Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Nog even en ik heb de hele winkel van me buurman in huis staan zonder een tuintje LOL

Vandaag de Damastroos en Apothekersroos gekocht en ook nog de Perzische sjalotten 

Gelukkig zijn veel zaden er nog niet die ik wil hebben 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

• 3 weken later...
Geplaatst:
Op 16-9-2022 om 20:29, Mellie zei:

@woldistel wel heel goed schoonmaken dan! Die pepersmaak krijg je er echt moeilijk uit.

Verknoei je pepermolen niet met andere troep, laat staan koffie!

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Vanochtend 2 vogelhuisjes bij ons lokale tuincentrum gekocht. Ze hebben vandaag de hele dag 25% korting op (bijna) alles.
Was alleen al vanaf vanochtend (9:30 was ik daar) giga druk, moest ongeveer een kwartier in de rij voor de kassa staan.

• 3 weken later...
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag in de snoepwinkel van de Batterijen en me kunnen inhouden want vrouwlief was mee en de aanhangwagen thuis. 🤣 Kwamen thuis met enkel abrikoos Bredase ter vervanging van de overleden Opal en een jostabes. Weer heel fijn geholpen door een kundig iemand. De pruimenboompjes waren niet mooi dus adviseerde hij de abrikoos, erg blij mee want de vorm en groeiwijze past eigenlijk veel beter in onze kleine achtertuin.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren is onze bestelling van de Batterijen bezorgd, oa zure kers, appel Benoni, nashipeer, amandel, olijfwilg en fazantbes. 

Vanmiddag was ik bij de Welkoop voor wat zakken  aanplantaarde en wat klein spul, en oh jee ...

PXL_20230113_161851555.thumb.jpg.990df322850cd1b9e59b8a8e86aafd9d.jpg

Dus maar wat zaden tuinbonen en edamame meegenomen 😃

aangepast door Arja

Geplaatst:

Warmtematje.

Engelse stekker. 100/120Volt. Gaat dus retour.

😡 (ik heb het nu wel warm)

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
57 minuten geleden, woldistel zei:

Engelse stekker. 100/120Volt. Gaat dus retour.

Kan ook simpel de stekker afknippen en de juiste er op zetten. Meeste apparatuur van 120v kan gewoon op 230v. Staat vast op label of specificaties om even 100% te verifiëren.

Geplaatst:
7 uren geleden, rorror zei:

Kan ook simpel de stekker afknippen en de juiste er op zetten

Slecht advies. Bij verdubbeling van de spanning (Volt) en gelijkblijvende weerstand (de verwarmingsdraden in het matje) verdubbelt het aantal Watts. Wet van Ohm. Matje wordt dus 2x zo warm. Slecht voor je plantjes, en slecht voor het matje, want dat matje wordt te warm. Te warm = brandgevaar.

Het is onwaarschijnlijk dat er in een verwarmingsmatje regel-elektronica aanwezig is, zoals wel aanwezig in apparatuur die geschikt is voor zowel 110 (100-120) Volt als 220 (220-240) Volt.

Zo'n matje is eigenlijk niks anders dan kortsluiting maken tussen Live en Nul, met een lange dunne weerstandsdraad die dan niet doorbrandt, maar wel warm wordt.  

@redzebra: Bovenstaande klopt toch? Ik ben ook maar een leek.  

(Het zou mooi zijn als we een echte elektricien als forumlid zouden hebben)

Geplaatst:

Slecht advies zou zijn, als ik het niet eerst zou laten controleren in de specificaties, als daarin staat dat beide mogelijk is zie ik het probleem niet. Regel-electronica is aanwezig in mijn type warmte matje, die kan je dus warmer en kouder zetten. De schakeling voor 110/230 om op een laag wattage appartaat mogelijk te maken is niet veel groter dan een half suikerklontje. Dus neemt nagenoeg geen plek in en makkelijk weg te werken. 

Maar geef je gelijk dat het niet de schoonheidsprijs verdient als oplossing.

Geplaatst:

Een 2 meter hoge en brede Loquat (Japanse wolmispel) met bloemen overgenomen van een particulier.  Wel wat terug moeten nemen ivm transport en snoeien in de winter is bij Loquat niet ideaal.   Ik heb er nu twee staan (de andere is een slag groter) en hoop vanaf 2024 en wellicht deze zomer voor het eerst vrucht te eten.  Extra leuk is dat mijn nieuwe Loquat afkomstig is uit Marokko.   De vader van de verkoper kweekt ze daar en dit is materiaal van zijn beste boom.   Natuurlijk had ik helemaal geen ruimte voor nog een boom in mijn tuin, maar ja.   

Geplaatst:
8 uren geleden, henkg zei:

Slecht advies. Bij verdubbeling van de spanning (Volt) en gelijkblijvende weerstand (de verwarmingsdraden in het matje) verdubbelt het aantal Watts. Wet van Ohm. Matje wordt dus 2x zo warm. Slecht voor je plantjes

Bovenstaande klopt toch? Ik ben ook maar een leek.  

De spanning verdubbelt en daardoor verdubbelt ook de stroom. De weerstand blijft immers gelijk.

