Jump to content

Paprika in 2022

willemGN

Recommended Posts

Ik ben trots op de paar bloempjes die ik nu heb... en haal ze nog niet weg... misschien volgend jaar als ik ze weer zaai en opkweek
Nu voor t eerst de bloemetjes ... vind t super geweldig  😁

• Like 4

Mijn rijtje paprika's. Weliswaar een ras geschikt voor de buitenteelt maar de laatste jaren zet ik ze alleen nog maar in de kas. Teelt in de kas geeft kwalitatief en kwantitatief duidelijk een beter resultaat.

paprika18.thumb.JPG.747993c5c0879f8c11b388cfd7d924fc.JPG

Het eerste begin is er.

paprika17.thumb.JPG.568f0f1f1ec3e13fb9f349dabba1836d.JPG

• Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Nr 18 Dit is één van de test planten waar ik de bloemetjes niet heb uitgehaald maar wel gesnoeid tot twee stengels. Per stengel nu 1 vrucht. 

De andere haal ik nu nog de bloemen uit, totdat de plant nog wat groter is. 

DSC_0946.JPG

Nr 20 Ferec tender kleine punt paprika. Heeft een slokje water nodig en al 3 mooie vruchten

DSC_0948.JPG

Het labeltje met de rode S, geeft aan dat ze zoet zijn. 

• Like 6

Hier inmiddels ook de eerste paprika's geoogst. Het zijn de mini-snack paprika's Lubega Mini Orange, Mini Bell Chocolate en Oda.

Daarnaast heb ik nog 2 zoetepunt paprika (Oranos en Palermo) en een oranje blokpaprika (Milena) die er echter uit ziet als een puntpaprika (?). Deze laatste drie hebben al grote vruchten hangen maar die zijn nog niet rijp.

Ik heb ze gezaaid op 2 februari binnen en ze zijn eind april in de kas geplant op Grodan steenwolmatten.

De Oda is erg apart: normaliter zijn paprika's eerst groen en verkleuren dan naar rood, geel, oranje en nog vele andere kleuren. De vruchten van Oda zijn eerst lichtgeel en verkleuren dan snel naar paars.

Foto's (alle 4 van 19 juni). Meer foto's op mijn instagram post van vandaag.

kleurrijke eerste oogst:

287493616_012022-06-19Paprikaoogst.thumb.JPG.7b9edf803289037ff86a9cfa303a8ce2.JPG

Oda

280290616_062022-06-19Oda.thumb.JPG.2c8a2aead8f34d82201ca003e01ae2d5.JPG

Mini Bell Chocolate:

4986143_072022-06-18MiniBellChocolate.thumb.JPG.8e4e805582cc32c58986ead810b21631.JPG

Lubega Mini Orange:

280387164_082022-06-18LubegaMiniOrange.thumb.JPG.075f9bf9e268b07d7c3de43905e5b669.JPG

• Like 7

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Op 11-6-2022 om 23:14, Mellie zei:

Hij zei dat je de eerste bloemen altijd moet weghalen. Anders gaat de energie naar die paar bloemen voor paprika’s en groeit de plant niet verder meer, terwijl als je eerst alles weghaalt, je een veel grotere en sterkere plant krijgt die later veel meer bloemen aanmaakt. Anders stopt die met die paar paprika’s, terwijl je anders dus veel meer kunt oogsten.

Ik lees dit bericht nu pas. Toch wel een opmerking: deze professionele paprikakweker plant al in november. Begin januari (of soms nog iets eerder) komen er al de eerste bloemen in en dat is gewoon te vroeg: er is dan nog te weinig licht om goede paprika's te krijgen. Daarom halen deze kwekers de eerste bloemen eruit en willen ze pas vruchtzetting hebben op zijn vroegst 2e helft januari.

Dit is dus niet te vergelijken met planten in april/mei. Zelf zie ik er geen voordeel in om dan de eerste bloemen weg te halen. Er is dan voldoende licht en de planten kunnen het makkelijk aan.

• Like 7

Zij laten overigens 3 stammen zitten en leiden alles omhoog via draad. Hij heeft meerdere keren per dag 100 ml water. Dus weinig en vaker is beter dan veel in 1 x.

ook hierbij een opmerking: dit betreft substraatteelt op steenwol. De buffer aan water en voeding is dan veel kleiner dan wanneer je in de grond teelt. Daarom is het ook veel beter om dan veel en kleine druppelbeurten te geven zeker als het zonnig is. Zelf teel ik ook op steenwolmatten. Tijdens de hete dagen vorige week gaf ik 28x water tussen 8.00 en 19,00u iedere keer 80-100 cc. Je komt dan op meer dan 2,5 liter per plant uit.

