Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Japanse Wijnbes

Erik

Recommended Posts

Ik zit te twijfelen of ik een japanse wijnbes zal kopen. Heeft iemand de japanse wijnbes staan? Aanrader of toch maar bij bramen en framboos houden?

Foto van wikipedia:

219qxk459291371229784.jpg

Informatie van http://www.neerlandstuin.nl/struiken/japbes.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een braam uit de rozenfamilie. Omstreeks 1876 werd in Frankrijk voor het eerst een nieuwe op een braam lijkende struik ingevoerd uit het oosten van Azië. Deze rijk vruchten dragende struik kreeg de naam Japanse wijnbes. Het is een gemakkelijke struik, die bijna geen ziekten kent.

Hoewel de Japanse wijnbes (Rubus phoenicolasius) een echt familielid van de braam is en er in verschijningsvorm sterk op lijkt, is hij zonder meer toepasbaar in de tuin. De wijnbes groeit minder wild uit dan de rest van z'n familieleden en heeft niet van die akelige messcherpe stekels. Het is een prima te leiden plant, die als haag rondom het hoekje met klein fruit in de wat grotere tuin kan worden geplaatst. Een plek in de volle zon of een halfschaduwrijke standplaats is noodzakelijk. Met vrijwel alle grondsoorten neemt de wijnbes genoegen. Het best gedijt de plant op humeuze en kalkrijke gronden.

De vruchten zijn friszuur van smaak en zijn zonder toevoeging van suiker goed eetbaar

Ja! De wijnbes is wat mij betreft een geweldige aanrader!

Mijn ouders hebben 4 of 5 stronken (of welk woord zal ik hiervoor gebruiken) staan.

Er komen heel veel vruchten aan, ze zijn zoetzurig, geen nare pitjes die mij irriteren bij frambozen.

Ze zijn makkelijk (mijn ouders hadden vorig jaar een poging tot een kleine moestuin, wat sla en peultjes, wat jammerlijk is mislukt), maar de wijnbessen trekken zich nergens wat van aan. Wel heel stekelige plant.

Het is echt een feest hoe veel je daar vanaf kunt halen en hoe lekker ze zijn. (persoonlijk vind ik ze lekkerder dan frambozen of bramen)

Bij mij liep de japanse wijnbes op een teleurstelling uit. Ik heb hem een jaar of vier in mijn tuin gehad en eind vorig is hij via de hakselaar op de composthoop terecht gekomen. Ondanks veel bloemen en een zonnige plaats met genoeg bijen liepen de bessen niet vol. Daar bedoel ik mee dat het merendeel van de rijpe vruchten uiteindelijk bestond uit min of meer los geplaatste blaasjes (ik weet het niet anders uit te drukken) . Met mijn frambozen heb ik van dit verschijnsel geen last. Die staan dan wel beschut tegen een schutting en de japanse wijnbes stond op een open plaatsje in mijn tuin. Maar of dat de oorzaak was ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Bedankt, zo zie je maar er valt nog genoeg te leren. Ik ga hem kopen. Ik zal eens kijken of ik op het net meer informatie kan vinden over de mogelijk oorzaak waarom de japanse wijnbes bij jou niet goed groeide Frans.

• 4 weeks later...

Ik sluit me helemaal aan bij Dorien! Dus van mij ook de aanmoediging om de wijnbes te kopen Heerlijk Gelukkig heb ik ze weer in de tuin. Ze doen het bij mij echt overal en stellen geen eisen. Het nadeel waar Jorieke over schrijft, klopt helemaal. Als ik die stekeltjes er niet direct uithaal, gaat het de volgende dag ontsteken. Maar de smaak maakt alles ruimschoots goed.

Als je per plant 2 rode stengels laat staan, worden de vruchtjes groter dan dat je ze laat laat verwilderen.

• 5 months later...

Gewoon even een kleine mededeling van mij ik Las namelijk ergens op dit forum de vraag om de japansewijnbes als afscheiding te gebruiken bij een kinder speelplaatsje, Ik zou het niet doen oké de bessen zijn prima te eten maar die stekels en met name die hele kleine die je niet merk tot dat ze in je huid zitten Nee ik gebruik de bes als afscheiding van mijn tuin om ongewenste gasten een beetje op afstand te houden zoals bv katten. groetjes en veel tuin plezier

• Like 1

Erik, je hoeft hem niet te kopen ik heb vast nog wel een stekje staan.

Het is wel een prikkel plant hoor, venijnig als je die in je vingers krijgt.

Dus opletten met de kindjes, maar ik vind de vruchtjes over heerlijk.

Hij staat in mijn achtertuin,handenvol haal ik er dan af, meestal halen de vruchtjes de keuken niet.

Erik, je hoeft hem niet te kopen ik heb vast nog wel een stekje staan.

Tof van je, maar Erik komt al een tijdje niet meer online (jammer, was een forummer die wel heel veel wist!) denk niet dat hij je aan bieding leest.

Inmiddels ook trotse bezitter van de jap.wijnbes, mijn les gelijk geleerd afgelopen week, toen ik een paar stekken mocht pakken van iemand zonder handschoenen !

Even a broken clock is right twice a day

• 2 weeks later...

ik heb ook een jap wijnbes.

ik begon vorig jaar met 2 uitlopers.

die zijn deze lente uitgegroeid naar 2 lange stengels.

maar het is nu een wirwar van grote stengels maar met bar weinig vruchten.

2 trosjes om precies te zijn.

mijn kennis heeft een klein stekje staan van een halve meter hoog met wel 10 trosjes.

wat doe ik verkeerd en wat moet ik zometeen nou precies wegsnoeien????

Hey Nick, de stengels van vorig jaar snoei je weg, de nieuwe laat je staan, daar komen volgend jaar de vruchten aan. Je laat zoveel nieuwe stengels staan als je wilt houden. Bij mij staat de bes tegen een betonnet aan een beetje verscholen tussen twee bomen. Om deze tijd zijn de jonge stengels al flink aan t groeien, die bind ik een beetje opzij vast zodat je de vruchtdragende stengels goed ziet.

Als er dit jaar nog weinig vrucht in de bes zit is het zaak goed op te letten welke takken je wegsnoeit, normaal zie je dat aan de vruchthulsjes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Nick, zoals vele bessen vraagt Japanse wijnbes ook veel kompost en zure grond. Hier groeit ze als onkruid en overal in de tuin krijg ik zaailingen. Men beweert ook al eens op internet dat zaailingen geen vruchten geven maar al wie ik planten gegeven heb hebben bessen in overvloed. De gedragen takken knip je na de oogst tegen de grond af, je ziet het goed aan de houtachtige structuur. En zoals Appelvrouw zegde, de nieuwe scheuten opbinden, ze zullen dienen voor volgend jaar. Misschien heb jij wel een soort/zaailing die niet gemakkelijk bessen zet ....? Ik denk echter meer dat het aan de grond ligt.

resized_913_a4a4de0558a6d051efdc8f7f07f6b825.jpgresized_913_f59eabb69338bfef624bb029bcb98d4a.jpg

Wo daar kan je wel jam van maken ( ik heb geinspireerd door de boterham met jam op de foto vandaag de wijnbes-oogst in de vriezer gedaan, en hoop dat te doen totdat ik in ieder geval een half kilootje bijelkaar heb.. kan ik jam maken!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

hahaha geweldig!! Ik maar denken dat ik een framboos had, vond hem er al wat vreemd uit zien, want en framboos is groter en hariger. Mijn Japanse bes doet het supergoed, we hebben veel vruchten. We hebben m dit jaar al meerdere keren gesnoeid omdat hij groeit als een gek!!

Vorig jaar voor de eerste keer jam gemaakt van de japanse wijnbes. Gewoon de gebruiksaanwijzing van de geleisuiker gevolgd. Gaf heerlijke jam als resultaat. Een echte jam voor zoetekauwen.

Verder zijn de besjes bij ons thuis al jaren favoriet in kwarktaart enz.