Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

feromoonvalletjes opgehangen voor tegen de fruit en pruimenmot

schoffel geslepen en gebruikt voor tegen onze heermnoesvriend

allerlei bonen gezaaid, binnen

• Like 1
Geplaatst:

Kersenbomen zitten vol met grote klonten zwarte luis (nog niet op de tuinbonen gelukkig), bestreden met spiritus en groene zeep want daar was echt niets tegen te doen die hoeveelheden. Volgend jaar misschien op tijd een doosje lieveheerstbeestjeslarven bestellen.

verder tomaten uitgeplant.

sla, courgette en raapsteeltjes gezaaid.

En weer water gegeven, veel water. 

• Like 1
Geplaatst:

Vijver ontdaan van de enorme wortel bende die het geworden was nadat we er vorig jaar een soort water onkruid (wist niet dat het bestond) in gekregen hadden. Alleen de lelies mochten blijven. Wat een klus zeg, maar het staat er nu weer fris bij.  

• Like 2
Geplaatst:

De eerste paprika's in pot buiten geplant op hun definitieve plek. Tevens meteen gesnoeid naar 2 takken. Worden dit jaar meer potten, dus vrijdag nog even extra stokken en potgrond kopen.

Een stek van een aalbes die meer dan twee jaar in dit potje staat, heeft voor het eerst vruchten. Wel 4 stuks. 

DSC_0899.JPG

• Like 5
Geplaatst:
1 uur geleden, rorror zei:

Wel 4 stuks. 

Die past zich aan aan het bonsaipotje waar die in staat. 😊

Flink wat asperges geoogst.

De eerste buiten tomaatjes in het tunneltje gezet.

Begonnen met de netten over de aardbeien aan te brengen, ze gaan sneller dan gedacht.

• Like 2
Geplaatst:

koolrabi uitgeplant, snijbiet, vergeten aardappels gerooid, moet van reglement

gras gemaaid en als mulch genomen

moet snel stro regelen want aardbeien zetten vrucht

• Like 2
Geplaatst:

De eerste tomaten uitgeplant, net als spitskool en wat mais. Snijbonen en sperziebonen gezaaid. 

M'n tunnel opgezet voor de aubergine. Een krop sla geoogst en wat blaadjes basilicum. 

• Like 2
Geplaatst:

Nog voor zessen was ik in de tuin omdat de kippen een kabaal maakten om u tegen te zeggen… geen idee wat er was. Wel boze buren. Altijd leuk.
De tuinslang maar gehanteerd gezien de slaap toch weg was. Niet op de kippen hoor. De flora besproeid. Het gras wordt op sommige plekken al geel. 1,5 u later pomp uitgezet.

• Like 1
Geplaatst:

Wat ik niet gedaan heb.
Was van plan de bonen te gaan leggen. Maar gezien de hooikoorts, vooral in combinatie met droogte en wind, toch maar enkele dagen uitgesteld. Donderdag middag kan ik pas de pilletjes bij de apotheek ophalen.
En het waait trouwens behoorlijk flink. Zelfs de (kruipende) zoete aardappels durf ik niet buiten te zetten.

• Like 3
Geplaatst:

Prachtig: 'wat ik niet gedaan heb'  :-)  (vervelend van de hooikoorts).

Vandaag ben ik aan het klooien, het kan zo in de klaagbank. :shifty:

Tot en met het snoeien van de houten schutting - en dan specifiek de begroeiing daarop a la wilde wingerd, gele en rode kamperfoelie, passiebloem - tot bovenaan de schutting en onder het schrikdraad ging het goed. Tot hier en niet verder en dat geldt ook voor de katten.

Tijm-, oregano-, salie, rozemarijn, (lavendel niet) munt, bonenkruid teruggesnoeid tot hun bolvorm, zodat ze compact blijven en hun blaadjes het hele jaar geoogst kunnen worden, zonder in bloei te gaan.

Ook in en om de kas ging het goed - dus niet. Gisteren heb ik met warmtelijm een paar oude rolgordijnen over de ramen geplakt. Dit om de zonnestralen de kas niet te warm te laten maken. Het stond niet fraai en omdat ik nog gesso in huis heb, heb ik vandaag de ramen daarmee ingesmeerd aan de binnenzijde.

Dus konden de stukken rolgordijn eraf. Eerst wat afsteken van de lijm van het glas met een raamschraper, mm, dat gaat langzaam. Met een ruk zou het er wel in één keer afspringen, zo sterk is die warmtelijm nou ook weer niet - dacht ik. Bij de eerste ruk brak de ruit - ***.

