Goudsbloempje2 Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 (aangepast) Ik heb een raar pompoen jaar. Ik heb Drie hokaidos en drie waltham butternuts staan. Twee van de hokaidos hebben ieder een (bijna rijpe) pompoen gemaakt maar zijn daarna gestopt met groeien en zijn nu aan het wegkwijnen. De andere heeft ook een bijna rijpe pompoen en groeit door. Die laatste staat alleen op de mesthoop waardoor veel van de vruchtjes zijn aangevallen door slakken. De drie butternuts zijn hele grote planten maar hebben er erg lang over gedaan voor ze vrouwelijke bloemen gaven. Inmiddels hebben twee van die planten wel in totaal 3 pompoenen gemaakt de ander nog niet. Nu wil het dat ze sinds 1 (of 2) weken ineens heel veel vrouwelijke bloemen aan het maken zijn. Kunnen dat nog pompoenen worden? of kan ik de planten beter inkorten met het oog op het rijpen van de bestaande vruchten? Heeft iemand in NL succes met de Waltham butternuts? Of is deze gewoon niet zo geschikt voor ons klimaat? 18 augustus 2023 aangepast door Goudsbloempje2 Quote
Lia56 Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 Aan 2 planten heb ik inmiddels 8 pompoenen, meeste al aardig gekleurd 2 Quote
woldistel Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 Ik zou ze lekker laten staan. Ook onrijp zijn ze eetbaar, alleen kun je een volrijpe pompoen langer bewaren en zijn ze misschien wat beter qua smaak. Maar wat er nu hangt rijpt vanzelf af. Butternuts doen het volgens mij prima in ons klimaat, maar ja, ons klimaat is nog al wisselvallig. En soms heb je nachtvorst begin oktober en soms pas in december. 1 Quote
Arja Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 Eind juli had ik er nog een hard hoofd in dat mijn enige pompoen het zou halen, maar inmiddels ziet het er goed uit. Table Ace, ben benieuwd hoe die smaakt. 2 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 @Goudsbloempje2 ik had vorig jaar hetzelfde toen kreeg ik pas veel vrouwelijke bloemen vanaf begin augustus, ben daarna gaan bijvoeden, en heb alle vruchten laten zitten tot half augustus, binnen enkele weken kan de plant zelf nog vruchten afstoten als die merkt dat het niet lukt de rest af te rijpen. Half augustus had ik toen ineens 12 butternuts aan een plant hangen en ben geindigd met 8 butternuts half oktober ongeveer. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 Mijn butternuts worden vooral dik ipv lang, herkennen jullie dit fenomeen? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 augustus 2023 Geplaatst: 18 augustus 2023 (aangepast) @MSDG ligt volgensmij een beetje aan de soort butternut die je hebt soorten die langer zijn en soorten die vooral dikker worden. Ik heb bijvoorbeeld de volgende 2 soorten. https://www.jansenzaden.nl/cucurbita-moschata-butterbaby-f1-pmr-44119/ en https://www.jansenzaden.nl/cucurbita-moschata-honeynut-44250/ Die butterbaby is als een gewone butternut met een bredere hals dan een versmalling en een bollere onderkant, die honeynut is echt een dikkerd 😛 18 augustus 2023 aangepast door Kevins Moestuin Toevoeging Quote
