Ga naar inhoud

Hoe bewaren jullie je zaden?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

dsc0015736611332635321.JPG

Deze box was tot vorig jaar net groot genoeg (eigen geoogste zaden zitten apart in schoenendoos).

Dit jaar grotere box bij de Aldi gekocht (waar de oude box weer mooi inpast) en nu kunnen de, per zaaiperiode/soort, voorgesorteerde zakken er ook weer bij.

dsc0015821681332635367.JPG

Elke winter inventariseer en organiseer ik alles weer en heb dit jaar ook een mooie excel- kweektimetable gemaakt met alle soorten en wanneer wat etc.

100272119711332636051.JPG

En die ga ik proberen het hele jaar bij te houden.

• Like 1
Geplaatst:

Ja, was veel werk maar dan heb je ook wat! Maar is in basic-excel gemaakt. Voor ingewikkelde toepassingen leren had ik midden tussen mn zaadbergen nog even geen tijd.

Kan hem eventueel opsturen als ie iemand als inspiratie/template kan dienen...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Net de structopaat in mezelf losgelaten. Vindt het zelf heerlijk overzichtelijk geworden. Maar kan me voorstellen dat mensen het vreselijk veel leuker vinden om alle orginele zaadzakjes te hebben. Maar zelf vindt ik het heerlijk en het neemt minder ruimte in. Mag weer heel veel nieuwe zaden erbij zoeken

photo(3)94831335033127.JPG

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Geplaatst:

Mijn zaden zitten in 2 bakken. De eerste is een plastic bak met de zaden op maand gesorteerd. Mijn oudste dochter (vijf-en-een-half) heeft de maandkaarten 'geschreven' met daarachter de weeknrs (dan had ik/zou ik elke week wat anders (kunnen) zaaien). De 'overloop' zit in een houtenbakje met plastic inzetbakje (Hema-salade zaaibak van vorig jaar). Staat in de bijkeuken waar het koel is, maar waar ook de wasmachine en droger staan.

Zelf zat ik er aan te denken om de zaden in een (nog te maken) verdeelbak te doen en die in een goed afsluitbare kunststofbak te doen welke ik in mijn tuinhuis kan zetten. Is er iemand die dat doet? Ben benieuwd naar ervaringen daarmee.

Bewaren en organiseren is en blijft een mooi onderwerp!

Geplaatst:

Ik weet niet wie er ervaring mee heeft, het nadeel van een tuinhuis vindt ik naast de vochtwisseling (die je met plastic afsluitbare bak redelijk oplost) dat het soms gewoon vriest.

Zelf heb ik een aparte bak waar ik mijn spullen in doe die ik die maand ga zaaien.

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Afgezien van de opslagdoos/box oid. Op wat voor plaats kan je de zaden het beste bewaren? Ik beschik eigenlijk niet over een koele plek. Heeft dat consequenties voor de zaden (kiemkracht)?

Geplaatst:

De zakjes zaad die ik zelf dit jaar gekocht heb zitten in een stevig plastic bakje.

De zaden die ik vorig weekend van mij zus gekregen hebben zitten in dichtvouwen koffiefilterszakjes die in een bakje van de chinees zitten.

zaad-voorraad43371347956669.jpg

Ben al wel aan het nadenken over een ander handig systeem en ik heb al voorbeelden/ideetjes genoeg gezien

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

Bij mij hier hetzelfde als bij Gem. 2 bakjes, met daarin alle zaadzakjes op volgorde van te zaaien, soms een groepje bij elkaar gebonden.

2 bakjes. Heb met mezelf de afspraak dat het nooit meer mag zijn. Heb ik wel her en der zakjes en bakjes of schaaltjes staan waar zaaddozen drogen nu. Die gaan later in de 2 bakjes, die nu ook bijna leeg is dus. In mijn tuinhuis hangen zakjes, boterhamzakjes, boodschappentasjes enzo met bloemhoofden of soms hele bloemstengels waar zaad in droogt. Ook dat gaat later in enveloppen in de bakjes. Raken de 2 bakjes echt vol. Moet ik dingen gaan weggooien of whatever. Steeds weer prioriteiten stellen. Vooral niet te lang bewaren die zooi.

Geplaatst:
Afgezien van de opslagdoos/box oid. Op wat voor plaats kan je de zaden het beste bewaren? Ik beschik eigenlijk niet over een koele plek. Heeft dat consequenties voor de zaden (kiemkracht)?

droog verpakt en donkere plek is al de helft gewonnen....meestal wordt het daar geen 30 graden.....ik denk dat koel bewaren vooral bedoeld wordt je te laten nadenken dat je je zaden niet op een vensterbank in de zon of te lang in je een auto laat liggen na aankoop.....dat je ze op kamertemperatuur hebt liggen, maakt volgens mij niet zoveel uit....de zaden die uit een winkel komen en daar soms 1 jaar hangen, kiemen ook gewoon.

