RobO Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 drogen duurt heul lang....ik weck ze liever(die preiringetjes gooi ik trouwens uit de keukenmachine in een vergiet en schud ff) Quote
paddestoelengek Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 drogen duurt heul lang maar hoe kleiner de stukjes en hoe dunner de stukjes hoe sneller het gaat..nou ben ik geen echte liefhebber van pompoen, maar ik ging er altijd van uit dat deze in bijvoorbeeld een koele schuur of kelder goed houdbaar is....dus waarom zou je deze drogen???als het antwoord is ..niet omdat het moet, maar omdat het kan....begrijp ik het volkomen sommige dingen zijn gewoon een tic gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Demier Geplaatst: 7 januari 2017 Geplaatst: 7 januari 2017 Prei drogen, vind ik jammer van het smaakverlies.Bij ons thuis werd de prei vroeger voor de winter uit gedaan en in een kuil ingegraven omgeven met stroo.Zo kon je de hele winter de prei nog eruit halen.gr Mat Quote
RobO Geplaatst: 10 januari 2017 Geplaatst: 10 januari 2017 drogen duurt heul lang dus waarom zou je deze drogen???als het antwoord is ..niet omdat het moet, maar omdat het kan....begrijp ik het volkomen "niet omdat het kan maar omdat het moet"vanwege te vroeg geoogst vanwege lange reis, de stelen waren onvoldoende verkurkt en ze zijn gaan schimmelenvanuit de steelaanzet gaat het de vrucht in en dan moet je vlug zijnonze padano die vorig jaar t/m mei goed bleef kreeg nu al schimmel in december Quote
henkg Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 De prei (een beetje voor de test) is gedroogd.De vraag was: is dat gedroogde spul nog een beetje lekker?Gisteren twee éénpersoons-porties preisoep gemaakt. Zo simpel mogelijk (prei/bouillonblokje/peper/zout, staafmixer), want het ging nu om het proeven van mogelijke verschillen.Vers ruikt veel lekkerder, tijdens het bereiden. Bij nuttigen is er nog een heel klein beetje meer preigeur dan bij de eerst gedroogde versie. Verder geen verschil.Ik ga dus door met drogen, als ik verse prei ga overhouden. Tijdens koken "pakt" het zo makkelijk als ingrediënt. En je overbrugt zo de periode dat er geen oogstbare prei in de tuin staat. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 11 januari 2017 Geplaatst: 11 januari 2017 Hier dezelfde ervaring met het prei drogendoseren van het droge product is in het begin een beetje verraderlijk (je pakt snel aan de ruime kant) gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Twee berichten geleden schreef ik: "Vers ruikt veel lekkerder, tijdens het bereiden. Bij nuttigen is er nog een heel klein beetje meer preigeur dan bij de eerst gedroogde versie. Verder geen verschil."Een aanvulling: Ik heb zonet een tweede batch gestart. De geur die je mist bij bereiden (niet bij nuttigen, daar is nauwelijks verschil te bemerken) die krijg je ruimschoots terug bij het drogen. Man (m/v), wat ruikt het hier lekker! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 14 januari 2017 Geplaatst: 14 januari 2017 Man (m/v), wat ruikt het hier lekker! Thijm en Rozemarijn drogen....... gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
RobO Geplaatst: 15 januari 2017 Geplaatst: 15 januari 2017 en soepgroenten, en kurkuma, en gember, en de was (zoals bij ons mams) Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Ha, hier is dit topic, kon het eerst niet vinden Ik ben gisterenavond begonnen met kersen te drogen op twee plateautjes * 70 graden 10 uur lang..en heb nu een kwart liter doosje vol met halfdroge kersen. Best lekker voor onderweg bv. Hoe kan ik dat nu het beste bewaren? Het zit nu in een tupperware, maar is het goed om het ook in de koelkast te bewaren? De kersen had ik trouwens eerst 1 minuut geblancheerd. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Lekker! Maar waarom geblancheerd? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Ik las ( ergens ) dat de schil van de kers erg hard is en daarom het fruit minder goed droogt. Heel even blancheren helpt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Ik denk dat vooraf ontpitten ook helpt. Het vocht kan dan makkelijker ontsnappen (of binnendringen bij rumtopf). En, zonder pitten heb je in ieder geval geen last van het -bij kersen- beetje giftige blauwzuur. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
geedee Geplaatst: 2 juli 2017 Geplaatst: 2 juli 2017 Ontpitten en halveren gaat het best, doe ik ook met pruimen....die laatsten duren trouwens best lang, de machine stond verleden jaar 2 dagen te werken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2017 Geplaatst: 3 juli 2017 Ondertussen heb ik het toch met pit gedaan, 10 uur lang op 70 graden ze zijn nu half droog en heerlijk te snakken. Met pit geeft nu eenmaal bij kersen meer smaak.Ik bewaar ze maar wel de koelkast. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 @Henk we hebben nooit gehoord hoe je gedroogde sperziebonen smaken. Vanwege gebrek aan boek Wie kan me vertellen hoe hij de bonen droogt ( gesneden? hoe warm hoe lang?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
speets Geplaatst: 5 augustus 2017 Geplaatst: 5 augustus 2017 In 'Inmaken en bewaren' van Spreng en Bühler lees ikDe sperciebonen moeten na het drogen helemaal hard zijn (niet elastisch). Ze worden later weer zacht. Voor 120-150 gram gedroogde bonen heeft u 1 kilo verse nodig. Leg ze voor het koken - bij voorkeur 's nachts - in koud water.En op http://weckenonline.eu/groenten-drogen/ staat Het merendeel van groenten wordt op 52 graden gedroogd behalve uien die op 63 graden gedroogd worden.Sommige groenten moeten eerst geblancheerd worden omdat ze niet rauw gegeten mogen worden zoals boontjes.Na 10 minuten blancheren verliezen boontjes hun, voor de mens schadelijke, purine.Die goudsbloemen, trek je daar de blaadjes af voor of na het drogen? Bij mij zakken ze namelijk door het rooster als ik ze los droog. Of leg je ze op een plaatje? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
appelvrouw Geplaatst: 5 augustus 2017 Geplaatst: 5 augustus 2017 Ik droog de hele bloem maar vrijwel niet in de droger hoor..gewoon op een rekje bij een open raam op zolder. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 24 augustus 2017 Geplaatst: 24 augustus 2017 Blij zijn omdat je genoeg paprika's hebt om te drogen, en dan te vermalen tot paprika poeder! En dan ook nog genoeg paprika over hebt om zo van de plant te eten en straks ook nog in de vriezer te kunnen doen! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 augustus 2017 Geplaatst: 29 augustus 2017 Mooie kleurtjes Jootje maar hoelang duurt het nu voordat die dingen droog zijn? Quote
jootje Geplaatst: 29 augustus 2017 Geplaatst: 29 augustus 2017 Met mijn apparaatje toch wel een uurtje of 10 denk ik. En dit waren dunwandige paprika's Quote
speets Geplaatst: 11 september 2017 Geplaatst: 11 september 2017 Wat een oogst Jootje Ik heb graag wat gedroogde tomatenpuree. Daar kan je een stukje afscheuren als je niet veel nodig hebt, bv voor een pizza. Ik doe dat zo, maar dat is niet handig en kan behoorlijk misgaan Hoe doen jullie dat in de machine? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 22 juli 2018 Geplaatst: 22 juli 2018 Ff omhoog: ik heb afgelopen week bij de Lidl een voedseldroger gekocht. Lekker groot ,makkelijk in te stellen, en ben natuurlijk direct aan de gang gegaan. Appel vind manlief lekker, kiwi,ananas vind ik heerlijk, fruitleer komt er aan (hoe ga ik dat tegen druipen beschermen,bakpapier? ) ,en last but not least:ik wil vis en worst drogen. Het idee is om eerst worst te roken, en vervolgens te drogen.Iemand dat al eens geprobeerd? Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 juli 2018 Geplaatst: 23 juli 2018 Leuk Indy. Nee vlees drogen begin ik niet een twee drie aan. Je droogde ook tomaatjes? Heb je misschien foto`s gemaakt? Hoe bewaar je die tomaatjes?(pot, blik, papier, koelkast?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Amrutten Geplaatst: 23 juli 2018 Geplaatst: 23 juli 2018 Ik wil proberen prei te drogen in mijn heteluchtoven. Kan ik de prei op de bakplaten op bakpapier of op kaasdoek leggen ?Eventueel doek om taartrooster wikkelen en daarop de prei.? Ik heb geen roosters die fijn genoeg zijn, zodat de hele handel erdoorheen valt ? Wie heeft ervaring met drogen in de oven en kan mij verder helpen ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.