naar de serre en broeibak over te brengen, 4km van huis.  De grond in de broeibak moet flink opgewarmd zijn de afgelopen drie weken (bak gesloten, wat paardenmest om te broeien, zwart gronddoek aangebracht).  De planten hebben inmiddels een dag of 10 de afgelopen weken mogen genieten van direct zonlicht, maar ik ben er een beetje klaar mee om telkens 96 planten van zolder naar de tuin te slepen en weer terug.  Bovendien zijn er nog een stuk of 40 planten aan het ontkiemen en die willen ook wel weer ruimte hebben.

Geplaatst:

@RoosDeTuinier had dit probleem ook
ik entte als ze te klein waren denk ik 
heb er nu enkelen gedaan dat wel gelukt zijn
het entclipje moet worden opengedrukt als de steeltjes er in gaan 
de mislukte onderstammen kan je hergebruiken :-) 

enten dan zet ik ze in een bak en spuit ik ze nat >>>> bak dicht >>> 3-4 dagen  dan bak een beetje open zetten  savonds docht (2 dagen ) >>> dan heb ik ze onder de lamp gezet .

Niet omdat ze slap gaan hangen als ze uit de bak komen dat ze mislukt zijn de meeste komen er door .

Kijk de dag na het enten een na of alle steeltjes nog goed raken ( bij mij was dit niet het geval , denk door het vochtverlies dat ze wat krimpen ) en duw degene aan dat losgekomen zijn

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...