• Like 5

de steenwol waar alles in groeit gaat na 11 maanden weg en dat moet dan blijven liggen en na 3 jaar maken ze er bakstenen van.

De steenwolmatten worden inderdaad voor meer dan 95% gerecycled. Na verwijderen van de folie wordt het versnipperd tot granulaat. Dat moet dan een tijdje drogen (maar geen 3 jaar...) en gaat dan inderdaad naar de baksteenindustrie. De baksteenfabrikanten zijn er blij mee: door een deel steenwolgranulaat te gebruiken in plaats van klei wordt een meer poreuze steen gemaakt met een hogere isolerende waarde. Ideaal voor binnenmuren.

• Like 2

23 uren geleden, rorror zei:

@Ruderalis Grappig dat jouw paprika's in eerste instantie omhoog gericht staan. Dat doen mijn "bell paprika's" niet.

klopt idd dat viel ons ook al op 👍, verder weet ik niks van deze paprika’s dan groot en rood gekocht bij de Lidl, smaakte goed!😌 

het zaad uit de paprika gehaald en rechtstreeks in de aarde gestopt, van 15 zaden 12 redelijk gelijke planten in onze grote lange schutting bak!

alle planten zijn identiek gebouwd en staan er goed op kleur bij, ze zijn robuust en kunnen tegen een stootje.

Ze gingen direct goed in bloei en in 9 van de 12 planten zitten inmiddels vruchtjes, ze staan open buiten maar wel op een hele goede plaats (meeste uren zon en wind beschut).

Ik kom tot de conclusie dat de paprika kweker die aan de Lidl levert zn zaakjes qua genetica 🧬 goed voor elkaar heeft!👌😆

54763AB2-53D7-4A4B-92EF-E2A4BDD341DF.thumb.jpeg.2f580fa31c1b3c183a847f469fa188fa.jpeg

• Like 3

Ik heb nu mijn paprika's in potten in de kas staan. Hoeveel aarde hebben ze nodig, hoe groot moete de potten zijn voor een mooie plant? Ze zien er prima uit en heb al mooie vruchten. Er gaan sws enkele naar buiten in de grond. Maar wilde ook een paar in de kas houden, maar ze niet te kort doen qua potomvang. 

• 2 weeks later...

Voortgang test paprika bell in pot zonder kas.

Twee stengels met bloemen weghalen tot 1juli, nu gebloeid eerste vruchtaanzet. 

DSC_0955.JPG

Vergeleken met twee stengels en bloemen verwijderd tot 1juni. (minder groei na vorming vruchten) 

DSC_0958.JPG

Zie het verschil in hoogte. 

_20220715_202658.JPG

Later in het seizoen wegen we de opbrengst van beide.

• Like 7

Ook de Marconi Golden planten houden zich goed met de hitte in de tent, onderstaande plant kan zn gewicht inmiddels niet meer dragen en is inmiddels zwaar ondersteund 😆

Onderstaande 3 foto’s is 1 plant en dan heb ik nog niet alles gefotografeerd wat er in zit 😖

8119DA47-B4A1-4612-A7D2-898D05DB8AA1.thumb.jpeg.3925fcd5b4594cab62dfb3c0a97544ef.jpeg

42E35797-2C69-41D5-9F5F-2BEC98ABC985.thumb.jpeg.44407f9cb2ffa683e60ca800dd978f5a.jpeg

D702C0F2-4E70-4783-A879-EC7F5D2F3EA2.thumb.jpeg.39f5777e2b191a6be0ab975a2c35c677.jpeg

😎

ps; af en toe ontstaat er is een gaatje in een blad of valt er blad af, niks om je zorgen over te maken dat hoort er gewoon bij!😉

• Like 4

Kheb even bij de Marconi Golden (punt paprika) 1 van de langste vruchten gefotografeerd, de plant zit vol met vruchten en ze groeien maar door, de plant hangt ruim ondersteund en kan zn eigen gewicht niet meer aan, echt mooi van vorm is ie niet meer.😆

1 van de langste vruchten,

5221EEBF-E3EE-4369-9A36-38628BD62A7F.thumb.jpeg.44fd59aabc05e9285d140584a492e91f.jpeg

😎

• Like 2

Alle paprika’s blijven bleek, ze staan wel dicht op elkaar dus er kan weinig zonlicht op de vruchten komen, zal dat er ook wat mee te maken hebben? Die bleekscheten hebben ook geen volle smaak. 🤔 Vol hangen de plantjes wel, merk wel slechtere vruchtzetting zodra er 5-10 vruchten aan hangen, is dat normaal?