Vlietzicht Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 (aangepast) De kerstomaat is al een aantal keren geoogst en prima van smaak. Grote tomaten vandaag geoogst en zag nu pas deze aantasting. Is dit neusrot? Ik ken het niet, (tot nu dan) heb wel wat gelezen over eventuele oorzaken maar het is nog onduidelijk voor mij. Achtergrond: Onregelmatig watergift - is gebeurd in het begin Kalk tekort - heb half juni kalk toegevoegd Link Bladeren hebben teveel zon gehad, en waren aan de onderzijde verschrompeld. Op advies van m'n buurman zijn de bladeren, vorige week vrijdag, vanaf onderzijde tot de 2e uitloop waar tomaten aan komen verwijderd, zodat de plant minder energie kwijt is. (Vanwege het verschrompelen) Kas is sinds vorige week gewit. Vraag: Zijn deze tomaten te eten? Wat te doen om de aankomende tomaten gezond te houden? Planten zien er naar mijn idee gezond uit. 1 juli 2024 aangepast door Vlietzicht Aanpassen 1 Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Walters Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 @redzebraen @Mai Pensato hartelijk dank voor het duidelijk antwoord, Gaat mij mij dus een lage dief worden. Knippen jullie dan de oude bladeren ook weg, zodat het zonlicht beter op de tomaten schijnt? Quote
redzebra Geplaatst: 1 juli 2024 Geplaatst: 1 juli 2024 (aangepast) @Vlietzicht er is niks mis met die tomaten, dat noemt catfacing, misvorming van het beginnend vruchtlichaampje wat nadien open uitgroeit (littekens), voornamelijk vaak omwille van te koude temperatuuren bij de start van de vrucht, sommige grote heirlooms hebben dit gewoon altijd. Gewoon de harde of open delen wegsnijden, bij jou is dit minimaal. (minder erg als neusrot) @Walters de tomaten zelf hebben geen zonlicht en ruimte nodig om te groeien en te rijpen (alleen warmte), maar de bladeren des te meer, zij doen de fotosynthese, dus de oudere best wegknippen als je onderaan een nieuwe dief laat uitgroeien (dit zowel voor zonlicht, als voor verluchting ivm schimmels), De bladeren hebben dus 2 functies, 1 is de vruchten uit het direct zonlicht houden (tegen zonnebrand, deze kunnen anders letterlijk koken, of ze blijven plaatselijk groen als de temperatuur te hoog is opgelopen), 2 is fotosynthese. Ik dacht dat @Mai Pensato ergens vorig jaar een optimale verhouding in blad had meegegeven wat nodig was. 1 juli 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
Vlietzicht Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 @redzebra bedankt. Quote Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
grusonia Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 De tomatenbloem heeft zichzelf verdubbeld, van bloemblaadjes tot stamper. Betekent dit dat ook het dna is verdubbeld? Quote
redzebra Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 Nee dna is gewoon hetzelfde, de zaadjes gaan zich na bevruchting hetzelfde gedragen als de andere bloemen, zoek even in dit topic op koningsbloem, er kunnen zelfs tot + 10 vruchtbeginselen in zitten. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 2 juli 2024 Geplaatst: 2 juli 2024 @grusonia ik had dit ook. Rond 18 mei heeft @redzebra in dit topic er wat over verteld en ook een verhelderend filmpje gepost. Zoekterm konigsblute, dan vind je het in dit topic. 1 Quote
Walters Geplaatst: 3 juli 2024 Geplaatst: 3 juli 2024 @redzebra dankjewel voor de uitleg , duidelijk. Quote
RW5 Geplaatst: 4 juli 2024 Geplaatst: 4 juli 2024 Ik had vorig jaar tomatenplanten in de kas staan. De planten had ik verwijderd, alleen nu groeien er weer nieuwe planten uit de grond. Kan ik deze gewoon laten groeien en wordt het iets? Quote
mdubbelm Geplaatst: 5 juli 2024 Geplaatst: 5 juli 2024 Ik heb dit jaar voor het eerst van die plastic klemmetjes om trossen te ondersteunen zodat de stelen niet knakken. Ik vond het maar lastig om ze erom te krijgen. In welk stadium doen jullie ze erom? Quote
