Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een topic uit 2010 (!) wakkerschudden:

Nu is / wordt het immers weer tijd om zaad te winnen van je favoriete tomaten, de “blijvertjes”. Echt iets om te vergeten …

Ik pas altijd de gist-methode toe. Die vind ik het makkelijkst.

20220809_BS_zaadwinning.jpg

^ Mijn Balkonstar. Meer dan 10 jaar geleden zaad gekocht, daarna steeds zaad gewonnen. Niet heel bijzonder. Gewoon een goede salade-tomaat. Ei-grote vruchten (kippeëi). Struiktomaat (=< 70 cm), ca. 1 kg opbrengst per plant(je),vroeg, ook voor buitenteelt (b.v. terras), aardappelblad.

Deze Balkonstar is voor mij een blijvertje. 

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
2 uren geleden, henkg zei:

Even een topic uit 2010 (!) wakkerschudden:

Nu is / wordt het immers weer tijd om zaad te winnen van je favoriete tomaten, de “blijvertjes”. Echt iets om te vergeten …

Ik zie dat van mijn bijdrage uit 2011 in het door  @henkg aangehaalde topic over het winnen van tomatenzaden de links naar de foto's niet meer werken. Zojuist ben ik bezig geweest zaden te schonen voor het gebruik voor volgend jaar. Ik gebruik daar nog steeds een eigen methode voor die ik 11 jaar geleden al gebruikte. Misschien handig om dat nu nog eens weer op foto's te laten zien.

Tomaten doorsnijden, zaden uitlepelen, zaden afspoelen in een zeef onder stromend water, zaden vermengen met zeer fijnkorrelig zand (ik gebruik zilverzand), mengsel uitspreiden op bijv. een bord en dan lekker in de zon laten drogen.

tomatenzaad1.thumb.JPG.ca6bf0dae38558b7bb01cdf2f900da61.JPG

tomatenzaad2.thumb.JPG.485fd13b712d23fa38b0146430415566.JPG

tomatenzaad3.thumb.JPG.66e803f48d634a6b6610017e2e5867f8.JPG

tomatenzaad4.thumb.JPG.75ab513cc13717b4947183cde6a023de.JPG

Nu nog 2 of 3 dagen wachten tot zand en zaden kurkdroog zijn. Dan mengsel zaden/zand terug in de zeef doen en het zand uitzeven. Gebruiksklare zaden , gereed om te verpakken voor gebruik volgend jaar , blijven over. Het eindresultaat laat ik over een paar dagen zien.

• Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

Hier heb ik ook al een aantal zaden genomen idem zoals @henkg de gistmethode, gisteren nagespoeld en liggen nu te drogen, jouw methode @Frans lijkt evenwel iets properder. Ik krijg hier telkens de  opmerking dat dat gisten maar een vies boeltje is, ik laat ze wel wat langer als 5 dagen staan en dat ziet er niet zo appetijtelijk uit.  Het voordeel is wel nadien dat je de niet kiemkrachtige zaden gemakkelijk wegspoelt, die blijven drijven. Dus na het gisten niet direct in zeefje gieten maar in een bakje met water en voorzichtig een paar keer het bovenste weggieten en bijvullen, de goede zaden blijven onderaan liggen de rest blijft drijven.

@appelvrouw die 2de tomaat is dat geen Sweet Carneros Pink, ik denk dat je zo ook een plantje meehad, een Carmello is dacht volledig rood.

IMG_20220809_161227.jpg.c29777fc7caf484947f30c8abe05f0f3.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Even een korte opsomming van mijn successen en ‘mislukkingen’:

1. Green zebra: slechte vruchtzetting dus nu pas eerste rijpe vrucht, groei beperkt

2. Bosque bumblebee: denk geen echt zaad. Tomaten doen er zeer lang over om af te rijpen dus nog steeds geen rijpe kunnen proeven. Gele verkleuring blijft uit, plant wel heel gezond. 
3. SAN Marzano: geen sterke groei, fletse plant, maar wel prachtige tomaten zonder neusrot. Deze blijven zeker en volgend jaar experimenteren met twee planten in één plantgat

4. Roma van Buzzy seeds: kleine gedrongen plant, stond stil en heb een dief laten doorgroeien. Tot mijn verbazing echt een super volle tros van 15 tomaten die ook mooi doorrijpen nu. Mag ook blijven voor volgend jaar.

5. St. Pierre: standaard ronde tomaat, niet bijzonder productief, niet bijzonder gezond, niet bijzonder qua vorm of smaak, gewoon eenvoudige ronde tomaat. Geen blijver.
6.: Long Tom: wat een topper, prachtige lange, volle vruchten. Plant in het begin aangevreten aan de wortels maar keihard doorheen gegroeid. Mag absoluut blijven.

7. Supersweet 100: Topper, super productief. Zaadjes gekocht bij Lidl, omdat het een F1 is kostte ze wel €0,50 voor 8 zaadjes en kan je natuurlijk niet zelf het zaad winnen. Maar deze gaat maar door en de cherry tomaten hebben ondanks hun simpele uiterlijk een heerlijke smaak. 

8. Chocolate cherry: Mijn favoriet, beste smaak, prima productief en zachtroze van kleur. 
9. Yellow pearshaped: Grappig in de tomatensalade, prima productief maar qua smaak niet erg bijzonder. Mag wel blijven en volgend jaar ook per 2 in één plantgat.

10. Ananas noir: nog niet kunnen proeven, maar wel mooie grote tomaten. Splitste wel waardoor er over een meter plant geen andere vruchten zijn gegroeid, maar binnenkort proeven. 

11. Chocolate stripes: lekker handzaam vleestomaatje, gemiddeld 200gr per stuk. Helaas geen donkere strepen, maar licht gele/oranje strepen. 

12. Yellow brandywine: Veenmollen hebben deze te pakken genomen dus is nu een plantje van 50cm groot. Wel een paar vruchten dus ik ga bijna toppen en dan hopen dat ze nog afrijpen zodat ik kan proeven. Anders volgend jaar nog een keer proberen. 

13. Cherry cascade: super grappig struiktomaatje maar voor de kas echt onhandig. Smaak is leuk en heb veel uitgedeeld, collega’s die geen tomaten lustten die nu vragen om deze tomaten. Zelfs iemand die de nasmaak als die van bacon omschreef, veel unami inderdaad. Beter om in pot te telen, maar ben niet van de potteelt. 

14. Green sausage: Weer een struiktomaat, dus gaat volgend jaar niet meer meedoen. Smaak niet lekker vind ik, uiterlijk prima. 

Zo voor het eerste tomatenseizoen in de kas niet ontevreden. Een hoop geleerd vooral. Meer gieten zodat de planten goed aan de groei raken. Meer zelf bevruchten want vruchtzetting laat echt wel te wensen over. En uiteraard wat selecteren qua soorten. Ben nog op zoek naar een super productieve soort voor de saus à la San Marzano, maar dan productiever. Iemand een suggestie? 

Van alle soorten kan ik zaden opsturen, behalve van de Supersweet want dat is een hybride. Stuur maar een PM als je iets leuks ziet. 😉👍

• Like 7

@MSDG, als je echt voor productie wil gaan bv een geënte  pruimtomaat, die moet je wel wat ruimte geven (meerstammig of kunnen laten zakken) . Die plantjes zijn meestal wel te koop in een lokaal tuincentrum. bv. https://avevewinkels.be/Producten/Detail/tuin/planten-en-zaden-moestuin-en-fruittuin/groenten-planten/italiaanse-tomaat-geent/d6d75 geeft enorm veel vruchten. Het is natuurlijk geen San Marzano.

Je kan ook zaad zoeken van een San Marzano F1 type 

bv, San Marzano Pozzano ontwikkeld door de Nederlandse Firma  Enza Zaden Beheer BV

Very high, early yields of 4-6 oz. tomatoes with the classic San Marzano shape. Does well in the field, but really shines in greenhouses and hoophouses. Blunt-tipped fruits have high solids so they sauce down quickly, and have good flavor that improves when cooked. High resistance to blossom end rot. Vigorous plant stays healthy over a long season. High resistance to Fusarium wilt races 1, 2, tomato mosaic virus, and Verticillium wilt. Indeterminate. 

Ik vind hier in Europa maar 1 verdeler, in USA zijn ze volop verkrijgbaar. (edit : bij Vreeken zijn ze ook verkrijgbaar)

https://www.kiepenkerl.de/salat-tomatensamen-pozzano-f1-2830/

Ze hebben blijkbaar nog een andere San Marzano F1 Vesuvius maar die is helemaal niet te vinden.

https://www.enzazaden.com/uk/products-and-services/our-products/Tomato/Vesuvius

Misschien zijn deze ook iets voor jou @HuubvG vanwege de resistentie.

aangepast door redzebra
  • Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

@MSDG @redzebra ik kweek de Pozzano al een paar jaar, na eerst andere marzano rassen geprobeerd te hebben, bevalt erg goed. Ik zal vanavond nog een update geven van alle rassen die ik dit jaar kweek, was ik sowieso al van plan.

• Like 4

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Zaadwinning vervolg ...

Veel zon, beetje wind, hoge temperatuur. Nog nooit was een zaad/zand mengsel zo snel droog als dit jaar. Van rijpe tomaten naar bruikbaar zaad in ruim een etmaal.

tomatenzaad5.thumb.JPG.21aa6e0088dbee256e80ef6dc9b100a3.JPG

tomatenzaad6.thumb.JPG.6c29e815e56e072a1ae03ef7204d6a14.JPG

Al met al een kwartiertje werk schat ik. Geen gedoe met stinkend spul en geen kans op voortijdig kiemende zaden zoals dat tijdens een gistingsproces het geval kan zijn. 

• Like 8

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zoals beloofd eerder vandaag (excuses vooraf: het is een uitgebreid verslag.. maar wie het niet interessant vindt, die leest het gewoon maar niet ....😊

Dit jaar kweek ik 23 verschillende tomatenrassen in mijn kasje, van elk 1 plant. Ze zijn gezaaid op 28 feb (de grotere traag groeiende soorten) en 3 maart. Zoals al eerder gemeld kweek ik niet in de grond maar op steenwol.

Onderstaande foto’s zijn van afgelopen zondag (7 aug). Iedere zondagochtend pluk ik blad onderin, haal ik bovenin de dieven eruit, zet ik ze met clips vast aan de draad en laat ik ze zakken. Bij een deel van de planten (de grotere soorten) heb ik de kop eruit gehaald op 2 bladeren boven de bloeiende tros.

Inmiddels bloeit van de grootvruchtige rassen de 10e tros, bij de cherries/snack/snoep-tomaatjes de 14e/15e tros. Maar eentje spant echt de kroon, dit is de Solena Choco, hier bloeide zelfs al de 19e tros. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt. Maximum tot nu toe is 15 trossen.

Het gaat dit jaar tot nu toe buitengewoon goed. Maar heel weinig last van neusrot terwijl ik toch enkele zeer gevoelige rassen heb staan. De speciale maatregelen lijken goed uitgepakt te hebben. Wel valt de zetting bij een aantal rassen de laatste weken wat tegen. Maar ik klaag niet, een overvloed aan tomaten in juli en augustus, niet erg als er in september en begin october wat minder komen.

Foto nr 1: collectie (oogst van zondag 7 augustus). Beschrijving van alle rassen onder de foto,  van boven naar onder en van links naar rechts:

1115094077_2022-08-07Tomatencollectie.thumb.JPG.851751071d3fc042bdb6c1ed595a8f29.JPG

1.     Gigantomo F1              vleestomaat, grootste vrucht 1001 gram (voor mij een record), trossen gesnoeid op 1-2 vruchten. Volgend jaar doe ik 1 per tros. Mag niet te lang hangen want dan wordt hij slecht. Extreem lekker voor in de soep.

