Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gelijk gisterenvroeg de tuin in gegaan en te laat gestopt. Dat voel ik nog steeds.
Ik zou de aubergines in de opzetkas zetten was het plan, maar uiteindelijk heb ik alle tomaten verplant. Paar weggegeven aan seen moeder van een vriendin. Morgen de rest mee naar school en een vriendin.

Daarvoor heb ik eerst de donpelpomp uren laten lopen. Wil nl geen ongenode gasten in de grond… geen idee of ik ze nu heb weggespoeld. We gaan het merken. De tomaten gingen helemaal zielig nadat ik ze uit hun traytjes had gerukt en ze had laten liggen om naambordjes te schrijven. Duurde toch langer dan gedacht. Vanochtend zagen ze er op 2 na weer fris en fruitig uit. Die trekken vast ook nog bij.

Heb zelf 1 tomaat onthoofd door grote onzorgvuldigheid, altijd leuk. Jank! En toen de jongste door iets te hard schommelen richting mijn planten chaos. Dusss…. Dat waren er nog eens 4. Ik heb dan ook minder tomaten geplant dat ik wilde, maar heb al aan anderen tomaten beloofd, dus kan ook niets daarvan afsnoepen. Het is niet anders.

Ik heb veel planten verhuisd/gedeeld. Een vriendin wil graag een tuin, maar wegens economische redenen kan ze er niet aan beginnen. Salie gehalveerd, lavas, munt soorten, akelei, laurier, sering en meer planten staan opgepot te wachten tot morgen.
Nog even tuinaarde halen voor haar en dan kan ik aan de bak.

Gelukkig is er gisteren eindelijk wat regen gevallen, dat was broodnodig. De regenton is alleen niet vol, terwijl het 2 uur toch flink heeft geregend. Raar.

Op school ook nog eens tuintjesdag, dus dat wordt aanpoten allemaal. Gelukkig doe ik maar 1 klas, want ik word al moe als ik er aan denk om eerlijk te zijn…!

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag eindelijk de aubergientjes in de opzet kas gezet. Veel helleborus uitgestoken en opgepot. Gaat ook morgen mee. Ook veel weggegooid. Te veel van. Behalve die stomme doubleren Ellen die uiteraard het mooist is. Die weigert te jongen.
Onkruid gewied en wederom gegoten, al was dat vrij kleinschalig.
Eitjes geraapt. Het quarantaine hok weer opgeruimd (broedse kip weer eens). Rommeltjes opgeruimd. Alles wat ik gisteren heb uitgestoken ook nog begoten. Kon wel wat extra’s gebruiken.

a7da3fc60771893766562b3fe48b958f.jpg

d640c32127a567ed80577720112beba1.jpg

Genoten van de rozen die allemaal weer geuren en bloeien.

Geschrokken van al deze kersen op de grond… dit is slechts een kwart. Onder de boom lag meer dan in de boom jank
Vogels?

5c7b456b1795a988f8aeeccf3ffeab7b.jpg

• Like 1
Geplaatst:

@acpronk, moest je de volgende dag weer op tijd naar werk (kon na 04u30 niet meer in slaap komen)? En dan nog een deadline eind van de maand, ik hoop dat de tuin een beetje ontspanning geeft. Hoewel het voorjaar meestal drukte betekent, er moet van alles gedaan worden. Rustig aan!

Ik heb gisteren geconstateerd dat ik te jonge snack- en wedstrijdkomkommers buiten te vroeg uitgeplant heb. Het gaat slechts om 2 planten dus die kon ik makkelijk weer eruit halen, terug in de pot doen en op een warme plek zetten.

Eergisteren heb ik de drie compostvaten (twee voor compost, een voor plastic potjes, folie en andere non-ferro tuinspulletjes) verplaatst van mijn kleine achtertuin naar de andere kant van de schutting. Op het parkeerhofje heb ik dus mijn territorium uitgebreid, maar wel zodat niemand er last van heeft. Er staat ook een caravan, buren doen er dus ook aan en niemand doet moeilijk. 

De inhoud van twee van de drie heb ik per kruiwagen overgebracht naar vat 1, waar het verder kan rijpen, zodat ik met vat 2 kan beginnen met compost verzamelen.

Op de plek waar ze stonden komt nu een afdakje van doorzichtige golfplaat op balken. Daar kan ik het fietskarretje en de kruiwagen uit de schuur onder gaan plaatsen als het af is, zodat in het schuurtje fatsoenlijk ruimte voor de fietsen is.

