henkg Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Envelopje voor heel kleine zaden vouwen: Heel kleine zaden , ook als ze droog zijn, "plakken" aan de binnenkant van een gripzakje. Zo'n zakje is statisch. Je krijgt de zaadjes er later moeilijk uit. Een papieren envelopje is dan beter. Zó vouw je een envelopje (Engels, maar de plaatjes vertellen het hele verhaal):http://www.carnivorousplants.org/seedbank/Envelope.htm En als je geen vierkantje stukjes papier hebt: die kun je eenvoudig maken:Vouw een A4 vel (of "maak" van een A4 vel eerst twee A5 velletjes), en knip het restje eraf.Zo dus: Het papieren envelopje kun je eventueel in een gripzakje doen Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 In dossierbakjes op maand van zaaien 1 voor bloemen en 1 voor groentenIn papieren zakjes of gripzakjes ( ik vraag me wel af of die wel genoeg adem geven, zaden leven ook natuurlijk) Quote
spike Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 niemand die zijn zaden in de diepvries bewaart ? Ik hoorde van iemand dat dit goed was! Graag uitleg waarom ? Quote
Stan Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 @Spike je kan de zaden dan minimaal tientallen jaren goed houden. Doen ze bij seed valley ook Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 2 van deze ladekastjes gehaald ff kleiner dan A4, 6 laatjes , kool,blad,kruiden,vrucht,wortel,peul-gewassen nu deze heb ik dus ook inmiddels want mijn enveloppen waar ik eerst alles in bewaarde raken vol. Ik heb ook 6 lades1 bloemen2 peulvruchten3 tomaten/pepers/paprika/aubergine4 courgette/meloen/pompoen5 koolgewassen en bladgewassen6 knolgewassen incl ui en preidan helaas nog 3 envelopen over: 1 Overig: met stevia, dropplant, zoethout etc en 1 envelop die overal slingert met: "nog te zaaien", hierin gaat alles wat ik dit seizoen nog zaaien moet. Na het zaaien gaat het weer in de laadjes. 3e envelop zijn de kruiden. Laadjes staan donker en droog in de slaapkamer in een kast. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 Mijn "bewaren" van de zaden beperkt zich eigenlijk tot het "verzamelen" van de zaden. Met een zakje de tuin in en erin stoppen. Gaat het lang duren voor dat gezaaid wordt ( soms toch ruim een half jaar ofzo ) en is het voor mij niet héél erg duidelijk, gaat er een papiertje bij, wat het is.De winter door hangt dat daar dan. Maar afgelopen winter presteerden de muizen het, de lathyrus-erwten toch van de wand te halen. Die gaan in een plastic doos denk ik dan komende winter. Dit zijn de 1e zakjes van de afgelopen weken. Eind van het seizoen hangt de wand weer vol ( tuinhuisje op de tuin ) Quote
Bert14 Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Mijn zaden bewaar ik in floppy disk opberg dozen en opbergdozen voor cd's Quote Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel? http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/
Bit Geplaatst: 29 augustus 2013 Geplaatst: 29 augustus 2013 Inmiddels wat meer aanwezig. Maar ik stop. Zó veel ga ik heus niet zaaien volgend voorjaar Quote
henkg Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Niemand die de zaden in de koelkast bewaart?Ik doe dat wel. Nu heb ik er niet zo vreselijk veel, alles past in één luchtdichte (of beter: vochtdichte) plastic doos. Zaden per soort verpakt in gripzakjes. Bij mij dus bij ongeveer +4 graden.Nog beter schijnt -18 graden te zijn. En dan liefst in een bunker op Spitsbergen. De Spitsbergen mondiale zadenbank:Hoe worden de zaden opgeslagen?De zaden zullen bij min 18 graden Celsius worden opgeslagen. De zaden worden verpakt in verzegelde zakken die weer in verzegelde dozen worden geplaatst, die vervolgens op hoge planken binnen in de bunker worden gezet. De lage temperatuur en de beperkte toegang tot zuurstof zorgen ervoor dat de metabolische processen in het zaad en de veroudering van het zaad worden vertraagd. De permafrost garandeert dat de zaden ook bij stroomuitval hun kiemkracht behouden. Meer: http://www.noorwegen.nl/suleiman-tester-2/artikler-for-arets-hoytider/reise-i-norge/FAQ_Zadenbank/ Het zou trouwens mooi zijn als je uit die zadenbank kon bestellen. "Doet u mij een paar zaden van de aardappelplant die Columbus meebracht" Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Eveline68 Geplaatst: 30 augustus 2013 Geplaatst: 30 augustus 2013 Heb twee dozen en hier en daar vind ik nog wel eens een zakje zaad in een lade Quote
Heleen1963 Geplaatst: 3 september 2013 Geplaatst: 3 september 2013 Aan allen,bedankt voor alle suggesties die ik hier gelezen heb. Vanmorgen vroeg ik onze "truinman"op het werk hoe hij zaden bewaarde en hij antwoordde":" onder mijn hoofdkussen "hahaha nouja daar heb ik veel aan!!Ik denk dat ik een plekje reserveer in de groentenlade van mijn koelkast (ik heb ook niet zo ongelooflijk vel zaad als jullie hoor !!) Quote
simonvb Geplaatst: 5 oktober 2015 Geplaatst: 5 oktober 2015 Monty uit gardeners World raadde onlangs toch aan om eigen zaden enkel te bewaren in papier (bijvoorbeeld enveloppen). Volgens hem was de kiemkracht uit plastic veel lager. Ik recycleer nu dus oude enveloppen en steek ze in een doos volgens zaaimaand. Quote
koolrabi Geplaatst: 6 oktober 2015 Geplaatst: 6 oktober 2015 Ik bewaar mijn zaden ook in de koelkast: in zakjes, in plastic dozen, per soort. Mooi plekje! Ik heb ook wel zaden bewaard in de vriezer bv. een tomaatje of ananaskers. Maar ik heb deze gevroren zaden nog niet gebruikt. Dat ga ik nog eens proberen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Vuur Geplaatst: 12 oktober 2015 Geplaatst: 12 oktober 2015 Bij mij liggen de zaden ook in de koelkast, in een luchtdicht blik. Althans, zo begint het jaar.Rond november/december sorteer ik alles: wegdoen wat te oud is of toch nooit meer gebruikt gaat worden, vergelijkbare dingen bij elkaar met een elastiekje/clip, en dan zo goed als het gaat, met passen en meten in een groot blik met een paar zakjes silicagel (van nieuwe schoenen/tassen enzo). Grotere zakjes, zoals erwten/bonen etc liggen los (maar dicht, met wasknijper of in luchtdicht zakje) op een planje in de koelkast deur.Maar dan moet er gezaaid worden... en dan komen de zaden uit het blik, en raken ze door de war, en heb ik het véél te druk om trouw alles georganiseerd terug in het blik te stoppen. Dus zo rond nu, ligt er vanalles door elkaar op dat plankje voor erwten/bonen, en niet eens zo heel veel in het blik Maar goed, het is alweer bijna november/december... Quote
Jeroen123 Geplaatst: 23 november 2015 Geplaatst: 23 november 2015 Ik heb zojuist zaden besteld, ik overweeg als deze binnen zijn om ze in een lucht/vochtdichte doos in de vriezer te bewarenHelaas lees ik hier geen reacties van anderen die dat ook wel doen/deden....is er iemand die hier ervaring mee heeft ? Een andere vraag is: als je dan zaad nodig hebt kan het kwaad dat tijdens het selecteren van zaad de anderen ook een beetje ontdooien en terug de vriezer in gaan, of beter dat voorkomen en in/boven de vriezer het zaad per zakje uitnemen ? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 december 2015 Geplaatst: 11 december 2015 Als je zaden in de vriezer bewaard is er een bijkomstig probleem met het gebruik condensatie van vocht op de ijskoude verpakking buiten de vriezer wil je geen vocht bij je verpakkingen zal je eerst je diepvriesdoos op kamertemperatuur moeten laten komen en dan pas je zaden gebruiken dit geld ook voor zaden uit de koelkast, maar in mindere mate door het geringere temperatuurverschil gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
