henkg Geplaatst: 26 februari 2023 Geplaatst: 26 februari 2023 Testzaai, kieming. Hier: na 7 dagen (op een warmtematje bij 23 graden, en onder LED-licht. Daarna ging het minder: verwaarloosd, en last van varenrouwmuggen. Die lusten dat jonge spul wel. Maakt nu niet uit: het echte zaaien doe ik pas beduidend later. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lia56 Geplaatst: 28 februari 2023 Auteur Geplaatst: 28 februari 2023 (aangepast) Hier nog geen enkel sprietje te zien.. 28 februari 2023 aangepast door Lia56 Quote
Karietje Geplaatst: 1 maart 2023 Geplaatst: 1 maart 2023 Kan ik ook meedoen? 1 Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Lia56 Geplaatst: 1 maart 2023 Auteur Geplaatst: 1 maart 2023 Heeft iedereen de zaden ontvangen? Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 1 maart 2023 Geplaatst: 1 maart 2023 Ik heb ze vandaag ontvangen @Lia56 Mooi verpakt, dankjewel! 1 Quote
Vinky Geplaatst: 1 maart 2023 Geplaatst: 1 maart 2023 Tada! Deze geluksvogel heeft ze vandaag zelfs al gezaaid @Lia56. Ze staan op een beschaduwd plekje in de vensterbank, in een koel hoekje waar ze waarschijnlijk niet snel kiemen. De knolselderij en de peterselie deden er dit jaar op dat plekje twee weken over. Lang dus. Zodra er kiempjes verschijnen, lepel ik de zaadjes over naar bakjes met potgrond. Met een nevelspuit water ik ze dan een beetje in. En rond 1 april (geen grap) zaai ik weer wat. Zoekplaatje: 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 2 maart 2023 Auteur Geplaatst: 2 maart 2023 En ja hoor... daar komen ze boven.. wel goed kijken hoor.. 2 Quote
Frans Geplaatst: 2 maart 2023 Geplaatst: 2 maart 2023 Gisteravond laat nog de wedstrijd selderij gezaaid en ook een bakje knolselderij. Het bovenste bakje op de standaard links is de wedstrijdselderij. Zo'n kweekhoekje in je woonkamer is wel gezellig vind ik (of misschien toch wel een afwijking ? ) 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Lia56 Geplaatst: 2 maart 2023 Auteur Geplaatst: 2 maart 2023 @Frans... geen afwijking hoor, is hier net zo 😄 Quote
HuubvG Geplaatst: 2 maart 2023 Geplaatst: 2 maart 2023 Dan heb ík dus de afwijking: nog niks gezaaid, alle zaadjes nog ingepakt en in diepe winterrust. Is dat wel normaal? Quote
Lia56 Geplaatst: 2 maart 2023 Auteur Geplaatst: 2 maart 2023 @HuubvGTuurlijk... ik ben een beetje...🤪 te vroeg, daarna spijt... waar laat ik alles... 2 Quote
Vastone Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 Hier waren toch wat meer zaadjes voorgezaaid dan ik had gedacht. Werd erg vol in het piepkleine potje, daarom nu al heel vroeg (enkel kiem blaadjes) verspeend. Hopelijk gaat dat goed! Voor nu maar even in de keuken bij het kozijn gezet, binnenkort richting de kas. 2 Quote
redzebra Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 (aangepast) Hier kiemen er ook meer als verwacht , maar ja iedereen (ik toch 😄) wil zeker zijn dat er iets opkomt bij een eerste zaai en het zijn zo kleine zaadjes. gekiemd 28/02 3 maart 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
redzebra Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 (aangepast) Ik heb hier redelijk wat tuinboeken staan, ik gebruik ze nog nauwelijks (er is meer te vinden online) maar nu toch maar eens wat opgezocht ivm de teelt selder. Tip daar : voor de vroegzaaiers : overal wordt gemeld dat de temperatuur belangrijk is opdat ze niet voortijdig bloem maken, die mag niet te laag gaan tijdens het opkweken. Geen idee wat de waarheid daar in is, maar misschien iets om rekening mee te houden. 3 maart 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 3 maart 2023 Auteur Geplaatst: 3 maart 2023 @redzebra Je hebt gelijk... heb dit ook gevonden Zaaien Voor een vroege teelt zaai je de bleekselderij binnen voor op een tray of in potjes vanaf halverwege februari. Verspeen de plantjes na een aantal weken, en plant de jonge planten uit in de maanden mei tot en met augustus. Bleekselderij is in het begin dus een redelijk trage groeier. Zorg ervoor dat tijdens het opkweken de temperatuur in de nacht niet onder de 10 graden komt, en dat de temperatuur overdag tussen de 15 en 20 graden ligt. Bij te lage temperaturen tijdens de opkweek is de kans groot dat de plant snel gaat schieten. Dit betekent dat de plant een taaie bloemstengel gaat vormen waardoor je plant niet meer (goed) kan eten. Het succesvol opkweken van bleekselderij is een groot deel van de uitdaging. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 Dank voor de tips! Dat betekend ze maar gewoon even binnen laten staan dus gezien het snachts in de kas nog rondom het vriespunt is. 1 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 3 maart 2023 Geplaatst: 3 maart 2023 Hier ook de eerste lichting gezaaid 😊 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 5 maart 2023 Auteur Geplaatst: 5 maart 2023 Ook hier meer opkomst dan verwacht... Maar ja waren dan ook piepkleine zaadjes.. 😁 3 Quote
Tanja65 Geplaatst: 5 maart 2023 Geplaatst: 5 maart 2023 Op 1-3-2023 om 17:27, Lia56 zei: Heeft iedereen de zaden ontvangen? Ik wel alvast, super bedankt! Deze week maar eens de eerste zaai, ik word enthousiast van jullie plaatjes. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Mai Pensato Geplaatst: 10 maart 2023 Geplaatst: 10 maart 2023 Op 20 februari gezaaid 6 pluggen, 3 zaadjes per plug. Omdat we ruim 2 weken op vakantie geweest zijn weet ik niet na hoeveel dagen ze opgekomen zijn. Hier het resultaat per vandaag. Er zijn 15 van de 18 zaadjes gekiemd dus een goede opkomst (83%) Foto: 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.