Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Al enige tijd lees ik her en der wat op het forum om wat informatie in te winnen over het opstarten van een moestuin. Als kerstkadootje kregen we 2 pakketen "vergeten groenten" dus nu moet het echt eens van de grond komen.

We hebben een tuin van 100x20 meter, volop ruimte voor een grote moestuin.

Momenteel is het alleen nog een grasveld, maar binnenkort wil ik een deel grasvrij gaan maken en paden aan gaan leggen volgens onderstaand ontwerp.

ontwerp-moestuin11761331476887.JPG

Een rij met vaste gewassen zoals bessenstruiken, bramen, rabarber, frambozen etc. en 6 vakken voor wisselteelt.

De composthoop is al in aanbouw, en uiteindelijk wil ik ook een grote kas en een kippenhok plaatsen.

Hier in de omgeving lopen veel reeen, wellicht is het dan handig om de moestuin te omheinen?

Groetjes,

Cathelijne

Geplaatst:
welcome2Dbloemen3.jpg
Geplaatst:

Welkom nog veel werk aan de winkel[moestuin] succes

Geplaatst:

ja leuk zeg !! lekker veel en groot. lekker ruim opzetten . heeerlijk

en toen waren daar de foto's ....

Geplaatst:

Welkom Cathelijne! Hoe het zit met reeen weet ik niet, wel heel veel plezier gewenst hier!

Geplaatst:

Welkom!

Met de reeën zou ik wel rekening houden..het is niet mis een ree die in je moestuin komt eten lust wel enkele kilootjes groen in een keer

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor het warme welkom

Hier een foto van onze achtertuin

dsc014220201331499810.JPG

Momenteel staat er al een blokhut voor op het perceel. De achterste 15 meter in volle breedte is voor mijn moestuin gereserveerd.

Ik zal even kijken waar ik op het forum mijn verdere vragen kwijt kan.

Geplaatst:

Mooi stukje grond!

Enne... die ree die ik eergisteren bij ons op het complex zag had er absoluut geen moeite mee om over de hekjes en andere omheiningen (ongeveer meter hoog) te springen. Zal dan dus een hoog hek moeten worden.

Geplaatst:

Onregelmatig zie ik hier in de omgeving reeën.

Die springen - schijnbaar moeiteloos - over hekken en sloten waar koeien en (spring)paarden niet overheen gaan. Als je echt een heining wilt zetten waar geen ree overheen kan, dan wordt de tuin een soort "voetbalkooi" vrees ik.

Helaas heb ik alleen een probleem en geen oplossing voor je.

Suggestie: tuin dichter bij huis, niet helemaal achterin? Geen garantie, alleen een vaag idee.

Geplaatst:

welkom en succes dit seizoen

Geplaatst:

Welkom , ik zou het zeker afhekken! Mijn moeder heeft ook veel last van vraatschade van deze beestje. Vroeger had ik altijd aardbeienplantjes zonder bescherming staan totdat de reeen ze ontdekt hadden. De eerste jonge groene blaadjes zijn ze gek op!

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Hallo Catheleijne,

Onze zoon werkt op een biologische zorgboerderij midden in het bos. Hij kwam thuis met de volgende tip tegen reeën:

Spaar gebruikte ~ ongewassen panty(kousje)s, en hang die aan het hek. Reeën mijden mensengeur, om die reden zouden ze dan wegblijven...

Het proberen waard lijkt mij!

Geplaatst:

2/2 nog even aan zoonlief gevraagd hoe het ook alweer zat et de pantykousjes...

Je kunt ze het beste vullen met mensenhaar, dan blijft de mensengeur er goed inzitten.

Dus op naar de plaatselijke kapper voor een zak met haar )

Geplaatst:
  • Auteur

ik heb ze hier ook al over de afrastering van de paarden zien springen, dus een tuinhekje van 80cm hoog rond mijn moestuin zal ze niet tegenhouden gok ik.

de moestuin dichter bij huis is geen optie omdat we binnenkort gaan uitbouwen (en dan alles platgereden wordt) en er nog een siertuin/vijver etc. aangelegd gaat worden uiteindelijk. dan heb ik het liever al op de plek waar het over een paar jaar toch zal komen. scheelt weer wat werk

pantykousjes, die tip ga ik onthouden. mensengeur is inderdaad voor wilde dieren niet prettig. hopelijk schuwt dat ook overige dieren (behalve dan egeltjes, want die wil ik graag in de tuin). en toevallig moet ik nog naar de kapper haha. vreemde maar ongetwijfeld goede tip!

Geplaatst:

Welkom en wat een superachtertuin! Moet je toch een hoop leuks mee kunnen doen! Succes

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je! Ik zal even een eigen topic opstarten over mijn toekomstige moestuin

Geplaatst:

Die tip van dat haar zegt men ook bij woelmuizen en mollen..bij mij helpt dat niet helaas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hallo Cathelijne en welkom op dit forum. Wat een mooie lap grond heb je achter je huis

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor het welkom

woelmuizen en mollen... tegen de muizen heb ik hier 3 katten rondlopen die ze keurig voor mijn voordeur op een rijtje leggen. wellicht gaan ze ook in mijn groentetuin jagen. mollen, daar moet ik nog een mol-vriendelijke manier van verjagen/vangen op gaan vinden denk ik... maar ik heb in 2 jaar tijd hier nog geen molshoop in de tuin gezien. hopelijk blijven ze weg.

Geplaatst:

Als poezels ze toch voor je deur neer leggen, kun je er een jasje van maken

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

Zijn tot nu toe alleen van die kleine schattige spitsmuisjes...

Ben nou niet echt gecharmeerd van die cadeautjes voor mijn deur

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic