Frans Geplaatst: 22 april 2023 Geplaatst: 22 april 2023 Bijna uit de race maar er is weer hoop. Na het verspenen naar potjes groeiden de plantjes niet meer terwijl ik weet dat daarna al na enkele dagen ( weliswaar bij knolselderij maar dat zal bij bleekselderij hetzelfde zijn) een snelle groei begint. Daarom een paar plantjes uit hun potjes gehaald. Een wortelgestel met veel ongezonde bruine wortels. Hoe dat komt weet ik niet maar waarschijnlijk ligt het aan de potgrond die afkomstig was uit een aangebroken zak die de hele winter in mijn tuin gestaan heeft. De slechtste plantjes gedumpt en de rest in verse potgrond gezet. 29 zijn er over van de oorspronkelijke 35. Als er geen verder gesukkel komt zijn het er meer dan genoeg om de buurvrouw de 10 beloofde plantjes te geven en de rest te gebruiken voor eigen gebruik cq wedstrijd. Drie dagen later staan ze er nog goed bij. Ik meen zelfs al wat vooruitgang te zien maar dat kan ook gezichtsbedrog zijn door een misschien iets andere hoek van fotograferen. Hoe dan ook, als ze kans zien om weer een gezond wortelstelsel te ontwikkelen is er nog meer dan genoeg tijd om een kampioen te laten groeien. 9 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Goudsbloempje2 Geplaatst: 22 april 2023 Geplaatst: 22 april 2023 (aangepast) Zes stonden bij mij in het minikasje buiten. Die zijn allemaal een kopje kleiner gemaakt door slakken, muizen of een combinatie ervan. Er is wel wat restant over dus misschien… Twee staan er in de paprika tray die bij een beetje zon naar buiten gaat maar snachts altijd binnen. Helaas is die tray geveld door luizen dus weet niet wat ervan gaat komen. Eergisteren dus maar een nieuwe lichting gezaaid… 22 april 2023 aangepast door Goudsbloempje2 3 Quote
HuubvG Geplaatst: 23 april 2023 Geplaatst: 23 april 2023 Na het uitdunnen bleven er 16 zaailingen over, waarvan ik er 10 uit de kleiklonten heb proberen los te krijgen om te verspenen. Kleine potten waren zoek, daarom in iets te grote potten gezet, met potgrond en wit zand bovenop. Overdag even aan de zon wennen, een glasvezelbehangexperiment geeft genoeg schaduw in de kas. [ off topic: in het midden van alle drie potten zie je een zaadje liggen van de snackkomkommer, die lagen al drie weken eronder. Ik denk niet dat ze nog opkomen, dus de bleekselderij in die potten gezet. Na de foto heb ik ze weer ondergestopt; je weet maar nooit... / off topic ] 6 Quote
Lia56 Geplaatst: 28 april 2023 Auteur Geplaatst: 28 april 2023 (aangepast) Langzaaaaaaam.. 28 april 2023 aangepast door Lia56 6 Quote
redzebra Geplaatst: 29 april 2023 Geplaatst: 29 april 2023 Vandaag worden de eerste hier uitgeplant, vooraan nieuwe zaailingen 10/04 10 Quote
Flup Geplaatst: 29 april 2023 Geplaatst: 29 april 2023 Ik had een deel in tuingrond gezaaid en een deel in bloemenaarde. De tuingrond is duidelijk niet zo geschikt als de bloemenaarde. Direkt na het kiemen groeiden die veel slechter tot niet. Die heb ik dus weggedaan. De andere plantjes heb ik verspeend en die zien er zo uit als die van Frans hierboven. Op een plant na dan, die blijft behoorlijk achter en groeit nauwelijks. Heb ook een plantje weggegeven en heb er nu nog 12 die in de race zijn. De mini tel ik niet mee. 2 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 30 april 2023 Geplaatst: 30 april 2023 (aangepast) Hier zit de groei bij de bleekselderij planten er goed in. Ik heb 1x gezaaid, op 20 feb, en daar blijft het ook bij. Te weinig ruimte om nog meer te kweken en vanwege het lange groeiseizoen van bleekselderij is mijn gok: vroeg zaaien om een zo zwaar mogelijke te kweken. Op 17 maart 12 planten verspeend en op 10 april overgepot in grotere potten cq steenwolblokken. Van de 12 planten staan de helft op steenwolblokken (van 1 liter nu) en de andere helft in P9 potten met potgrond. Als proef heb ik de helft van de planten op 10 april al in de kas gezet, de andere helft heeft 2 weken langer binnen gestaan bij hogere temperaturen onder LED groeilampen (van Ikea). Die laatste zijn iets groter, dus in april was een hogere temperatuur blijkbaar toch belangrijker dan meer (natuurlijk zon-) licht. Ik zie nog niet echt duidelijke verschillen tussen steenwol en potgrond. De planten onderling verschillen wel wat in grootte. Hieronder 2 foto's van gisteren. Ondanks dat ik veel voeding geef vind ik de bladkleur wat aan de lichtgroene kant. Foto 1: planten die het langste binnen hebben gestaan: Foto 2: planten die sinds 10 april in de kas staan: 30 april 2023 aangepast door Mai Pensato 6 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Liekie Geplaatst: 1 mei 2023 Geplaatst: 1 mei 2023 Ik vind ze eigenlijk precies zo groen als hoe je ze in de winkel koopt, dus dan denk ik dat het zo hoort. En die voeding doet ze goed! Ergens heb ik het idee dat je alweer flink op de concurrentie aan het uitlopen bent, die van mij zijn in ieder geval nog lang niet zo ver. Top dat je ons allemaal meeneemt in je leer-experimenten! 3 Quote
hoekman Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 De moed slaat mij ook in de schoenen als ik de concurrentie zo zie. Ik heb geen beschikking meer over een kas en ook bijna geen mogelijkheid daartoe. Een opkweekbak met verwarming en verlichting heb ik ook nog niet. Ik heb besloten om het verspenen maar over te slaan en ze gelijk in de volle grond te zetten. Zie foto. Het is in ieder geval een zonnig plekje en ik zal zorgen dat de voedingstoestand goed is. Als er niet zo'n zomer als vorig jaar komt ben ik kansloos. Verspeendatum is dus 28 april. Zie foto. 3 Quote
Amrutten Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 Maak jullie borst maar nat. Hier effe een tussenstand. Deze gaan volgende week of zo de volle grond in. 7 Quote
Arja Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 Ja hallo, geef jij ze koffie ofzo? De mijne lijken nauwelijks te groeien. Quote
Vastone Geplaatst: 2 mei 2023 Geplaatst: 2 mei 2023 Oh wauw! Die groeien goed! Zijn ook donkerder van kleur dan die van mij. Ik hoop dat de verse grond ervoor zorgt dat ze wat bij gaan kleuren. Ik heb vandaag 5 van de 10 plantjes buiten geplant. Vind het verschil tussen de plantjes onderling ook wel groot. 2 zijn fors groter dan de rest dus 1 staat nog in de kas, de ander nu buiten. 4 Quote
henkg Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 Gezaaid 20 maart, foto is van gisteren: 3 mei. 44 dagen (6 weken) na zaaien: ^ Voor het eerst buiten. Na de foto staan ze in halfschaduw (3/4 schaduw) om af te harden. Tot gisteren stonden ze binnen, onder één LED-batten van 20 Watt. Na een week of zo gaan ze de volle grond in, mits de 14-daagse weersverwachting gunstig is. Op twee a drie stuks na. Die zet ik in een grote pot / kleine speciekuip. 7 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lia56 Geplaatst: 4 mei 2023 Auteur Geplaatst: 4 mei 2023 @Vastone ook hier zie ik kanshebbers...👍 Quote
Lia56 Geplaatst: 4 mei 2023 Auteur Geplaatst: 4 mei 2023 @henkg altijd nog groter dan hier... top! Quote
redzebra Geplaatst: 4 mei 2023 Geplaatst: 4 mei 2023 (aangepast) groter nu is niet altijd een winnaar aan de meet @Lia56, het is nog lang naar de herfst, eigenlijk begint het nu pas. @hoekman een zomer als vorig jaar lijkt me niet zo ideaal voor selder, toch niet in mijn omgeving. 4 mei 2023 aangepast door redzebra 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 5 mei 2023 Geplaatst: 5 mei 2023 Groeistilstand na het verspenen. Vanwege het gedoe met de kleikorrels denk ik. Om de zaailingen los te peuteren moesten de kleiklonten zeiknat gemaakt worden en de plantjes daaruit getrokken worden en in potgrond gezet. Sommige gingen daaraan stuk, sommige hadden al rotte wortels. Hier staan de 14 plantjes. Daarnaast ook nog (off topic) de Corsicaanse kruipmunt, waarvan er al enkele in een potje gezet zijn, om een indruk te geven hoe een dommigheidje mijnerzijds voor moeilijkheden bij het verspenen zorgde. De muntzaailingen heb ik in dezelfde bak uitgeplant. Na deze foto heb ik de bak verder gedaan en over alles een laagje wit zand gestrooid, om de varenrouwmug te weren. Maar er gebeurt niet veel tot nu toe. 1 Quote
Flup Geplaatst: 6 mei 2023 Geplaatst: 6 mei 2023 Eindelijk eens tijd genomen om een paar foto's van mijn planten te maken. En ook van de bleekselderij. Een plant blijft mini en is hooguit 1cm hoog (links in beeld). Die groeit eigenlijk niet, maar goed, in de weg staan doet die plant ook nog niet. 5 Quote
hoekman Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Op 4-5-2023 om 19:07, redzebra zei: groter nu is niet altijd een winnaar aan de meet @Lia56, het is nog lang naar de herfst, eigenlijk begint het nu pas. @hoekman een zomer als vorig jaar lijkt me niet zo ideaal voor selder, toch niet in mijn omgeving. Daar heb je helemaal gelijk in. In mijn tekst had het woordje niet in moeten staan. Vorig jaar wilde niets groeien, omdat er geen water tegen aan te gieten was. Quote
Frans Geplaatst: 7 mei 2023 Geplaatst: 7 mei 2023 Aanmaak van mooie nieuwe witte wortels. Het herstel is ingezet. Mijn Max Verstappentjes in de dop. Buiten hun schuld op ruime achterstand gezet maar nu begonnen aan de inhaalrace. En je weet wat zoiets bij Max betekent. 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
HuubvG Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Vandaag, maandag 8 mei, worden alle zaailingen buiten uitgezet. Ze willen pas weer op de foto als ze in de buurt van die Max Verstappen komen, zijn nu meer Mini Verstappen zeg maar. 6 Quote
Amrutten Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 In het GROTE boek van John Seymour kwam ik volgende foto tegen. Wordt dat nog steeds gedaan ? Wie heeft bleekselderij-ervaring ? 4 Quote
acpronk Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Dat is voor het bleken van de selderij. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 11 mei 2023 Geplaatst: 11 mei 2023 Vandaag 6 stuks uitgeplant, de rest zag er sneu uit en wordt gerecycled. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.