Geplaatst:

Ik win zelf eigenlijk nooit zaden Ik bestel ze bij Garant en bewaar de dichte- en aangebroken zakjes gewoon door elkaar in het kartonnen doosje waarin ze afgeleverd worden, in de garage. Ik heb in de garage wel een zaaikalender opgehangen, zodat ik weet wanneer wat de grond in moet. Beetje chaotisch wellicht, maar het werkt bij mij

Geplaatst:

Ik heb een plastic opbergdoos met daarin stripzakjes op maand. Daarnaast plak ik op elke zakje een sticker met van wanneer tot wanneer ik het kan zaaien zodat ik niet elk zakje hoef om te draaien.

• Like 1
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ga ook maar eens aan de slag met organiseren van mijn zaden.

Hiervoor heb ik een berg met oude wietzakjes (van die plastic hersluitbare zakjes) weten te bemachtigen.... één probleem echter.

Iemand enig idee hoe ik die dingen SCHOON krijg?

Geplaatst:

Ik zou gewoon lekkere frisse zakjes kopen..maar anders: voorzichtig omdraaien en uitsoppen..omgedraaid geheel laten drogen op een theedoek, en dan pas weer terugdraaien.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik lees hier verschillende meningen over het bewaren van zaden. Een aantal daarvan zijn naar mijn mening niet bevordelijk voor de kiemkracht van het zaad.

Vergeet niet dat zaad "leeft", de kiem moet kunnen "ademen". Kleine plastic gripzakjes zijn, naar mijn mening, niet geschikt voor (langdurige) opslag van zaden, zeker niet voor zelf geoogste zaden. Zelden zullen deze zelf geoogste zaden 100 % droog zijn. In luchtdichte zakjes gemakkelijk gaan schimmelen. Die schimmel hoeft niet altijd aan de buitenkant van het zaad zichtbaar te zijn. Er kunnen zich onder de huid van de zaden ook schimmels vormen en deze tasten rechtstreeks de kiem van het zaad aan, ten gevolge waarvan deze (waarschijnlijk) dood zal gaan.

De condities waaronder het zaad wordt opgeslagen zijn (mede-)bepalend voor de kiemkracht van het zaad. Hoge luchtvochtigheid en warmte zijn ingrediënten om zaden uit hun kiemrust te doen ontwaken, dus als je die ingrediënten wegneemt kan de kiemkracht van je kostbare zaden voor lange(re) tijd bewaard blijven. Verder wordt bij lage temperaturen (± 5-10°C) het "activiteitsniveau" (ademhaling en voedselverbruik) van de kiem beperkt waardoor het verouderingsproces van de zaden wordt afgeremd. Lage temperaturen remmen tevens de ontwikkeling van allerlei schimmels en bacteriën af, twee vliegen in één klap dus.

Opslag in lucht doorlatende zakjes, bij een lage luchtvochtigheid en bij een temperatuur van ± 5 - 10°C, (mogelijk ook donker) zijn, naar mijn mening, ideaal.

En ehhhhh......... werken met "schoongemaakte" zakjes, zou niet mijn keuze zijn.

• Thanks 1
Geplaatst:

Nu ik ze veel gebruik heb ik ze in zo'n foto-album zitten waar je je foto's inschuift. Natuurlijk wel ook in zakjes. Album ligt op een koele donkere plek. Het zal niet de meest verstandige manier zijn, maar ik vind t erg praktisch.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
Wat een slim idee! En ook wel goed overzichtelijk denk ik!

Ik vind t ideaal. Alleen beschadigt je foto-album wel vrij snel in het gebruik. Gescheurde hoesjes enzo. Maar goed, ik koop die albums voor 2 euro bij action.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

n.a.v. dit topic ook eens mijn zaden bewaring onder de loep genomen. Zeker nadat ik vandaag 20 zakjes bijgekocht bij de lidl.

We hadden nog een hoop boterkuipjes over. Die ben ik afgelopen maanden al gaan verzamelen. Moet er nog twee en die passen precies in een opbergdoos. Met zijn 8ten.

Ik had ze eerst los in deze doos liggen. Maar dat is niet echt overzichtelijk.

De zelf gewonnen zaadjes uit de tomaat heb ik eerst goed laten drogen en die zitten nu in een half papieren envelopje.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

59200517a4ladekastjeblauw58751363634710.jpg

2 van deze ladekastjes gehaald ff kleiner dan A4, 6 laatjes , kool,blad,kruiden,vrucht,wortel,peul-gewassen

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Ik heb lagere bakken,met vakjes van de Xenos,perfect voor zelfgeoogste zaden,maar waardeloos voor de pakjes,want die passen er niet in.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...