Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wel idyllisch zo'n stijger aan dat water, zou ik hier ook wel willen 😃, gisteren met pijn in het hart een 15 jarige  pruimelaar gerooid, had al jaren de gomziekte waardoor telkens hele stukken afstierven.

Geplaatst:

Wat vaste planten gescheurd, nog wat uien, pluksla en raapstelen gezaaid. De eerste dahlia's in de grond gezet. Ik kan wel wennen aan dit soort weekenden. Alleen is het komende week geloof ik even over met het mooie weer.

• Like 1
Geplaatst:

Al het zaaigoed in de in de koude bak gecontroleerd. De jonge opbollende radijzen hebben lichte vraatplekjes. En dan weet je het wel. Naaktslakken. En jawel: onder de zaaipotjes met bloemen, sla, peterselie, sla, eigenlijk onder alle potjes, zaten jonge naaktslakken. Kleintjes. En wat doe je er dan mee? Ik vind het zo gadverdamme naar en vies om diertjes te doden. Maar ik heb het gedaan. Met een plamuurmesje: Tsjak, doormidden.

Overmorgen radijs op brood 😍

Geplaatst:

Ik heb ook bietenplanten uitgeplant. En geschoffeld. 

Verder koriander, peterselie en aardamandel voorgeweekt. Aardamandel ligt al twee dagen te weken in lauw water maar ik vind ze nog steeds te droog.

Hierna ga ik niets meer voorzaaien tot de komkommer(zaai)tijd. Ben er helemaal klaar mee.

Geplaatst:

Klein beetje geharkt en onkruid gewied. Vrijdag wordt mijn compost en tuinaarde geleverd en wil het zaterdag de tuin in kruien. Wel handig als er geen onkruid onder zit.

Geplaatst:

Hier ook gewied, al is het nog aardig schoon met dit droge weer.

Maar vandaag wel het uienveld, de knoflook, spinazie en bonen en peulenveld doorgewerkt.

Zeewierkalk gestrooid op de planten die dat graag willen hebben en als laatste de asperges van een nieuwe laag opgewarmde grond voorzien.

Geplaatst:

Zaterdag wortelen , uien gezaaid

Gisteren tomaten verpot.  Munt gezaaid & sla gezaaid .. en die laatste staat al boven :o 

vandaag niets behalve kijken naar alles want het was werkendag & ziek kindje verzorgen

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:
19 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Welke planten zijn dat  @Patrijs? En is dat anders dan gewone kalk?

Eigenlijk bij alle planten, behalve bij de bessen en rabarber, die houden juist van een zuurtje.

De aardappels sla ik ook over, daar komt straks bij de nateelt nog wat kalk.

Zeewierkalk, ja dat is een leuke voor De keuringsdienst van waarde, ik denk dat alle kalk zeewierkalk is, want kalk komt tenslotte van afzettingen van prehistorische zeeën.  

• Thanks 1
Geplaatst:
4 minuten geleden, Patrijs zei:

Zeewierkalk, ja dat is een leuke voor De keuringsdienst van waarde, ik denk dat alle kalk zeewierkalk is, want kalk komt tenslotte van afzettingen van prehistorische zeeën. 

Na jouw post gister, had ik even wat verpakkingen van de zeewierkalk gegoogled. Ik kon dus nergens vinden dat het van 'verse zeewier' gemaakt werdt. Wel bij sommige de beschrijving dat het om fossiele zeewierkalk gaat. Je hebt dus gelijk, komt waarschijnlijk dus gewoon uit een mijn. Volgens mij een bijproduct van fosfor mijnen? Daarbij denkend, gipsplaten worden van het bijproduct gemaakt, rare vraag misschien, gipsplaten zijn ook van kalk gemaakt. Kunnen planten dat ook gebruiken/opnemen?

Geplaatst: (aangepast)

Het gips moet snel opneembaar zijn. Landbouwgips valt snel uiteen en bij grote hoeveelheden wordt juist poedergips gebruikt.

Bij gipsplaten lees ik op wikipedia: " hulpstoffen toegevoegd aan het gips. Zo kan wasemulsie of siliconenolie de vochtopname vertragen, zorgen glasvezels voor een hogere brandwerendheid of sterkte en houtvezels voor een hoge oppervlaktehardheid."

Nu weet ik niet of dat geschikt is voor planten. 

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn nieuw gekochte appelboompje even in de serre gesleurd voor de aankomende vorst... er staat al veel bloesem op... verder vooral wat onkruid van tussen de kruiden gehaald... 

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Toch dapper twee keer naar de tuin geweest.

Het laatste maaltje winterprei geoogst, bieslook gesneden en weer Russische bladkool geoogst en wat ramen gelegd.

De tuinbonen gingen verwaaien door de harde wind.

Er is hier een pittig windje met vanmorgen horizontale regen en nu natte sneeuw.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...