Geplaatst: 11 september 20205 j Die zaden kunnen ook binnenkomen als je wel iets besteld, maar andere zaden geleverd krijgt. Als je dan niet oplet dan heb je wel een probleem.Een jaar of 2 geleden had ik wat zaden via AliExpress gekocht, maar meestal leveren ze ander zaad dan besteld. Dus bestel er nooit meer. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 oktober 20205 j Ik wil muhamarra maken maar heb geen graatappelsiroop. Iemand een tip waarvoor ik het kan vervangen? Ik heb wel honing en ahornsiroop. En pannekoekstroop. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 oktober 20205 j Heb je geen granaatappelsiroop? Dan kan je het ook weglaten, de smaak blijft goed! Bron: http://www.degroenemeisjes.nl/muhamarra-walnoot-paprika-dip/ De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 4 oktober 20205 j @appelvrouw Granaatappelsiroop zou ik je kunnen opsturen. Maar het is vooral de wat diepe fruitige ingedikte smaak... is zeker te vervangen door een scheutje van het één of ander fruitig gelei'tje dat je ergens hebt staan. Of inderdaad gewoon weglaten, vervangen door dezelfde hoeveelheid anders zoetigs, fruitigs. 4 oktober 20205 j aangepast door Erny
Geplaatst: 4 oktober 20205 j Ok thanks Erny dan denk ik dat ik mijn ietwat vloeibare mispelgelei er wel voor kan gebruiken! 4 oktober 20205 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober 20205 j @weknow je planten en boompjes zijn onderweg naar het Franse voedselbos! We brengen ze niet zelf, want we willen van de winter graag die kant op maar weten niet of dat gaat lukken. Dus zijn ze net opgepikt door een lid van de tuinclub van @appelvrouw die daar sowieso naartoe rijdt binnenkort. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 oktober 20205 j Echt geweldig. Vrijdag hebben we een bijeenkomst om eens te kijken hoe we een plan gaan maken. Misschien ook een cursus voedselbos... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober 20205 j @appelvrouw Het gaat niet om de zaden die ze versturen. Maar het doen lijken als een 'succesvolle webwinkel'. Hoe werkt dat dan? : De verzenders hebben echte adressen achterhaalt van chineese webwinkels b.v. aliexpress Maar ze doen zelf de bestellingen op een juweliers website (van hun zelf), jij krijgt dan de zaden toegestuurd. Met als label dat je b.v. een ring /oorbellen hebt besteld. Hun krijgen daardoor een succesvolle bestelling op b.v. aliexpress, die naar jouw wordt gestuurd, hun geven dan feedback zelf op hun website en dat het succesvol is afgeleverd. Waardoor hun echte producten op ali-express en andere site als betrouwbaar en goed worden bestemeld en hoger in de resultaten komen. Waardoor ze meer echte bestellingen krijgen. Het verzenden van de pakketjes kost hun maar 1cent, en de zaden zijn gewoon waardeloos.
Geplaatst: 3 december 20205 j Mijn dag kan niet meer stuk. Een onverwachte financiële meevaller ! Vandaag zat de jaarlijkse melding over de verlenging van de autoverzekering in mijn mailbox. "Goed nieuws: uw premie is lager geworden" was de mededeling die gelijk opviel. Oude premie en nieuwe premie stonden netjes onder elkaar. En ja hoor ... mijn nieuwe premie is maar liefst 3 eurocentjes lager dan die van het afgelopen verzekeringsjaar ! Gelukkig is er op het internet genoeg te vinden hoe je verstandig omgaat met onverwachte financiële meevallers. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 6 december 20205 j Dit kan eigenlijk naar de klaagbank of naar wat hopeloos mislukt is, maar goed, hier in de babbeltuin kan ik mijn verhaal ook wel kwijt, ik móét het even kwijt. Gisteravond, had ik (na de dorst eerder op de avond) nog zin in wat eetbaars en heb wat uit de vriezer gehaald om op te warmen. Vanochtend kwam ik weer ter plekke en het werd steeds kouder, hoe dichter ik bij de vriezer kwam. Pfff, deur open laten staan, heeft de hele nacht opengestaan. Ik moet té diep in het glaasje gekeken hebben gisteravond, oef! De drie laden met ingevroren spulletjes uit tuin en winkel waren half ontdooid, de diepvriesmotor stond te loeien als een gek. Gauw die deur weer dicht, maar wat nu? Nu moet ik maar zo snel mogelijk de vriezer leeg eten, maar kan dat nog wel, vraag ik me af? De tuinboontjes vind ik het ergst, die had ik bijna tot nieuwe oogst kunnen eten, zo nu en dan een handjevol. Verder pepers, paksoi, Nieuw Zeelandse spinazie en nog van alles van de winkel. Alles met veel condens, rijp en nu dus ijs daarbinnen. Zou ik het nog een tijdje kunnen eten? Geen maanden dan, maar een paar weken of zo? De vriezer moet nu ook nodig ontdooid worden, hetgeen ik meestal in het voorjaar doe.
