willemGN Posted March 15, 2022 Author Share Posted March 15, 2022 (edited) sorry het is voor mij nieuw. Vandaar de verwarring. Het is steenwol. Blokjes van ca 2 x 2 x 4 cm. Maar voor mij is de term glaswol meer vertrouwd. De steenwolblokjes gaan straks in een bak met hydrokorrels en dan het balkon op. De steenwolblokjes ben ik gestart ivm de rouwvarenmug die niet weg wilde gaan. Ik zag Laer dat er ook andere typen blokjes te koop zijn die gebaseerd zijn op een mengsel van verschillende dingen.Iets van easy plant volgens mij. Voor mij is het dit jaar dus meer testen of dat als teelsysteem goed werkt tov potgrond. Vandaar ook dat ik door ga met de gewonnen zaadjes van vorig jaar. En nog weer een jaar geen zaadjes koop, als het lukt ga ik volgend jaar verder met hydrokorrels en anders weer terug naar potgrond. Reden is dat ik de hydrokorrels kan hergebruiken (wel met behulp van meststoffen, welke moet ik dt jaar ook uitzoeken net als 'peilbeheer' paprika is daar volgens mij erg kritisch in. Daarom gaan ook een aantal tomatenzaailingen hetzelfde traject in. Tomaten zijn nog niet gezaaid!) en potgrond als medium is na een jaartje wel compleet uitgewerkt. Daarnaast kijk ik ook wat mogelijk is in 10 liter potten. Heb die gewoon niet groter. Dit jaar dus veel puzzelplezier voor mij Edited March 15, 2022 by willemGN 1 Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted March 15, 2022 Share Posted March 15, 2022 (edited) 2 uren geleden, willemGN zei: sorry het is voor mij nieuw. Vandaar de verwarring. Het is steenwol. Blokjes van ca 2 x 2 x 4 cm. Maar voor mij is de term glaswol meer vertrouwd. De steenwolblokjes gaan straks in een bak met hydrokorrels en dan het balkon op. Hudrokorrels oftewel kleikorrels is wel zo'n beetje het droogste substraatmedium wat er is. Werd jaren geleden nog wel gebruikt in de professionele teelt van komkommers maar ook dit is (nagenoeg) verdwenen. Ik neem aan dat je 1 plant per 10 liter pot wilt zetten. Normaliter is dat meer dan voldoende buffer maar in geval van kleikorrels denk ik dat het krap is. Je zult dus veel en frequent water moeten geven, zeker als je balkon in de volle middagzon staat en de planten wat in de wind staan. Zelfs 10x per dag water geven zal dan nog te krap zijn. Zelf kweek ik mijn paprika's, pepers, tomaten, komkommer en courgette op steenwolmatten. Ik geef water via druppelaars geautomatiseerd. Op een hele zomerse dag geef ik meer dan 25 keer per dag water (steeds 150 cc per plant). Je zult dus toch iets moeten verzinnen denk ik om het watergeven te automatiseren. En daarnaast wat ik al aangaf is de voeding erg belangrijk. Het zal wel veel helpen als je onderin de potten een laagje voedingswater laat staan van een paar cm. Maar als je potten al draingaten helemaal onderin hebben dan gaat dat niet. Paprika's hebben het liever wat droger dan te nat. Voordeel is ook dat de planten dan lekker generatief groeien( makkelijk bloeien en vruchtzetting en niet teveel blad). Maar te weinig water geven is het grote risico: neusrot ligt dan op de loer en verwelken van de planten of zelfs verdrogen. Maar als je balkon niet in de volle middag zon staat en beschut dan kan het meevallen. Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Aanvulling: het kan mogelijk veel eenvoudiger: door met dichte potten te werken en een watermeter te gebruiken net zals bij kamerplanten op hydrokorrels wel gebeurt. Je moet dan zorgen dat je voedingswater steeds tussen minimum en maximum peil zit. Wellicht red je het dan met een paar keer water bijvullen per dag. Edited March 15, 2022 by Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronald7 Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Kunnen de paprika's de koude kas al in, qua weersvoorspelling of toch veiligheidshalve nog wachten? Wat is jullie inschatting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrielle Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Als je extra heb is het te proberen, maar in de nacht is het verradelijk koud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Hier stond vanochtend de hele straat weer te krabben, dat gaan je jonge paprika's in de koude kas niet overleven zonder verwarming. Daar bij komt dat ze met deze nachtelijke temperaturen waarschijnlijk wel stil komen te staan in hun ontwikkeling. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 18, 2022 Share Posted March 18, 2022 Hier vriest het gewoon nog snachts. Is maar -1, maar toch. Zelfs overdag vind ik het in de schaduw ijskoud… Ik laat ze gewoon nog binnen. Veel te vroeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 De paprika's voor de koude kas. Achteraf gezien toch wat te vroeg gezaaid op 31 januari. Ze zouden best verspeend kunnen worden naar p9 potjes maar ik laat ze nog een aantal dagen in hun bakje staan. Op die manier nemen ze wat minder plaats in in huis. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 Ik heb even lekker zitten verpotten van de week. En ik heb uiteraard weer teveel plantjes. Gelukkig komt er een Moestuinforumdag aan! 4 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
knetterbekie Posted March 22, 2022 Share Posted March 22, 2022 Ik ben niet zo heel handig bezig geweest met mijn paprika en peper planten geloof ik... Ik had veel vliegjes op en rond de planten zitten dus ik heb ecokuur bladinsecten gebruikt volgens de insteuctie op de spray. Nu zijn aardig wat blaadjes helemaal verschrompelt en vallen ze van de plantjes af.De pepers lijken hier geen of bijna geen last van te hebben en de paprika's juist heel erg. Hopelijk komen de paprika plantjes er nog bovenop maar bij sommige twijfel ik er behoorlijk aan.Gelukkig heb ik er meer dan genoeg en kan ik altijd nog plantjes kopen mocht het echt helemaal misgaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 23, 2022 Share Posted March 23, 2022 Ik heb nu de volgende opgepotte, levensvatbare paprika's staan. Veel te veel voor wat ik kwijt kan. Paprika snack Baranco (laat) 7 Paprika Amanda 8 Paprika Corno di Toro Rosso 7 Paprika Fakir Red 7 Paprika Kyra 7 Paprika lunchbox red 2 Paprika punt marconi purple 7 Paprika Sweet Californian Wonder 3 paprika Zlata 5 Een aantal van jullie zal de soorten herkennen uit de biozadendoos Nu een keuze maken welke er sowieso in de kas mogen, welke ik buiten probeer, welke er in potten op het balkon gaan. En welke ik wegdoe/weggeef. Help! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 24, 2022 Share Posted March 24, 2022 Dat zijn echt grote aantallen! Succes met piekeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted March 24, 2022 Share Posted March 24, 2022 Heel veel succes.... ik ben al blij met 6 plantjes totaal 😅😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted March 24, 2022 Share Posted March 24, 2022 Onze paprika plantjes uit een rode consumptie Paprika van de Lidl doen het goed in het raamkozijn boven de CV, wel een stuk trager dan onder kunstlicht, 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronald7 Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 Voeding Ik heb hier rond de 50 p9 potjes staan met in ieder potje 3 plantjes (paprika en peper). Grotendeels inmiddels uit de propagator. Ze staan in zaaigrond. Tot op heden hebben ze geen voeding gehad. Het wachten is dat ze de koude kas in kunnen. Welke voeding (npk) adviseren jullie, in welke hoeveelheid en frequentie totdat ze uitgepland kunnen worden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 Kan er iemand mij vertellen hoe hoog de volgende rassen worden? Orange Horizon Yellow Sunbright Purple Bell White Bell Yolo Wonder Ik heb een gemengd zakje gekocht, maar lees op het net allemaal verschillende maten En misschien ook de peper long slim en padron?? (of kan ik dat toch beter op het peper topic plaatsen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 On 3/23/2022 at 5:17 PM, mdubbelm said: Help Zlata is een buitenpaprika. Die gaat dus buiten de kas. Eentje minder om over te dubben 😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 (edited) Hier zijn de paprikaplanten klein, maar ze staan te jubelen. Ze staan voor het raam op een warmtemat. Vorige week heb ik de bovenkant van de 8-cm-potjes opgevuld met sediment uit de regenton. Daar zit misschien voeding in? Of de aarde kon goed vochtig worden door de modderige bovenlaag. In ieder geval zien ze er supergezond uit (op wat bladluis na). Ik word daar gelukkig van. Alleen de adjuma-peper niet, midden rechts. Ik denk dat iets aan de wortels knaagt. Ze zijn klein en het blad is geel en misvormd. Maar ik maak me niet druk, ik heb sowieso te veel planten. De snelste groeier is de Roemeense tomaatvormige, onderaan in het midden. Edited April 5, 2022 by fre3ke 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 @fre3ke Je plantjes zien er gezond uit! Trouwens als de zaden zijn opgekomen, is het niet meer nodig om een warmte matje te gebruiken. De kleinste peper plant bij jouw, staat die toevallig niet te nat, dan kunnen bladeren namelijk gelig worden? Heb dat ook bij wat kleinere plantjes die ik wat te gul water gaf. Daarbij komt dat als ze overwaterd zijn, dat ze verzwakt zijn en dus gevoeliger voor luis. De bubbels op het blad zou een aanwijzig van luis kunnen zijn. De luis zou ik wel even behandelen, want als ze nog 5weken binnen moeten staan, kan het een erg grote plaag worden. Ga je de plantjes trouwens nog splitsen, of komen ze als groepjes bij elkaar te staan? 21 minuten geleden, fre3ke zei: De snelste groeier is de Roemeense tomaatvormige, onderaan in het midden. Is bij mij ook de sterkst groeiende! 2 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 (edited) "De luis zou ik wel even behandelen, want als ze nog 5weken binnen moeten staan, kan het een erg grote plaag worden." Daar kan ik van meespreken, initieel had ik ook een klein beetje vervorming blad vanwege luis, zoals bij jou 2de rij voorlaatste potje en enkel die plantjes behandeld ( lijnolie), ik dacht dat ze weg waren maar ondertussen hadden ze ook de andere gekoloniseerd wat me niet direct was opgevallen, heeft me heel wat moeite gekost om ze terug weg te krijgen. Temperaturen en geen vijanden binnen zijn ideaal voor die. Edited April 5, 2022 by redzebra 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 (edited) 1 hour ago, rorror said: als de zaden zijn opgekomen, is het niet meer nodig om een warmte matje te gebruiken Het is bij het raam op de grond niet altijd boven de 15 graden. daarom heb ik het matje (met thermostaat) nog steeds in gebruik. De luis druk ik nu steeds dood. Ik weet dat het erger gaat worden, ik had het vorig jaar ook. Maar tot nu toe heb ik zelf met spuitmiddelen altijd meer schade aangericht dan de luizen. @redzebra, is dat rauwe of gekookte lijnolie? Blijven ze daar in plakken? Ik ga de planten niet splitsen. Als dit niet goed gaat, wurg ik alsnog de extra planten per potje. Edit: close-up van de Adjuma. Misschien moest hij voeding of kalk hebben want de kleur trekt bij sinds het modderbad Als iemand het probleem herkent dan hoor ik het graag. Te nat is het niet, denk ik. Luis ook niet, die zitten op de grotere planten. De grijze vlek is modder. Edited April 5, 2022 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 5, 2022 Share Posted April 5, 2022 (edited) @fre3ke , sry foutje, moest zijn koolzaadolie, niet selectief voor insecten maar voor binnen maakt dat niet uit, is gebaseerd op het feit dat luizen verstikken, je moet het wel een aantal keren herhalen. Ik gebruik Colzasect (dacht dat dat lijnolie was, maar is koolzaadolie 1% oplossing) , maar denk dat het eenvoudig zelf te maken is zoals bv aangegeven op de site van Diana (zeep en plantaardige olie), de plantjes zelf hadden er geen last van. https://www.velt.nu/nieuws/plantaardige-olie-als-biopesticide-tegen-insecten-gebruiken-niet op de foto die ik eerder gepost had zie je op de middelste plant halfweg nog de gekrulde, misvormde bladeren, dat zijn de overblijfselen van de luizenplaag. Edited April 5, 2022 by redzebra aanvulling 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 (edited) Ook de paprika's groeien rustig verder. 1 febr zaaien nog te vroeg, volgend jaar 14of21febr zaaien. Ik vind de planten namelijk nu al groot genoeg om naar buiten te doen. (18cm hoog) Maar helaas gaat dat nog niet. Ferenc Tender kleine punt paprika. Edited April 6, 2022 by rorror 3 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Mijn plantjes: Ik heb er teveel maar ik kan nog geen afstand doen... wie weet wat er nog allemaal kan gebeuren voor ze goed en wel aan zijn geslagen in de kas. Beter om er wat als back-up te hebben. Al waren het vorig jaar vooral de tomatenplanten die aan werden gevreten door de engerlingen in de kas 3 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 Ze zien er prachtig uit! Ja het kan lastig zijn..mijn pepers en enkele paprika zijn al behoorlijk gegroeid..teveel, bijna. Ze mogen eigenlijk naar de kas zodra het snachts wat zachter wordt. Het lastige is de luis binnen. Ik ga nu toch maar met spruzit behandelen, ik spoelde tot nu toe de luis onder de kraan eraf. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 10, 2022 Share Posted April 10, 2022 @rorrorJeetje ... wat zijn die al groot, hier bij lange na niet. Maar het zal straks in de kas wel beter worden ( hoop ik) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts