Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

2 dagen geleden de eerste 60 tenen gepoot, en vandaag de overige 530.
Na het weekend (weekend is nat) de olifanten knoflook.

Zit er nog over te denken om nog wat meer Sulmona te poten, heb er nu 45 in zitten, maar is wel een van mijn favorieten. Dus nog 15-30 erbij.
Sulmona heeft mooie donkerrode tenen, lang bewaarbaar (dacht ik uit mijn hoofd) en makkelijk te pellen.
Morado is ook een van mijn favorieten. Roze rode tenen, zeer lang bewaarbaar (wel een jaar) en ook makkelijk te pellen.
Beide geven ook best veel tenen van een redelijk formaat (schat tegen de 10 aan, dus minder bollen als pootgoed nodig).
Derde favoriet is Valverde, een artichok type, dus verschillende rokken en wat kleinere tenen. Grote bollen, en redelijk lang bewaarbaar.

En dan volgend jaar nog 7 rassen uitkiezen die mogen blijven.

Geplaatst:

pff ik ben al blij als ik 4 verschillende kan zetten 🙂

Geplaatst:

Hoe gaat het met de knoflook? Bij mij komen ze net uit de grond. Helemaal blij mee. 

Geplaatst:

@Gallox Rond welke datum heb je ze ongeveer gepoot? Hier was afgelopen zaterdag nog niks boven de grond. Mijn pootdata zijn 12 en 19 november. Bodemtemperaturen zijn volgens het KNMI nu ongeveer 8°C in het zuiden van Nederland. Betekent dat er na de koelere periode begin deze maand weer wat groei zou moeten plaatsvinden. Knoflook groeit namelijk bij bodemtemperaturen vanaf 5-7° Celsius en hoger.

aangepast door Stan W

Geplaatst:
  • Auteur

Hier staan de eersten netjes boven.  De laatste nog niet, ik denk dat die wel komen want ik heb twee weken terug even gekeken.

Ik was bang voor alle nattigheid maar die ene die ik opgroef was netjes aan het kiemen.

Prima zo, ik liep net nog langs een tuin waar ze al ruim 20 cm hoog stonden.

Veel blad was geel/dood door de vorst.

Dan is klein beter, en soms komen ze zelfs pas aan het eind van de winter boven.

Foto van twee weken terug:

20231112_152558.jpg

En als je vind dat ze niet hard genoeg groeien kan je er ook nog voorzichtig aan trekken. 😜

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Vandaag 210 teentjes in de kas van DKB geplant (7 verschillende rassen, 30 teentjes elk).

Dan kan ik later het verschil zien tussen de buiten knoflook en de kas knoflook.

En ik hoef geen tunnel te maken. Ik mag de kas 1 jaar gebruiken, dus aan de hand van de bevindingen zie ik of ik de tunnel wel of niet zou moeten plaatsen.

Geplaatst:

Afgelopen zondagmiddag waren de eerste vier rassen met hun eerste loof boven de grond. 

Lotus, Moestuinerfenisknoflook, Pskem en Thai Fire. 

20231217_144159.jpg

Geplaatst:

De knoflook geplant op 13 november staat ook hier al deels boven de grond, het gaat dan voornamelijk om de dikker gepoten tenen, de andere tenen laten nog even op zich wachten.

Geplaatst:

Bij mij gaat het ook best goed ondanks de natte grond. 22 oktober gepoot.

IMG_20240101_1414343162.thumb.jpg.d17edd4580918c5f723f6c89a7f286e2.jpg

Geplaatst:

Hier is de meeste knoflook nog niet ontkiemd, alleen het vroege ras van Stan was al een week of 6 terug boven de grond.

De winteruien komen ook nog niet boven. Als dat maar goed komt?

Geplaatst:

Nog eens 90 tenen knoflook gepoot. Dit keer op mijn nieuwe moestuin in Berghem, daar ben ik per 1 januari lid geworden. 

20240107_173817.jpg

Geplaatst:

Jij hebt de smaak te pakken :)

Geplaatst:

Ik zoek nogsteeds de Carcassonne Wight. 

Gewoon het hele jaar nergens te koop geweest 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Net even wezen kijken op de moestuin. Morado is inmiddels net boven. Verder zijn de meeste rassen nog ondergronds bezig. Duurt opvallend lang dit seizoen. Misschien toch wat te diep gepoot? 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik kreeg gisteren de nieuwsbrief van De Tuinen van Weldadigheid binnen, in de eerste alinea staat:
"Voorlopig zijn we vooral blij met droge dagen. Het zou fijn zijn als de aardperen daardoor machinaal uit de grond kunnen en de knoflook erin voordat het nieuwe teeltseizoen begint."

Dus hun knoflook zit nog niet in de grond?
Dat worden dan geen super bollen dit jaar...

Geplaatst:

ZO groot waren hun bollen van afgelopen seizoen ook niet.... 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

De bollen van het pootgoed wat ik afgelopen zomer van hen gekocht heb, moest ik zowat onder een microscoop bekijken om de individuele tenen te kunnen zien. Echt teleurstellend klein. Kost wel een jaar of drie aan selecteren en hopen op gunstige omstandigheden om daar fatsoenlijk grote bollen uit te krijgen. Maar goed ze hebben wel de grootste variatie aan rassen. Ook vind ik biologische teelt bij pootgoed belangrijker dan bij zaden. 

Geplaatst:

Biologische zaden schaf je aan omdat dit beter is voor het milieu. Biologisch pootgoed is beter voor het milieu maar ook voor je eigen grond en oogst omdat hier geen pesticiden in zitten.

Zaden die behandeld zijn met een zaadcoating is natuurlijk nog extremer dan 'gangbaar' geteelde zaden.

Geplaatst:

De knoflook groeit gestaag, maar langzamer dan ik had verwacht. En nog niet alle rassen staan boven.

IMG_20240128_160314.thumb.jpg.d820564582fcb53ebbf9969518d8c80c.jpg

En de olifanten knoflook komen ook net pas boven piepen.

IMG_20240128_160422.thumb.jpg.079b31b22059cc86866d79774edea83f.jpg

De knofloken in de kas staan trouwens ietsje hoger, maar de kasdeur van DKB krijg ik niet open. Klemt heel erg of staat op slot.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Huidige situatie van de knoflook de meeste rassen staan mooi boven en lijken goed te groeien, hier en daar zie ik wel al wat geel blad is het al tijd dan om bij te gaan voeden? Eerste keer dat ik knoflook teelt.

20240213_130929.jpg

20240213_130934.jpg

Geplaatst:

Hier waren ze afgelopen weekend ook allemaal boven. Sommige net met een lichtgroene kop/stengel, maar de meeste al met een paar echte bladeren. De grootste hebben nu 3 tot 4 bladeren en zijn zo'n 20-25 cm hoog. 

Vandaag (zaterdag 17 februari) twee van de vier knoflookvakken geschoffeld. Bij de andere wacht ik nog even tot ze 10 cm hoog zijn. 

20240217_181644.jpg

20240217_181705.jpg

aangepast door Stan W

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic