Jump to content

Paprika in 2022

willemGN

Recommended Posts

Hiermee open ik het punt of hoornpaprika, blokpaprika en 'Turkse' paprika seizoen 2022.

Afgelopen jaar (2021) heb ik op het balkon geëxperimenteerd met hoorn of punt paprika's. Omdat het voor mij een experiment was heb ik gewerkt met zaden van verschillende punt/hoorn paprika's in de winkel. Dat gaf best wel wissellende resultaten van hele zoete, bijna fruit zoet smaak, tot de typische paprikasmaak paprika. Het werkte voor mij zelfs beter uit dan blokpaprika's die ik in een kasje heb gehouden op de volkstuin. 

Tenslotte heb ik ook de 'Turkse paprika' vermeldt, dat zijn paprika's die zijn vaak mild tot redelijk pittig. Alleen heb ik daar nog geen zaden van kunnen verkrijgen.

In dit topic zou ik zelf wel meer inzicht willen krijgen in welke soorten mensen hebben en smaak. Maar ook teel je binnen of buiten. Houd je de planten over(winteren)? En allemaal van dat soort zaken.

Kijk hier voor het peper-topic:

[*]

• Jorieke123 changed the title to Paprika in 2022
  • 1 month later...

@MSDG Paprika's in buitenlucht gaat wel, maar je moet er geen grote opbrengst per plant verwachten. In een kas gaat dat veel beter.
Gaan die niet toevallig van groen naar gelig?
Zoals deze paprika?

image.png

Ik heb twee soorten paprika uit Roemenië, misschien wel vergelijkbaar als die uit kosovo, dan gaan ze er uitzien als een soort van vleestomaten, deze paprikas hebben ook een uitzonderlijke dikke wand, dubbel zo dik als vanuit de supermarkt vandaan.

image.png

Hier kan je zien hoe je paprika planten kan snoeien, voor een goede opbrengst met grote vruchten:

Dit gaat anders dan bij pepers waarvan je ze als struikvorm kan laten groeien.

Edited by rorror
  • Like 2

@rorror dank voor je bericht en delen van het filmpje! Ik ben mijn kas aan het uitzoeken en dan heb ik nog een vergunning te regelen bij de kascommissie maar als ik dit nu weer lees dan kan ik er bijna niet omheen. Tomaten, aubergines, paprika's, en in de winter lekkere salades, allemaal heb ik er een kas voor nodig.

Ik weet overigens niet welke specifieke soort of ras ik heb, ze zijn een keer mee gestuurd door iemand met wie ik aan het ruilen was en de enige beschrijving is Bosnische paprika. :) Dat maakt het des te spannender wat er uit gaat komen! I'll keep you posted.

• Like 2

Volgende 4 soorten paprika heb ik als er liefhebbers zijn, stuur even een BP met adres en hoeveel zaden van elk.

Puntpaprika's Groot:

- Corno Giallo Geel.

- Coccia D'ore Rood.

Puntpaprika's Klein: 

- Ferenc Tender (uit Hongarije)

Bell paprika dikke wand:    (beperkt aantal zaden)

- Paprika uit Roemenië, lijkt op een vleestomaat.

Dit is ook meteen het lijstje van Paprika's welke ik ga telen dit jaar.

Op 22-11-2021 om 11:58, willemGN zei:
Tenslotte heb ik ook de 'Turkse paprika' vermeldt, dat zijn paprika's die zijn vaak mild tot redelijk pittig. Alleen heb ik daar nog geen zaden van kunnen verkrijgen.

Dat wil ik toch even corrigeren.
Een Turkse paprika is nooit pittig. Je hebt puntpaprika’s die dikwandig zijn en zoet. Dezelfde als in nl zeg maar. Blokpaprika’s zijn altijd dunwandig en niet pittig. Zoet wil ik het niet noemen, maar zeker niet zo bitter als een groene ‘Hollandse’ blokpaprika.

Je hebt pepers die er zien als een misvormde blokpaprika, die wel loeiheet zijn. Denk maar aan de üç burun biber, waar je wellicht mee in de war bent, maar die zijn toch echt pepers.

Nou Mellie, ik heb ooit eens bij de "Turkse" winkel een aantal paprika's gehad en die waren perfect in combinatie met kip. Niet scherp, niet zoet maar wel een soort pittig of zou een andere omschrijving van de smaak beter geweest zijn? Het waren wat lichtgroene paprika-achtige 'dingen' die ook die grootte hadden. Ben ze daarna niet meer echt tegengekomen, hoewel ik er veel op jaag. Of zou moeder natuur een partijtje toeval hebben bijgedragen? 

Wel een ander soort, wat meer donkerrode puntpaprika ontdekt die heerlijk zoet is.

Overigens ik had afgelopen jaar dat een van mijn puntpaprika's door het zoet ook wat scherps had van een pepertje. Ik he de paar zaadje die ervan af kwamen even apart gelegd met de vraag in mijn achterhoofd of het een slimme zet kan zijn daarmee door te kweken. En wat dan het resultaat zou kunnen zijn. Opa zowel die nakomelingen als die van andere planten in de buurt.

[*]

Die lichtgroene blokpaprika is inderdaad een Turkse soort. Dolma biber heet het.

f7fe8f67e2c3db781e762b6d2bd0a17c.jpg

Even een plaatje van internet gejat. Deze zul je bedoelen? Dunwandig. Die zou elke Turkse winkel moeten verkopen. Is nl de standaard paprika die je vult. ‘Dolma’ betekent ook ‘gevuld’.

Ze smaken misschien wat kruidiger? Ik weet ook niet hoe ik de smaak zou moeten omschrijven. Maar niet pittig dus

Ik heb vandaag nog een paar paprika soorten gezaaid. En nu stop ik met alle capsicum. Eind maart aan de tomaten en andere dingen die ik wil.

staat er keurig bij @appelvrouw ik ben nog even aan het wachten op mijn steenwol stukjes van Alie. Had de afgelopen jaren nogal last van de rouwvarenmug. Nu eens kijken of dit beter gaat. Waar haal je jouw soortjes vandaan? Ben zelf een beetje aan het wuppen tussen doorgaan met het experiment wat ik vorig jaar ben gestart ben (en kijken of ik een eigen balkonsoortje kan creëren) of nieuwe zaden kopen.

[*]

• 2 weeks later...

Bij mij beginnen de eerste boven te komen, ik heb 10 dagen geleden gezaaid. Zlata, Roemeense paprika, ferenc tender en goccia d'oro. Een deel deno, een deel direct in aarde, het gaat allebei goed dankzij het warmtematje. 

Edited by fre3ke
  • Like 1

Grappig dat die Kyra zo populair is 😀 Ik heb hem afgelopen woensdag ook gezaaid en had dit dus nog niet gelezen. Naja, we zien wel hoe het gaat. De soorten die nu in het vermiculiet staan:

Kyra

Bio rode punt

Gele punt (van mijn mama)

Sweet chocolate

Jarik

Pfefferoni glock

Yellow monster

Morgenrot

Kaboutermuts

Lunchbox rood

Dulce de España

Westlandse lange rode