2.     Phantasia F1                grove rode trostomaat, ik schat 120-160 gram. Doet het echt fantastisch, trossen van 4-6 tomaten tot bovenin. Zeer groeikrachtig en gezond. Schijnt ook erg tolerant te zijn tegen Phytophthora (|”de plaag”)

3.     Arancia                        oranje grove tomaat. Groeit en rijpt niet zo snel, maar wel erg zoete mooie vruchten, ook erg lekker in de soep

4.     Arawak F1                   Coeur du Boeuf, wordt echt heel lang, zetting is echt zeer onregelmatig (zoals alle CdB), kan zomaar zijn dat bijvoorbeeld de 2e, 6e en 8e bloem wel zetten en de rest niet.Geeft ook snel vertakte trossen. Deze is niet zo gevoelig voor neusrot lijkt het

5.     Olmeca F1                   wordt commercieel geteeld onder de naam Kumato. Hele aparte tomaat (bruin/rood/groen gevlekt) en smaakt ook goed. Groeikracht is zeer matig. Heeft het bij dit jaar na 9 trossen opgegeven. Moet eigenlijk geent worden.

6.     Pozzano F1                  Marzano type, ook deze groeit zeer snel (veel lengtegroei). Het blad hangt erg naar beneden. Zetting is goed (alleen bij heet weer ietsje minder), Geeft 4-6 tomaten per tros. Zeer vaste tomaat, ideaal voor de pastasaus. Wel wat gevoelig voor neusrot  hoewel het bij mij dit jaar erg meevalt.

7.     Costoluto Fiorentino      kleine vleestomaat is zeer geribd, de vruchten zien er erg mooi uit en ze maken ook erg goed. Vorig jaar (eerste jaar) viel de groei erg tegen, blad werd al snel kanariegeel.. Daarom dit jaar geent. De groei is dit jaar een stuk beter maar toch weer in juli een aantal gele bladeren (volgens mij heel erg Mg-gebrek) maar groei is nu boven in weer goed.

8.     Piccolino F1                 cocktailtomaat rood, de vruchten zijn 40-60 gram Smaak is goed, Groeikrachtig maar wel vrij kort.

9.     Goldene Konigin           gele ronde tomaat, dit jaar voor het eerst. Ook deze scheurt erg snel net zoals de Honey Delight die ik een aantal jaren gekweekt heb. Smaak is ook erg melig. Helaas geen blijvertje bij mij. Lastig om een goede echt gele tomaat te vinden.

10.  Aranca F1                    cocktailtomaat 30-50 gram. Dit ras is jarenlang commercieel geteeld (nu niet meer) en was 1 van de lekkerste op de markt. Smaakt inderdaad erg goed. Wel iets gevoelig voor scheuren bij weersovergang zonnig-donker.

11.  Sunchocola F1             bruine cocktaitomaat.40-60 gram. Smaak is goed (voor een bruinel ook iets gevoelig voor scheuren.

12.   Axiany F1                    cherrytomaat, wordt commercieel geteeld als tros-cherry tomaat. Deze vind ik erg lekker, trossen zien er schitterend uit. Groeit ook erg goed en snel, bij deze houd ik altijd 2 stengels aan.

13.  Confetto F1                  mini-geblokt snoeptomaatje. Is ook erg lekker. Geeft enorm veel (lange) trossen met veel tomaatjes. Groeit ook erg snel en lang

14.  Rhianna F1 (Solena rose)  roze cocktail tomaat 40-60 gram. Neigt toch erg naar rood. Zou “Umami” smaakgevoel geven. Ik vind ze zeker lekker maar proef niets speciaals.

15.  Mirado Red F1 (Ministar) rode mini-pruim tomaatje. Een van de lekkerste rode tomaatjes vind ik. Geeft ook veel tomaten die erg goed houdbaar zijn

16.  Solena Orange F1 (Oranjestar) cherry-honing tomaatje. Erg lekker, zeer zoet !! Geeft niet zoveel tomaatjes per tros als het andere kleine spul. Wel goed houdbaar

17.  Soleno Choco F1   bruine cherry-honing tomaat. Voor het eerste jaar maar dit is voor mij een grote positieve verrassing. Groeit erg snel, Inmiddels bloeit bijna de 20e tros (!!) zonder extreem lang te zijn. En de tomaatjes zijn verrassend lekker. Je kunt ze alleen niet te lang laten hangen bij heet weer: ze worden dan rimpelig en zacht.

18.  Golden Grape F1          mini-pruim tomaatje, zou geel zijn volgens de beschrijvingen maar is gewoon oranje . Erg lekker en zoet. Groeit ook erg snel en lang.

19.  Snowberry                   cherry tomaat, wel aan de grove kant (ik vind het meer een cocktail). Een van de beste “witte” rassen (het is meer lichtgeel maar wel een opvallende kleur). Geeft niet heel veel tomaatjes per tros maar doet het dit jaar erg goed bij mij. Lekkere frisse smaak. Wat gevoelig voor scheuren

20.  Mirado Orange F1 (Santorange) oranje mini-pruimtomaatje. Nu gekocht als Mirado Orange maar ook bekend als Santorange F1, die ik al eerder gekweekt heb. Deze lijkt toch wat anders te groeien en had (verrassend) nog het meeste last van neusrot. Geeft wel enorm veel tomaatjes, veel vertakte trossen. Smaakt ook erg goed en zoet.

21.  Solena Yellow F1  gele cherry-honing tomaatje. Kleine vruchtjes, toch meer licht-oranje dan geel. Dit jaar voor het eerst. Lijkt veel op Sungold die ik jaren gehad heb. Ook deze Solena Yellow is erg zacht en scheurt snel. Maar is wel een van de allerlekkerste tomaatjes!

22.  Tomberry Red              rode bestomaatjes van 2-4 gram. Geeft echt enorm grote trossen met wel meer dan 200 bloempjes. Die zetten lang niet allemaal, maar toch veel tomaatjes. De groekracht valt tegen, de stengels zijn erg dun en de bladeren klein. Geeft ook makkelijk bladeren en zelfs scheuten op de trossen. Veel werk, maar erg lekkere snoepjes.

23.  Tomberry Yellow           gele bestomaatjes. Idem als de Red, de tomaatjes zijn net iets kleiner en ze maken ook anders. Zelf vind ik de rode het lekkerste.

Zoals jullie zien teel ik veel F1 rassen. Het zaad is wel vrij duur maar ik heb er gewoon zeer goede ervaringen mee: groeikracht is over het algemeen een stuk beter dan de oude heirloom rassen is mijn ervaring. Ook hebben ze de nodige ziekte-toleranties.  Het is vaak een hele zoektocht, ik koop zaden soms bij NL webshops maar ook een aantal jaren in Frankrik (Tomatobomo, helaas hebben die nu een veel minder groot assortiment) maar ook in Duitsland (volmary).

Zelf zaaien heeft zeker ook wel wat, maar dat kun je bij de F1 beter niet doen. Hoewel… ik heb de Tomberry Yellow dit jaar uit eigen gewonnen zaad (kon deze nergens meer kopen) en dat gaat goed: ik zie en proef geen verschil.

Foto 2:  volop rijpe tomaten die veel nog op de grond liggen

877746502_2022-08-07Tomaten01.thumb.JPG.445bfe2b10eda42b69e4375d78a93476.JPG

Foto 3: Bovenste helft van de planten (draad zit bij mij op ruim 2,5 m1 hoogte)

645852002_2022-08-07Tomaten03.thumb.JPG.575fd02fe1289cb042c0cafde092aabc.JPG

(opmerking: het valt met op dat de kwaliteit van de foto's zoals ze hier geplaatst worden een stuk minder goed is dan mijn originele foto's...) 

• Like 14

11 uren geleden, redzebra zei:

waar koop jij dat zaad ?

Zie mijn verslag, ik struin echt het hele internet af... en heel soms krijg ik wel eens wat via connecties met commerciele (planten) kwekers.

De Pozzano F1 heb ik echter "gewoon" in Nederland gekocht, bij Vreeken. Als je pecht hebt moet je wel erg lang wachten op je bestelling. Veel klachten over. Ik heb er nog niet heel vaak besteld, denk 3-4 keer en ik mag niet klagen maar een paar weken duurt het wel.

aangepast door Mai Pensato

Geplaatst:
15 minuten geleden, Mai Pensato zei:

Zijn dit Roma tomaatjes ?? Eerlijk gezegd betwijfel ik dit.

We hebben ze gekocht bij de Lidl als Roma tomaatjes, maar ik heb van tomaten geen verstand dus ik kan t niet beoordelen, ze waren wel lekker en zodoende hebben we het zaad eruit gehaald en geprobeerd of er wat uit kwam en dat doet het in ieder geval.

Geplaatst:
Op 9-8-2022 om 16:44, redzebra zei:

Sweet Carneros Pink

Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk, dits is een van de drie waar de label van weg was. Ik dacht het goed onthouden te hebben maar heb het niet gecontroleerd.

Mijn tomaten oogst is groots dit jaar. De ene tomaat na de andere groter dan een pond of meer. En een hele flinke hoeveelheid. Vandaag weer saus maken om in te vriezen.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Mai Pensato dat is wel een heel mooie collectie en een fijne gedetailleerde beschrijving, ik krijg al zin om daar een paar van te proberen volgend jaar. Nog nooit bij Vreeken  besteld omwille van de verhalen, dat wordt dan morgen de eerste keer. Het is zoals je zegt altijd wat een zoektocht en dan vind je er soms een, soms niet betrouwbaar, soms leveren ze niet hier in België en het is af en toe een gokje, soms via mede moestuinforum leden geraak je ook aan zaden waar je normaal niet aangeraakt.

Wel een bijzonder goed jaar, de wintervoorraad is hier al volledig aangevuld, de zetting is hier ook bijna niks meer (en het gaat komende week niet beteren met de hoge temperaturen)  maar dat zal me worst wezen er hangt nog meer als genoeg aan.

Gisteren kreeg ik een fotootje van mijn dochter die aan de kust zit uit mu.zee met de vermelding : " papa die heb je nog niet 😄"

227684228_WhatsAppImage2022-08-10at12_30_30.thumb.jpeg.c9d9990a3050df8547c5b90aa3c56357.jpeg

• Like 7
Geplaatst:

@Maipensato Mooi verslag van je en wat een BOEL tomaten sjonge jonge zeg. En al zo veel rijp. Wij zitten nu aan 4/5 tomaten per dag. Heel veel in de maak. Bij lange na niet wat jij hebt.

Over je nummer 9 wil ik wel wat toevoegen, want met goldene königinne heb ik andere ervaringen.

Ik vind het mooie gele tomaten die er goed uitzien. Vrij groot ook, mooi consistent in vorm. Nooit scheurtjes gehad, ook niet in andere jaren. Veel watergift maakt ze wel melig heb ik eerder gemerkt. Vind het een smakelijke gele tomaat die ik graag zaai. Dit jaar overigens niet, want ik had ineens meer dan 20 soorten gezaaid… dus ik heb me ingehouden. Maar volgend jaar is ze weer van de partij want heb haar wel gemist tussen de soorten

Ze bleef vorig jaar ook maar doorgaan. Heel laat pas weggehaald omdat toch niks meer ging rijpen. Volgens mij in november pas. Heel resistent tegen pytho wat ook fijn is.

Grinnik, wel leuk al die smaakverschillen!
Zelf vind ik san marzano bv echt geen lekkere tomaat die ik nooit meer zaai, terwijl ik hier veel lyrische verhalen over lees. Gortdroog en heel weinig smaak.
Meer een tomatenomhulsel ‘zamazegge’. Roma tomaten die ik ken uit Turkse zomers, daar vochten we om in de tuin van mijn oma. Zo rijk en vol van smaak, dat vond ik echt genieten. Dan is zo’n san marzano voor mij een heel sneu tomaatje. Dan heb ik liever die gouden koningen

• Like 3
Geplaatst:
3 uren geleden, Mellie zei:

met goldene königinne heb ik andere ervaringen.

Ik vind het mooie gele tomaten die er goed uitzien. Vrij groot ook, mooi consistent in vorm. Nooit scheurtjes gehad, ook niet in andere jaren. Veel watergift maakt ze wel melig heb ik eerder gemerkt.

Tja, smaken verschillen... vergeleken met alle andere rassen die ik kweek is dit echt een van de "meligste". Ze krijgen dus wel allemaal exact dezelfde hoeveelheid water en voeding bij mij. Ik krijg die opmerking ook terug van familie en vrienden die bij ons gretig tomaten komen halen.

Als je erg droog teelt zal de smaak ongetwijfeld wat beter zijn.

Over de barstgevoeligheid, dat hebben anderen ook ervaren. Van internet geplukt:

'Goldene Königin' is very productive and delivers many yellow-orange fruits weighing 30-60g, and a very mild, rather sweet taste as it contains little acid.

Its fruits are are thin-walled and easily burst. This variety is considered rot-resistant and suitable for outdoor growing

• Like 1

Geplaatst:

Juist, @MSDG, de San Marzano is bij uitstek geschikt voor saus, maar worden ook vaak gedroogd. Na verhitting komen bij de meeste (alle?) tomaten meer smaakstoffen vrij, maar hand- en snoeptomaatjes hebben smaak genoeg als ze rauw gegeten worden.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb dit jaar veel soorten gezaaid voor de probeer. Veel uit de biozadendoos. Ik moet zeggen dat ze het niet supergoed doen. De grond blijft maar droog, ze toppen zichzelf na 1 tros. Volgend jaar toch maar weer wat eerder zaaien. En de druppelaar weet aansluiten. 

als ik zie hoe overvloedig de oogsten bij anderen zijn….

ik heb wel veel de deur van de kas opengehad. Misschien is het daardoor toch te koud geweest ‘s nachts? Nu maar weer wat meer dicht, ondanks de warme temperaturen overdag.

in het verleden was ik wel succesvoller met tomaten. Nu te veel veranderingen tegelijk , maar ben wel benieuwd of iemand wat ideeën heeft war het aan kan liggen.

Geplaatst:

@mdubbelm ook hier gaan de tomaten heeeeeeeeeel erg traag.. deze week maar 3 kunnen plukken... warmte hebben ze genoeg, ook water wordt er 3x per week gegeven... geen idee waarom.
Een aantal weken geleden waren t er veel meer. ze hangen nog wel groen maar rijpen niet echt meer

Geplaatst:

@mdubbelm Ach, in mijn tuin moet ik het nu hebben van de spontane tomaten zaailingen van vorig jaar. De opkomst van mijn zaden was niet best, het vervolg traject ook niet optimaal.

Ik weet gedeeltelijk waar het aan ligt, maar voor de rest is het ook maar hoe de omstandigheden zijn. Veel zon, weinig zon, te koud, te warm, te vroeg, te laat. In mijn geval was het te weinig tijd/aandacht op het goede moment en volgend jaar maak ik gewoon weer mijn eigen zaai en stek mengsel 😁

Tot mijn vreugde doen ook de paar planten in vollegrond het best goed. Dat wil zeggen dat ik nog geen phytophtera heb gezien tot nu toe. Niet zo raar gezien de droogte, maar toch. Bakken vol pastasaus in de kelder zal het niet worden, maar ik heb wel bakken met bonen, bramen en ander spul. Het kan verkeren.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...