Arja Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 Dan zou ik dus de drab onderuit mijn kliko kunnen gebruiken? 🤮 1 Quote
Arja Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 https://www.anemoon.org/projecten/duik-in-een-struik Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 19 uren geleden, EdelSpint zei: Ongelooflijk! The resilience! The audacity! Bijna bewonderenswaardig, als het geen naaktslak was geweest. Mijn pa prikte ze altijd door en liet ze dan in de tuin. De volgende avond kwamen er allemaal andere slakken op af om die op te eten. Walgelijk, maar een vrij makkelijke val. Als je een slak doormidden knipt dan zijn die in 99% van de gevallen zeer snel dood. Op bovenstaande foto zie je een voorbeeld van de 1% die hooguit nog 1 uur te leven heeft na doormidden te zijn geknipt. Quote
Dashbro Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 Onze buren hadden een hoop van je mogen leren... Naast geur, ook flink veel muizen en ratten gehad, want de oude "bodem" ging op de hoop achter in de tuin. De maden kropen de schutting over- en de kippen konden er niet bij want ze stonden voor gaas... Denk dat je dan hele specifieke parasieten wilt hebben, denk dat dat zo op de bonnefooi proberen vrij zinloos is zonder identificatie van de juiste parasiet.. Neem ook aan dat je geen waterslakken bedoelde, die kunnen ook nare parasieten hebben, die ook andere dieren dan slakken ziek kunnen maken.. Heb net een aanhanger vol klimop verwijderd, die zat ook compleet vol slakken. Geen vraat... Schuilplekken weghalen, kijken of dat helpt. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 (aangepast) 16 uren geleden, Dashbro zei: 220v erop, got it. Nee, een lager voltage is al voldoende.. Als je de afstand van pool tot pool (schrikdraadjes) ruim aanhoud, geen overhangend blad wat contact maakt, moet het goedkomen met 5-9V DC.. Ik zie productmogelijkheden. Schrikdraadjes met een simpele 2 pool aansluiting, een mooi (3d geprint?) prikpaaltje wat de draden mooi opspant, een circuit wat een te lange blootstelling herkent en kan aangeven.. Maar. Net als met je electrische vliegenmepper. Als je electrische mepper een mug frituurt, en prefereert door de kortere weerstand.. Blokkeer je de mogelijkheid om er meer te pakken te nemen. Meelezende ondernemers, sla je slag, ik ben er te lui voor. Ik knip ze wel doormidden. Of ik gooi er een HV module tegenaan en negeer de slakkenrook.. Dit is letterlijk gebeurd door de persoon uit de laatste link als je het verhaal daar verder doorleest, nu hij is niet de enige, mits wat zoekwerk vind je nog andere aanbieders van een "slakkenschrikdraad" en het is ook zelf te doen. Je zou het eventueel ook wat slimmer kunnen maken met pulsen en detectie bij kortsluiting waarbij je de spanning wisselt over meerdere draden, maar eenvoud siert en is meestal goedkoper . Ik denk dat dit echter ook iets meer is voor een wat grotere afgesloten omgeving zoals een verhoogde bak. @EdelSpint dan moet je er een paar slakken tussen steken die besmet zijn met aaltjes (een paar oogsten bij buren dit toegepast hebben bv 😃) Het water kan je dan gebruiken om ze verder in je eigen tuin te verspreiden, gezonde slakken in water verdrinken gewoon. . 27 mei 2024 aangepast door redzebra 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 Goed idee ! Ik heb zojuist twee pompoenen geplant en er een barrière van hulst omheen gelegd.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
MSDG Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 Op 24-5-2024 om 22:19, MSDG zei: Nu weer heel veel Posts op de socials over goede resultaten met havervlokken. Ze zouden ervan smullen maar het niet kunnen verteren. Iemand die weet of dit een fabeltje is of dat het echt werkt? Pakje bio havermout is net iets meer dan een euro… Niemand die hier ervaring mee heeft? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 (aangepast) @MSDG eerlijk gezegd, ik hecht er weinig geloof aan, maar je kan dit gemakkelijk zelf proberen. Vang een paar slakken en zet ze in een vochtige afgesloten omgeving waar ook bv sla en ander groen ligt en de havervlokken, als ze na 5 dagen nog leven heb je een urban legend. Nu, als ik een paar slakken in een afgesloten bokaal zet met droge havervlokken zullen ze wel garantie een indigestie krijgen. Havervlokken worden wel gebruikt als lokmiddelen, zoals ook granen onderdeel zijn als lokmiddel in de korrels. 27 mei 2024 aangepast door redzebra Quote
