Ga naar inhoud

Nieuw lid, begon vorig jaar met een moestuin

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

Ik heb vorig jaar een moestuin opgestart. Zomaar wat in rijtjes gepland. Ja hoor goede opbrengst, maar nu ben ik me wat gaan verdiepen in het zaaien en tuinieren. Wat blijkt teeltwisseling is belangrijk.

Hoe moet ik hier nu aan beginnen?

Geplaatst:

Hallo en welkom op dit forum. Wisselteelt is idd een flinke hap informatie voor de beginnende moestuinier. Vooral de planning ervan

Alvast veel plezier met het aankomende seizoen. Kom je ergens niet uit, dan kan je hier terecht met je vragen.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Welkom!

Wisselteelt is belangrijk, een van de redenen is ziekten en eenzijdige uitputting van de bodem.

Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk. Alleen een kwestie van goed nadenken. Denk ik...

Je hebt allerlei planten die je indeelt in verschillende categoriën.

* Bladgewassen

* peulgewassen/vlinderbloemige

* Koolgewassen ( een erg belangrijke!)

* Wortelgewassen

* look soorten

* vruchtgewassen

* de nachtschades

* vaste planten/kruiden

* aardappels evt. apart (is ook nachtschade)

Sommige gewassen mogen maar een keer per 3 jaar op dezelfde plek staan. Maar er zijn er ook waar het 5 jaar niet mag.

Zoals ik het begrepen heb is een 7 jarig wisselteeltplan het meest zeker en goed mogelijk als je voldoende ruimte hebt. maar 't kan ook met minder.

Dus je zou dan minstens 7 'bedden' moeten hebben.

Schrijf een plan uit in welk bed/vak welk soort gewas komt te staan.

Het jaar erop laat je alle gewassen een vak schuiven. Het jaar daarop ook weer. Na 7 jaar staat alles dus weer op de zelfde plek als waar je begon.

Ook aardbeien niet jaren op hetzelfde stuk laten staan.

Fruitbomen zijn niet te verplaatsen natuurlijk en een aantal vaste planten blijven ook staan. Asperges zijn ook vast toch?

Bij de koolsoorten is het vooral erg belangrijk om ziekten zoals knolvoet te voorkomen. Als je last van knolvoet hebt mag je 7( ?) jaar geen koolsoort meer verbouwen.

Dus de hele Brassica familie valt hieronder, Rucola en Radijs dus ook!

Ik denk dat ik het aardig beschreven heb, zo niet word ik vast verbeterd door iemand die er meer verstand van heeft, ik heb een makkelijke Moestuin...dus hoef ook niet te ingewikkelt te doen maar had me er wel een beetje in verdiept hihi.

Maar begin met een tekening van je tuin.

Verdeel die in losse vakken....

Succes!

Geplaatst:

welkom. Inderdaad belangrijk .Duik gerust es alle topics in, die daar over gaan. Dagen lees en leer - plezier. succes !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...