Jump to content

Paprika in 2022

willemGN

Recommended Posts

@Roland Redelijk snel ja.

Daarom je hete pepers een paar meter verder zetten dan je zoete. 

Je kan wel een bloemje zelf bestuiven. Twee ongeopende bloemen open knippen, stuifmeel van de één naar de ander, met bv kwastje. Daarna bloempje met plasticzakje afschermen. Nadat bloempje uitgebloeid is, plastic weg, en die peperbeginsel markeren, om die te gebruiken voor de zaadwinning. 

Op 13-2-2022 om 20:18, Frans zei:

Ik ben een simpele paprikateler

Zaai je u buiten paprika's niet meer ?

Een aantal jaar geleden had je toch toch van op reis een plant meegekregen of zo van een commerciële gekweekte paprika buiten . Waarvan hier op het forum  zaad rond ging ?

4 uren geleden, rorror zei:

@Roland Redelijk snel ja.

Daarom je hete pepers een paar meter verder zetten dan je zoete. 

Je kan wel een bloemje zelf bestuiven. Twee ongeopende bloemen open knippen, stuifmeel van de één naar de ander, met bv kwastje. Daarna bloempje met plasticzakje afschermen. Nadat bloempje uitgebloeid is, plastic weg, en die peperbeginsel markeren, om die te gebruiken voor de zaadwinning. 

Dan ben ik benieuwd wat mijn Kyra zaden gaan geven. Die zijn van een open bestuiving uit een kas waar meerdere rassen stonden.

Zojuist mijn 4 soorten voor dit jaar vanuit deno geplant. Veel schimmel en ingedroogde worteltjes. Nee, deno is nog niet mijn ding, misschien volgend jaar in keukenpapier en een ziplockzakje ipv koffiefilter en bakje van de Chinees. Ben benieuwd of ze er door komen, de pepers waren er hetzelfde aan toe en die zijn er bovenop gekomen. Morgen komt eindelijk het warmtematje, dat zal de plantjes goed doen want die 16 graden is voor de kleine plantjes wel erg fris. Uiteindelijk is het dit geworden:

- 3x Ferenc Tender

- 2x Goccia D'Oro

- 2x Corno Giallo

- 2x Bosnische paprika (ras onbekend)

Overigens bleven de Italiaanse rassen opvallend achter qua ontkiemen. Beide hadden net een klein kiempuntje uit de zaadjes komen waar bij de andere twee soorten het al echt kiemplantjes waren.

• 2 weeks later...

Hier gaat alles goed. Ik had één rouwvarenmug, maar die ving ik met de elektrische vliegenmepper. Er was wat luis, op de plantjes van Mellie en een eigen zaailing. Maar die heb ik doodgedrukt, en ze lijken weg te blijven nu alle planten warm genoeg staan.

Wel nog lang te gaan tot uitplanten. Met 35 zaailingen (peper en paprika), en 15 potjes, wordt het drie-in-een-pot à la Diana. Ik vrees gestresste planten over anderhalve maand. Ik hoop dat het goed blijft gaan. 

De goccia d'oro geel deed het niet. Maar de Hongarian Hot Wax doet het hier wel goed, vier stuks uit vijf zaden. 

Het grootste aantal is Zlata, 10 stuks. Een buitenpaprika. 

IMG_20220226_132617.jpg

• Like 2

Op 21-1-2022 om 09:15, willemGN zei:

Nou Mellie, ik heb ooit eens bij de "Turkse" winkel een aantal paprika's gehad en die waren perfect in combinatie met kip. Niet scherp, niet zoet maar wel een soort pittig of zou een andere omschrijving van de smaak beter geweest zijn? 

Op 21-1-2022 om 12:16, Mellie zei:

Ze smaken misschien wat kruidiger? Ik weet ook niet hoe ik de smaak zou moeten omschrijven. Maar niet pittig dus emoji14.png

@willemGN Volgens mij bedoel je inderdaad kruidig. Dat is een officiële 'eigenschap' waar paprika's op geselecteerd kunnen worden bij de veredeling (net als zoet, pittig, vorm, kleur, productiviteit, bloeitijd, weerstand etc). Deze dunwandige blokpaprika's zijn inderdaad niet zo zoet of pittig, maar wel erg kruidig (geurig). Daarom zouden ze extra geschikt zijn omgevuld te worden (meer smaak).

Reden voor mij om ze niet te eten: ik krijg er meer maagzuur van. 

Overigens heb ik begrepen dat een 'gewone' rode (dikwandige) blokpaprika te zoet (en te weinig kruidig) is voor de Turk om te vullen met rijst. Turkse maaltijden zijn vaak hartig en niet zo zoet. Hun desserts daarentegen............. :classic_rolleyes:

• 2 weeks later...

mmmmm Las dit net... Commerciele paprikakwekers stoken door de winter, nieuwe planten gaan er in november of tot en met januar in, bij verplanten in de glaswol in november kun je in maart of april de eerste oogst hebben.  Moet je dus wel stoken en in grote kas heb je 360 graden licht, dus zelfs in de donkere dagen groeien de planten iets, op daglicht

Gaat voor mij dus niet werken..

Je hoeft als hobbyer toch niet meerdere malen oogst per jaar te hebben. Volgens mij gaan we voor één echte oogst in de zomer.

Dan begin je in feb/maart, en kweek je ze er in op. In welk medium je ze opkweekt maakt niet zoveel uit, uitplanten in de kas of moestuin kan eigenlijk vanuit elk medium. 

Het is steenwol. Vrijwel alle professionele telers van tomaten, paprika, komkommers, aubergines kweken hierop. Maar het wil niet zeggen dat je hiervoor per se een moderne kas met verwarming moet hebben. Het is wel belangrijk dat je goede voedingsoplossing gebruikt, want in steenwol zit verder geen voeding. het houdt wel erg goed water vast en de planten groeien er geweldig op. Ik kweek zelf ook al jaren op steenwol in mijn hobbykas (zonder verwarming). Ik heb hier eerder al eens wat foto's geplaatst. Of kijk anders op mijn instagram.

• Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

4 uren geleden, willemGN zei:

dacht dat voor de eerste weken een en ander wel in het zaadje zit. Als er tips zijn, zijn ze welkom.

Dus je hebt de steenwolpluggen alleen met water natgemaakt? Dan adviseer ik je toch snel met voeding te starten. Er zit namelijk niets in de steenwol. EC niveau voor paprika en peper 2,5-3,0 mS Bij voorkeur complete voeding incl sporenelementen

Edited by Mai Pensato

12 minuten geleden, rorror zei:

Glaswolpluggen

Nee hoor, dit zijn 100% zeker steenwolpluggen. Glaswol is al jaren niet meer verkrijgbaar als teeltmedium

Op 14-3-2022 om 11:00, willemGN zei:

Het is inderdaad glaswol.

1 minuut geleden, Mai Pensato zei:

Nee hoor, dit zijn 100% zeker steenwolpluggen.

willemGN geeft aan dat hij glaswol heeft gebruikt. Lijkt er ook op dat hij deze zelf heeft geknipt.

Volgens mij heeft hij inderdaad een mat gebruikt die hij zelf in blokjes gesneden heeft. Dat hij het glaswol noemt is een vergissing. Het is al meer dan 15 jaar uit de markt en is veel geler van kleur. Het wordt wel nog veel in de bouw gebruikt als isolatie, maar dan is het waterafstotend ipv wateropnemend. 

Edited by Mai Pensato