Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bijna rijpe tomaten worden opgegeten door wie??

Spruiten vallen om en hebben geen of weinig wortels meer Ik weet niet of ik te laat ben voor een 2e poging...

Geplaatst:

Blijkt nu dat ik de pepers verkeerd gelabeld heb, blijft een verassing wat eruit komt. Maggiplant wil niet. Kiwibes heeft er geen zin meer in, de clematissen ook niet meer. Kruiden komen niet op, en de Jalapenos worden aangevreten. Heerlijk 

• Like 1
Geplaatst:

Courgette, echt, normaal kom ik rond deze tijd om in de courgettes, maar 1 plant geeft alleen mannelijke bloemen en die ander die ik bijgezaaid heb om die mannen te compenseren (meer vrouwen is sowieso een goed idee 😉) en gisteren uitgeplant vond ik vanochtend met een hart wat volledig afgevreten was door slakken. Rotbeesten!

• Like 3
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Bietjes en worteltjes. Eerste twee lichtingen volledig opgepeuzeld door de musjes. Heb ik niet eerder zo erg gehad. De laatste lichting groeit nu maar onder net en is goed op dreef. 

Verder had ik ook weinig geluk met de radijsjes en meiraap in het voorjaar. Bijna overal zaten maden in. Hopelijk gaat het in het najaar beter. 

Geplaatst:

Zowat alle komkommers en augurken zijn zeer bitter. Wel veel opbrengst en ook snel groot,maar niet te vreten.

Eigen gekweekte aubergines hebben zeer weinig fruit en blijven klein.

Bloemkool heeft er geen zin in.

Alle slasoorten schieten al snel door dus weinig te eten dit jaar.

Op een 50-tal frambozenstekken die mooi gepot stonden zijn er na uitplanten een 20-tal afgestorven.

Wortels zijn een ramp, de paar die toch geoogst kunnen worden zijn erg klein.

Broccoli schiet ook snel door, ook zeer klein oogsten.=

Hoofdoorzaak is te weinig water gegeven en de extreme temperatuur van goed 2 weken terug (39°C+).

Geplaatst:

Bloemkool: 6 uitgeplant nog 2 over. Lang leve de slakken.
Rapen… allemaal opgegeten door slakken en die paar die over waren, door droogte uitgeschoten.
Aubergine is helemaal niks geworden. Volgens mij hangt er 1tje aan en heb 4 planten. Normaal heb ik er wel een stuk of 14 van 1 plant.

Cucurbitea: zowel pompoen als courgette. Eerst stress door slakkenvraat dat ik te weinig zou hebben. Nou… je kunt kennelijk ook andere stress krijgen. Ik heb 2 courgette kunnen oogsten en ik heb nu 2 vrouwelijke pompoenbloemen. Verder honderden mannelijke bloemen. Echt grrrrrrr dit vind ik zó klote. Hoe moeilijk kan het zijn? Het makkelijkste om te kweken volgens de boeken. Nooit ergens gelezen dat ze ook gewoon tegen kunnen werken en alleen maar mannetjes bloeien.

Wat nog meer? Dille wil dit jaar absoluut niet. Veld vol gezaaid. Komen alleen paar sprieten op en op andere plekken dan waar ik gezaaid heb zaad van voorgaande jaren. Kan wel iets plukken maar veel is het niet.

Bieten. Willen ook niet. Zaai flink en meerdere keren. Heb er misschien stuk of 10.

Bonen weigerden en weigerden en weigerden. Kwamen buiten niet op. Dan te nat. Dan te droog. Dan wat wel opkwam naar de slakken. Uiteindelijk binnen voorgezaaid. Ik denk wel 80 bonen die ik heb gelegd in totaal en daar heb ik dan nu een minimale oogst van. Sneu.

Komkommers. Brrrrrr die Sonja is zo gevoelig voor meeldauw. Maar mijn andere gezaaide komkommers zijn niet eens opgekomen! Dus wat dat betreft doen ze het een stuk beter. Maar ook volledig in de categorie mislukt.

Meloen had ik dit jaar binnen. Vorig jaar was veel te koud buiten en ze weigerden. Ook daadwerkelijk bevrucht en zaten meloentjes aan. Jeej! Ze werden heel goed in de smiezen gehouden en in de watten gelegd. In de meivakantie waren we weg. Bij terugkomst planten verdord… ook leuk. Een eigen schuld mislukt waar ik volle verantwoordelijkheid voor neem. Maar al die andere tuinmislukkingen… zucht.

Ik eet wel voor het eerst zo veel vijgen dat ik zowaar deel. Uniek. Mama eet die dingen normaal altijd stiekem zodat er vooral niets gedeeld hoeft te worden.
De artisjokken doen het geweldig. Normaal stuk of 5. Nu zo veel dat ik het niet eens meer bijhoud. Ook is er genoeg kleinfuit zoals aardbei, bes, framboos, maar ook belachelijk veel slasoorten, kruiden, pepers, paprika’s en tomaten, knoflook en (lente) ui. Ook dit jaar weer heel veel appels. We hadden ook superveel kersen, maar die zijn naar de vogels gegaan en misschien een schaaltje naar ons.

Maar toch voelt mijn hele moestuinseizoen dit jaar als mislukt. Kan ook niet anders met al die mislukkingen hierboven. Dat pompoenveldje zonder pompoen of courgette was de nekslag. Kan daar echt depri van worden. Sterker nog. Na deze opsomming ben ik dat ook.

