Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ha, snap ik best hoor @Mellie. Van mijn eerste bakje zijn er van de twaalf soorten twee nog niet opgekomen. De Aji delight en Lemon drop hebben beide geen zin. Dus die ga ik maar eens deno doen.

De vroegste zijn inmiddels aan hun eerste echte bladparen begonnen.

Geplaatst:

@Mellie de meeste van jou zijn hier allen opgekomen en vorige week verspeend, heel leuk om nu wat verschillende te telen buiten de paar ik altijd zette , juist ring of fire en Turkse biber niet, maar ik denk dat die zaden al wat ouder waren of ik doe iets verkeerd, ik probeer nu bij die ook de deno methode.

Het grappige is, ik heb nu nog wat zaad van andere bijbesteld, je hebt me waarschijnlijk weer  een nieuwe hobby bezorgd 😁.

576327469_AfbeeldingvanWhatsAppop2023-01-29om16_12_51.thumb.jpg.df42eb371ef80e894792f19d2a1a1215.jpg

• Like 5
Geplaatst: (aangepast)

@Lia56 Zou kunnen, maar staan al sinds 4 januari. De rest van de baccatums en chinenses in dezelfde zaai zijn al aan hun echte bladparen begonnen. Van de Aji delight snap ik het wel; dat zakje is al een paar jaar oud en heeft niet altijd koel gestaan. Maar de Lemon Drop is nieuw. 

Ze liggen nu knus ter deno achter de modem 😃

aangepast door woldistel
  • Like 1

@Lia56 / @woldistel moeilijk te zeggen voor mij omdat het de eerste maal is dat ik die lemon drop (zaad Mellie)  probeer, is het 2de plantje van rechts vooraan. Kiemtemperatuur was 25 graden  en ik dacht ongeveer +/- 12 dagen tot de eerste verscheen, 3 gekiemd van 4 zaden.

aangepast door redzebra
  • Like 2

@acpronk dat zal wel wezen, ik teel die pepers op de manier wat ik o.a. hier op het moestuinforum heb gelezen vooral ook van @rorror en nu  @Ruderalis of  @Mai Pensato (deze zijn de recente maar er zit veel informatie verborgen in de oudere topics), en "dutch pepper lovers" 

bv

waarbij hij duidelijk aangeeft dat dit maar 1 manier is en verschillende wegen leiden naar Rome, alleszins dit is niet mijn weg

benieuwd  hoe @Mai Pensato en @Ruderalis voor deze peper gaan, ik hoop op een goede beschrijving.

en ook volg ik  @donaldk en bv deze 

geeft een inzicht in scoville en welke andere parameters belangrijk zijn om een peper in een bepaald land te waarderen.

Ik ben een beginner en heb veel te leren van jullie, maar bij zaaien kan ook veel misgaan onafhankelijk of dit nu een peper is of niet.

Dat die lemon drop bij jullie niet direct kiemt , daar zou ik ook niet te snel conclusies aan geven.

en los van dit, wat mijn punt bevestigt in de bijdrages en ervaringen  van dit forum, jouw ervaringen @acpronk bv met knoflook omdat je je teelt hier goed weergeeft stuurt mij bij.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@redzebra fijn dat mijn bijdragen gewaardeerd worden.
Ik noemde je op de MTFD afgelopen april de tomatenman omdat ik dacht dat je (toen) alleen met tomaten bezig was.
Binnen enkele jaren zul je veel over vijgen van me horen, ik heb (overigens samen met @Lsjr33 ) het vijgenvirus te pakken, en sinds 2 jaar heb ik al 60+ verschillende rassen om te testen.

Ik ben niet aan het wanhopen wat de lemon drop betreft, mochten de zaden toch niet opkomen en de plant het niet overleven, dan kan ik alsnog zaad via de biozadendoos of via een andere weg vergaren. Maar ik heb deze nog niet gegeten, is voor de verwerking. Dacht dat @Mellie zei het beste in de sweet chili?

Ik heb nu waarschijnlijk genoeg potjes, en vanaf over enkele dagen voldoende tijd, dus dan kan ik met de verwerking van de chili oil, sweet chili en sambal beginnen.

• Like 3
Geplaatst:

Hier zijn alle pepers (en paprika's) inmiddels gekiemd, behalve de Bishop's Crown en de Tondo.

PXL_20230129_221207048.thumb.jpg.1db49be6744eefe582b8b3972de1b660.jpg

PXL_20230129_221202668.thumb.jpg.3c0a074d5307cb4ee7b4a6176e7f69d4.jpg

De Tondo heb ik van pepers die ik op de laatste MTFD van @Jorieke123 meenam. Ik hoop dat die nog gaan kiemen, want die vinden we erg lekker om chilisaus van te maken.

De Lemon Grass kiemt ook goed, ik kan er wel een of twee voor je apart houden @acpronk

• Like 6
Geplaatst:

Drop, drop, drop! Het was laat, of autocarrot maakte er grass van. 

Ah je hebt ook een overwinteraar, leuk, hier ook, staat voor het raam en op de vloerverwarming gewoon te bloeien en pepertjes te produceren. 😀😀😀

Ik heb sowieso altijd extra plantjes als back up, uiteindelijk geef ik wat ik over heb weg aan vrienden en buren en aan het plantenasiel.

