Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De hele dag op de tuin. Opruimen , schoonmaken , Dahlia's spalken , wieden , maaien , kas verder opgeschoont , spinazie gezaaid, bieslook gescheurd en herpoot op andere plek. Wat sla in de koude kas uitgepoot. De meloenpeer Pepino wat ingesnoeid en alle bloemen er uit. Probeer ik toch die stierenballen die er nu in hangen nog rijp te krijgen.

Geplaatst: (aangepast)

oogstborrel op de tuinclub...en wie had er de allergrootste tomaat?...840 g...nou, nou?

1e prijs was...de 5 grootste appels van Lambert, dank je Lambert

aangepast door Gast
Geplaatst:

Gefeliciteerd robo! dat is een forse tomaat!

Gisteren de laatste tomatenplanten eruit getrokken, helaas helemaal aangetast door phyto. Laatste tomaatjes niet meer kunnen redden.

Borlotti peulen van de plant gehaald en de planten geruimd. Nog een courgette en een aantal augurken kunnen oogsten.

Verder wat gewied en wat aan het voorbereiden voor het knoflook planten.

Geplaatst:

Gisteren door mijn Lieftallige knullen de knoflook in de grond laten steken. Persoonlijk in spanje gekocht op een lokale markt dus ik ben heel benieuwd. Ze smaakte iig enorm goed met grote logge bollen van ruim 12 tenen per bol.

We eten veel knoflook, dus 250 tenen de grond in. Oh en 10 OK op goed geluk!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Gisteren vergeten te melden, maar heb mijn Frambozen en Bramenstruik eruit getrokken en in de achtertuin gepland, zodat ze tegen de schutting kunnen groeien. Buurman vond dit trouwens goed. Vanochtend de aardbeien nog wat water gedaan, hopelijk lukken de vruchten nu eindelijk!

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Filderkraut geoogst, bieten voor morgen geoogst. Sjalotten gepeld en naar huis meegenomen, riet uit de sloot verwijderd, en zeker 3 emmers onkruid weggeraust

Geplaatst:

De laatste 3 dagen vooral veel opgeruimd en geoogst.

De 4 fruitboompjes die vooraan stonden verplaatst naar achteren, nu staan ze niet meer in de buurt van eikenbomen en zullen dus ook niet meer opgegeten worden in het voorjaar door rupsjes.

Ik heb al mijn aardbei-bedden uiteengehaald, uitlopers verzameld enzo. Er staan al terug 246 aardpbeiplantjes in de grond en ik zou er nog een 100-tal moeten doen deze week.

Ik heb dan nog veldsla en snijsla-soorten voorgezaaid voor in de tomatenserre als die leeg is.

de rest van de week wordt gewoon weer veel oogsten en opruimen.

Geplaatst:

Groenten die in potten staan water gegeven. De kippen en konijnen verzorgt de bezem even over de kippenplaats gehaald moet ook gebeuren. Verder lig de tuin er maar kaal bij, hoop dat het jaar snel voorbij is. Kunnen we snel met het nieuwe zaai jaar beginnen.

Geplaatst:

Doorgeschoten spinazie weggehaald jammer ik had resistoflor gezaaid en toch is het misgegaan!

Ga denk ik van deze week nieuwe zaaien ik heb nog winterreuzen zaad.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Geplaatst:

Gewied, wat stekken gepoot, wat pollen gescheurd, veel gerommeld en opgeruimd. Nog wat glas schoongemaakt van de koude kas; het schermwit er af.

Geplaatst:

De allerlaatste amandine aardbei geplukt en aan mijn vrouw gegeven. Opgeruimd en restanten potgrond als bodemverbeteraar door de grond gewerkt.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Geplaatst:
gisteren gespit, vandaag niks vanwege spit

Hm... minder.. beterschap.

Hier ook gespit vandaag ( hopelijk morgen geen spit.. ) en de eerste 2 van de 7 soorten knoflook gepoot.

Restant snijbiet aan de kippen opgevoerd ( waren ze blij mee )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Terug van vakantie, met verbazing gekeken hoe de rode kool de laatste 2 weken ineens een enorme inhaalslag heeft gemaakt, evenals de boerenkool die nu al heuphoog staat.

Velden die leeg zijn nu gespit (of beter, omgelegd met steek), braam gesnoeid en de bessenstruiken luchtiger gemaakt door snoeien. Verder nog het één en ander geoogst waaronder zaden.

Geplaatst:

Ik heb vandaag even in de tuin gekeken en geconcludeerd 1) dat we spruitjes krijgen! 2) dat er in de guerillaplant 4 tomaatjes zitten! 3) dat ik te laat was met frambozen plukken maar damn wat produceert zon ministruik al veel! 4) dat de sperziebonen aan de plantjes in de tuin veel meer donkerpaars gemarmerd worden dan de bonen van de balkonplant 5) dat er serieus mensen zijn die het belangrijker vinden dat ze mulchen lelijk vinden dan dat het goed is voor de grond, en dan niet eens voor zichzelf maar om precies te zijn voor de buren 6) dat het eon duurt voordat de doorgesloten sla echt in bloei schiet en 7) dat de raapsteeltjes en rucola als enige volgens de verpakking veel te laat gezaaid waren maar dat die wel als eerst het beste uit de grond komen al! 8) dat mulchen echt helpt tegen onkruid!

Dus na een heleboel kijken ben ik tegelijk met het zonnetje maar weer weggegaan. Heerlijk tuinieren zo

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Zojuist uit de kas de komkommerplanten, de meloen en de chayote opgeruimd. Ik had gelezen dat je dat het beste in de ochtend kunt doen als het vochtig is, dan verspreid je de schimmels die ondertussen op de planten zitten niet in die mate dan als de plant droog is.

De tomaten groeien nog ( heel langzaam) door, zo ook de pepers.

Gisteren de Renet geplukt (50 kilo) en de schuur eens opgeruimd ( kon mijn appelplukgereedschap niet vinden), de tuin gemaaid en de maaier schoongemaakt en winterklaar opgeborgen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

hmm. Hier denk ik toch nog wel 1x te moeten maaien wel.

Veel gedaan. opschonen, opschonen. De zonnebloemen verspreid op de tuin gelegd voor de familie muis. Nog her en der wat zaad verzameld. De stekken verzameling opgeschoont en weggegooid. Het wordt lekker leeg.

De bonenstokken allemaal weg. Wat vaste planten uitgepoot. Wieden en van het zonnetje genoten.

Geplaatst:

Terug in Hongarije snel al mijn MTFD-planten in de tuin gezet.

3 aubergines geoogst, gewied, veel spekbonen en coco de Rames geoogst, molshopen platgeschoffeld, gras gemaaid, perenpulp geroerd, tomaten geoogst>Voyager en San Marzano. Rupsen van de palmkool plat gestampt, rupsen van de spruitjes ook platgestampt. (had ze aan de kippen moeten geven, stom stom stom) Vast aardbeienbed gemaakt met MTFD aardbeien en mijn eigen framboosaardbei.

Geplaatst:

ik denk dat je kippies er idd erg blij mee geweest zouden zijn Piroska !!

OT: gistermiddag de winterwortels geoogst en wat bietjes, dezen stonden op de plek waar het knoflookbed vandaag door mij gemaakt is. Heb de knoflookteentjes meteen geplant, 16 stuks. Wel een week te vroeg volgens de 10-10-10-10-10 regel, maar wel iets verder uit elkaar. Op een rug van 80*50 cm ongeveer.

Geplaatst:

D'r komen steeds meer 10'nen bij... Volgens mij begon het ooit met 10-10-10... (Planten in de 10e maand, 10 cm diep, oogst 10 mnd later), 4x10 kan ik ook nog wel volgen... (=10 cm pootafstand) maar 5x10??

Gister heerlijk in het zonnetje gezeten tussen het courgetteplanten verwijderen en wieden door. Lekker met buurtjes gekletst, samen appels geplukt mbv laddertje (behoeft ondersteuning van extra personen vanwege drassige grond). En de mtfd Roomse kervel in de grond gezet. Snijbietblad gesneden en deels op compost deels mee naar huis.

En een schrikgil gelaten toen er tijdens het wieden, helemaal zen, opeens twee jongens naast me stonden... Hallo Mevrouw... Aaaaahhhh schrik... Mogen wij u iets vragen...

Die liepen ergens stage en moesten van een opdrachtgever uitzoeken (zonder ook maar een grammetje moestuinkennis) wat wij met ons oogstoverschot deden. Dus het idee was blijkbaar om een soort business te bouwen om dan via een website het overschot een week van te voren te melden waarna het dan naar een voedselbank zou kunnen. Hoe het daar dan zou moeten komen etc weet ik allemaal niet.

Lastige was alleen dat die opdrachtgever er dus vanuit ging dát iedereen wel heel veel overschot zou hebben... Die had geen rekening gehouden met slimme moestuinders die gespreid zaaien en oogsten, inmaken, inkuilen, invriezen e.d. En natuurlijk het weggeven aan familie/vrienden/bekenden. (ook geen rekening gehouden met slechte oogstjaren etc...)

De tuinders die ze dus al geïnterviewd hadden gaven dus allemaal enigszins hetzelfde antwoord.

Dus konden de boys back to basis. Terug naar de baas.

Heb ze ook het Moestuinforum nog genoemd... wie weet komen ze hier ook nog ooit langs met een enquete...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...