mdubbelm Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Ik gooi dit topic weer even omhoog. Ik heb ze tot nu toe in zo’n plastic curverkratje met clipdeksel en geplastificeerde alfabet tabs erin. Die wordt een beetje gaar en ik vind het geen ideaal systeem, zeker niet voor transport tussen tuin en huis. Heb de afgelopen tijd geprobeerd te hersorteren op zaaimaand, maar nu staat alles bij maart en kan ik echt niks meer vinden... Ben op zoek naar nieuwe inspiratie Quote
mdubbelm Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Ziet er overzichtelijk uit!. Maar ik zoek geloof ik toch iets wat ik kan afsluiten, aangezien ik ze in het seizoen waarschijnlijk op de tuin zelf ga bewaren. Quote
HuubvG Geplaatst: 9 maart 2019 Geplaatst: 9 maart 2019 Afsluiten waarvoor?Ik bewaar ze in een lade waar de hele bak in past. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 12 april 2019 Geplaatst: 12 april 2019 Ik ben een voorstander van het theezakje. Die zet ik dan weer in een oude houten bibliotheekcatalogusbak. De volgorde begint per zaaimoment, maar is meestal in maart al overhoop. De bak blijft gewoon de hele winter op de tuin, tot ik in huis met voorzaaien begin (dat is eind januari).Het theezakje is vrij van chloor en andere chemicaliën en ademt. Op de omslag kun je de naam schrijven. 1 Quote
Crootje Geplaatst: 15 april 2019 Geplaatst: 15 april 2019 Ik bewaar ze in de bakken die mijn zoon vroeger gebruikte voor zijn woordkaartjes... Quote
tuinLB Geplaatst: 16 april 2019 Geplaatst: 16 april 2019 Sinds de vorige week bewaar ik de zaden in cd mapjes. Voor mij veel overzichtelijker dan de 2 bakken waar ik ze eerst in bewaarde. Door de cd mapjes kan ik makkelijk heen bladeren en alles snel terug vinden Quote
TomP Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Ja, was veel werk maar dan heb je ook wat! Maar is in basic-excel gemaakt. Voor ingewikkelde toepassingen leren had ik midden tussen mn zaadbergen nog even geen tijd. Kan hem eventueel opsturen als ie iemand als inspiratie/template kan dienen... Erny, ben nog altijd op zoek naar een systeem dat werkt voor mij, al enkele geprobeerd maar zal toch orderlijker moeten voor mij, ik vergeet sommige dingen vlug en nogal veel vandaar...Gebruik je nog steeds de excell file?Mag ik deze van jou gebruiken??Indien ja dan ontvang ik hem graag. Quote
Mellie Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Bij de Tuinschuur hebben ze zadenmappen te koop http://www.detuinschuur.be/Zadenmap waar ik enthousiaste verhalen over hoor. Heb er zelf overigens geen hoor. Het kijkt me wel wat zo’n overzichtelijk systeem, maar ik Zie er als een berg tegenop om alle zaden uit te zoeken en op te schonen. Heb gewoon een doos (2 dozen on precies te zijn!) waar alles per soort in zakjes bij elkaar zitten. Dus alle capsicum bij elkaar, alle tomaten, alle sla en kool enz enz. En dan heb ik ook nog een grote zak met diversen die ik geen categorie heb weten te geven. Werkt ook prima. Neemt alleen veel ruimte in beslag. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.