Jump to content

Recommended Posts

Posted
Op 19-8-2022 om 14:41, sasschel zei:

Wat onderzettend mooi om jullie oogst te zien.

Hier heb ik 12 planten staan.

Ze maken wel bloemen en zien er super uit.

zon 80 cm hoog.

Helaas nog niet 1 paprika aan gegroeid..

Wat die ik fout?

Ze staan in de kas en krijgen voeding bij speciaal voor vruchtgroente

Zie je al wel vruchtbeginsel?

[*]

Posted

De marconi’s zijn bij ook zoet zoals beloofd gelukkig. Ik baal gewoon een beetje van de rest waar steeds toch wat hitte in blijkt te zitten, ook al zijn het gekochte zaden. De angst voor weer een miskoop is aanwezig. Je weet pas of de info klopt als je je oogst proeft. En dan is het soms dus te laat.

Ik ga weer eens rondkijken en een verlanglijstje opstellen.

• Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

@redtomato
Ik overwinter nu al 2 jaar een aantal peperplanten en dat bevalt me heel goed. Ik heb nu al bedacht welke planten ik in okt ga (proberen) te overwinteren.

Binnen heb ik er trouwens ook nog een leuke oogst van gehad. Met een binnenteelt zijn je pepers trouwens niet pittig, ze hebben daar echt warmte voor nodig. Maar wel leuk is dus dat je de pepers zonder zijn pittigheid kunt proeven. Vond dat met de adjuma heel bijzonder om te proeven omdat die ook zonder pit, heel veel smaak heeft. De meesten hier weten wel dat ik graag pittige pepers eet, maar een niet pittige adjuma is zó lekker! Ontzettend fruitig en dat aroma, whoemppp, zo in je neus. Heerlijk! Dus vooral doen zou ik zeggen. Lukt het niet, nou ja, volgend jaar weer proberen. En lukt het wel, is dat mooi meegenomen.

• Like 3
Posted

Kan ik de paprika's in de (aanleun)kas laten overwinteren of wordt het daar te koud? Deze leunt tegen het woonhuis aan. Of moet het echt in huis? 

Ik had (heb) ook 2 chili-plantjes, deze zijn helaas niks geworden. Eerst binnen voor het raam en later in de kas, zijn ze niet groter geworden (de plantjes dan he) dan ca 5 cm! en niet meer dan 3 blaadjes. Geen idee wat ik daar fout heb gedaan. 

• 1 month later...
Posted

De zoete paprika's in mijn kas doen het nog steeds goed. Alle 6 planten zijn nog gezond, alleen 1 stengel van de bruine mini-paprika is aangetast door schimmel (Botrytis-stengelrot) dus die heb ik weggeknipt.

10 dagen geleden heb ik er nog flink wat geoogst. En toen heb ik vrijwel al het blad er af gehaald. Water en voeding krijgen ze al 2 weken niet meer. Ik houd wel het vochtgehalte en de EC in de steenwolmat in de gaten.

Dit doe ik om de rijping van de laatste vruchten te versnellen.

Uiteraard helpt oom het mooie weer hieraan heel goed mee.

Foto's:

15 october: zoete punt paprika's (die hebben het erg goed gedaan dit jaar!)

1714365634_022022-10-15SweetPeppers03.thumb.JPG.7f9320ee2427f6af95fd97463cb37956.JPG

15 october: oranje snackpaprika

1375799621_032022-10-15SweetPeppers05.thumb.JPG.fa5bc6d9a1d82fcf2e89412b87a2ef75.JPG

15 october: paarse blokpaprika en bruine minibell paprika

64010138_042022-10-15SweetPeppers04.thumb.JPG.eeec829a8b88bbdb1c30d4918a153144.JPG

Oogst van 15 october:

649742676_012022-10-15SweetPeppers01.thumb.JPG.136fa33dab10e46118ae49b4c271bffa.JPG

Foto van gisteren:

2069068492_052022-10-22SweetPeppers01.thumb.JPG.0a9bf77c83850018578bf58ede4556bd.JPG

06 2022-10-22 Sweet Peppers 02.JPG

• Like 8

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb toch een tip nodig om meer bolpaprikas te krijgen. Die puntpaprikas krijg ik wel veel, maar ene bolpaprika maar een stuk of 3. Zelfde ruimte, voeding water enz. Wat moet ik anders doen? Zou toch wel leuk zijn om wat meer paprika’s te oogsten.

