Geplaatst: 5 mei 201213 j Ja dat vraag ik mij nu ook steeds af, bijna geen zon, hier af en toe een buitje, en het groeit me toch!! Dat is best logisch denk ik, want ondanks dat er weinig echte zon is is het wel veel langer licht dan een paar weken terug. Sla heeft ook niet de volle dag zon nodig maar het aantal uren dat het licht is is wel heel belangrijk. Maar goed iets warmer mag wel
Geplaatst: 5 mei 201213 j Jaaaaa....brrrrrrr Ik heb gewoon geen zin om nog effe de deur uit te gaan. Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Geplaatst: 6 mei 201213 j De bezoekersaantallen op het bevrijdingsfestival alhier, waar ik ook werkende was. Bomvol, goeie sfeer en het groeide maar aan... En waar we een bui-loos zonnig festival te hebben mogen neerzetten, met goeie bands en met mega-veel vrijwilligers/medewerkers/security/politie (geen noemenswaardige incidenten... ).. en dát in ál die steden waar de festivals plaatsvinden. Kan alleen plaatsvinden door samenwerking van ál die mensen. Dus... Wat mij betreft is dát wat gisteren heel goed heeft gegroeit.
Geplaatst: 6 mei 201213 j Mijn advies uit ervaring: Inderdaad de aarbeien (doorbloeiers) moeten tot eind mei de bloemen eraf worden gehaald letwel de bloemen en niet de steel met slapenknopen. Doe je dit niet dan kwijnt de aarbeiplant weg en geeft kleine vruchten. Je geeft de aardbei de ruimte en de kans om een stevige plant te worden immers je wilt toch tot de vorst nog aardbeien kunnen oogsten? Wil je vroeg aardbeien hebben dan zijn er andere soorten die hier voor zorgen. 6 mei 201213 j aangepast door Gast Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal
Geplaatst: 6 mei 201213 j De aardbeien bloeien - helemaal uitbundig.Ook de capucijners gaan fantastisch. Sla vindt het te koud denk ik, de plantjes zien er niet echt florisant uit. Zelfs de rucola heeft er geen zin in...De nieuwe bessenstruikjes (rode bes, tayberry, kruisbes, japanse wijnbes) groeien lekker. Dit jaar geen vruchten denk ik, maar volgend jaar De boontjes die ik binnen heb gezaaid willen naar buiten! Ze groeien het bakje uit. Misschien toch van de week maar proberen uit te poten, de stokken staan er al.En een basilicumplant van vorig jaar doet het zo goed! hij was te lang geworden en ging horizontaal hangen. Nu komen er overal uitlopers uit de bladoksels tevoorschijn. Lekker Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste
Geplaatst: 6 mei 201213 j De Pepers natuurlijk mijn gehele kweek staat op http://www.peppersrus-forum.nl/
Geplaatst: 8 mei 201213 j Peulen en tuinbonen bloeien. De sla en spinazie groeit sneller dan wij kunnen eten. Radijsjes groeien en smaken prima. Die blijf ik bijzaaien. Volgend jaar meer meters. Aardappelen hebben bijna de bovenkant zak bereikt. Het gaat .
Geplaatst: 8 mei 201213 j De kerstomaatjes voelen zich wel goed, en de veldsla en rucola doen het binnen prima Al lekker wat van geoogst als babyleaf plantjes en op een bruine boterham met kaas gemikt. Nu wil ik MEER D: Alleen de paprikaatjes buiten, nee, dat was voorlopig geen succes. Maar dat lag maar aan één ding: Zwaar hongerige slakken. Snik DX Ze hebben zelfs een zaailing van de roma tomaatjes tot de grond toe opgegeten Hopelijk komt het nog goed met de arme drommel.
Geplaatst: 11 mei 201213 j Bij mij deed gewoon niks het nog, een enkel zaadje kwam uit, op een kiembak 2 of 3 van de 20 of 30. Ik heb daarom keukenpapier vochtig gemaakt, daar wat zaad op gestrooid om te kijken of echt niks wilde kiemen. Een paar zaden kwamen uit, sla en alfalfazaden allemaal. Deze heb ik nu in de kiembakjes gedaan en hoop met die extra stap dat er toch nog plantjes komen. De slakiemplantjes zijn nu tussen de 1,5 en 2 cm groot. En dat is dus wat het bij mij goed doet. De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.