Het effectieve vermogen bij een wisselspanning is:  P = U x I x Cos φ  ofwel P = I² x R x Cos φ (φ = hoek van faseverschuiving). 
Zo'n matje zal een te verwaarlozen inductieve weerstand hebben dus kun je cos φ gerust op 1 stellen.

De formule laat zien dat bij gelijkblijvende weerstand het opgenomen vermogen kwadratisch toeneemt (of afneemt) met de spanning.

Zonder regel-electronica veroorzaakt een verdubbeling van de spanning dus een 4x groter opgenomen vermogen van het matje met als gevolg einde matje of gestoofde plantjes. ;-)

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bij een matje van nog geen €15,- ga ik niet knutselen. Daarbij weet ik bijna niks van elektrieke zaken. Ik kan een lamp knutselen van een fitting, draad enzo, maar daar houdt het wel op. Wel fijn dat iedereen gelijk even meedenkt 🙂

Geplaatst:

@Goldfishgaan ze in de kas? Ik zou ook loquat willen, heerlijke vrucht, maar de oogst valt in de winter dus dat wordt niets hier 

Geplaatst:

@Fre3ke Nee beide staan buiten, onbeschut met veel zon (maar ook wind wat niet handig is want grote bladeren).   Is een gok want dan moet ik een warme zomer hebben gevolgd door een winter zonder strenge vorst. 

Als je de bomen beschut kan laten op een zonnige warme plaats moet je in Nederland gewoon vruchten hebben.  Ik ken een meer dan 10 jaar oude grote boom die in de binnenstad van Gouda staat die jaar op jaar vrucht draagt.    

Geplaatst:

Ja ik ook een idem in de binnenstad van Hilversum. Beschut tussen de huizen en ín de zon. Een prachtige grote boom. Als je zo een plekje kunt hebben zou ik er een planten. Hier had ik er twee in de tuin maar zelfs het behoorlijk opkweken van de boompjes was kansloos.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@henkg, niet echt een kortsluiting ,je zet een weerstand ertussen die berekend is op een bepaalde maximale spanning, dus dat beperkt je stroom, een frietketel aansluiten is ook geen kortsluiting 😄. Zomaar de spanning verdubbelen indien er geen adapter op zit, wat je zou doen met een andere stekker opzetten @rorror mag echt niet, het is wat @Frans zegt, dat werkt niet lineair en in het beste geval brandt die weerstand in je matje lokaal door op de zwakste plek. Wat je dan wel kan doen is 2 matjes serieel doorlussen als die weerstanden op 120V werken en daar een enkele nieuwe stekker opzetten, je verdubbeld dan de weerstand, de stroom die er doorloopt zal dan hetzelfde zijn bij 240V als bij een enkel matje op 120V.

Tenzij er natuurlijk een adapter opzit en die overweg kan met verschillende ingangsspanningen en het matje op een lage spanning werkt, bij die lage vermogens kan dat eventueel wel.

Dan zie je daarop input "100 -240V", output is dan een vaste lage spanning en de stroom die daarop zit is dan onafhankelijk of je er 100 of 240V aan legt. Zoals je zegt @rorror kijk naar het label.

Maar als je dit verhaal niet kan volgen, doe zoals meestal op de waarschuwing staat "don't cut the cable"

aangepast door redzebra

• 2 weken later...
Geplaatst:

Witte chayotes ofte wel chrystophine. 
Op het web lees ik dat er vele namen zijn van de chayote. Hier in de winkel lagen de groene onder de naam chayote en de witte als chrystophine. Ik twijfelde even of ik ze ga eten of proberen te laten spruiten..het zal toch het laatste worden, ik leg ze licht en warm.

BB98ACAD-86A5-4743-859E-57142CD3295A.thumb.jpeg.3d5fe64a710bd61f9cd142a4a91fc0d7.jpeg

image.thumb.jpg.bb20a158e5dde61bbd2796f4ccd0ec34.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Engeland heeft altijd al hogere spanning dan Nederland nu al jaren gemiddeld/norm 240V. USA is inderdaad 120V maar daar gebruikt men hele kleine stekkertjes met twee vertikaal georienteerde platte pennen. Uit China? In NL besteld, zou ik omruilen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 14-1-2023 om 15:30, Goldfish zei:

Ik heb er nu twee staan (de andere is een slag groter) en hoop vanaf 2024 en wellicht deze zomer voor het eerst vrucht te eten. 

Gezien de bloeitijd en het feit dat de vrucht zich in NL deels in de winter moet ontwikkelen, is het niet erg waarschijnlijk dat je hier in NL bij planten die buiten staan vruchten kunt oogsten.

Geplaatst:

@donaldk ik denk dat het inderdaad wel eens amerikaans kon zijn. Via bol gekocht en kwam uit België 🤷 Is allang weer retour afzender.

Geplaatst:

Twee pawpaws. Manlief wilde die graag, zelf ben ik er niet gek op. Ze staan inmiddels al op een mooi plekje in de tuin. 

PXL_20230128_121313193.thumb.jpg.1c4ec1152af37505c89f20ebb1cf6089.jpg

Geplaatst:

Het zaaiagenda van Diana's moestuin.

Dit heb ik mezelf kado gedaan n.a.v. het vinden van een nieuwe fijne baan.

Lees er veel goede reviews over en ben zelf groot fan van haar! Kan niet wachten tot ik hem thuis heb 🥰

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.