fre3ke Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 (aangepast) 13 hours ago, MSDG said: Ik prik ze op een stokje als een slakkensaté en leg ze dan in de zon Dat komt op mij als onnodig wreed over. Waarom dood je ze niet gewoon snel? Zelf heb ik veel slakken maar ik vind het probleem te overzien. Mijn methoden: - altijd 's avonds slakken verzamelen en in het bos gooien - potjes met de bodem eruit geknipt plaatsen over jonge planten die ik wil beschermen. Wel eerst de aarde bij de voet van de plant wegvegen, want soms schuilen jonge slakjes daarin en dan kunnen ze alsnog bij de plant komen. - onkruid laten staan. Bij mij staat op vele plekken nog winterpostelein, waar slakken blijkbaar de voorkeur aan geven boven een net vrijgemaakt veld met zaailingen. Vooral het 's avonds slakken verzamelen is effectief, maar ik snap dat als je geen tuin bij huis hebt, dat niet gaat. Ik heb tot nu toe alleen een courgette verloren aan slakken, maar toen was ik 10 dagen niet thuis. 27 mei 2024 aangepast door fre3ke 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 27 mei 2024 Geplaatst: 27 mei 2024 @MSDG eens in de zoveel tijd duiken dit soort verhalen op over havervlokken, maismeel etc. Allerlei droge graanproducten die ze op zouden eten, wat ze niet goed verteren en wat dan zou uitzetten in hun maag waardoor ze niet meer kunnen eten of zelfs ontploffen! Een mythe die ontkracht werd, er staat een blog over op Garden Myths. Volgens mij verteren ze het gewoon. En zo niet: mensen stoppen soms ook de raarste dingen in hun mond --> komt onverteerd weer uit hun ....... Endeldarm 😂 Quote
Dashbro Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 (aangepast) 17 hours ago, redzebra said: Dit is letterlijk gebeurd door de persoon uit de laatste link als je het verhaal daar verder doorleest, nu hij is niet de enige, mits wat zoekwerk vind je nog andere aanbieders van een "slakkenschrikdraad" en het is ook zelf te doen. Je zou het eventueel ook wat slimmer kunnen maken met pulsen en detectie bij kortsluiting waarbij je de spanning wisselt over meerdere draden, maar eenvoud siert en is meestal goedkoper . Ik denk dat dit echter ook iets meer is voor een wat grotere afgesloten omgeving zoals een verhoogde bak. @EdelSpint dan moet je er een paar slakken tussen steken die besmet zijn met aaltjes (een paar oogsten bij buren dit toegepast hebben bv 😃) Het water kan je dan gebruiken om ze verder in je eigen tuin te verspreiden, gezonde slakken in water verdrinken gewoon. . Eenvoud gaat ook langer mee, en is makkelijker te fixen. Ik heb delen van oude hulzen (*granaathulzen, leeg, uit de koperbak) gebruikt als ring om de tuintafelpoten, een stukje kopertape doet de rest. Zolang het niet kortsluit doet het zn werk- en zowel dan vervang ik het 9v blokje.. Electronica buiten in weer en wind, maakt van uitvinders goede probleemoplossers.. Als ze doorzetten.. Hier nu gewoon met de prikstok op pad snachts, en met regen de meest geliefde planten binnen.. 28 mei 2024 aangepast door Dashbro Quote
MSDG Geplaatst: 28 mei 2024 Geplaatst: 28 mei 2024 @fre3kede meeste zijn direct in de slakkenhemel hoor als ze doorboord worden. De enkeling die nog ‘leeft’ is volgens mij meer zo’n spasme maar niet echt lijden. Daarnaast is het voor mij de snelste manier, prikken en dan stokje wegleggen en dat iedere keer als ik op de tuin ben. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 29 mei 2024 Geplaatst: 29 mei 2024 We hebben best wat plekken waar de loopeenden niet (mogen) komen, en daar glibbert en slijmt het flink! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 29 mei 2024 Geplaatst: 29 mei 2024 Betrapt! Helaas wel te laat. Nu heb ik nog 1 meloen over, die ook nog eens bijna kaal gevreten is. De andere linksonder is een zonnebloem, en die vinden ze minder lekker dan meloen (als er alleen zonnebloem zit, dan eten ze die ook gewoon op hoor, daar ben ik er ook al enkele van kwijt). Voordeel is nu wel dat ik geen meloenen hoef te planten, scheelt weer ruimte... 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
jootje Geplaatst: 29 mei 2024 Geplaatst: 29 mei 2024 Akelige beesten. Ik prik ze niet op stokjes, en knip ze niet door, maar ga er gewoon op staan. Klaar. 🐌🐌🐌 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 30 mei 2024 Geplaatst: 30 mei 2024 @jootje Dat vind ik zo vies. Het ligt er aansoms sprik ik ze kapot, hak ik ze door met een schepje of "wrijf" ik ze dood op de stenen. Segrijnslakken moeten er ook aan geloven. Quote
henkg Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Een tip, gelezen in de Volkskrant van gisteren, rubriek ingezonden brieven: Zo kun je je tuin vrij van naaktslakken houden, zonder vergif. Het geheim zit ‘m in hun goede reukvermogen: leg wat plankjes, bestrooid met paneermeel of beschuitkruim op plekken waar veel vraat is. Grote kans dat al snel de eerste slakken zich melden, ze zijn er verzot op. Knip dan met een schaartje alle naaktslakken doormidden, een snelle en dus pijnloze dood. De restanten schuif je terzijde, die zijn voor de merels, kauwen, lijsters et cetera, en in de nacht voor de muizen en egels. Maak nu elk uur een rondje, vooral (met een zaklamp) als de avond gevallen is. Bij bedtijd de plankjes opbergen en de volgende dag weer plaatsen. Houd dit vol, tot er geen slakken meer op de plankjes verschijnen. Om jezelf te motiveren: bedenk dat je met elke gedode slak tevens zo’n duizend eitjes doodt. Sjef Leermakers, Hillegom Paneermeel dus, om ze eerst bij elkaar te roepen. Dan hoef je ze niet te zoeken. Ik ga het vanavond eens proberen, met twee plankjes, eentje met paneermeel en eentje met kurkdroog broodkruim. En binnenshuis een kookwekker ter (half?) uurlijkse herinnering. Morgenochtend meld ik hier het resultaat. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
acpronk Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Succes! Ik ga (kan) jou helaas niet nadoen. Ik haal de 1 uur per dag gemiddeld op de moestuin niet eens..😔 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
henkg Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Tja, als de kookwekker afgaat, dan zet ik de speelfilm (planning: Dune 2021, 155 min.) op pauze, en doe de keukendeur open. Na 5 minuten weer terug achter de buis. Daarom trekt deze methode mij. Ik ben te lui om in het donker mijn hele tuin door te lopen, overal zoekend , ook onder overhangende bladeren. Maar eerst maar eens zien wat ik ga vangen. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RedTomato Geplaatst: 31 mei 2024 Geplaatst: 31 mei 2024 Met dit weer drijven mijn plankjes weg ben ik bang. Ik wacht wel even jouw resultaten af! 1 Quote
henkg Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Resultaten paneermeel / broodkruim methode, plankjes 30 x 30 cm: 21:10u: start 22:00u: 1 paneer, 1 kruim 23:10u: 0 paneer, 0 kruim 00:10u: 2 paneer, 1 kruim Niet de moeite waard dus. Daarna een bakje met pils 5% alc. buitengezet. Daar zat vanochtend in: 0 slakken, maar wel 1 jong spitsmuisje (binge drinken begint ook bij hun al vroeg) ^ Het slachtoffer van "friendly fire". Na afgieten heb ik het dode muisje op de been geholpen, voor de foto. Mijn conclusie: Geen conclusie. Of: ik heb erg weinig slakken. Jammer genoeg worden mijn piepkleine zaailingen wel opgegeten, waarschijnlijk door die heel kleine naaktslakjes. Heb je wel veel slakken? Probeer deze methode eens. 4 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lia56 Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Zonnebloemen, 4 helemaal weg en dit is er nog over. Ze waren toch ca 50/60 cm hoor Quote
Flup Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 Ook hier is het een extreem slakkenjaar. Zelfs mijn tomatenplanten worden opgevroten door de slakken. Ik doe er weinig aan (heb dit jaar ook geen tijd voor de moestuin), alleen het ergste onkruid weghalen, zodat de tuin minder beschutting geeft aan de slakken. De wijngaardslakken (een stel, denk ik) zitten elke dag mijn rucola in het verhoogde terrasbed weg te eten. Die verplaats ik dan naar elders in de tuin en de dag erna zijn ze weer terug. Nog volhardender dan ik! Helaas hebben naaktslakken niet echt veel natuurlijke vijanden. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 1 juni 2024 Geplaatst: 1 juni 2024 (aangepast) Ja, wij lusten als het moet ook paddenstoelen, alle soorten mossen varen er evenwel ook goed bij deze weersomstandigheden, hier in het jeneverbes bos. 1 juni 2024 aangepast door redzebra 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.