redzebra Geplaatst: 11 juni 2023 Geplaatst: 11 juni 2023 (aangepast) Nee, gewoon buiten, wel van een zaai begin januari, je plantjes zien er trouwens heel goed uit @Arja, normaal moet @appelvrouw er nu ook rijpe hebben. 11 juni 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Frans Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Ook ik prijs me gelukkig al te kunnen genieten van zelfgeteelde tomaten. Het beperkt zich nu nog tot wat Bolzano's en tomaten van 'eigen ras' waarvan sinds kort ook in de vollegrond de eerste vruchten te oogsten zijn. Aan de tweede Bolzano in de kas, de plant ontstond uit de kop van de oorspronkelijke Bolzano, beginnen beneden nu ook de eerste tomaten te rijpen. De eerste Nightshades zijn bijna gereed voor consumptie. Afrijpen van Nightshades zie je aan het ontstaan van een oranje kroontje dat zich begint af te tekenen. Over de toestand van de plant ben ik ontevreden. Alle bladeren zijn zwaar gekruld en dat is vreemd omdat de andere planten in de kas een gelijke verzorging kregen en dit verschijnsel niet vertonen. Hier doe je het voor. Horizontale en verticale doorsnedes. 12 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Lia56 Geplaatst: 12 juni 2023 Geplaatst: 12 juni 2023 Geweldig!!! Hier nog geen rijpe tomaten.. wel veel bloemetjes en af en toe wat vruchtbeginsels.. Komt allemaal vanzelf goed 👍 2 Quote
Mellie Geplaatst: 13 juni 2023 Geplaatst: 13 juni 2023 Hier ziet het er wel aardig uit met de tomaten. Gaat trager dan ik had gehoopt, maar tis niet anders. Vandaag gedieft. Alle spontaan opgekomen tomaten heb ik uitgeschept en die gaan op een paar na naar school. Leuk dat het nu warm genoeg is dat ze het allemaal zelf zo goed kunnen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2023 Geplaatst: 13 juni 2023 Op 11-6-2023 om 22:25, redzebra zei: moet @appelvrouw er nu ook rijpe hebben. Jazeker hier beginnen ze. 7 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 14 juni 2023 Geplaatst: 14 juni 2023 Jeetje joh… ik moet volgend jaar echt eerder beginnen 🫣 ik heb net pas bloemen! Jullie zitten al aan de rijpe tomaten! Sjonge jonge, ik ben jaloers hoor! 1 Quote
Liekie Geplaatst: 14 juni 2023 Geplaatst: 14 juni 2023 Ik heb er toch een vreemd figuur tussen staan! De cuore antico di aqui terme. Deftige naam en ik ben echt zo benieuwd hoe hij smaakt! @Mellie hier kleurt er ook nog niks, dus ook jaloers op de voorgangers. Geduld... 6 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2023 Geplaatst: 15 juni 2023 Jij mag ook niet klagen, je hebt gewoon al tomaten hangen 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 16 juni 2023 Geplaatst: 16 juni 2023 Wat fotos van de trosje van enkele buiten tomaten. 7 Quote
Ruderalis Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 Wij lopen ook achter dus net als @Mellie volgend jaar ook eerder beginnen!☺️ Aan de andere kant heb ik er nog alle vertrouwen in want we hebben nog wel even en onze tomaten planten hebben er nu flink de vaart in gezet, ze groeien als kool. Ik heb wel besloten om ze dit jaar gewoon te laten groeien want er zitten ook haken en ogen aan het dieven en zo kan ik zien wat de plant zelf doet! Giant Tomato Martini 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 17 juni 2023 Geplaatst: 17 juni 2023 Er is een spreekwoord: hardlopers zijn . 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 Foto van mijn indigo rose tomaat En meneer kwam naar mij toe om te vertellen dat ik mijn vlees tomaten eens zou moeten proberen groen te plukken en dan twee weken thuis te laten rijpen, worden ze vanzelf rood legde hij uit. Ik vroeg nog of dat dan niet een groot verschil in smaak zal zijn ten opzichten van verkleuren aan de plant zelf maar hij vondt van niet. Maar ik vermoed dat tomaten gerijpt aan de plant zelf toch wel degelijk beter van smaak zijn, de tomaten uit de winkels zijn immers ook groen geplukt en rijpen verder tijdens transport / tijd in de winkel. Zijn eR hier liefhebbers die de tomaten wel groen plukken? Quote
woldistel Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 (aangepast) Hangt er o.a. van af in welke tijd van het jaar het is. In tijden van phytophthora pluk ik alles wat maar een schijn van rijping vertoond. Want dit is wel het kritieke punt (vind ik). Ik moet wel een begin van rijping zien om ze op de vensterbank verder te laten rijpen. Anders kan ik elke groene golfbal wel plukken en hopen dat het een vleestomaat wordt 😀 Als alles schoon en droog en mooi aan de planten hangt, dan wacht ik gewoon tot ze rijp zijn of laat ze in huis ietsje narijpen. Het aller aller lekkerst is een volrijpe tomaat die je net van de plant plukt! De tomaten in de winkel zijn rassen geselecteerd op houdbaarheid en transport, niet op smaak of kleur. Ze rijpen niet na omdat ze voortdurend gekoeld vervoerd worden. Dus zoals ze zijn, worden ze geplukt. 22 juni 2023 aangepast door woldistel 2 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 1 uur geleden, Kevins Moestuin zei: Zijn eR hier liefhebbers die de tomaten wel groen plukken? Tomaten die zo rijp mogelijk geplukt worden hebben altijd de meeste smaak. Ben het wel eens met @woldistel dat als je planten de beruchte ziekte hebben of de laatste tros in het najaar die buiten of in de kas niet meer rijp wordt om die dan binnen te laten narijpen. 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 1 uur terug, woldistel zei: De tomaten in de winkel zijn rassen geselecteerd op houdbaarheid en transport, niet op smaak of kleur. Ze rijpen niet na omdat ze voortdurend gekoeld vervoerd worden. Dus zoals ze zijn, worden ze geplukt. Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Meer dan twintig jaar geleden wel. Maar daarna is het assortiment tomaten wat de professionele kwekers telen en dus ook in de supermarkten ligt enorm verbreed en worden er meestal rassen op smaak en brixwaarde geteeld. Dat geldt zeker voor alle snack, snoep, minipruim tomaatjes etc. De standaard tros- of losse tomaten kunnen inderdaad nog wel eens wat tegenvallen in smaak. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
woldistel Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 I stand corrected 😉 @Mai Pensato Ik koop nooit snack/snoep tomaatjes en soms trostomaten omdat ze rijper lijken en wel beter smaken. Waarschijnlijkis er voor mij in twintig jaar niet veel veranderd. Quote
redzebra Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 Aanvullend is er nog een moment wanneer je eventueel toch beginnende maar nog niet volrijpe tomaten vroeger zou willen plukken, namelijk bij een niet beschermde teelt als er regen na een wat langere droge periode wordt voorspeld, de kans dat deze gaan barsten is dan enorm hoog als je ze laat hangen. 2 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 22 juni 2023 Geplaatst: 22 juni 2023 3 uren geleden, redzebra zei: namelijk bij een niet beschermde teelt als er regen na een wat langere droge periode wordt voorspeld, de kans dat deze gaan barsten is dan enorm hoog als je ze laat hangen. Nu dus... 😁 hier vandaag 39 mm gevallen (tot nu toe, het regent nog) na meer dan een maand droogte. Gelukkig kweek ik in een kas en had de watergift vanaf vanmorgen al flink terug geschroefd. En morgenvroeg laat beginnen met watergeven. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Kevins Moestuin Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 (aangepast) Bedankt voor de aanvulling, gelukkig na de regen nog geen gespleten tomaten gezien, ben wel heel benieuwd hoe de buiten tomaten het gaan doen ten opzichten van de variteiten in de tunneltent. Ik zal morgen eens een lijst posten van de variteit die het tot de tuin hebben gered. Begon met 59 variteiten en volgensmij hebben 53 variteiten het gered. 24 juni 2023 aangepast door Kevins Moestuin Quote
Liekie Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 De vruchtzetting bij mijn buitentomaten vind ik wat tegenvallen. Trosjes bloemen zijn er genoeg maar daar worden niet echt veel tomaten uit gevormd. In de kas is het veel beter. Waar zou dit aan kunnen liggen? 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 Weinig bijtjes? Te heet? Er zijn veel factoren betrokken bij de vruchtzetting. De balkonstarren van @henkg beginnen nu pas te groeien ik ben er blij mee😊 Ze zijn net verplant, de eerste bloemetjes zijn open. De Moscow van @Goldfish heeft nu een vrucht of drie, en nog genoeg bloemen voor een tiental vruchten in totaal. De plant heeft zichzelf getopt. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Roland Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 2 uren geleden, Liekie zei: De vruchtzetting bij mijn buitentomaten vind ik wat tegenvallen. Trosjes bloemen zijn er genoeg maar daar worden niet echt veel tomaten uit gevormd. In de kas is het veel beter. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb het vermoeden dat lage nachttemperaturen zorgen voor geen tot minimale stuifmeel productie waardoor de vruchtzetting slecht is. De afgelopen weken zijn de nachttemperaturen toch erg hoog. Heb je nu nog steeds slechte vruchtzetting, of alleen bij de eerste tros welke in mei in bloei stond? Ook lijken vleesrassen hier gevoeliger voor dan cherry rassen. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 24 juni 2023 Geplaatst: 24 juni 2023 Ja die eerste trossen zijn met name slecht buiten, dus je hypothese zou wel eens juist kunnen zijn. Ik ga morgen even nauwkeurig de nieuwe bloemtrossen bekijken of het daar beter is. Quote
Marinke Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 (aangepast) Ik vind dit vruchtzetting ook wat minder dan vorige jaren. Behalve dan van de hundreds of thousands, die doet gewoon wat hij moet doen. De eerste cherry’s daarvan geoogst op 20 juni. 25 juni 2023 aangepast door Marinke Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.