Geplaatst: 29 augustus 20205 j We hebben hier best wel erg veel wespen dit jaar. Maar ze blijken dus veel muggen en vliegen te eten en die hebben we inderdaad amper! Wat dichterbij: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 augustus 20205 j Ick, ick, ick - krijg jeuk van die foto’s. Al die kleverige kriebelpootjes en krioelende lichaampjes. Hier een enorme bjoetie op de frambozenstruik. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 29 augustus 20205 j Die staat er mooi op. Paardenbijter, man. Makkelijk te onderscheiden van een blauwe glazenmaker door de felgekleurde 'T' (spijkervormig), achter de kop. (Ze bijten geen paarden, libellen kunnen niet eens bijten, ook niet steken. Ze houden (hielden?) zich vaak op bij paarden, omdat daar lekkere insecten omheen vliegen.) Komen ook hier veel voor. Naast platbuiken en lantaarntjes. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 8 september 20205 j @roeier De blauwzwarte houtbij (Xylocopa violacea) wordt enorm aangetrokken door de muskaatsalie (Salvia sclarea) die prachtig bloeit en sterk geurt.Bron: https://yggdra.be/insecten-zijn-onze-beste-vrienden/ Zo kun je ze het hen nog meer op hun gemak maken.[emoji847] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 september 20205 j Hoornaars! Ze brommen luid, en ze steken in je vinger als ze in het nauw gedreven worden. Gelukkig was het niet mijn eigen vinger, maar ik heb nu wel medelijden met mijn wederhelft.
Geplaatst: 11 september 20205 j Mijn Verbena's (soort weet ik niet, maar gekocht bij de Hessenhof) zijn geloof ik erg lekker. Er staan er drie dicht bij elkaar, en er zitten met dit zonnige weer eigenlijk altijd wel vlinders op. Net telde ik er een stuk of 15. Witjes en Atalanta's. Op foto's zijn ze slecht te zien. Rupsen zie ik nu nog weinig. Ik verwijder wel regelmatig de eitjes van de koolplanten waar ik nog van wil eten. Op de restanten van de broccoli mogen ze blijven. Zojuist vond ik deze knapperd op de deurmat, hij wilde naar binnen. Na wat zoekwerk denk ik dat het de rups van een Zuringuiltje is. Ik heb hem (of haar) in de tuin gezet.
Geplaatst: 17 september 20205 j Och ja, je hebt gelijk! Ik vond ook al de bremschildwants, maar dat leek me niet plausibel omdat het niet op een wants leek. Duhhh. Hetbis natuurlijk een nimf. Dank!
Geplaatst: 18 september 20205 j Auteur Windepijlstaart op paal bij de buurvrouw in de tuin. Erg groot voor een nachtvlinder. Deze was zeker 4 cm lang. Blijkt dat dezen gewoon ff met zo'n 50 km p.u. vanuit Noord Afrika naar Nederland komen vliegen in de zomer.
Geplaatst: 24 september 20205 j Vond dit insect op de bonenplant. Heeft iemand een idee welke soort dit is? Lijkt een beetje op een lieveheersbeestje, maar zag er nog nooit zo veel samen. 24 september 20205 j aangepast door welcometorapture
Geplaatst: 24 september 20205 j het doet mij qua gedrag en stippenpatroon meer denken aan een wants. de foto is alleen niet heel scherp. 24 september 20205 j aangepast door loes
Geplaatst: 25 september 20205 j Goed gevonden! Ik vind dit stukje uit de link wel opmerkelijk: Hoewel waarschijnlijk oorspronkelijk afkomstig uit Ethiopië, kan het dier nu over de hele wereld aangetroffen worden. Vanwege de voorkeur voor bepaalde soorten peulvruchten zoals bonen en sojabonen, is het een economisch belangrijke plaag voor dergelijke gewassen. Deze soort komt algemeen voor in tropische, subtropische en warm-gematigde gebieden, waar het dier een plaag vormt op meer dan 100 groentesoorten. In Nederland en België is de wants zeldzaam. De soort kan niet overleven in gebieden waar de gemiddelde wintertemperatuur lager is dan 5 °C. Het wordt weer eens tijd voor een ouderwetse koude winter, al zullen ze wel slim genoeg zijn om een schuilplekje te vinden. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 12 oktober 20205 j Flink uitvergroot, want ondanks die lange neus is hij is nog geen halve cm groot. Ik kom hem tegen bij het drogen van de zaden van de stokrozen. Het blijkt dan ook een stokroossnuitkever.
Geplaatst: 21 oktober 20205 j Wie weet wat dit is? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 februari 20215 j Het eerste lieveheersbeestje van 2021. Erg fijn dat deze de winter heeft overleefd.
Geplaatst: 20 februari 20215 j Hup lieveheersbeestje! Hier kwam ik er ook al een paar tegen bij het verwijderen van onkruid. Allemaal verplaatst naar een leuke plant.
Geplaatst: 20 februari 20215 j Hier in de tuin kwamen we ook al een stuk of vijf lieveheersbeestjes tegen tijdens het snoeien. En ook 2 dikke groene rupsen.
Geplaatst: 1 april 20214 j Dit is toch een veenmol? Die kunnen goed zwemmen.. (viel er zelf in) Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 26 april 20214 j Gelukkig hoef ik het niet alleen te doen. Hommel is hard aan het werk in de tuinbonen.
Geplaatst: 19 mei 20214 j Wie weet wat voor insect dit is? Het kan springen als een sprinkhaan. Ziet er ook wel een beetje zo uit, maar dan zonder de grote achterpoten.Er zaten enkele op mijn vijgenstekken die in een best wel afgesloten ruimte staan, maar ik kijk er wel enkele keren per dag dus ze kunnen ook via mij daar gekomen zijn. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 juni 20214 j Niemand weet het zeker, @acpronk? Stil in dit draadje. Totdat de leliehaantjes na lange tijd weer terug waren alhier en de zwakste lelie uitgekozen hadden. Foto is op de achtergrond wel scherp, maar focussen op het paartje is niet gelukt. Voorzichtig heb ik de slappe lelie naar het hakblok toegebogen. Door de onverwachte beweging van buitenaf lieten ze zich vallen. En gingen onverstoord door.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.