Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
12 uren geleden, Lsjr33 zei:

Van welke soort zeg jij nou: hier kan ik niet zonder of moet je geproefd hebben? 

Ik hou van zoet en wil zo min mogelijk (liefst geen) cherry soorten. Ik heb gemerkt dat ik te lui ben om die het hele seizoen te plukken haha. 

Tja... in het algemeen is het zo dat de kleinere tomaatjes de hoogste brix waarde hebben, dus de beste smaak. Waarbij ik direct maar vermeld dat er ook grote verschillen zijn tussen de rassen onderling: er zijn zeker ook wel lekkere zoete vleestomaten.

Persoonlijk vind ik de oranje en rode cherry- en snacktomaatjes (net een maatje groter dan de cherries) en zeker de mini-pruim tomaatjes erg lekker en zoet.  De oranje zijn het meest zoet.  De zogenaamde honingtomaatjes scoren ook zeer hoog op de smaakladder.

Wat betreft te lui,'t is maar net hoe je het bekijkt: de kleintjes pluk je en kun je direct consumeren, de grotere moet je toch zo wie zo eerst in stukken snijden 😊 Ze geven meer trossen en (over het algemeen) wat minder gevoelig voor ziektes. Dus je krijgt er wel veel voor terug.

Ik zou je dan wel de bestomaatjes af willen raden, dat is echt heel veel werk....

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ook hier de tunnel (buiten nog 2) en overdekking dit weekend leeggehaald, ik kreeg last van barsten en vooral van dauw/vochtigheid. Op sommige buitentomaten ook pyth.

Toch nog wat goeie rijpe en een deel uitgegroeide groene geoogst, waarvan ik vermoed dat ze binnen de komende maand nog zullen narijpen. Ze liggen uitgespreid in schalen en het wordt elke week controleren of er geen slechte tussen zitten.

1899704863_tomateneinde2022.thumb.jpg.91e0d0e9525083973167d0dec743c01d.jpg

Het was ook hier een heel goed tomatenjaar en alhoewel de smaak van deze laatste niet meer hetzelfde is vind ik het zonde om ze weg te gooien.

Volgende week gaat o.a. de winterui in de tunnel.

Voor volgend jaar ook een deel zaden vooreerst bij Vreecken besteld, ik ben benieuwd.

• Like 9
Geplaatst:

Hier ook veel barsten. Best wel jammer, want het is net alsof de meeste oogst wat laat is, maar wel veel! Ik heb nog heel veel grote tomaten aan mijn planten, maar groen en met barsten, dus ik denk dat ik de planten maar moet ruimen. Hoe dan ook een goed tomatenjaar, eigenlijk.

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Ik kwam toevallig nog een andere methode tegen waarbij de zaden gespoeld worden en dan 2 dagen in lauw water

https://www.compo.be/nl/advies/plantenverzorging/groenten-fruit-kruiden/tomatenzaden

Nu een vriendin kwam dit tegen (foto 10/09), vruchten juist geplukt van de plant bij een gekochte geënte pruimtomaat, daar is nog moeilijk zaad van te nemen. Ik heb dit zelf nog niet voorgehad, iemand hier al wel ?

1968986158_WhatsAppImage2022-09-10at16_39_52.jpeg.0415b934c30b486d5c2660459f822345.jpeg2049407430_WhatsAppImage2022-09-10at16_40_28.jpeg.8829021ef4fa9599806e58e71aeeaf0d.jpeg

edit: ik zag ondertussen dat @weknow  dit hier al vermeld heeft viviparie

aangepast door redzebra
aanvulling
  • Like 2
Geplaatst:

Ik kwam toevallig nog een andere methode tegen waarbij de zaden gespoeld worden en dan 2 dagen in lauw water
https://www.compo.be/nl/advies/plantenverzorging/groenten-fruit-kruiden/tomatenzaden

Zo deed ik dat ook, maar zonder zeef en iets langer in het water (3-5 dagen), en te drogen op een envelop, dan heb je geen last dat er papier aan geplakt zit en kun je de zaden er makkelijker af halen.
Geplaatst:

Ik heb deze tros al begint te kleuren, maar geplukt en het mysterie is oplagecontrole. Aztec negra. Belachelijk pythobestendig gebleken. Leuk om te weten! Vind het nu een stuk leukere tomaat ook

679e48afa605dd5aa9b9d287929422b2.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Das weer eens een gemiste autocorrect @acpronk. Ik sta altijd te kijken van de creativiteit van mijn mobiel. En ik zweer je dat dat ding vals is. Hoevaak er wel niet hoer wordt geautocorrect, dat wil je niet weten die mis ik ook wel eens.

Ik wilde uiteraard mysterie opgelost zeggen. Dus

• Like 1
Op 17-10-2022 om 11:20, Mellie zei:

...Er zijn hele volksstammen die lyrisch zijn over de san marzano en als er een tomaat is die ik absoluut niet wil in mijn tuin, is het die. Nul smaak. Dus uiteindelijk kun je alleen op jezelf vertrouwen emoji854.png

Volgens mij is dat een soeptomaat. Volgend jaar nog eens weer zetten, als ze klaar zijn even in warm water het velletje eraf, dan in kleine blokjes snijden. Zo in de pan zonder extra water! Goed blijven roeren en meestal heb je na 5 minuten al een soeppie. (*) Na smaak nog wat bouillon toevoegen. Zaadjes er uitfilteren (kan ook voor het koken, dan kun je ze weer gebruiken om te zaaien) met een zeef en klaar is Uw (basis)tomatensoep.

(*) bij een hoeveelheid voor 1-2 borden soep.

aangepast door willemGN
toevoeging dat de kooktijd afhankelijk is van de hoeveelheid gebruikte tomaten.

[*]

Geplaatst:

Buiten zijn nog twee doorzetters bezig. Mountain Magic en Anna's Multiflora. Nog een handvol tomaten geoogst zojuist. Nadeel van Mountain Magic is wel dat ze makkelijk barsten. Beide zet ik volgend jaar weer, omdat ze lang en veel produceren.

• Like 2

Net terug van een weekje vakantie en bij weggaan alle kleurende tomaten meegenomen of achter het raam gelegd. In de kas is het rijpen en kleuren gewoon verder gegaan. De kas had ik open laten staan. Daar kleurt nog CdB Bicolor onder andere.. zoete kleine van Weknow en Sweet nogwattius (Carmera?). Vanuit huis te zien.  Ik wacht nog even en ga dan in november rijpe tomaten plukken:mrgreen:

image.jpg

aangepast door appelvrouw
  • Like 6

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
16 minutes ago, appelvrouw said:

Ook lekker

Ik vind ze rauw niet bijzonder, maar wel in de soep. Heb dit jaar de lekkerste tomatensoep in veertig jaar gegeten (vroeger waren tomaten blijkbaar beter). 

• Like 2
Geplaatst:

Jawel gelukt. Rijpe tomaten in de kas geoogst in november. Toch een heerlijk soepje vandaag. De tomaten hadden wel smaak en goed op kleur maar echt zoet zijn ze niet meer. Schepje suiker in de soep was -net- niet nodig. En nog verse basilicum.

9437D15A-E97E-4582-992C-80A2F66501F6.thumb.jpeg.51501e663ea8d2b664a570fdb0341024.jpeg

F6E56768-2CAF-4701-ADEF-5F70C5D3DD7B.thumb.jpeg.229657c1a28448b71cb836ac9bf68215.jpeg

2CA77A04-0450-44F9-81E3-F1E379C56DDF.thumb.jpeg.c057e8fab7015f95904cc58a2abefd0b.jpeg

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mooi! Ik heb ook nog tomaatjes staan, maar vind de smaak niet spetterend meer. Heb 1 Gargamel binnen, want wil het predicaat bewaartomaat wel eens zien. Hiervoor aten we die direct op. De laatste dus ook daadwerkelijk aan het bewaren.

Ik vond het een fijn tomatenseizoen. Apart dat er nog tomaten buiten zijn. Die opwarming van de aarde ook… het moet niet veel gekker worden. Ik heb er nog 4 staan. Aztec negra en de Tigrette staan echt buiten. Millefleur zit in het tentkasje samen met nog een andere. Rijpen niet snel meer, maar doen het gewoon uitzonderlijk goed zonder enige sporen van verval of schimmels oid.

Misschien moet ik ze naar binnen verhuizen? Vensterbank staat al vol, schrap die gedachte…!

Het lukt me nog steeds niet goed om tomaten in een dichte kas kweken, dat tikken doe ik toch niet goed of vaak genoeg blijkt, maar onder mijn tomatenafdak ging het als een tierelier. Ik heb wat dat betreft weinig gemist denk ik. Ook de scharminkelige plantjes die ik had, hebben dankzij de juiste verzorging erna het heel goed gedaan. Ik ben alweer aan het aftellen voor maart 2023 wanneer ik van start ga.

• Like 3
Geplaatst:

Ja, hier ook nog tomaten in de volle grond zonder afdak 😃

Resistente -bella's.

DSCF9737.thumb.JPG.b3123037d5b876218988239cd117c6fd.JPG

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier ook nog een die-hard. Naambordje Stakeless klopt niet (maakt gele tomaten, geen rode), maar heeft de hele zomer af en toe een tomaatje gegeven, zonder extra voeding en in een pot, soms wat water. Als het deze winter niet gaat vriezen begint ie volgend jaar waarschijnlijk gewoon weer.

IMG_20221109_163517_575.jpg

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Als het mijn tomaat was, had ik dat zeer geprobeerd. Zoveel levenslust moet gefaciliteerd worden. Maar foto zag ik op een site. Dus helaas niet van mij.

Geplaatst:

De allerlaatste tomaten 2022. De smaak is nog prima. Ras Sungold F1.

tom1.thumb.JPG.01a2c403dcd6801db530e364627b9926.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

En dit gaan waarschijnlijk de eerste worden van 2023 . Omdat de zaden zo moeilijk verkrijgbaar zijn (nog dank aan  @Mai Pensato ) wil ik voor het geval het uitstekende tomaten blijken te zijn zuinig zijn met de zaden. Daarom wil ik al in januari van elk soort één zaadje gebruiken zodat ik vroege planten krijg om er stekken van te nemen.

tom2.thumb.JPG.e0d645341ea91d7bbe01ef3f7abf855e.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
14 minuten geleden, Frans zei:

De allerlaatste tomaten 2022. De smaak is nog prima. Ras Sungold F1.

Sungold heb ik ook een aantal jaren gekweekt, zeer lekkere tomaatjes maar ook extreem gevoelig voor barsten en zacht. Heb jij die ervaring ook?

Geplaatst:
12 minuten geleden, Frans zei:

Daarom wil ik al in januari van elk soort één zaadje gebruiken zodat ik vroege planten krijg om er stekken van te nemen.

Zo die heb je snel binnen, gistermiddag op de post gedaan!

Wel slim om het zo te doen, zeker als je meerdere planten per soort wil kweken.

Zelf kweek ik zoveel mogelijk soorten en van elk 1. Dus ik zaai altijd 2 of 3 zaadjes per soort, want kieming is niet altijd 100%.

Plantjes die ik over heb verkoop ik of geef ik weg aan vrienden.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...