fre3ke Geplaatst: 19 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2023 De tuin is overwoekerd met pompoen na de regen begin september. Tussen de boom links en de zonnebloem rechts loopt eigenlijk een pad. Ik ging op een jonge pompoen staan toen ik probeerde op dat pad tussen de bladeren door te lopen 😕 Sommige planten geven nog maar weinig vruchten. Ik ga daar volgend jaar meer op selecteren. Honeyboat delicata begint een beetje op stoom te komen met vruchten. Maar dit is nog de enige vrijwel rijpe. Buttercup zie ik maar één rijp ding nog. Het kan zijn dat er meer in het oerwoud liggen. Sweet mama heeft er drie die rijp zijn en misschien wat onrijpe ergens in het oerwoud. Yukisgeshou zie ik één vrijwel rijpe, en een paar baby's. Uchiki Kuri: 3 rijpe vruchten, een vierde die het ook gaat redden, en nog wat potentiële pompoenen die nu nog klein zijn. Qua oogst ziet het er wel weer goed uit, zoals eigenlijk ieder jaar. 6 Quote
Liesje Geplaatst: 20 augustus 2023 Geplaatst: 20 augustus 2023 (aangepast) Dit is voor mij het eerste jaar dat ik meer soorten heb staan dan alleen hokkaido, flespompoen en halloween pompoenen. Ze gingen best aardig maar toen ik laatst terug kwam van vakantie zag ik dat ze toch alweer meeldauw hebben. Helaas. Hopelijk redden ze het nog even Hebben jullie trouwens enog idee wat dit is? Het lijkt alsof het kontje van verschillende pompoenen is ingezonken ofzo. Kan dat kwaad? Ik geloof niet dat ik dit ooit eerder heb gezien. 20 augustus 2023 aangepast door Liesje 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 28 augustus 2023 Geplaatst: 28 augustus 2023 @Ruderalis van de week ga ik eens een grote of 2 kleinere pompoenen grillen op de bbq om die saus van te maken, alleen ga ik het proberen met purple fish pepers en sinds ik nog niet zo goed tegen hitten kan zal ik in het begin maar niet teveel gebruiken, ben wel heel benieuwd naar de smaak. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 30 augustus 2023 Geplaatst: 30 augustus 2023 (aangepast) Van de rode centenaar is er 1 plant met 1 pompoen die het goed doet. Deze is clandestien in een struik gekropen en hangt daar een beetje onopgemerkt te hangen. Ik hou mijn waarschijnlijk enige pompoen angstvallig in de gaten… 30 augustus 2023 aangepast door mdubbelm 4 Quote
Flup Geplaatst: 30 augustus 2023 Geplaatst: 30 augustus 2023 Op 20-8-2023 om 14:11, Liesje zei: Hebben jullie trouwens enog idee wat dit is? Het lijkt alsof het kontje van verschillende pompoenen is ingezonken ofzo. Kan dat kwaad? Ik geloof niet dat ik dit ooit eerder heb gezien. Lijkt mij dat de pompoenen niet helemaal raszuiver zijn of een groeifout. Al denk ik dat het eerste waarschijnlijker is, als het bij 1 ras zo is. Kan normaal gesproken geen kwaad (heb zoiets ook weleens gehad), al kan het bij een kruising invloed hebben op de smaak. Quote
Flup Geplaatst: 30 augustus 2023 Geplaatst: 30 augustus 2023 Mijn pompoenen doen het heel goed! Heb dit jaar flink wat schapen-/paardenmest gekregen, dat werkt fantastisch! Had ook extra veel gezaaid, want de pompoenstart was heel slecht, maar nu heb ik dus voor een heel weeshuis aan pompoenen. Voor, en dit was al flink buiten de paden! Na: En achter het standpunt van deze foto ziet het er ook zo uit. Al het andere is overwoekerd. 5 Quote
Lia56 Geplaatst: 30 augustus 2023 Geplaatst: 30 augustus 2023 @Flup Zo dan, dat zijn er veel! Kun je genoeg van maken/eten.. 👍 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 30 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 30 augustus 2023 Vandaag de eerste Honeboat Delicata gegeten. Het is een pepo-type, dus hoeft niet na te rijpen. Hij had wat langer aan de plant kunnen blijven, dat is lastig te zien want van buiten leek hij mooi oranje. Hij was evengoed heerlijk, geroosterd in de oven. Echt jummie! Alleen over de 'eetbare schil' denk ik blijkbaar anders. Ik heb een bord vol velletjes overgehouden. Ik hoop dat er nog een paar rijpen want hij is wel traag met rijpen. 3 Quote
Ruderalis Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Op 28-8-2023 om 19:58, Kevins Moestuin zei: @Ruderalis van de week ga ik eens een grote of 2 kleinere pompoenen grillen op de bbq om die saus van te maken, alleen ga ik het proberen met purple fish pepers en sinds ik nog niet zo goed tegen hitten kan zal ik in het begin maar niet teveel gebruiken, ben wel heel benieuwd naar de smaak. Ben benieuwd naar je bevindingen, ik vond het een lekkere smaak pompoen van de bbq!👍 Vorig jaar, 1 1 Quote
Lia56 Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 43 minutes ago, Ruderalis said: ik vond het een lekkere smaak pompoen van de bbq!👍 Heb jij de zaadlijsten er uit gehaald? Staat t recept ook op t forum? Ben wel benieuwd 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 @Lia56 hij staat op de laatste pagina van pompoentopic 2022. 1 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Het einde van het pompoen seizoen nadert voor mij, er rijpen nog 3 grote porcelain doll f1 pompoenen af 2 daarvan zijn gok ik 15-20kg+, nog zo 15-20 butternuts moeten afrijpen van de variteit honeynut en butterbaby f1, en nog 3 andere pompoenen. Zie foto voor oogst tot nu toe, 2 sweet mama f1, 2 uchi kurri, 6 crown prince f1, 10 amoro f1 en daarbij komt straks de rest. de slakken hebben onderweg veel schade aangericht vooral bij de sweet mama, uchi kurri waardoor die nauwelijks hebben kunnen produceren, de pompoenen zijn ook een stuk kleiner omdat de slakken veelal aan de steeltjes gingen knagen waardoor de pompoenen niet verder konden ontwikkelen, volgendjaar weer volop pompoenen zetten dan ga ik ook een atlantic giant zetten zaad van een 300kg pompoen, en nog een galeux d`eysines, Amoro f1 was dit jaar matige opbrengst met 2 a 3 pompoenen per plant maar die komen volgendjaar wel zeker terug. 6 Quote
aseel Geplaatst: 31 augustus 2023 Geplaatst: 31 augustus 2023 Heb stuk of 15 baby delica pompoenen. Ze smaken naar kastanje. 5 Quote
fre3ke Geplaatst: 31 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 31 augustus 2023 (aangepast) Mooie pompoentjes @aseel. Misschien zaai ik die volgend jaar ook, het is een mooi formaat en ik hou erg van kabocha pompoen. Mooie oogst ook bij @Kevins Moestuin. Je schreef al dat de Crown Prince goed produceren, dat is goed te zien. Ben benieuwd hoe ze straks smaken. De steeltjes zijn wel wat kort afgesneden. Je weet dat ze beter bewaren met langere stelen? 31 augustus 2023 aangepast door fre3ke 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 @fre3ke dankjewel voor de tip, volgende keer zal ik waar het kan de stelen wat langer laten, helaas waren bij de meeste pompoenen het grootste gedeelte van de steel al opgegeten door de slakken🙈🙈 Quote
Vastone Geplaatst: 1 september 2023 Geplaatst: 1 september 2023 Kind kwam vanochtend aanlopen.. Oops mam.. Ik wilde u helpen en had de pompoenen even goed op de omgekeerde schaaltjes gelegd (ivm hoeveelheid regenwater eronder gelegd), maar nu is er een steeltje gebroken. Ik betwijfel overigens of dit niet al eerder gebeurt is gezien de kleur van het steeltje. De pompoen is aan de ene kant wel al oranje, de andere kant is nog erg groen. Zal dat nog bijkleuren los van de plant? Quote
fre3ke Geplaatst: 1 september 2023 Auteur Geplaatst: 1 september 2023 Het hangt ook van de soort af of hij narijpt. Wat is het voor soort? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.