• Like 3
Geplaatst:

Hier ook weer compost geschept, een halve kuub nog niet helemaal verteerde compost omgezet.

Ook het uienveldje geschoffeld want het waait hier flink en dan vliegt de uienvlieg niet.

Verder flink veel tijd voor de oogst, weer asperges, radijs en rucola en daar ook gelijk geschoffeld.

Geplaatst:

Tuintjesdag op school ging heel voorspoedig. Alles gelukt met alle ouders. Snel naar de volgende tuin. Een vriendins voortuin wat gras was, werd een moestuin! Jawel. Verrassinggggg
Ze was inderdaad erg verrast, vooral haar man die kennelijk thuiswerkte, en heel blij.

Het enige waar ik mee zat, waren stenen voor een borderrand. Die had ik nl niet. Rijd ik langs een container waar duizenden stenen in lagen! Bingo. De achterklep gevuld. Kon niet zo veel bij door alle tuinaarde dus moest nog een x terug.
Karton gelegd. Randjes gespit. Stenen gelegd. Tuinaarde en potgrond erbij. Ze hadden niet genoeg tuinaarde en die potgrond weet ik inmiddels, zit toch vol met grove stukken. Dus kon er wel bij.

344364c306dc9ec0b335c3229aa25120.jpg

c96e2dd0d7194e4934ac11566e871c9b.jpg

61048592ce492459e744e4c2beff3349.jpg

Beplant. Gezaaid. Begoten. Slakkenkorrels gestrooid.

Salie hangt nog erg slapjes. Maggi ook en de kardoen ziet er hopeloos uit. 3 tomaten zijn gesneuveld. 2 door slakken, 1 door mij. De rest doet het prima. Gelukkig is er nog een rest.
Er is *geen* tuinslang aanwezig, dus heb tig x gelopen om een emmer te vullen. Niet de leukste klus.

Daar klaar. Alles opgeruimd. Toen op pad voor mezelf. 5 graszoden opgehaald. Die had ik besteld bij de enige plek in Nederland waar je geen minimumafname van 30 m2 hebt…. 1 te weinig blijkbaar. In mijn eigen tuin tuinaarde geleegd op de kale plekken waar de boom op was neergestort. Graszoden gelegd. Restant ingezaaid. Flink nat gemaakt.

Ik heb een mijlpaal bereikt. Voor het eerst 27.000 stappen gezet
Nu ben ik uitgeteld en uitgestapt.

• Like 5
Geplaatst:

Vanwege de weersverwachting durfde ik het wel aan de afgelopen week: tomaten in de volle grond zetten, courget, knolselder, dahlia’s. De vroege preien die al op potlooddikte waren tussen de knolselders gezet.

En na een paar dagen zie ik dat het goed is. De planten die in hun kweekpotten al wat geelgroenig werden, worden nu wat dieper groen.

En dan oogsten: snijmoes, radijs en de buitenste bladeren van de ijsbergsla. Volop rucola. Volop spinazie. In de vriezer zit al weer de gewenste hoeveelheid spinazie voor de winter.

Maar het was zo’n krankzinnige week op persoonlijk vlak. De accu van de auto was zondag leeg. En dan wil iedereen in de buurt wel helpen met startkabels. Eerste keer helpen lukte niet. En toen sloeg Vinky compleet dicht, vanwege een lichte autisme-spectrum stoornis, die vroeger Asperger heette. Dan blokkeer ik zo, dat ik hulp niet wil, en zelf niet actief wordt. Dat duurt daaagen.

De buurman die me het beste kon helpen, die al meer dan 30 jaar mijn buurman is, die docent elektrotechniek was en alles van accu’s weet, en die al een paar jaar botkanker heeft, werd maandag ineens ernstig ziek. Hij gaf me een goed advies. Het werkte – de auto loopt weer.

Vanmiddag is de buurman met een ambulance naar het ziekenhuid gebracht. Daarna ben ik gaan schoffelen in zijn moestuin. Dat heeft me uit een put getrokken.

Morgen de bonen leggen? De Wieringer bonen? De Snijbonen?

Met plezier doe ik de 10 x 20 meter van de buurman er bij. 

Het helpt jezelf als je iemand kunt helpen.

• Like 6
Geplaatst:

Hier ook de eerste courgette in volle grond gezet. Vorig jaar ging dat helemaal mis en werd hij ondanks dat het een forse plant was helemaal opgegeten. Ik heb goed hoop voor dit jaar. 

Ook staan de eerste zes tomatenplanten in pot. B8D286A8-5E01-40F3-8260-BDB2E1B44412.thumb.jpeg.7fa14e126d99f37ffc4236882c61b0eb.jpeg

• Like 1
Geplaatst:

@HuubvG dat wakker liggen duurt altijd langer dan je denkt, uiteindelijk toch in slaap gevallen. Toen om 7:15 opstaan om een uurtje later dochter naar school te brengen.
Gelukkig ben ik zelfstandige en werk ik thuis, kan zo mijn eigen dag indelen. (Heeft ook wel nadeel hoor, ik kan nooit 8 uur op een dag werken en 's avonds werken is altijd meer regel dan uitzondering omdat ik in de middag minder werk.)
Gisteren dus alle planten, op de kamerplanten na en enkele zaaisels van eind april/begin mei na, buiten gezet.
Vandaag sojabonen gelegd, en wat onkruid verwijderd.
Gisteren ook het filter van de pomp op de moestuin schoongemaakt, wilde deze vandaag terug plaatsen maar het hangslot is helemaal vastgeroest. Volgende keer hamer meenemen en hamertje tik spelen.

• Like 2
Geplaatst:

Wat sla, broccoli en knolselderij uitgeplant. Gewied  en doorgeschoten planten uit de kas gehaald om ruimte te maken voor de tomaten, aubergines, pepers en paprika’s. Straks voor het eerst dit jaar op de tuin slapen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Koolrabi, komkommer, pompoenen, slangenradijs, moederkruid, patisson uitgeplant. Aspergehaantjes en hun kroost vermoord. Veel water gegeven. Stokken en draadjes en andere ondersteunende maatregelen. Morgen is er gelukkig weer een dag.

aangepast door Arja
Geplaatst:

Constructie gemaakt voor twee Issai kiwibessen en bijna alle voorgeweekte bonen gelegd. Ik kwam er achter dat ik meer bonen heb dan stokken, dus de rest maar in potjes met grond gedaan tot ik morgen met nieuwe stokken nog wat klimconstructies kan maken. Mijn langste asperge ooit geoogst; 70 cm zegt de meetkikker.

Foto is met opinelmesje en Catootje for scale.

IMG_20220514_182017192.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Drukke dag zo... begonnen met de aardappels aanaarden. Wat rode kool uitgeplant, een 30-tal herfstpreitjes gezet, snij- en sperziebonen. In de middag met de zon op dat vak de paprika's in de volle grond geplant, en een rij zonnebloemen ervoor. Nog tijd gevonden om spinazie te oogsten, die gaat zo in een hartige taart. Heerlijk toch zo'n volle dag in de moestuin 😁

• Like 3
Geplaatst:

Een emmer ingegraven in de compostbak, met plastic , met gat boven emmer, over de hele bak.

Een (wanhopige) poging om , zou het gaan regenen, iets van water op te vangen.

Want er is weliswaar een handpomp, en voorlopig voldoende grondwater, maaaaar.

Ik pomp me het laplazerus. Daarom moet ik andere manieren bedenken om aan water te komen.

(en neen, er is geen elektriciteit, en voorlopig geen plek voor een aggregaat)

Mijn eerste peulen geoogst van de nieuwe tuin. Helemaal goed.

• Like 1
Geplaatst:

Vijf dagen geleden het achtertuinkasje gewit met een goedkoop alternatief voor temperzon: een flaconnetje witte gesso, en daar een kwart van, was genoeg om de zon te weren, waardoor het niet zo heet zou worden binnenin.

Als het kasje nou op een volkstuin stond oké, maar hier is het geen gezicht, zag ik direct toen het klaar was (:crazy:) dus vier dagen geleden begonnen met een voor een de ruiten weer te ontdoen van de gesso.

Opbrengen ging makkelijker, gelukkig had ik de onderste rij ruiten niet gedaan. Vanochtend de laatste 17 gedaan, en begonnen toen het condens er nog op zat, dat scheelde natmaken.

Nu iets bedenken om over het kasje te gooien voor wat schaduw. Vrijdag aanstaande komt vakantiegeld en dan maar even bij Welkoop kijken. iets dat ook een beetje leuk oogt, het is hobby dus mag wat kosten.

• Like 1
Geplaatst:

@HuubvG Rieten rolgordijn? Ik zag zoiets bij kassen in Japan of China. Dat rolden ze af en weer op. Misschien was het bamboe. In ieder geval geeft het prettig gefilterd licht, ik leg soms ook een rietmat op mijn pergola.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Leuk idee @fre3ke. Nu zit ik wel steeds met het automatische raam, dat moet open en dicht kunnen en zit dan net in de weg: bovenste rij ramen, tweede ruit vanaf het zuiden. Op het zuiden staat de smalle zijde met de punt. Hier zit ik altijd mee als ik makkelijk iets er overheen wil doen.

Misschien ga ik een simpele stellage maken zodat het bamboe (of als het wat anders wordt, schaduwdoek is er ook in leuke uitvoering)) zou dan gewoon op- en af gerold kunnen worden. Ik ga eens kijken, het wordt vast wel weer wat.

Ook kijken of er planten zijn met bloemen, meerjarige of zo, die tegen de hitte daarbinnen kunnen wonen. Het is wel de tuin bij mijn huis en langzamerhand wil ik meer bloemen, vaste planten en minder eenjarige (eetbare) gewassen.

Verder doe ik vandaag niet veel, vanwege de zon. Wel telkens als ik naar buiten ga, de gieters vol met koud kraanwater meenemen en neerzetten. Dan wat rommelen, zoals de laatste pendelaars op hun plek zetten, de mussen voeren, restjes gesso nog steeds van de ruitjes schrobben, het stukke glas eruit halen, schoonmaken, opnieuw lijmen en op een andere plek uit het zicht plaatsen, de wisseltruc. Inmiddels zijn de gieters dan opgewarmd en krijgen planten en vogeltjes hun deel. Ook de potjes die achter het hek niet vergeten dagelijks een paar keer te gieten.

Edit: even Googelen op schaduwdoek, kwam ik bij een eigen berichtje in 't forum van 2015: schaduwdoek. :angel:

hetzelfde kasje, vorige woning. Het doek is geen gezicht, @annaelizabeth, dat wil ik juist liever niet meer. De 'rolgordijnen' staan een stuk beter. Zoiets zou ik best willen, gewoon iets met een kleurtje.

aangepast door HuubvG
zie edit
  • Like 1
Geplaatst:

@rorror, Er is nog wel meer rottigheid vast te stellen op dit moment, doordat we de Pepers te lang binnen hebben gehad onder niet toereikende omstandigheden is er van alles aan de gang en zijn ze zo goed als stil komen te staan.

Inmiddels hebben ze de groei weer hervat maar het mooie is eraf voor dit moment, het is nu hangen of wurgen om ze weer uitmuntend op de been te krijgen, hoop dat het lukt we doen ons best.

Het spannendste is nu de warmte aangezien ze net in de tunnel staan dus ik hoop op wat minder zon 🌞, we gaan het zien er staan nu ook een paar Pompoenen bij in de tunnel en die hebben het prima naar hun zin.👌

• Like 2
Geplaatst:

@HuubvG Ik heb zoiets als dit in standaard groen. Ik heb het 20 jaar geleden gekocht toen ik achter ons huis een kasje liet zetten en gebruik het nog steeds. Ik zet het echter niet aan de binnenkant vast, maar gooi het over het dak en zet het dan aan de voor en achterrand van de kas vast met klemmen. Regen en wind hebben er geen vat op en bij mij kan het raam gewoon een stukje open omdat er wel ietsje rek in zit en alles niet rondom vast is gezet. Als je automatische ramen hebt is het misschien handig om het toch aan de binnenkant te doen.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag de tweede komkommer en twee pompoenen uitgeplant bij hun klimrekken. Ook meteen boontjes bij de pompoenen en erwten bij de komkommers gezaaid. Beetje laat voor de erwten, maar we zullen zien hoe het gaat.

Nu nog bedenken waar ik de derde pompoen laat groeien, die mag over de grond want maakt zwaardere vruchten. 

Ik heb ook de nieuwe rozemarijn in pot gezet. De pot is nog wat groot dus ik ben aan het bedenken wat ik erbij kan zaaien. Een leuke (eenjarige) lage bloemsoort, of toch iets van andere kruiden? 🤔

• Like 1

voorzichtig terug van weggeweest, voorheen bekend als Balkontuinder.  🌼

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...