Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Testzaai, kieming. Hier: na 7 dagen (op een warmtematje bij 23 graden, en onder LED-licht.

Daarna ging het minder: verwaarloosd, en last van varenrouwmuggen. Die lusten dat jonge spul wel.

Maakt nu niet uit: het echte zaaien doe ik pas beduidend later.

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Tada! Deze geluksvogel heeft ze vandaag zelfs al gezaaid @Lia56

Ze staan op een beschaduwd plekje in de vensterbank, in een koel hoekje waar ze waarschijnlijk niet snel kiemen. De knolselderij en de peterselie deden er dit jaar op dat plekje twee weken over. Lang dus.

Zodra er kiempjes verschijnen, lepel ik de zaadjes over naar bakjes met potgrond. Met een nevelspuit water ik ze dan een beetje in.

En rond 1 april (geen grap) zaai ik weer wat.

Zoekplaatje:

bleekselderij-1.thumb.JPG.d5cd651fec0af8e82e901df598c92781.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Gisteravond laat nog de wedstrijd selderij gezaaid en ook een bakje knolselderij. Het bovenste bakje op de standaard links is de wedstrijdselderij. Zo'n kweekhoekje in je woonkamer is wel gezellig vind ik (of misschien toch wel een afwijking ?  ;-) )

wedstrijd1.thumb.JPG.0a83fca292080977da11062e90d364c8.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Hier waren toch wat meer zaadjes voorgezaaid dan ik had gedacht. Werd erg vol in het piepkleine potje, daarom nu al heel vroeg (enkel kiem blaadjes) verspeend. Hopelijk gaat dat goed! 

Voor nu maar even in de keuken bij het kozijn gezet, binnenkort richting de kas. 

20230303_114211.thumb.jpg.4b7ae42396d55089a2c60efe543601ac.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Hier kiemen er ook meer als verwacht , maar ja iedereen (ik toch 😄) wil zeker zijn dat er iets opkomt bij een eerste zaai en het zijn zo kleine zaadjes.

1557598212_AfbeeldingvanWhatsAppop2023-03-03om15_43_52.thumb.jpg.1347af1939085e1591e2d8d45238987a.jpg

gekiemd 28/02

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb hier redelijk wat tuinboeken staan, ik gebruik ze nog nauwelijks (er is meer te vinden online) maar nu  toch maar eens wat opgezocht ivm  de teelt selder.  Tip daar : voor de vroegzaaiers :  overal wordt gemeld dat de temperatuur belangrijk  is opdat ze niet voortijdig bloem maken, die mag niet te laag gaan tijdens het opkweken. Geen idee wat de waarheid daar in is, maar misschien iets om rekening mee te houden.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@redzebra

Je hebt gelijk... heb dit ook gevonden

Zaaien

Voor een vroege teelt zaai je de bleekselderij binnen voor op een tray of in potjes vanaf halverwege februari. Verspeen de plantjes na een aantal weken, en plant de jonge planten uit in de maanden mei tot en met augustus. Bleekselderij is in het begin dus een redelijk trage groeier. Zorg ervoor dat tijdens het opkweken de temperatuur in de nacht niet onder de 10 graden komt, en dat de temperatuur overdag tussen de 15 en 20 graden ligt. Bij te lage temperaturen tijdens de opkweek is de kans groot dat de plant snel gaat schieten. Dit betekent dat de plant een taaie bloemstengel gaat vormen waardoor je plant niet meer (goed) kan eten. Het succesvol opkweken van bleekselderij is een groot deel van de uitdaging.

• Like 1
Geplaatst:

Dank voor de tips! Dat betekend ze maar gewoon even binnen laten staan dus gezien het snachts in de kas nog rondom het vriespunt is. 

• Like 1
Geplaatst:
Op 1-3-2023 om 17:27, Lia56 zei:

Heeft iedereen de zaden ontvangen?

Ik wel alvast, super bedankt! Deze week maar eens de eerste zaai, ik word enthousiast van jullie plaatjes.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Op 20 februari gezaaid 6 pluggen, 3 zaadjes per plug.

Omdat we ruim 2 weken op vakantie geweest zijn weet ik niet na hoeveel dagen ze opgekomen zijn.

Hier het resultaat per vandaag.

Er zijn 15 van de 18 zaadjes gekiemd dus een goede opkomst (83%)

Foto:

1587716505_Bleekselderij2023-03-10.thumb.JPG.4099151e1beef0c657c2a99e4980c223.JPG

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...