• Like 1
Geplaatst:

Terug van weekendje weg, de eerste pepers van afgelopen week krijgen al worteltjes, joepie!

nu de 2e ronde gezaaid:

• padron
  • hungarian wax
  • arbol
  • Jalapeno black magic
  • Like 3
Geplaatst:
[Maar ik heb deze nog niet gegeten, is voor de verwerking. Dacht dat @Mellie zei het beste in de sweet chili?

Ik vind lemon drop heerlijk rauw, of door bv roti, zelfs ingemaakt of mijn lievelings: door de sambal. Sambal krijgt een heerlijk fruitige smaak die ik erg kan waarderen en ik krijg steevast complimenten. Eigenlijk alle keukentoepassingen vind ik lekker met deze veelzijdige peper. Dat in tegenstelling tot bv de Ethiopian brown waar ik ook fan van ben. Daar maak ik alleen nog Chili vlokken van. Rauw eten vind ik hem ook niet zo lekker. Blijft een stugge peper.

Mocht ik eindelijk niet meer gekweld worden door mijn rugpijnen, dan kom ik 15/04 graag langs op mtfd en zal dan ook wat sambal meenemen om te proeven. Het is ook net rond mijn verjaardag, dus wie weet word ik wel verrast met een weekendje weg (hint, hint, waar is je man als je hem nodig hebt?!)

@redzebra leuk joh dat alles zo goed opkomt. Het zijn ook echt al heuse plantjes bij je. Ik pak het altijd ook beduidend minder profi aan. Bij mij piepen ze dan ook net boven, maar dat komt vast wel goed. Alleen die pdp weigert weer. Elk jaar hetzelfde liedje, niet te geloven!

fb666dd0d75de69cd8c4754f8cd4618e.jpg
  • Like 7
Geplaatst:
3 hours ago, Mellie said:

Mocht ik eindelijk niet meer gekweld worden door mijn rugpijnen

😢 ik hoop dat de rugpijnen een enkeltje Noordpool nemen, en snel een beetje!

• Like 1
Geplaatst:

We zijn los! Dit jaar aan de slag met dubbele en enkele planten, binnen en buiten. De soorten en hoeveelheden die ik heb gezaaid:

1. Turuncu spiral biber: 8x dubbel (16 planten) 

2. Jalapeño M: 4x dubbel (8 planten)

3. Shishito: 4x dubbel (8 planten)

4. Aji lemon drop: 4x enkel (4 planten)

5. Ethiopian Brown: 2x dubbel (4 planten)

6. Chile de Arbol: 2x enkel (2 planten)

Hopelijk weer voldoende oogst om in te maken en sausjes van te maken. Waarschijnlijk vliegt er tijdens de plantjesmarkt van de vereniging ook nog een hete peper in het karretje. Hoop vooral van de Arbol en Lemon drop zaden te kunnen winnen, daar had ik er maar heel weinig van. 

Warmtematje op 23,5, 10 uurtjes de lamp erop. Eigen potgrond gemaakt, mengsel van kokos, groencompost, zand en perliet. Ging vorig jaar behoorlijk goed, maar moet eerder aan de slag met voeding of eerder oppotten naar grotere potjes. 

412CAD7C-F63A-4AEA-902B-59ECF8FFE3B3.jpeg

• Like 6
Geplaatst:

Deze heb ik ook allemaal. In de vriezer heb ik ergens nog een grote zak lemon drop. Zaden genoeg. Probeer de vriezer leger te krijgen. Ik ben zo ver dat ik in 1 lade zelfs een heel brood in heb kunnen proppen, dus het zal niet lang meer duren voordat die zak boven water komt. Dan kan ik je wel wat opsturen.

• Like 2
Geplaatst:
21 uren geleden, Mellie zei:

Alleen die pdp weigert weer. Elk jaar hetzelfde liedje, niet te geloven!

:lol: Hoe is het mogelijk... En bij mij zo betrouwbaar en gehoorzaam.

Vandaag begint het IFFR in Groningen dus de komende 5 dagen is het films kijken. En daarna... daarna.... mag ik met de pepers bezig.

"Mag" nu nog niet eens de zak met zaden pakken om ze uit te zoeken. Die Erny is zo streng. :problem:

• Like 4
Op 1-2-2023 om 05:50, Mellie zei:

Probeer de vriezer leger te krijgen. Ik ben zo ver dat ik in 1 lade zelfs een heel brood in heb kunnen proppen

Hier kon deze week ook weer 1 brood naast de pepers in de la. En daardoor de tweede vriezer eergister leeg kunnen krijgen. Die heb ik nu uitgezet totdat de oogst er weer in kan.

Vandaag begonnen met de eerste hete soorten uit te zoeken die een langere groei tijd nodig hebben dan de annums, die ga ik die morgen zaaien, en dan begin/ half maart de annums.

edit: Dit zijn de eerste 11 soorten trage soorten die gezaaid worden.

Suger Rush Peach
Suger Rush Stripey

Rocoto
- Starburst

Trinidad Scorpion Butch T

Lemon Drop

Aji Pineapple

Hurrikan

Murupia Amarelu

Red Savina

- Bhut Jolokia Peach

Dit zijn de enige twee van de 6 overwinteraars die het overleefd hebben. Alles in de mini potjes waren verdroogd. Welke soorten waren het ook al weer... Vergeten. 

DSC_1207.JPG

aangepast door rorror
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...