Dahli Geplaatst: 5 juli 2024 Geplaatst: 5 juli 2024 @mdubbelm ik heb ze ook voor het eerst dit jaar. Heb ze er om gedaan direct op het moment dat het kon: als de trossteel lang genoeg was. Wat ik lastig vind, is dat de trossteel soms nog te recht is. Dan ben je bang dat je zelf de steel knakt om hem in de bocht van het steuntje te prutsen. 1 x was ik te laat en de trossteel was al geknakt door het gewicht. Gek genoeg, als je het steuntje alsnog plaatst om de sapstroom te verbeteren/herstellen, dat het dan juist heel goed ging. Helemaal met je eens dat het lastig is, de bocht is ook vrij ‘scherp’. 1 Quote
MSDG Geplaatst: 6 juli 2024 Geplaatst: 6 juli 2024 @Melliedat vergeet ik niet hoor! 😉 De eerste Sungold cherrytomaatjes beginnen te rijpen. Die zijn dus echt zoals ze beweren vroeg rijp! De Bartelly is de sterkste groeier, kreeg deze F1/Hybride bij de Gardener’s world en staat nu al op 2m met middelmatig aantal trossen. Die ga ik wel naar de andere kant van de kas moeten begeleiden zo snel groeit die. Als de smaak goed is dan is dit wel een mooie soort, ik houd jullie op de hoogte. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
woldistel Geplaatst: 7 juli 2024 Geplaatst: 7 juli 2024 Verbazing! Ik ontdekte vanmiddag een Purple Smaragd tomaat die al geplukt kon worden. Drie plantjes buiten, in alle regen en kou enzo (want ze waren over, dus ik heb ze maar gewoon in vollegrond gezet, zonder afdakje of plu). Ligt nu op de vensterbank om af te rijpen. 3 Quote
grusonia Geplaatst: 8 juli 2024 Geplaatst: 8 juli 2024 Fuzzy tomaat, een f2 van een onderstam waarvan er leuke eigenschappen zoals harig fruit tevoorschijn kan komen. 2 Quote
grusonia Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 (aangepast) @Mellie nee dit is geen fuzzy wuzzy of een van de andere soorten die een lichte beharing hebben op de vrucht. De moederplant van deze, dus de f1 geeft kleine groene vruchten met een paarse streep erop en zijn niet zoet maar met een bittere smaak eraan. De haren hebben een beschermende functie tegen insecten. Foto is van de moederplant f1. 9 juli 2024 aangepast door grusonia 1 Quote
MSDG Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 Vandaag in de snelheid even mn eerste Sungold tomaatje geproefd. Vol verwachting was ik, maar deze eerste ervaring was toch wel iets teleurstellend. Zoet, Ja, maar toch ook al een lichte meligheid. Wel de eerste rijpe tomaat, maar ik ga niet wachten op rijpe trossen want dan zijn de eerste echt te rijp naar mijn zin. Wellicht verbeterd dit nog wat de komende weken als het wat warmer gaat worden. 🙏 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Roland Geplaatst: 9 juli 2024 Geplaatst: 9 juli 2024 Ik vind de Sungreen 4029 veel lekkerder dan Sungold. Quote
mdubbelm Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 In de kas heb ik zo weinig trossen aan de planten. Soms maar 1 tros met 2 tomaten, op 2/3 van de plant. Ik denk dat ik vorig jaar ook al dit probleem had. Wat is een oorzaak hiervoor? Er komen dus ook geen bloemen. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 19 minuten geleden, mdubbelm zei: In de kas heb ik zo weinig trossen aan de planten. Dat is heel vreemd dat je zelfs geen trossen en dus geen bloemen krijgt. Ze groeien verder wel? Normaliter geven de meest gekweekte soorten (undeterminate) steeds 3 bladeren en dan een tros. Of kweek je struiktomaten? Foto? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Roland Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 Bij onvoldoende licht en te warme nachten maken tomaten geen of minder bloemen aan. Koude nachten zou de oorzaak niet kunnen zijn. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 Onvoldoende licht ook niet, wel kan de zetting minder goed zijn zowel bij weinig licht als hoge temperaturen (> 30 graden) Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
redzebra Geplaatst: 10 juli 2024 Geplaatst: 10 juli 2024 (aangepast) Onvoldoende licht kan er toch in sommige gevallen voor zorgen in combinatie met de soort, er zijn niet echt veel zonnige dagen geweest en als je kas of tunnel eventueel nog half beschaduwd is of nog gewit, gaan sommige heirlooms pas laat bloeien of vormen eerst trossen van 1 of een paar bloemen. Hier heb ik er ook 2 oudere die wat moeilijk doen, de folie is hier echter aan vervanging toe (lichtdoorlaatbaarheid vermindert met de vele jaren), de recente rassen (F1) hebben hebben er echter geen probleem mee. https://www.reflexions.uliege.be/cms/c_42356/en/when-tomatoes-flower?part=1 "The part of the plant which develops the above ground organs, in other words the stem and the leaves, is called the shoot apical meristem. This tissue is made up of cells which retain a high potential for multiplication and differentiation. These are known as stem cells" explains Claire Périlleux. When the plant is growing, the apical meristem only produces leaves and stem segments. Then, generally following an environmental signal such as day length or light intensity, the plant shifts from the vegetative growing phase to the flowering phase. "This transition to flowering has become autonomous in tomato plants. It was originally a short day plant, but as the result of breeding carried out by horticulturalists, flowering has become independent of day length. However, the process is still accelerated by high light intensity," specifies the researcher. Soms zie je wel een bloemtrosje, van een paar mm maar wat niet uitgroeit met wel sterke bladgroei en je bijgevolg pas ook heel laat bevruchtbare bloemen krijgt en daar vermoed ik dat de verhouding N / K voor iets tussenzit of misschien eventueel toch te koude nachten voor sommige. Edit ; en dan was er nog de vake hoge luchtvochtigheid waardoor er problemen kunnen zijn met het stuifmeel, je hoort ook vele die wel bloemen hebben maar geen bevruchting dit jaar. 10 juli 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 11 juli 2024 Geplaatst: 11 juli 2024 Ondertussen doen de tomaten het iets beter en hebben alle variteiten er in iedergeval wat beginnende tomaten aanhangen, echter bij 4 van de 15 variteiten blijft het blad krullen zelfs met trossen tomaten eraan zit te overwegen deze geheel te verwijderen sinds ze amper groei laten zien, bij een van de variteiten is zelfs de hoofdstam open gescheurd en lijkt erop dat die daar probeert nieuwe wortels te maken zie foto. Dr amethyst jewel heeft heel erg naar binnen gekrulde bladeren, deze variteit had dit vorig jaar ook al en toen stond die in de volle grond, heel bijzonder hoe dat 2 jaar achter elkaar gebeurd en alleen bij deze variteit. Quote
redzebra Geplaatst: 11 juli 2024 Geplaatst: 11 juli 2024 (aangepast) @Kevins Moestuin nog altijd niks om je ongerust te maken, bij hoge luchtvochtigheid kunnen beginnende wortels zich overal op de stam vormen (zelfs in de top van de plant), ik dacht ooit gelezen te hebben dat het splitten van de stam gerelateerd kan zijn aan een of ander micronutrient gebrek en was daar naar op zoek, maar het is gewoon door overdruk uit de wortels (een beetje hetzelfde als tomaten barsten na hevige regenval) https://www.gardenanswers.com/plant-diseases/split-tomato-stem/ , als je geen schimmelvorming ziet moet je er niks aan doen. Het is eigenlijk een beetje hetzelfde als @mdubbelm en bij vele andere, we zitten met een bijzonder jaar. Vaak gewoon echt lage nacht en dagtemperaturen (dus langzame groei of zelfs problemen voor sommige soorten voor vruchtzetting), hoge luchtvochtigheid, klein verschil dag nacht temperatuur (bv veel bewolking overdag en nacht en dus vaak een sterke vegatieve groei), er is ook weinig verdamping in de plant, wat weer kan leiden tot slechte verdeling van bepaalde nutrienten in de plant. Waren er betere dagen dan ging het direct naar de dertig, met dus 40 in een tunnel of kas, wat ook nefast is voor de bloemen. Dus al bij al, je hebt bloemen, vruchtzetting, geen ziekten, niet ideaal natuurlijk, maar toch iets wat sommige je nu benijden. Het opkrullend ouder blad is vaak eigen aan een soort ook andere verkleuringen, als je bv een originele CDB zet en het niet weet, zou je vermoeden dat de plant alle ziektes heeft. Edit het is ook zo dat heirlooms vaak aangepast zijn aan een bepaalde omgeving (bv heel warm en droog of omgekeerd) en het in die omstandigheden goed doen maar in andere weer niet. Niet alle tomaten maken bv een diepe wortel maar gaan alleen uitgebreid zijdelings, ook daar probeert men oertomaten in te kruisen om beide eigenschappen in bv een onderstam te krijgen. 11 juli 2024 aangepast door redzebra 3 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.