Geplaatst:

Hier alle komkommers :-(. Ik heb 3 snackjes kunnen eten en 1 (wedstrijd)komkommer. Snack gisteren eruit gehaald, blad was bleek, vruchten geel.

Behalve de Roma tomaten (die gaan super) zijn alle andere tomaten nog steeds iele plantjes met hier en daar een bloempje, dat wordt niet wat.

Peper jalapeño, wel vruchten tot 5 cm, planten beginnen af te sterven, geen idee waarom. Bleke, slappe bladeren.

Nog een lage lijst van mislukte zaaisels, kool, sla, bloemen enzovoort, te lang om op te noemen.

Geplaatst:

Dille wil dit jaar absoluut niet. Veld vol gezaaid.

Dille behoort tot de schermbloemigen en het zaad moet niet te oud zijn. Wortels idem dito.

Dat is het probleem met zaad: je kunt niet zien hoe oud het is. Dan kan er op het zakje staan 'houdbaar tot en met 2023' maar dat zegt niets ... papier is geduldig ....

• Like 2
Geplaatst:

Dat zaadprobleem komt me bekend voor.

Sommige merken kijken niet zo nauw naar de kwaliteit van de zaden bij het verpakken en bij bestellen op het web kreeg ik al zaad toegestuurd waarvan de datum amper een paar maanden later lag.

Ik wist het van pastinaak maar niet van wortels en andere schermbloemige, weer iets bijgeleerd. Morgen al het 'oude' wortelzaad gaan zaaien, wat er uitkomt is meegenomen, volgend jaar nieuwe zakjes.

Geplaatst:

Ik put zo veel troost uit de zin ‘allemaal weg’. Ik begrijp dat het klote is voor diegene die dat zegt, maar manmanman, wat lucht mij dat op
Gedeelde smart is halve smart. Dat idee.

• Like 3
Geplaatst:

Hier mislukken ook dingen hoor 😆

Mislukt dit seizoen;

Postelein, de hond heeft de bak van het tafeltje gegooid precies op zn kop.

Dragon Breath peper, gewoon niet gelukt, ik heb 4 maanden 1 zo’n plantje in leven weten te houden zonder dat ie echt groeide maar uiteindelijk heeft ie t niet gered!!🤔😆

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Met name de peulvruchten gaan dramatisch......vanaf het begin al problemen met boven komen vsn stokbonen, erwten, peulen, kapucijners en lage bonen, daarna buiten ondanks dat alle peulen een cm of 20 hoog waren en waren afgeschermd met een net alles keer op keer uit de grond getrokken door ik gok vogels.

Met veel moeite toch een stuk of 30 lage bonen aan de groei gekregen, maar elk met 2 bonen ofzo en daarna kwam de boel ondanks genoeg voeding en water stil te staan, maar gezien de planten er goed uit bleven zien heb ik ze laten staan. Nu ruim een maand later in ene weer overal bloemetjes.....ik snap er werkelijk waar niets meer van.

aangepast door Vlavlip
Geplaatst:

De lathyrus bedacht ik me is ook mislukt. Kwam allemaal netjes op. Dat je denkt, wat moet ik met 50 van die planten. Daarvan is alles, maar dan ook alles opgegeten. Niet 1 dus over.
De lathyrus die vorig niet dood is gegaan en dit jaar weer vrolijk verder groeide, lieten ze daarentegen met rust.

@mdubbelm ik krijg overal ongewenste spinazie. Ik zal wat voor je oppotten

• Like 2
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Pepino. Heb nog twee planten , maar meer dan overleven na slakkenaanvallen doen ze niet.   Laat ze overwinteren, maar dat betekent wel vanaf januari tot eind april gedoe met spint en luis op zolder.

Geplaatst:

Dahlias. 20 pollen gezet. Hiervan hebben er 3 of 4 bloemen gemaakt. De rest staat nu groen te zijn na maanden lang opgevreten te zijn door slakken. Kregen geen enkele kans. Ik laat ze in de grond waar mogelijk, met stevig winterdek. Hopelijk volgend jaar beter resultaat.

Geplaatst:
Op 23-8-2022 om 20:02, mdubbelm zei:

Bij mij komt spinazie NOOIT op. Echt nooit. 

Onze appelpluk  bij vrienden is een week verschoven, hier vandaag de kas opgeruimd en wat zaailingen van spinazie uitgeplant, het was heerlijk in de zon.

👍

• Like 3
Geplaatst:

Bij mij is de prei, de koolrabi en de witlof mislukt. Terwijl er ook veel uitschieters naar de andere kant zijn. Witlof wilde maar slecht opkomen. Koolrabi stond echt verkeerd (te droog). Prei had een wat mindere standplaats, maar dat zal zeker niet de enige reden zijn. Prei gaat normaal altijd goed.

Geplaatst:

Pepino.. was lekker aan t groeien totdat... spint, luis en andere vraatzuchtige beesten.. gekortwiekt en nu weer 50cm hoog... gaat t niet worden denk ik

Geplaatst:

Haha @Patrijs - wat scherp! Ik a nieuwe zaden van Bingenheimer, die kiemen beter. Hoewel de buitengezaaide spinazie dus opgevreten wordt door duiven ofzo. Maar de binnenplantjes zien er hoopvol uit :)

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...