Met secondelijm de ruit weer gelijmd en vervolgens herplaatst.  Je ziet er wel een barst van, maar een nieuwe ruit komt er pas weer in als ik geld over heb.

a.jpg

Nu verder met het afhalen van de rolgordijnen, even de raamschraper pakken, die heb ik ergens in het zicht gelegd om zo weer op te pakken. Maar waar. Aan de kleur zal het niet liggen.

b.jpg

Nu de rest nog vinden. Honderd keer huis en tuin afgelopen maar nergens dat fel oranje (wettelijk: geel)  ding terugvinden. Ik had het niet zo snel in de gaten maar moet nu echt dement geworden zijn, bah, wat een rotdag. Maar de aanhouder wint, en met het laatste restje logica; hier zou ik het heel goed neergelegd kunnen hebben:

c.jpg

...en gezien de onvoorspelbare windvlagen zou het...

20220510_152645.jpg

... eraf gewaaid kunnen zijn en nu hier liggen.

En gewoon verder met afsteken van de lappen, binnen lekker beschut een berichtje tikken en klaar.

• Like 6
Geplaatst:

Lekker vroeg , want het zou 26 graden worden, naar de tuin met een kofferbak vol jong grut.

Eerst even de tuin nagelopen en gecontroleerd op slakkenvraat. ( viel mee)

De afrikaantjes waren blijkbaar erg lekker. Zag vandaag bij Lidl, dat die als slakkenafweerplantzaad verkocht worden.

Ja hoor !!
Hier en daar gewied. Water gegeven, vat weer vol gepompt (handwerk), dus aan het eind van het seizoen heb ik geen flubberarmen meer.

Geplant: bloemkool, broccoli. Zinnia,ageratum,cynoglossum,bupleurum, goudsbloem, 1 tomaat, varen, foxglove, lenteui, en toen waren de kistjes leeg, waren we 3 uur verder en mijn energie op.

• Like 4
Geplaatst:

Gespoten in de serre....  want overvallen door groene en superkleine witte bladluizen.

2 eetlepels bruine zeep + 1 eetlepel keukenolie in 1 liter water mengen en met een kleine drukspuit aanbrengen. Vooral goed onderaan het blad mikken.

Om de 3 dagen hernieuwen tot einde plaag. Ik hoop dat het werkt.

Gisteren in de serre uitgeplant: komkommers, honing meloen, watermeloen, aubergines, paprikas, pepers, kiwano, physalis.

vandaag in de volle grond uitgeplant: Slaatjes, een paar extra aubergines, paprikas, zonnebloemen, tajettes, litchi tomaten.

Morgen de tomaten en de maïs uitplanten.

• Like 2
Geplaatst:

De eerste tomatenplanten uitgeplant. De back-up planten zijn van binnen verhuist naar de overkapping net als de peperplantjes. De peperplantjes direct overgepot naar een maatje groter. Straks de waterkegeltjes nog instaleren maar eerst de droge potgrond goed vol laten zuigen. 

Courgette en komkommer opnieuw gezaaid want dat is niets geworden. 

• Like 1
Geplaatst:

Toch naar de moestuin geweest, aardbeibakken moesten na 4 dagen weer water hebben. En gelijk de bonen gelegd, zaaisel ook wat nat gemaakt want de grond is best droog.
Drie weken geleden gezaaide sla is nog niet boven gekomen, deze geen water gegeven, ik wacht wel op de regen. Als die nog komt..
Dat eventjes is toch 2,5 uur geworden, want wilde ook schoffelen, want droog en wind. Geschoffelde planten drogen erg snel uit.
Hooikoorts viel wel mee, alleen natte neus maar geen jeukende ogen vandaag.
Knoflook ook wat kalium gegeven, hopelijk regent het nog voor de oogst zodat de knofloken er nog wat aan hebben.

• Like 1
Geplaatst:

Mij verbaasd over de olijfkomkommer die gisteren nog gewoon een zaailing met kiembladeren was en vandaag al anderhalf echt blad heeft! Hè?

Gelijk in een groter potje gedrukt en in de kas gezet, waar ie over zijn overdreven groeizaamheid kan nadenken. Sneller dan Costata Romanesco, tsssss.

• Like 3
Geplaatst:

Vanmorgen flink wat werk verzet.

Wind, bewolkt en genoeg energie dus water geven.

Flink wat gieters over de tuinbonen, peulen, plantuien en nog wat willekeurige achterblijvers gegooid.

Daarna nog genoeg energie over om een compleet compostvak om te zetten.

En vanmiddag had ik zowaar van een kuub anderhalve kuub compost gemaakt. 

Goed dat er weer zuurstof in kan want onderop gebeurde niet zo veel.

Als slot nog een rij sperzieboontjes gelegd en even in de regen gezeten, het was net echt maar bij elkaar minder dan 1 mm.

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag gaan alle planten naar buiten om te acclimatiseren.
Vannacht om 4:30 werd ik even wakker om naar het toilet te gaan. Onderweg op de route kwam ik tot het besef dat mijn grootste probleem niet het ruimtegebrek is, maar gebrek aan tijd. 31 mei heb ik weer de volgende deadline met werk.
Planten weggeven kan altijd, buurtuinders willen sowieso zoete aardappels van mij.

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...