Moet ik bloemen weghalen, juist laten zitten? Tikken? Nu doe ik niks overigens. Pepers en puntpaprikas vinden dat prima en dat bevalt me wel. Al had ik dit jaar voor het eerst bij de pepers wel wat weggehaald bedenk ik me nu. Geen verschil gemerkt met planten waarbij ik dat niet heb gedaan. Gevoelsmatig maakt het niets uit. Wie o wie? Wat moet ik volgend jaar anders doen?

Posted

Even vraagje aan de kenners... Ik trek net een (gekochte) paprika uit de koelkast waarbij et lijkt alsof er gangentjes in het vlees zitten. Heeft deze last gehad van ongedierte?

Posted
8 uren geleden, Mellie zei:

Maar geen tips dus van degenen die wél succesvol blokpaprika’s kweken?

Misschien kan @prettig gestoord er wat over vertellen?     https://www.moestuinforum.nl/topic/24509-peper-en-paprika-topic-2020/page/19/?tab=comments#comment-408536

In een pot buiten zonder kas, krijg ik ze zelf ook niet groot helaas.

@RedTomato Heb je daar een foto van?

Posted

@Mellieik doe helemaal niets speciaals. Ik plant de paprika’s per 3 planten tegelijk met een eetlepel bitterzout in het plantgat. Daarna is het watergeven (als ik er aan denk) in de kas ongeveer eens per week. Was met de buitenpaprika’s niet anders. Wel in de volle grond en niet in potten. 
na de verhuizing zal ik je de zaden sturen, maar help mij wel even herinneren!

• Like 3

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Posted
11 uren geleden, Mellie zei:

Een goed ras is het halve werk. Blokpaprika's kunnen best veel vruchten per plant geven. Bovendien zijn blokpaprika's vergeleken met puntpaprika's over het algemeen dikwandiger zodat ze ook bij lagere aantallen in gewicht meer opbrengst kunnen geven dan puntpaprika's.

Een bijdrage van mij in dit lopende topic 4 maanden geleden:

https://www.moestuinforum.nl/topic/35685-paprika-in-2022/?do=findComment&comment=455668

En nog eentje uit het topic van 2020 :

https://www.moestuinforum.nl/topic/24509-peper-en-paprika-topic-2020/?do=findComment&comment=407092

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Posted
12 uren geleden, Mellie zei:

Grote blokpaprika's geven normaliter inderdaad minder paprika's . Zoals Frans al aangeeft ze zijn dikwandig en hebben een hoog vruchtgewicht. Ze vragen gewoon meer assimilaten van de plant. Ik heb het eerder dit jaar denk ik al eens aangegeven in dit topic: als er 2-3 blokpaprikas per stengel hangen stopt de plant met zetten en groeit ook niet veel meer, je moet er dan eerst 1 of 2 oogsten. 

Zoetepuntpaprikas en ook de snackpaprikas doen het veel makkelijker qua groei en vruchtzetting.

Enkele tips om toch een goede oogst te krijgen: zaai vroeg (binnen), op tijd vruchten oogsten en hogere nachttemperaturen (luchtramen op tijd/namiddag dicht in het voorjaar zolang nachttemp buiten onder de 15 graden blijft. En kies een ras dat wat kleinere vruchten geeft. Zelf goede ervaringen dit jaar met ras Oda: een paarse die bij volle rijping roodachtig doorkleurt.

• Like 4

Posted

Ok dank voor de tips!
Nog een vraagje: als je vroeger oogst, meer paprika’s dus. Maar ik oogst ze het liefst (bijna) rijp. En ze rijpen bij mij best laat af… dat proces kan ik niet versnellen lijkt me?

Posted
1 uur terug, Mellie zei:

En ze rijpen bij mij best laat af… dat proces kan ik niet versnellen lijkt me?

Het is met name temperatuur die invloed heeft op de uitgroeiduur (zoals de profs dit noemen..).

Wat verder ook wel helpt is "generatieve" maatregelen zoals minder blad aanhouden (nieuwe scheutjes zo snel mogelijk wegtoppen, eventueel wat ouder blad onderin weghalen) maar hier moet je niet te ver in gaan tm augustus en wat droger telen (dus niet teveel water geven).

• Like 2