Goudsbloempje2 Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 Hier gaan de paprika’s ook goed. Ze staan buiten in pot. Heb nooit eerder zoveel vruchten gehad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted July 25, 2022 Share Posted July 25, 2022 (edited) @MSDG de uitgroeiduur (# dagen van zetting tot oogstrijp) is bij paprika een stuk langer dan bij tomaat, zeker bij de grotere vruchten. Bij snackpaprikas gaat het wat sneller. Die uitgroeiduur is met name afhankelijk van de temperatuur (en uiteraard daarmee samenhangend hoeveelheid zonlicht). Dat ze wat dicht staan heeft geen of nauwelijks invloed op de uitgroeiduur. Standaard blokpaprikas kunnen ook maar een beperkt aantal vruchten tegelijk grootbrengen. Als er 6-8 vruchten per plant hangen groeit de plant bovenin veel minder snel en worden bloemen afgestoten. Als er een paar vruchten geoogst zijn beginnen groei en zetting weer. Paprika produceert heel erg in zetsels. Dat is 1 van de grote uitdagingen in de professionele paprikateelt en heel anders dan bij tomaat die veel regelmatiger groeit en produceert (iedere week een tros en drie bladeren). Wat voor types/rassen zijn het en wanneer heb je gezaaid? Nog even nagekeken: ik heb zelf 2 rassen grote zoetepunt paprika's: Oranos (geel/oranje) gezaaid 2 feb, gekiemd 8 feb, 2 weken geleden de eerste rijpe geoogst. Palermo (rood) ook 2 feb gezaaid, pas na 14 dagen gekiemd en nu pas de eerste vruchten volledig rood. Edited July 25, 2022 by Mai Pensato 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted July 27, 2022 Share Posted July 27, 2022 Corno giallo Amanda Sweet banana Fakir red Sweet chocolate Jarig Andere sweet chocolate Onbekend, moet label dan opzoeken Sweet palermo 5 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 5, 2022 Share Posted August 5, 2022 (edited) De Paprika’s 🫑 gaan nog steeds lekker, kleine planten maar wel vol met robuuste Paprika’s, nu nog wachten tot ze rood gaan worden, 😎 Edited August 5, 2022 by Ruderalis 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 DAt ziet er bij jullie fantastisch uit.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 Vorig jaar hadden mijn 5 zelfgezaaide yolo wonder paprika planten, die buiten stonden, in totaal maar liefst 1 kleine paprika geproduceerd. Deze was aan de plant gerijpt, maar toen we hem proeften heel bitter, echt niet lekker. Moet ik ze dit jaar, het zijn er nu iets van 3 in totaal dus iedergeval stijgende lijn, langer laten hangen of juist korter? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 @Tobias Kan je wat meer van de situatie van vorig jaar vertellen. Stonden ze in pot, of in volle grond? Hoeveel uur zon per dag? Hoe was je watergeef regime vorig jaar? Als dit incosistent is geweest of te weinig, heb je kans dat het vruchtvlees niet zo dik wordt en te weinig energie in de vrucht wordt gestoken. En dus ook een mindere smaak krijgt en dus bitterder smaakt. Al heb je dit jaar weer een aantal die bitter zijn, dan gebruiken b.v. met aanbakken/grillen/bbq en met een beetje hymalaya zout. Zout smaakt haalt de bitterheid weg. 2 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted August 6, 2022 Share Posted August 6, 2022 @rorror natuurlijkZe stonden in de vollegrond en kregen veel zon, water geven was vorig jaar niet heel constant ben ik bang, maar ze hebben nooit echt droog gestaan. Ook vermoed ik dat ik ze te vroeg heb uitgeplant alleen toen waren er nog geen knoppen dus ik denk niet dat dat er veel mee te maken had.Bedankt voor de tip iedergeval, maar ik hoop dat ze dit jaar wat beter smaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 12, 2022 Share Posted August 12, 2022 (edited) De gewone rode paprika’s zijn eindelijk begonnen aan de omkleuring, vlak voor de omkleuring, Edited August 13, 2022 by Ruderalis Foto toegevoegd! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted August 17, 2022 Share Posted August 17, 2022 Ik had al drie paprika’s groen geoogst, maar de eerste zijn nu ook helemaal rijp. Ze staan buiten in pot. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 Mooie glimmers hoor! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted August 18, 2022 Share Posted August 18, 2022 Toppie hoor!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Ik heb weer eens teveel planten staan Ik heb wat oogst te verwerken vandaag! 10 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Echt prachtig weer, Jorieke! Ik “ mis” die gele joekels? 😊🫑 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Ja die komen nog. Ik had er al wel 1 laatst, de rest is nog wat groenig. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Wat onderzettend mooi om jullie oogst te zien. Hier heb ik 12 planten staan. Ze maken wel bloemen en zien er super uit. zon 80 cm hoog. Helaas nog niet 1 paprika aan gegroeid.. Wat die ik fout? Ze staan in de kas en krijgen voeding bij speciaal voor vruchtgroente 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 19, 2022 Share Posted August 19, 2022 Het kan allerlei oorzaken hebben.Een ervan is gebrek aan bestuiving. Een ander is een tekort aan water waardoor de bloemknop minder ontwikkeld is.Wat mogelijk ook mee kan spelen, is een te grote schommeling in temperatuur, maar ik weet niet of paprika daar ook gevoelig voor is, en anders zouden anderen het vast ook meegemaakt moeten hebben.Luchtvochtigheid zou mogelijk ook meegespeeld kunnen hebben.Heb je meer informatie of foto's (zeggen soms meer dan 1000 woorden). 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 22, 2022 Share Posted August 22, 2022 Met de punt paprika’s gaat t ook nog steeds lekker en ze smaken ook zeer goed. Inmiddels zijn ze flink aan het omkleuren maar ze nemen wel de tijd, ze kleuren totaal niet snel. Marconi Golden, close up, 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 23, 2022 Share Posted August 23, 2022 Ik heb pas 1 Marconi golden geplukt. Ik baal toch wel van de gekochte paprikazaden die dan pittig blijken te zijn. Geen leuke grap. Bij een peper ben ik tenminste nog voorbereid dat het pittig is. Hoe doe ik dat volgend jaar? Met gekocht zaad is het dus ook Russische roulette bij ons. Dus tips! Want wil de switch naar meer paprika en het liefst punt. Die bollen doen er zo veel langer over om te rijpen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted August 23, 2022 Share Posted August 23, 2022 @Mellie, dit zijn de zaden die ik gebruik; https://www.peperzaden.nl/marconi-golden.html dus de 2 planten die ik heb komen van deze zaden! Voor gewone peper zaden en paprika zaden raad ik het bedrijf aan, voor de moeilijke hete soorten zijn ze voor mij niet goed genoeg en raad ik ze niet aan! Verder maak ik veel werk van m’n grond en voeding dat is dus ook wat je terug ziet in m’n planten en oogst.😉 Wat ik dus op dat punt zou aanraden is graaf een aardig kuiltje en vul dat met een mix van ongeveer 40% bemeste tuin aarde 30% compost en 30% wormen mest en plant daar je plantje in, ik ben er van overtuigd dat je oogst groter zal worden. De gele Marconi’s zijn lekker zoet en er zit geen hitte in.👍 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 23, 2022 Share Posted August 23, 2022 Die marconi golden is wel erg fraai, Runderalis. Wil ik volgend seizoen ook! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted August 24, 2022 Share Posted August 24, 2022 Ik ben ook op zoek naar tips voor volgend jaar. Ik teel met name buiten in pot en wil daarom graag een vroegrijpend soort. Het liefst biologisch. De afgelopen jaren heb ik popti gehad. Die geeft veel paprika’s en al relatief vroeg (zelfs in het natte koele 2021) maar ik vind ze niet zo heel smaakvol en dat is toch jammer. Iemand tips voor een lekkere vroegrijpende biologische paprika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted August 24, 2022 Author Share Posted August 24, 2022 Tja bij mij zaten de paprika's dit jaar in het bakje met flop, jammer genoeg. Hier in Groningen heeft tot half juli een pittige NW-wind gestaan met veel bewolking dat in combinatie met dat het in hydrokorrels heeft gestaan, heeft er voor gezorgd dat de planten al snel zijn vertrokken. De hydrokorrels zijn inderdaad droog en ik had meer van de capillaire werking verwacht. Volgend jaar weer nieuwe ronde, nieuwe kansen. Aan alle mooie paprika telers het ziet er fantastisch uit 2 Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted August 24, 2022 Author Share Posted August 24, 2022 Op 21-6-2022 om 23:59, Mai Pensato zei: ook hierbij een opmerking: dit betreft substraatteelt op steenwol. De buffer aan water en voeding is dan veel kleiner dan wanneer je in de grond teelt. Daarom is het ook veel beter om dan veel en kleine druppelbeurten te geven zeker als het zonnig is. Zelf teel ik ook op steenwolmatten. Tijdens de hete dagen vorige week gaf ik 28x water tussen 8.00 en 19,00u iedere keer 80-100 cc. Je komt dan op meer dan 2,5 liter per plant uit. Heb je ook tips voor bemesting? Ik gebruik zelf vooral koemestkorrel van Aldi en in het begin van de teelt vloeibare plantenmest. Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted August 24, 2022 Author Share Posted August 24, 2022 Op 10-4-2022 om 21:20, sasschel zei: potver, wat zijn jullie paprikas al groot, ik heb ze toch te laat gezaaid. ze beginnen nu langzaam aan de eerste echte blaadjes te krijgen. Hopelijk word het nog wat. En hoe is het ermee? (vooral met de paprika's dan ) Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts