Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers 2022


Jeanne heijmans

Aanbevolen berichten

Er wordt ook vaak gezegd dat je van te voren iets vets moet eten een broodje hamburger speciaal of zo iets, het vet dempt je maag!

 

Ik wil ook niemand adviseren om domme dingen te doen, weet waar je aan begint en doe het alleen als je in goede gezondheid bent!😉

 

Ik kweek ze omdat ik het een interessante plant vind, erg mooi met mooie vruchten die een volwassen man op de knieën kan krijgen, iets speciaals dus en daar hou ik van.👍

aangepast door Ruderalis
Spelling
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De stand van zaken hier, in P9 potjes:

 

20220315_pepers.jpg

V.l.n.r. Madame Jeanette 09 jan (kiemtest) / Madame Jeanette 01 feb / Cayenne 25 feb.

Ter vergelijk, van elk eentje, ik heb er meer.

 

Alvast vooruitblikkend naar ca. 15 mei: ik denk dat dan de planten van de 9 jan. zaai te groot zullen zijn, en die van 01 feb. een nog binnen hanteerbare grootte. En die Cayennes: die zullen een stuk sneller groeien (doen ze altijd, zeker t.o.v. de Jeanette, een Chinense soort).  

 

Nog anderhalve week wachten, dan pas zaai ik de tomaten ...

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een update van mijn pepers en paprika's 12 soorten ga ik dit jaar kweken in mijn kas, waarvan 6 peper en 6 zoete paprika. De Habanero gezaaid op 16 januar, de rest allemaal op 2 februari.  Twee weken geleden van pluggen overgeplant in steenwolblokken van 10x10x6,5 cm. Tweede helft april (afh van het weer) gaan ze de kas in. Foto is van gisteren.

 

1730598951_2022-03-16Pepersenpaprika.thumb.JPG.eb1ca3fe713c1a6a1f5b433109a7047f.JPG

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels bijna alles in potjes staan. Ook mijn eerste zaai van de Hungarian hot wax was niet echt een succes. Met de tweede serie betere opkomst en kwaliteit kieming. Geen idee of het door zelfgewonnen zaden, oude zaden en de laatste x nieuwe zaden is gekomen. Ik moet dat soort zaken toch eens beter noteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror en wat doe jij ?  Ik had zelf nog nooit getopt of bloemen verwijderd,  paprika's en pepertjes zijn hier maar een dingetje van de laatste jaren, voorheen kocht ik die meestal als plant aan en de paar gezaaide liet ik gewoon groeien ( het is wel leuk om vroeg al wat vruchten te hebben). Deze morgen dan toch maar de helft van de planten getopt, voelt een beetje aan als het beste van de plant wegsnijden. Maar ben curieus wat het verschil geeft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik top ze dit jaar niet, als ik zou toppen had ik een maandje eerder gestart, want je zet ze ongeveer een maand terug. Resultaat zijn wordt een bosserige vollere plant. Meer vertakkingen betekend meer punten waar bloemen komen en dus meer vruchten. Het ligt er dan nog wel aan hoe sterk de plant is en of er genoeg gevoed wordt om al die extra vruchten tot maximale grote te laten volgroeien. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@redzebra Mooi experimentje, oogst krijgen is eigenlijk altijd wel gegarandeerd met peppers.

 

 

@Ruderalis Ongelukje gehad met de Jolokia Peach, perongeluk bij de grond afgebroken 😔. Heb nog twee zaadjes, dus hop opnieuw gezaaaid.
Van de hongarian hot wax, zijn uiteindelijk 5zaden van de 100+ opgekomen. Dus met die 5 erbij, is nu alles opgekomen wat ik gezaaid had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra, nog tijd zat om je getopte planten mooie struiken te laten worden.👍

 

@rorror, er heerst een vloek op die Jolokia Peach want ik heb m ook niet meer, ik had er maar 1tje in een pot maar die begon in eens raar te groeien, totaal misvormd en geremd in de groei, ik heb m er toen tussen uit gehaald en weg gegooid voor de veiligheid van m’n andere pepers!

 

 

Inmiddels zijn de pepers 🌶 aanbeland op de laatste plek in huis voordat ze definitief naar buiten kunnen, ze staan nu in ons tuinhok met de deur naar de tuin, ze hebben vanmorgen al even 20 minuten buiten gestaan in de ochtend zon en wat water gehad, kan niet wachten tot ze definitief naar buiten kunnen, helaas duurt dat voor m’n gevoel nog een hele tijd (ijsheiligen).

 

23910300-65D7-4D30-B761-D8B926D98663.thumb.jpeg.fc5db9c52c8e679c062cadd722ebc453.jpeg

 

grt😎

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de levensvatbare aantallen van mijn opgepotte pepers tot nu toe. Van de Padrons moet ik er vermoedelijk 2 afhalen door hapgrage poes:

 

Sids poblano 2
Cayenne 4
Arbol 5
lemon drop 2
brazilian starfish 4
schwarze pepperoni 4
Aji Habanero 6
madre vieja 6
ethiopian brown 7
Jalapeño purple 7
hungarian wax 11
Padron 10

 

 

En dan zijn er ook nog de paprika's, aubergines, tomaten en andere plantenwensen....

 

aangepast door mdubbelm
De padrons waren niet op de lijst gekomen
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze groeien lekker, en allemaal weer een slokje gehad. 

_20220326_195453.JPG

 

Een roemeense paprika

DSC_0815.JPG

 

Wortels in het water met voeding. 

Ondertussen is het zover dat ik de bekers elke dag moet bijvullen.

DSC_0817.JPG

 

Ondertussen piepen er nog steeds meer hongarian hot wax pepers boven de grond. Van de week even een paar los oppotten. 

DSC_0818.JPG

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn alle pepers overgepot naar p7. 
De ABC (Aji Blanco Cristal) wilde dit jaar niet zo lekker. 1tje piepte uiteindelijk als laatste boven terwijl het normaal een van de eesten is. Maargoed ik ben al lang blij dat ik 1 plantje heb. 

Zal morgen nog even mijn lijstje noteren want ik zie dat ik dat nog niet eens heb gedaan. 

aangepast door loes
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had een stuk of 15-20 zaadjes in wat zaaigrond gestoken. Na drie weken zijn er eindelijk 4 naar boven gekomen. Helaas eentje zonder kiemblaadjes en eentje met maar 1 kiemblad. Ik weet niet wat voor een belabberd pakje zaad ik heb gekocht maar dit is de slechtste kieming die ik al heb meegemaakt. Toch voor een nieuw gekocht pakje. Gelukkig zijn er twee deftige plantjes die ik morgen apart in een potje ga verspenen. Hopelijk breek ik er geen want ik wil ook effectief twee planten opgroeien

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een peper wraith die gele blaadjes krijgt... heb hier meerdere zaailingen van peper, paprika etc staan en die hebben nergens last van...

Tijdje geleden verspeend in potgrond  ( stond eerst in klein pot zaai/stekgrond) staat niet te droog, niet te nat, in de vensterbank met bijna de hele dag zonlicht. Ook al voeding gegeven... waar kan dat aan liggen??

wraith.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...