Geplaatst: 6 december 20205 j Tja, dat is erg persoonlijk Huub, ikzelf heb het deels wel gedaan na mijn onfortuinlijke ontdooigebeurtenis. Denk dat veel mensen de boel gelijk wegflikkeren. Misschien kun je nu eerst soep maken van allerlei ontdooide spullen en dan de soep weer invriezen? De boontjes blancheren en dan weer invriezen of inmaken? Pepers gewoon weer herinvriezen, of in ontdooide staat er een sambal/sausje van maken. Diverse van mijn aangebroken vrieszakjes hebben ook stukken ijs erin en gebruik ik ook gewoon tot het op is. Heeft dan wel een beetje een vriezersmaakje. Gebruik ik voor in de soep, vooral met wat kerrie erdoor is die smaak/geur snel weg.
Geplaatst: 6 december 20205 j De boel was 'half' ontdooid, nog wel half bevroren dus ook, het valt dus waarschijnlijk nog mee. Vandaar de snelle doorstart, ik heb gewoon alles laten zitten, maar denk wel dat ik het spoedig moet nuttigen zeg maar. Het enige is dat er een hoop ijs bij zit nu, maar ik denk nog niet aan bederf. De ideeën van de soep etc. - waarvoor dank - houd ik in mijn achterhoofd, weggooien vind ik ook altijd jammer. Verspilling is decadentie en daaraan lijdt de wereld momenteel al genoeg...
Geplaatst: 6 december 20205 j Wat vooraan ligt ontdooit het snelste dus ik zou bij die dingen beginnen met opeten. Als het vooraan half ontdooit was dan zijn de spullen die achterin hebben gelegen waarschijnlijk bevroren gebleven.
Geplaatst: 6 december 20205 j Huub Huub Huub... dat wij er op zo'n manier achter moeten komen wat jij 's avonds uitspookt...... diepe glaasjes en diepvriezers gaan niet samen! Krijg je de laden nog wel open? Het is allemaal kunststof pas op dat er niets afbreekt. Ik heb nog wel een tip voor je: let op met half ontdooid vlees/vleeswaren. Mocht dat vooraan gelegen hebben en niet echt in diepvriesverpakking zitten dan kan het van twijfelachtig allooi zijn dit te nuttigen. Met de rest (de vriezer loeide niet voor niets zo hard) zal het reuze meevallen. Mocht je straks willen klagen over de energierekening.... wel ~kuch~ even in het klaagbanktopic graag https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 7 december 20205 j ik zou op neus en smaak vertrouwen: bij twijfel niet nuttigen alles weer diepvriezen, daarna de zooi in een deken doen, in een koude schuur zetten en de vriezer schoonmaken
Geplaatst: 7 december 20205 j Bedankt voor de tips! De laden gaan nog goed open en dicht. Er zijn geen vleesproducten bij. Ik begin vooraan in de laden met uithalen, snuffelen en bereiden. Tot nu toe oké. In een paar weken is de vriezer leeggegeten, dus dan de vriezer schoonmaken. En ja, drinken met mate dus... Op naar de volgende babbel!
Geplaatst: 7 december 20205 j De hele maand een adventskalender bij de Kleine Komedie, met achter de te openen vakjes liedjes en sketches! Gaat dat zien! https://www.dekleinekomedie.nl/pQorGSw/adventskalender We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 december 20205 j Eindelijk een nieuwe tuin gekregen! 10 roe/160m² erg begroeid maar ik maak er wel wat van , hie hebben jullie je tuin /schuurtje ingericht?
Geplaatst: 12 december 20205 j Hier is ooit eens een filmpje gepost over verse knoflook. Nederland/België teelt verse knoflook voor export, terwijl winkels hier juist gedroogde van een jaar oud uit China invoeren. Heeft iemand die link nog ?, ik vind hem helaas niet direct terug, alvast bedankt. edit: gevonden: keuringsdienst, was op verkeerde termen aan het zoeken. 12 december 20205 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 12 december 20205 j Op 7-12-2020 om 22:33, RoosDeTuinier zei: Eindelijk een nieuwe tuin gekregen! Een mooi stekkie! Ik heb daar heel lang geleden nog wel een een molentocht gereden, toen er nog veel koude winters waren. Ik heb mijn tuin grotendeels in vakken, makkelijk voor de teeltwisseling. Maar het is natuurlijk maar net wat je wil gaan telen. Het vuil valt zo op de foto ook nog wel mee, als je dat nu onderspit is dat een mooie groenbemester en heb je na de winter mooie rulle grond. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 12 december 20205 j Op 7-12-2020 om 22:33, RoosDeTuinier zei: Eindelijk een nieuwe tuin gekregen! 10 roe/160m² erg begroeid maar ik maak er wel wat van , hie hebben jullie je tuin /schuurtje ingericht? @RoosdeTuinier, koester je uitzicht, het is oude glorie en zolang zij er staan staat er niets iets anders ! Mooi zeg! https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 12 december 20205 j @patrijs alleen het spitten van het gras is dus drama ik dacht dat doe ik wel even...nou nee dus alles bleef aan elkaar hangen😅 nog tips toevallig??
Geplaatst: 12 december 20205 j De eenvoudigste manier is : Kleine steken maken, een dwars op de regel en een gelijk aan de regel met een steekspade. Hou deze goed scherp: En gooi de zode kant goed naar beneden in de sleuf die je eerst uitgraaft. Dat kan met de hele kluit of eerst de gras laag. Maar als ik de foto's in je andere topic zie valt het nog al mee met het gras: Ik schat in dat de "no dig" methode beter voor je is. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.