Geplaatst: 22 juni 20241 j Bij mij groeien ze goed, ben tevreden. Ik lijk ook al de eerste vruchtknoppen te zien voor volgend jaar. Zoals bekend maakt vooral prima veel vruchtknoppen. @Martijn bij jou is al mooie boompjes, als ze bij mij zo groeien als bij jouw zijn dat zo over 2 jaar. Krijg je er een beetje een goede oogst van? Groeien ze nog goed nu ze vruchten dragen of is de groei dan minder?
Geplaatst: 30 juni 20241 j Helaas beperkte vruchtzetting omdat ik te laat was met het penseeltje om te helpen met de bestuiving. 1 vrucht in de Allegheny en een cluster van 3 in de Atwood. We zullen gelukkig wel wat oogsten, maar dit is wel jammer. Het natte weer lijkt ze wel goed te doen, staat er heel mooi bij! Helpt ook dat ik de braam weg heb gehaald, die zorgde voor veel windschade in het kwetsbare blad. Dat heb ik nu veel minder. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 6 augustus 20241 j Vraagje zijn er hier mensen die de dracunculus vulgaris (drakenwortel) aangeplant hebben in de hoop zo een betere bestuiving te krijgen? Deze plant zou namelijk tijdens de bloei fase aasvliegen lokken.
Geplaatst: 6 augustus 20241 j Interessante gedachte. Ik hoor verschillende verhalen, met de hand bestuiven is niet nodig, met de hand bestuiving is wel nodig, met de hand bestuiving leidt tot betere vruchten. Ockoo Farm hangt emmers met viskoppen in de boom. Maar of dat nu zo lekker ruikt…
Geplaatst: 6 augustus 20241 j Klopt zijn filmpjes volg ik altijd graag, maar denk niet dat je heel blij wordt van die viskoppen🙈
Geplaatst: 7 augustus 20241 j Er zijn veel PawPaw bomen die enorm slecht vrucht zetten, ook met kruisbestuiving en handbestuiving. Men gaat dan allerlei zaken verzinnen om de bestuiving te verbeteren maar die bomen zetten gewoon weinig vrucht. Ik heb het idee dat de vruchtzetting niet ras afhankelijk is maar eerder pech of geluk met het boompje dat je hebt. Zie bijvoorbeeld hier over vruchtzetting: https://www.fruitlent.nl/overleese/
Geplaatst: 7 augustus 20241 j Wat bedoel je met pech of geluk met het boompje dat je hebt? Bij de een doet die het goed en bij de ander niet. Gewoon willekeurig pech of geluk?
Geplaatst: 15 augustus 20241 j Wij @Goldfish hebben over het algemeen goede vruchtzetting in onze Pawpaws. Bestuiven met de hand, maar ook bovenin de bomen waar we niet komen hebben we vruchten hangen. Onderin wel grotere clusters. Soms hebben bomen wel een slechter jaar. Zo hebben we dit jaar in de Sunflower bijna niets terwijl die vorig jaar heel goed droeg. (Die staat er bij ons vooral voor de bestuiving dus dat scheelt….) Er komen weer veel vruchten aan in de Wabash, de Shenandoah en de Susquehannah.
Geplaatst: 17 augustus 20241 j Ik vertel niet waar, maar zag vandaag op openbaar terrein een pawpaw boom! Ha! En hij hing vol. Dus daar gaat deze dame nog mooi terug [emoji2958]Mijn eigen bomen doen niets. Normaal krijg ik wel bloesem, maar nooit bevruchting maar dit jaar ook geen bloesem gehad.
Geplaatst: 18 augustus 20241 j Pawpaws zijn in de regel niet zelfbestuivend, enkele soorten (bijv. Prima 1216) uitgezonderd maar ook deze zetten meer vruchten aan als er andere genetisch verschillende pawpaws in de buurt staan. Ik denk dat als je 2 pawpaws zet dat onvoldoende is voor bestuiving. In arboretum Wespelaar (België) staan volgens mij 3 pawpaws vlak bij elkaar en deze hangen ieder jaar vol met vruchten. Mijn minimumaantal zou 3 stuks zijn maar liever nog 5. De meeste tuiniers hebben hier de plek niet voor of willen niet te veel geld uitgeven aan geënte exemplaren. De pawpaws in Wespelaar zijn zaailingen die er al flink wat jaren staan. Tot slot: hoe ouder en groter de pawpaws, des te meer bloemen, des te groter de kans op veel vruchten.
Geplaatst: 18 augustus 20241 j Ik heb gisteren weer 3 variteiten aangekocht. Susquehanna, Tallahatchie, en een eigen zaailing van de kweker in kwestie onder de naam Big sweet boobs nr1. Was wel leuk om langs te gaan bij bessenenpawpaw die man heeft echt een heel bos vol met paw paws heel mooi om die grote bomen ook te zien en wat een productie zeg😅😅
Geplaatst: 19 augustus 20241 j 22 uren geleden, Kevins Moestuin zei: eigen zaailing van de kweker in kwestie onder de naam Big sweet boobs nr1 Zaailing of zijn zaailing als geënte plant? Want elke zaailing is uniek, dus als je een zaailing hebt gekocht, dan is er daar maar eentje van. 🤔 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 19 augustus 20241 j @acpronk het gaat hier inderdaad om zijn zaailing als geënte plant de moederboom is nu 18 jaar oud en geeft in gemiddelde jaren 25 tot 30 kilo aan vruchten.
Geplaatst: 21 augustus 20241 j Op 18-8-2024 om 22:45, Kevins Moestuin zei: Ik heb gisteren weer 3 variteiten aangekocht. Susquehanna, Tallahatchie, en een eigen zaailing van de kweker in kwestie onder de naam Big sweet boobs nr1. Was wel leuk om langs te gaan bij bessenenpawpaw die man heeft echt een heel bos vol met paw paws heel mooi om die grote bomen ook te zien en wat een productie zeg😅😅 Big Sweet Boobs 🙃
Geplaatst: 21 augustus 20241 j @Goldfish gekocht voor de naam, geeft leuke advertentie, paw paws te kopen soort big sweet boobs 😃😄 paw paws van deze variteit zijn tussen 200 en 500 gram met een zoete banaan en mango smaak dus ik ben heel benieuwd, er zaten al bloemen aan de gekochte plant dus zou volgendjaar al vruchten kunnen geven.
Geplaatst: 22 augustus 20241 j Pawpaw, Asimina triloba'Honeydew' (FREESTONE-VARIETIE) NIEUW en gelimiteerd!! 80-100cm spil in 5Lpot (LEVERBAAR VANAF 1E WEEK SEPTEMBER) - Eetbaargoed Ik zie dat eetbaargoed momenteel 2 freestone pawpaw rassen te koop heeft. Niet echt een koopje maar wel beschikbaar in Nederland. 22 augustus 20241 j aangepast door Martijn
Geplaatst: 22 augustus 20241 j Mijn Marchmellow is al een jaar of 4 oud. Zit nu 1 vrucht aan. Ben benieuwd. Er zijn 3 freestone rassen. Zie de derde niet in hun aanbod.
Geplaatst: 22 augustus 20241 j @Martijn excuses ik zie het indd vorig jaar hadden ze ook nog de cantaloupe als freestone.
Geplaatst: 22 augustus 20241 j Wat houden die freestone rassen precies in? Als je goed zoekt kun je veel rassen voor een goede prijs vinden in de EU.
Geplaatst: 22 augustus 20241 j Marshmallow Pawpaw - fruit has a tropical melon-like flavor and it is the sweetest of the three freestones. As the name suggests, the flesh-texture can be more chiffon than the others with the fruits average about 250g on the parent tree. Honey Dew - As the name suggests, honey dew pawpaw fruits can taste similar to a honeydew melon. They average 275g on the parent tree. Cantaloupe Pawpaw - has the largest fruits, averaging 300g on the parent tree, and tastes as the name suggests. The tree has been observed with clusters of 3 to 4 pawpaw fruits that are over 300g each, falling and splitting into two clean pieces.
Geplaatst: 22 augustus 20241 j @Martijn die beschrijving heb ik ook wel eens voorbij zien komen, maar ik dacht dat freestone voor een bepaalde eigenschap stond, of is het een soort kweeklijn? Smaken ze ook zoals beschreven? Het is al een mooie boom om te zien. 22 augustus 20241 j aangepast door MH95
Geplaatst: 22 augustus 20241 j @MH95 van wat ik erover gelezen heb komen deze 3 freestone variteiten van een historisch landgoed in kentucky en zijn het zeer oude bomen wat ze freestone zou maken is dat de zaden niet in een zaadzak zitten waardoor ze zeer gemakkelijk te verwijderen zijn.
Geplaatst: 2 oktober 20241 j De eerste allegheny verorbert! wat en heerlijk vrucht! dik 10 jaar geleden had ik ook al vruchten van een zaailing maar deze smaakte bij lange niet zo goed als deze Allegheny, nu is het wachten op susquehanna. het is wel leuk dat er wat tijd zit tussen de rijpheid van allegheny en susquehanna.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.