Geplaatst: 11 mei 201213 j Een heleboel doet het hier goed!De sla en spinazie gaan grandioos goed!Hebben we al een paar keer van kunnen eten.Radijs en rucola groeit als een tierelier.Bonen komen mooi op, zo ook de aardappelen.Boerenkool gaat mooi, evenals koolraapjes, rodekool en knolselderij.In de kas staan nog lekker de courgettes, tomaten, pompoenen, komkommers en augurken ( die nu wèl goed gaan! zie topic hieover )De bieslook gaat zo goed dat ie tussen de stoeptegels onhoog wil om meer ruimte te creeren.De rabarber ook zeer groeizaam.Al een paar keer van geoogst, lekker hoor.De uien en sjalotten groeien mooi loof en de aardbeien staan volop in bloei.Aan de bessen struiken ( rodebes, zwarte bes, kruisbes en witte aalbes ) zitten al kleine besjes.Ook de frambozen ( gele ) beginnen bloemknopjes te vormen.Kortom : Zeer tevreden tot dusver! Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 11 mei 201213 j Bij mij deed de spinazie het dit jaar uitstekend . Een paar keer vers gebruikt en de rest van de oogst zit momenteel in de diepvries. Verder doet o.a. de kropsla het op het ogenblik best. Ze is momenteel bruikbaar al is de kropvorming pas op gang gekomen. Het is het ras Matilda waarvan verdere kropvorming lang door gaat alvorens ze door wil schieten . Bovendien is het een sla met een wat 'knapperige' beet die wat aan ijsbergsla doet denken en daar hou ik wel van. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 mei 201213 j Mijn pompoenen zijn op dit moment een stellingkast aan het overnemen, ze moeten echt naar buiten voor ik hier een soort kasteel van Doornroosje krijg. En de tomaten, vooral de Moneymakers, gaan heel heel hard. Sommigen zijn een meter inmiddels. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 13 mei 201213 j Omdat de sla bij mij echt een groei spurt maakt, en trouwens ook de aardappels, ben ik zo benieuwd wat er bij jullie nu zo goed groeit. trouwens ook de erwten en de peulen, volgens mij is hier nog geen topic over. Is zo leuk om te weten door het seizoen heen, wat doet het goed en dan ook de soorten,rassen! Leuk om voor het VOLGEND seizoen weer te weten, waar je het besteld hebt, of gekocht in een tuin centra! bij ons hier in almelo groeit tomaat,aardbei,druif en komkommer heel goed
Geplaatst: 15 mei 201213 j Ha leuk topic... Bij mij groeid de Aardbei heel erg goed, de eerste vruchten zitten er al aan Dat wordt dus rap een net erover spannen... Bij mij in de koude bak gaat het ook goed! dwz De IJsbergsla en de Komkommer. Buiten staat eigenlijk alles er goed bij, behalve mn Erwten en Peulen, die ga ik volgende week uitzetten (heb ze voorgeweekt en in potjes laten groeien in de schuur). De Kroten, UIen, Wortels en Snijbiet gaan geweldig! Ik heb het id dat mn Aardappels niet echt geweldig gaan, maar dat wachten we rustig af. Tomaat (Pomodori F1) staat nog iin de koude bak af te harden en heb ze in grotere p[otten gedaan, die wil ik eigenlijk eind mei of begin juni ook in de volle grond zetten... Ik denk vandaag foto's te maken, dus die komen dan ook in de update... gr Anton In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 15 mei 201213 j Auteur Vergeet geen foto van je aardappels te maken,ben zo benieuwd,maar zolang geleden had je ze toch nog niet gepoot?
Geplaatst: 16 mei 201213 j Bij mij gaan de paprika's erg goed. En de tomaten gaan echt te hard. Ze staan nu al weer een tijdje in het koude kasje op de tuin. Gaan echt te hard. deze week of komend weekend gaan ze in hun uiteindelijke maat pot , of als het weer een beetje gaat bijdraaien ook op de tuin zelf.Dingen staan 50-70 cm groot nu, alle soortjes hebben bloemtrossen en enkele staan nu in volle bloei. Vorige week begonnen met dieven. Van de week voor het eerst es proberen zo'n dief te stekken.
Geplaatst: 16 mei 201213 j hier ook tomaten planten in bloeide kiwi krijgt ook al knoppen ik zag op de druif al kleine trosjes komenNu is het alleen afwachten wat me zaadjes allemaal gaan doen
Geplaatst: 16 mei 201213 j Ik ga komend weekeinde voor de derde keer dit seizoen rabarber oogsten want je ziet het op dit moment groeien zo ongeveer. Ik heb als ras "Goliath" en "Red Champagne".
Geplaatst: 16 mei 201213 j Erwin, kijk even in dit topic van Helly over haar red champagne, want die bleek volgens mij niet eetbaar... (of niet lekker, een siersoort geloof ik...) https://www.moestuinforum.nl/post97743.html?hilit=red%20champagne#p97743 Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 16 mei 201213 j Ja dat had ik gelezen, maar die van Helly is volgens mij een siersoort en geen red champagne (of die van mij niet, dat kan ook, maar die van mij is eetbaar en rood).
Geplaatst: 16 mei 201213 j Haha... Dan is het goed! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Geplaatst: 16 mei 201213 j De Red champagne is wel gewoon een eetbare soort. Helly had die besteld, en er is per ongeluk (denken we dan... ) een siersoort verstuurd. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 mei 201213 j Ja jorieke, ik ben geloof ik nog niet goed wakker... (of ik slaap alweer ) want toen ik zat terug te lezen las ik dat inderdaad... Hihi Was weer te snel en beetje overbezorgd... Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.