Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hongkongse orchideeënboom
Doperwten en Tomaten en pepers.

Geplaatst:

Zonnebloemen en zeeschuim.

Geplaatst:

Had lente ui voorgezaaid omdat t zakje een tht had van 2020....oeps. Toch behoorlijke opkomst, dus nu op de tuin in 1 vd verhoogde bakken in kleine groepjes uitgeplant en als ze doorgroeien zal ik ze een fatsoenlijk plekje geven. 

Verder wat voorgezaaide munt geplant, een berg wortels gezaaid en een pompoen geplant (mn eerste ooit!). 

Alles direct een huisje van horrengaas gegeven, lijkt tot nu toe namelijk goed te werken tegen de slakken.

Geplaatst:

Koolplantjes eindelijk in de grond gezet. Stevig fijnmazig net eroverheen, 's zien of die slakken er nu nog bij kunnen. Er trekt nu een forse regenbui over Ehv, hopelijk houden mijn planten nog een beetje droge voeten. Tot nu toe in mei zo'n 130mm regen gehad op de tuin.

Geplaatst:
Op 19-5-2024 om 06:45, HuubvG zei:

zeeschuim

Die moest ik even opzoeken......

Peulen Herault gelegd, dat paste precies met de hoeveelheid gaas/peulenzaad.

Geplaatst:

Zeeschuim, teloxys aristata. Ook wel bloemistenschuim genoemd, wordt verwerkt in bloemstukken. De fijne vertakkingen lijken op miniatuurbomen en daarom worden ze ook in de modelbouw gebruikt. Lang geleden een zakje zaden besteld, teel het nog steeds van nakomelingen van dat zaad.

O.I. kers en geurerwten.

Geplaatst:

Nat zat voor zeeschuim.....😜

De laatste tomaten gezet, nog een dozijn planten.

Ook nog drie overgebleven aardappels Texla gepoot.

De tomaten die nog over zijn in grotere potten gezet om uit te kunnen delen.

Geplaatst:

Oost Indische kers gezaaid, Franse dragon opgepot ennnn (dit voelt als een soort guilty pleasure) een tomtato geplant ☺️. Toevallig had ik vorige week het hele topic gelezen over het zelf enten en kweken hiervan. Ik zag hem vandaag afgeprijsd voor 5 euro in het tuincentrum en kon het niet weerstaan. Het gaat me vooral om de aardappelen, nog nooit gehad in de tuin. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Twee soorten sla gezaaid en wat andijvie.

Wat redelijk grote eikenblad geplant.

Een courgetteplant er uit gespit en bij de buren geplant.

Geplaatst:

Na 2 weken heerlijke vakantie in Turkije,moet ik nu alles doen in de moestuin nog.

Begonnen met onkruid wieden.aardappel planten had ik voor de vakantie al gedaan.

Rabarber was goed gegroeid en daarvan geoogst.

Zaterdag heb ik sla gezaaid en doperwten gelegd.vandaag naar het tuincentra tomaten paprika,spitskool,en rabarber planten gekocht.

Normaal doe ik zelf zaaien maar kon nu niet.

Wij hebben geen buren,dus niemand kon het verzorgen.

Pootuitjes vandaag in de grond gezet hoop dat het nog wat wordt.

Morgen weer verder.

Geplaatst:
22 uren geleden, Jeanne heijmans zei:

Pootuitjes vandaag in de grond gezet hoop dat het nog wat wordt.

Ja hoor, dat kan prima.

Vandaag zonnebloemen geplant.

Geplaatst:

N-Z spinazie in de plattebak en lage kas geplant.

Daar ook twee komkommers Louisa geplant.

Geplaatst:

Spitskool plantjes,rabarber plant in de moestuin geplant.

Geplaatst:

Wat is japanse pompoen, Patrijs? 

Geplaatst:

Red kuri squash - Wikipedia

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

220px-Squash_%281351012634%29.jpg
Rode Kuri pompoen

Rode kuri-pompoen (katakana: ウチキクリ) is een oranje winterpompoen met een dunne schil, een gecultiveerde variëteit van de soort Cucurbita maxima. Het ziet eruit als een kleine pompoen zonder de ribbels. Het behoort tot de Hubbard-squashgroep.

Binnenin de harde buitenste schil bevindt zich een stevig vruchtvlees dat zorgt voor een zeer delicate en zachte kastanje-achtige smaak. Andere variëteiten van deze ondersoort zijn 'Hokkaido', 'Red Hokkaido' en 'Sweet Meat' pompoenen. [1]

Geschiedenis[bewerken]

Algemeen wordt aangenomen dat alle pompoenen afkomstig zijn uit Meso-Amerika,[2][3] maar mogelijk elders onafhankelijk zijn gekweekt, zij het later. [4]

Rode kuri-pompoen wordt gewoonlijk "Japanse pompoen", "oranje Hokkaido-pompoen",[5] "baby rode hubbard-pompoen" of "Uchiki kuri-pompoen" genoemd. In Japan kan het woord kuri verwijzen naar de pompoen die in dit artikel wordt besproken of naar Japanse kastanjes. In Frankrijk wordt het potimarron genoemd en in het Verenigd Koninkrijk wordt het gewoonlijk "uienpompoen" genoemd.

Rode kuri wordt voornamelijk gekweekt in Japan, Californië, Florida, het zuidwesten van Colorado, Mexico, Tasmanië, Tonga, Nieuw-Zeeland, Chili, de Provence en Zuid-Afrika en is op grote schaal aangepast aan klimaten met een groeiseizoen van 100 dagen of meer. De meeste gewassen in Californië, Colorado, Tonga en Nieuw-Zeeland worden geëxporteerd naar Japan.

Geplaatst:

De laatste Castandel boontjes en een rij witlof opnieuw gezaaid vanwege slechte opkomst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic