Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #2

Featured Replies

Geplaatst:

ach, jootje, wees maar blij dat je niet in Engeland woont:

Het is daar voor vrouwen in Liverpool verboden topless rond te lopen, tenzij ze werken als bediende in een winkel voor tropische vissen...

Geplaatst:

Proest!

Nou, ik denk dat als ik hier in het dorp topless rond ga lopen dat ik ook opgepakt word...zou het niet?

Wat het bramenplukken betreft...tis te zot voor woorden, maar ga me er niet druk om maken, en blijf lekker bramen plukken! Ha..verboden vruchten zijn het nu dus!

Geplaatst:

Verboden vruchten smaken dubbel zo lekker.

Geplaatst:

Van de 20 witte en 20 rode kolen hadden er maar 3 geen aantasting door knolvoet en een klein kooltje... Om het feest compleet te maken, zijn die opgevreten door weet ik veel wat! Sta je daar met je goeie gedrag en wilde ik zuurkool maken vandaag!

Dan maar op de markt een paar biologische kolen scoren van de week.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Het oorspronkelijke stukje over die oma die een boete kreeg van 800 euro is niet erg duidelijk. Bovendien is het van de Telegraaf. Dat is nu niet echt een krant die er om bekend staat correct en uitgebreid verslag te doen. Het zal mij niks verbazen als ze er gewoon voor hebben gekozen om belangrijke informatie achter te houden, bijvoorbeeld informatie over de plek waar ze zich bevond. Als zij zich inderdaad op verboden terrein bevond, en als zij 3 jute zakken vol bramen bij zich had, en een bivakmuts droeg (ik zeg maar wat ) dan zet dat het bericht in een heel ander daglicht. Maar dat weten we niet. Het is dus moeilijk oordelen als je de feiten niet kent.

In dat andere bericht werd door de woordvoerder van de politie ook gezegd dat hij geen gevallen kent van mensen die beboet worden voor het gewoon plukken van een paar bramen. Er wordt ook gezegd dat er niet op gehandhaafd wordt. Dat sterkt mij in ieder geval wel in het idee dat de berichtgeving van de Telegraaf niet correct was.

Dat het in de wet staat zegt helaas ook niks. Nederland kent ontzettend veel slapende wetten. Dat zijn wetten die in onbruik geraakt zijn en waar niemand meer op handhaaft. Maar om een of andere reden gebeurt het in Nederland eigenlijk zelden tot nooit dat we een wet schrappen; dat is echt heel moeilijk vinden we. Ik geloof dat we zelfs nog wel ergens een wet hebben die zegt dat je niet op het gras mag lopen, want dat was vroeger zo. Die zal er ook nog wel in staan gok ik.

En dan heb ik het nog niet eens over de hele rits aan wetten die wel gehandhaafd worden, maar alleen als het 'nodig' is. Zoals samenscholing. Met mooi weer mag je prima massaal in het park picknicken, terwijl dat toch samenscholing is. Maar we worden er alleen op aangesproken als de politie de samenscholing eng vindt worden, zoals bij voetbalwedstrijden. Hetzelfde geldt voor openbare dronkenschap; niemand wordt ooit opgepakt omdat ze dronken naar huis lopen. Maar als je onderweg alles sloopt wat je tegenkomt, veel lawaai maakt en een oud vrouwtje in elkaar wilt slaan dan is dat een goede reden om opgepakt te worden vanwege openbare dronkenschap.

Met andere woorden, ik denk dat het allemaal wel meevalt. De wet over het niet mogen stropen is ofwel een slapende wet, ofwel een wet die alleen wordt gehandhaafd als het de spuigaten uitloopt. Dus ik zou gewoon lekker blijven plukken. En als je toch net die ene agent tegenkomt die de memo over het niet handhaven niet heeft gekregen dan heb je bij een rechtszaak misschien zelfs nog wel een case (dmv handhavingsdiscriminatie).

.... Denk ik

Geplaatst:
Van de 20 witte en 20 rode kolen hadden er maar 3 geen aantasting door knolvoet en een klein kooltje... Om het feest compleet te maken, zijn die opgevreten door weet ik veel wat! Sta je daar met je goeie gedrag en wilde ik zuurkool maken vandaag!

Dan maar op de markt een paar biologische kolen scoren van de week.

jeezz, wel erg veel pech zeg, je kunt wel wat tegen knolvoet doen maar dan wel op een nieuw stukje grond liefst:

vroeg telen, knolvoet gaat pas aan de gang bij hogere bodemtemperatuur

zelf zaaien

plantjes voortrekken in potgrond tot minimnaal 6 blaadjes

planten met extra kalk, wat koemestkorrels , wat houtas

tijdens de groei goed bijmesten, eventueel antiknolvoet strooien van Ecostyle (stinkt behoorlijk maar ik denk dat het wel helpt, garantie tot het tuinpad )

eventueel kolen planten in een flinke emmer met potgrond zonder bodem en niet vervuilen met grond uit de tuin (geen korreltje hoor)

Geplaatst:

Hoe zie je eigenlijk dat je koolplanten knolvoet hebben? Behalve dan aan de wortelen? Ik heb plaatjes gezocht maar zie dus alleen maar plaatjes van wortelen met knollen eraan. Hoe kun je het bovengronds herkennen?

Geplaatst:

De kool blijft achter in de groei. Iets slap blad, wat hangerig en een grijze waas over de punten van de bladeren.

Geplaatst:

Dat herken je bovengronds niet zo snel of makkelijk. Hoewel direkt aan de wortelhals, de "knol" ook vaak wel bovengronds komt. Maar dan heb je het eigenlijk al wel eerder gezien, omdat de plant gewoon écht slecht groeit en blijft stilstaan of hard achteruitgaat. Jawel. Dat valt echt wel op.

edit. Huub was me voor.

Geplaatst:

Oké, dan heb ik geloof ik geen knolvoet.

Geplaatst:
Mijn vingers branden omdat ik pepers heb gesneden. Is er een foefje om dat gevoel weg te krijgen? Of moet ik het gewoon uitzitten?

Afstersun helpt

aangepast door Gast

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Geplaatst:

Gatsie!

je zou toch subiet vegetariër worden?

Ik heb ook een (slappe) klacht..ik heb teveel pruimen die tegelijk afrijpen...heb al pruimentaart, pruimenjam, pruimen in de ton, en kook nu pruimenzoetzuursaus..morgen chutney, en dan heb ik echt geen zin meer( ben ook aan de ...vanwege het eten van al die pruimen )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tja, als je teveel pruimen eet!

Je mag een emmertje opsturen hoor! Ik weet er wel raad mee!

Maar inderdaad wel lastig, als alles in een keer komt. Het houd een keer op wat je ermee kan doen. Je hebt zo'n beetje alles wel gedaan met die dingen. Misschien nog fruitleer? Succes!

Geplaatst:

Wat je nog kunt doen met pruimenovervloed, Appelvrouw, is ze gewoon invriezen. Wassen, Doorsnijden, pit eruit en zo in de vriezer in zakjes of bakjes.

Af en toe een bakje eruit halen, laten uitdruipen en opkoken met scheutje citroensap (frisse smaak) en suiker. Ook kleine stukjes appel meekoken is erg lekker. Beetje kaneel mag. Geleisuiker i.p.v. gewone suiker geeft een wat gebondener resultaat.

Hier erg geliefd (warm of koud) tijdens de koude maanden bij vlees en vleesvervangers, zuurkool, boerenkool en puree. Je kunt ze tot een jaar bewaren zo.

P.S. Konijn met pruimen of zuurvlees met pruimen worden in Limburg beschouwd als een culinair traditioneel hoogstandje. Maar konijn heb ik al geen 25 jaar meer gegeten. En dat na je verzuchting om beter vegetariër te worden...ha,ha

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dank beiden voor jullie tips..inderdaad fruitleer heb ik niet aan gedacht. En in de vriezer heb ik nog zat plek Wino ( wil wel een kleinere vriezer kopen, maar kan deze nog wel even lekker vullen ) want er zit wel vlees in maar steeds minder...

Morgen toch nog maar even mirabellenjam maken, ik neem een potje mee naar de MTFD

( en Wino, Knien in het zoer heb ik wel eens gegeten..met appelstroop en bolle koek..superlekker)

Geplaatst:

Wat is fruitleer?

Ik ging vanmiddag nog even kijken of ik nog mirabellen kon plukken, maar helaas lagen er onwijs veel mirabellen op het pad te gisten (stank!), en de bomen zaten er nog boordevol meer maar dat hing allemaal veel te hoog. Al dat mooie fruit waar ik niet bij kon!

Geplaatst:

Bah Mijke kan je niet schudden?

Hier in de hitte (32graden ) wel geschud..de pruimen als eieren zo groot waren superrijp. twee op mijn kop gehad waarvan 1 al erg zacht . Lekker verkoelend douchje erna genomen, dat wel

Verdere klachten: te heet, te heet, te heet( en te vroeg donker, want tegen de tijd dat het af gaat koelen kan ik hier met goed fatsoen niet meer fietsen...)

Geplaatst:
... Al dat mooie fruit waar ik niet bij kon!

is een plukzak met lange steel niks voor jou?

K4106487801378391271.jpg

ennuh: linkje fruitleer in een droger of in de oven op siliconenmatjes van de action

Geplaatst:

!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik krijg net van mijn nicht te horen dat er op meerdere tuinen op ons complex groente en fruit is gestolen, in sommige kassen is zelfs een kleine ravage aangericht.

Onze mais, waar we ons zo op verheugden, moest er ook aan geloven.

Schijnt er ook met grof geweld afgerukt te zijn.

Geplaatst:

@Borsalino.. Je hebt het wel getroffen met je schoonmoeder!

Maar, Jij hebt natuurlijk je vrouw die je tegenhoud/beperkt om actie te ondernemen tegen je schoonmoeder.. Maar jouw buurman niet toch? Wie weet kan die eens boos klagen en eventueel aangifte doen (daarna even een kopie van de aangifte opsturen naar je schoonmoeder, de politie doet er waarschijnlijk weinig mee.. Maar wie weet schrikt ze?). Mooie kans om voor eens en altijd duidelijk te maken dat dit zo niet kan

Geplaatst:

Wat een hoop vandalisme.

Schoonmoeder bij Borsalino, een stel vandalen bij Katja, balen!

Maar wat ik nou niet snap Borsalino: dit is nu al de zoveelste keer dat je schoonmoeder oogst jat. Hoe kan het dat je haar alsmaar haar gang laat gaan? Als dit mijn schoonmoeder was, dan zou ze me dit één keer flikken, en dan toch echt nooit meer!

Geplaatst:

!

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik heb zo juist mijn beklag gedaan bij nieuwe poolse buren die tot vroeg in de ochtend lopen te feestbeesten, prima maar moet geen overlast voor mij of ander buren zijn, ben er rond vijf uur al uit heb opstart nodig ivm reuma en dan op weg naar mijn werk, kan geen fouten maken kost levens.

Nu maar hopen dat zij het begrepen hebben. Heb respect voor andere culturen pas me zelf altijd aan verwacht dit dan ook van mijn andere buren, sommige buren weten helemaal niet dat ik drie honden had, nu twee. Maar ja we wachten af hoe het nu verder loopt, word een getto hier

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.