Marinke Geplaatst: 26 juli 2023 Geplaatst: 26 juli 2023 Dat is balen @henkg en @Mai Pensato. Zeker niet verkeerd gelabeld. Er zitten drie planten in de pot en ze zijn allemaal hetzelfde. (Ik had 3 madam Jeanettes en 3 adjuma’s) bedonderd door Vreeken 😒 daar kwam het zaad vandaan. Quote
rorror Geplaatst: 26 juli 2023 Auteur Geplaatst: 26 juli 2023 2 uren geleden, Marinke zei: bedonderd door Vreeken 😒 daar kwam het zaad vandaan. En die is op zijn beurt weer bedonderd door de kweker, daar kwam het zaad vandaan. 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Marinke Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Daar heb je gelijk in @rorror. Wel zonde was specifiek op zoek naar madam Jeanette. Maar goed, deze aanwinst is vast ook heerlijk. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 @Marinke je kan vreeken ook even een mail sturen, over deze ervaring even een foto erbij van de vrucht dan kan hij het zelf zien. Dan bieden ze vanuit daar vast weer opties aan. 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Is er een manier om te achterhalen welke kleur een peper als eindstadium hebben? Ik heb chili plantjes gezaaid en alles is groen en heb geen idee of ze nog naar rood moeten verkleuren (heb geen foto's bij de zaadjes) Type blad of bloemen? Quote
Mellie Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 Dat is balen @henkg en @Mai Pensato. Zeker niet verkeerd gelabeld. Er zitten drie planten in de pot en ze zijn allemaal hetzelfde. (Ik had 3 madam Jeanettes en 3 adjuma’s) bedonderd door Vreeken daar kwam het zaad vandaan.Ik zou een mailtje sturen… want dit is echt heel erg zonde van je moeite als je mdm j had gewild. Het is vast een lekker pepertje, maar niet wat je wilt… dus echt mailen hoor! 2 Quote
woldistel Geplaatst: 27 juli 2023 Geplaatst: 27 juli 2023 @RedTomato Ik zou er maar gewoon vanuit gaan dat ze rood zullen worden. Soms duurt dat heel lang. Je kunt ze ook groen gebruiken, maar dan zijn ze minder heet. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 28 juli 2023 Geplaatst: 28 juli 2023 Mijn eerste buitenpeper is rood, maar rijpt hij nu ook nog door? De roodverkleuring ging zo langzaam. Ik kan me voorstellen dat hij nu nog wel twee weken kan hangen om goed rijp te worden zonder dat ik iets zie. Klopt dat, of gaat hij nu juist achteruit? Quote
HerbalX Geplaatst: 29 juli 2023 Geplaatst: 29 juli 2023 @fre3ke hii zap nu alleen nog maar donkerder rood worden. Achteruit gaan zal niet heel snel gebeuren. Maar wanneer je rijpe pepers laat hangen zal de plant niet of nauwlijks nieuwe bloemen en dus nieuwe pepers aanmaken. Vaak zie je na een oogst dat de plant een groeispurt krijgt en vervolgens meer gaat produceren. Quote
fre3ke Geplaatst: 29 juli 2023 Geplaatst: 29 juli 2023 Dank @HerbalX. Dan ga ik hem binnenkort toch maar oogsten. Quote
woldistel Geplaatst: 29 juli 2023 Geplaatst: 29 juli 2023 Eigenlijk doen mijn buitenpepers het net zo goed als de kaspepers. De sugar rush peach en de stripey hebben beide vrij bleek blad in de kas. Ze maken wel veel vruchten. Gelukkig staan ze in pot dus ik denk erover om die ook maar buiten te zetten. Nog even wikken en wegen..... Buiten doen de bontbladige Fish en de andere bladkleurige het ook goed. Vampire is nu ook aan het vruchten en die zijn echt zwart! Vergelijk op de foto: Vampire, NumexApril fools'day, Explosive ember (van boven naar beneden) 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 (aangepast) Op 4-6-2023 om 11:13, Mai Pensato zei: Dit jaar kweek ik 8 verschillende pepers, van heel mild tot extreem heet. Dit jaar voor het eerst ook de Carolina Reaper. Daar is ook een speciaal topic voor (Carolina Reaper challenge 2023). Hier een update van al mijn pepers. CR en Habanero Orange (beide chinense) heb gezaaid op 15 januari. De overige 6 (allemaal annuum) heb ik op 4 februari gezaaid. Begin mei geplant in de kas op steenwolmatten. Heel dicht bij elkaar: plantafstand 20-25 cm uit elkaar. Dit doe ik vanwege ruimtegebrek. Ik laat dan ook bij de meeste planten maar 2 stengels doorgroeien (sommige 4). Ik heb er 2 draden boven gemaakt die ongeveer 20-25 cm uit elkaar zitten. Mijn 8 peperplanten doen het zeer goed. Dit zijn de 8 soorten met hun Scoville-waarde: Midas, geel (Sco = 500) Anaheim, rood (Sco = 1500) Jalapeno Samira Shiny, rood (Sco = 5.000) Jalapeno M, rood (Sco = 5.000) Cayenne, rood (Sco = 25.000) Thunder Cacho Brown, bruin (Sco = 25.000) Habanero Orange, oranje (Sco = 150.000) Carolina Reaper rood (Sco = 1.500.000) De eerste foto is van vandaag, voordat ik flink wat pepers geoogst heb. Van de Habanero Orange heb ik meer dan 60 (!) rijpe pepertjes geoogst (ongeveer 600 gram) En van mijn Carolina Reaper 4 stuks. De meeste planten zijn nu 170-190 cm hoog, de Thunder Cacho Brown zit al over de 220 cm heen. foto 1 de 8 planten (30 juli): 2 Een deel van de oogst van vandaag: Foto 3: Midas (16 juli): Foto 4 Anaheim (16 juli): Foto 5 Jalapeno Shamira Shiny (16 juli, deze kiemde vorig jaar helemaal niet, dit jaar wel, rijpt laat, heeft geen kurkstrepen) Foto 6 Jalapeno M (16 juli, rijpt erg vroeg, heeft wel kurkstrepen): Foto 7: Cayenne Red (16 juli): Foto 8 Thunder Cacho Brown (16 juli): Foto 9 Habanero Orange (16 juli): Foto 10 Carolina Reaper (16 juli): 30 juli 2023 aangepast door Mai Pensato 7 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
donaldk Geplaatst: 30 juli 2023 Geplaatst: 30 juli 2023 (aangepast) Op 26-7-2023 om 21:25, rorror zei: En die is op zijn beurt weer bedonderd door de kweker, daar kwam het zaad vandaan. Ik bleek nogal achter te lopen, dus ik heb maar even 5 pagina's overgeslagen. Mme is het inderdaad niet. Maar ook geen Aji Uma, meestal leveren comerieel zaadzakjes pushers geen echte Mme jeanette, meestal staat er een Aji Uma op het plaatje voorop het zakje. Ik vond de Cili Goronong die ik en andere van een chillipeper.nl forumgenot kreeg in de turbo, als Mme jeanete eigenlijk lekkerder, want de mme het jaar erna had zo'n zware ongename geur. dat is het leuke van zo'n ruil onder liefhebbers je ontdekt wat nieuws, maar soort echtheid is niet gegarandeerd. Nou komt kruisbestuiving niet zo heel vaak voor. @Mai Pensato ziet er weer geweldig uit. 30 juli 2023 aangepast door donaldk 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Mellie Geplaatst: 1 augustus 2023 Geplaatst: 1 augustus 2023 Dag luitjes,Wil iemand mij een groot plezier doen en een Buena mulatta oogsten en proeven? Ik heb zaden van de bolster en de pepers zijn nog paars en echt al loeiheet. Ik kreeg maagpijn van deze die ik had… zo naar scherp. Ging ook wel snel over overigens, wat soms wel anders is… maar leuk is anders. Ik ken ze dus niet anders dan pittig, maar misschien heb ik dan gekruist zaad? Ik lees hier alleen maar dat ze onrijp paars niet heet moeten zijn. Dit restje is over. Was zo heftig, dat kreeg ik echt niet weg. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 1 augustus 2023 Geplaatst: 1 augustus 2023 @Mellie @Ruderalis heeft ze in de biozadendoos gedaan. Als ze zo pittig zijn, durf ik ze niet te proeven hoor. Maar wat vond jij ervan, Ruderalis? 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
woldistel Geplaatst: 1 augustus 2023 Geplaatst: 1 augustus 2023 @Mellie Ik heb net even eentje opgegeten, nog paars en ± 10 cm, dus nog heel jong. Helemaal geen heet te bekennen. Niks. Misschien nog te onrijp....? Zaden van @rorror gekregen. Quote
Mellie Geplaatst: 1 augustus 2023 Geplaatst: 1 augustus 2023 @Mellie @Ruderalis heeft ze in de biozadendoos gedaan. Als ze zo pittig zijn, durf ik ze niet te proeven hoor. Maar wat vond jij ervan, Ruderalis?Gewoon even tegen je tong aan. Dan is er geen man overboord en weet je genoeg @woldistel dank voor je proeverij! Hmmm… de mijne is maar een beetje langer… deze ook even proeven. @ruderalis zou jij er ook nog een willen proeven?-Let niet op die rare schaduw plekken. Tafel is gewoon egaal bosbes blauw.-Uchu! Echt wel pittig. Maar niet dat nare scherpe van de eerste peper. Deze pittigheid vind ik heel lekker, een eetlustopwekkend gevoel. Snap het alleen niet. Hij hoort dus mild te zijn. Mijn tong staat te loeien hier, wel lekker, daar niet van. Maar ik had het toch heel leuk gevonden om een x een milde peper te proeven…. Ik haal ze komend jaar ook uit de zadendoos en zal het apart etiketteren met mild 2 Quote
Ruderalis Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 (aangepast) De Buena Mulata, ik heb ze vorig jaar geteeld en paars en oranje en rood geproefd. Ik heb ze nu niet staan aangezien ik nu andere paarse soorten heb staan dus ik kan ze nu niet proeven. Ik vond ze paars niet heet/scherp en redelijk smakeloos! Rood is het een pittige peper (50.000shu) en smaakvol. Uiteraard zijn er natuurlijk verschillende parameters, hoelang zit de paarse peper al aan de plant voor je m proeft, hoe goed kan de individu die proeft tegen de hitte van pepers, watergift, voeding, etc. Mij mening is dat ze rood veruit op zn best zijn, en we hebben er heel wat gegeten, je kan er ook prima flakes van maken. Onrijp kunnen pepers wel scherp zijn op de verkeerde manier en smaken ze vaak redelijk groen/aards! Buena Mulata vorig seizoen, 2 augustus 2023 aangepast door Ruderalis Foto toegevoegd 1 Quote
rorror Geplaatst: 2 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2023 Er is trouwens nog een verschil waarom paarse pepers bij de één wel scherp zijn, en bij de ander niet. Als een peper een 1 of 2 weken nodig heeft voor het formaat, en is paars. Dan zal die niet scherp zijn. Plukt een ander een peper van 6 a 7 weken oud die nog paars is, dan kan die wel scherp zijn. Heeft immers meer tijd gehad. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 @rorror, helemaal mee eens alleen schreef ik dat al hierboven; “ Uiteraard zijn er natuurlijk verschillende parameters, hoelang zit de paarse peper al aan de plant voor je m proeft, “ 😊 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 Ik kan zelf dus niet heel goed tegen scherpte van pepers maar ben het rustig aan het opbouwen heb een Petit Marseillais geproefd was bijna een paprika met weinig hitte, paar weken later proef ik er weer een en die was toen ineens toch een heel stuk pittiger, dat is wel heel leuk om zo te ervaren. 3 Quote
Ruderalis Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 On topic, ondanks het waardeloze weer van de afgelopen tijd gaan mn paarse pepers toch wel redelijk, al hoop ik wel dat er nog een flinke zon periode komt anders zie ik het slecht in qua afrijpen! De Pink Tiger zit inmiddels behoorlijk vol met paarse vruchten, de (buiten) plant staat er netjes bij ondanks alle regen hier in het noorden. Pink Tiger, De Black Pearl Psychedelic (tunnelkas) begint inmiddels ook vruchten aan te maken, hier ben ik heel blij mee aangezien dit mn zorgen kindjes van dit seizoen zijn!! Het zijn en blijven aparte planten, prachtige kleuren maar ook een rommelig uiterlijk 😆, Black Pearl Psychedelic, 😎 3 Quote
henkg Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 Groeien de al aanwezige pepers beter en rijpen ze sneller af als je vanaf ongeveer nu de nieuwe bloemen en minipepers verwijdert? (die gaan het toch niet meer halen) ^ Cayenne. Die ene grote is nog niet rijp, maar heeft al het eindformaat. Er hangen er al heel ruim genoeg. Die kleintjes -en de nieuwe bloemen- knip ik eruit. Maar ik denk te zien dat de planten daardoor méér nieuwe bloemen gaan maken. Dat is ook energieverlies, energie die beter naar de afrijpende pepers kan. Wat is wijsheid in deze? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mai Pensato Geplaatst: 2 augustus 2023 Geplaatst: 2 augustus 2023 @henkg bloemen en hele kleintjes eraf halen is prima, de overgebleven vruchten worden hierdoor zeker groter. Om ze ook sneller te laten rijpen zou ik ook voldoende blad weghalen (zeker alle nieuwe scheutjes). Daardoor komt er meer zon op de vruchten en worden deze warmer. Uitgroeiduur wordt met name bepaald door de temperatuur. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.