Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Brandnetel water

angela

Recommended Posts

Iemand vertelde me dat als je brandnetels in een emmer water doet en dit laat wegrotten je met dit brandnetel water heel goed ongedierte kunt bestrijden.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt mij anders wel een goede oplossing i.p.v. een bestrijdings middel of zeep sop.

Klopt!

Plus je kunt het ook goed als mestgier gebruiken bij je planten in de tuin. Het geeft stikstof en calcium aan de planten/grond. Minimaal een week in water laten staan. Let op het gaat behoorlijk stinken door de gisting. Daarna goed verdunnen!!! Ideaal!!!

Dat ligt er aan wat voor zeurpieten je buren al dan niet zijn...

Er kan, als de wind goed staat, nogal een penetrant luchtje vanaf komen... Maar daar kan je vast wel een week mee wegkomen (eventueel is na 3 dagen de gier ook al rijp...).

Nou het stinkt evenzo alsof er een kudde koeien in je tuin gefletst hebben Ik leg een oude handdoek over de emmer heen, dan blijft de geur er een beetje in.

na een weekje ofzo zeven, opslaan in jerrycan/plastic fles en verdunnen 1 op 10 met water. Met plantenspuit spuiten tegen luizen (op bewolkte dag) met gieter wateren aan voet van de plant.. Als mest kan je ook smeerwortelgier gebruiken, zelfde recept, zelfde geur

@herbivora. Nee, het stinkt echt te erg. Die fietsende kudde koeien ja, maar dan wel zieke koeien.

Ik gebruik het in verschillende concentraties, inderdaad bij bewolkt weer. Ik gebruik 100% op de plek waar een emelt een zaailing van de sla weggevreten heeft bv. Flinke plens van de gier erover, en emelt is echt dood. ( alles eromheen ook ) , en twee weken later groeit het onkruid daar als een gekke

Voor de luizen gebruik ik het niet, of alleen sterk verdund met ook weer een kleine gieter. Ik krijg dat spul niet goed gezeefd.

Ik heb altijd een emmer gevuld met dat spul staan. Langs de waterkant 25m van de plek waar ik de koffie drink. Bij de juiste wind ruik ik niks.

Bit, ik meende dat jij had gezegd dat als je de brandnetelgier maar 24 uur laat staan, je het onverdund kunt gebruiken en het niet stinkt ?

Verdunde brandnetelgier tegen luizen. Ik lees hier en elders: 10x verdunnen.

OK. Maar wát verdun ik 10x, m.a.w. met hoeveel brandnetel (gram of volume) en hoeveel liter water maak ik de basis brandnetelgier?

Ik dacht een emmer vol brandnetels en de emmer vol met water gieten. Maar als iemand het beter weet, graag !!!

ik doe een emmer vol, dan water erin, twee bakstenen erop om alles onder te houden, 14 dagen laten staan en dan gebruiken in de verhouding 1 liter gier in 10 liter water.

Ik durf het al gebruiken vanaf een kleine week en dan vul ik de emmer gewoon terug tot de rand...

Maar de stank blijft, je moet het zelf eens gemaakt hebben zodat je het goed kunt inschatten

Na maar 24u weken kan je afvragen hoeveel er dan al is opgelost in het water, volgens mij toch niet zoveel maar misschien dat je het dan onverdund kan gebruiken... ?

Ken je het blad Landleven ? daar staat een interessant artikel over brandnetelgier ,

hoe je het maakt en zo. Ze is zeer geschikt voor prei,tomaten kool,selderij komkommer,eenjarige zomerbloemenvaSTE PLANTEN,ROZEN EN BESSENSTRUIKEN EN FRUITBOMEN.

bonen, erwten en uien willen het NIET.

bron :de nieuwste landleven

Kan ik dan ook brandnetel als mulch bij mijn rozen etc leggen? ik kan geen stank-dingen gaan laten gisten in onze achtertuin, de buren hebben al genoeg overlast van de katten (ze vinden dat het naar kattenbak stinkt op een warme dag, maar ik ruik echt niks, misschien is mijn neus wel doof voor kattenstank??) dus ik moet het op een andere manier oplossen.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ik heb mijn brandnetels in een emmer gedaan en toen de deksel erop.

Zijn ze gewoon verder gaan groeien in de emmer

Het spul stinkt als je er mee bezig bent maar ik kan niet echt zeggen dat ik het nog ruik nadat ik het heb gebruikt?

Volgens mij is mijn buurvrouw op de tuin gier aan het maken. Zag in ieder geval een kruiwagen vol drab staan, en nee, niks geroken. Eens kijken of ze een flesje van dat spul kan missen. En anders zelf even maken, brandnetels genoeg.....!

eindelijk een nuttige bestemming voor mijn aardsvijand ( had gister mijn hele handen onder de bulten na het onrkuid trekken)

vandaag dus een berg brandnetels geplukt en in een specikuip gedaan met water. als het goed is volgende week 60liter van dat goedje.

hoelang kan je het bewaren??

10 kg brandnetels pakken, in een emmer van 10 liter water leggen, een week laten zitten en elke dag roeren. Gaat inderdaad stinken.

Achteraf zeven en het water kan je dan over je planten spuiten: 9 delen zuiver water, 1 deel brandnetelgier. Ge kunt het eventueel ook gieten als gietwater.

En nog een vraag erbij van mij:

Als het langer dan een week staat ( een maand of langer) is het dan te sterk geworden? Moet je het dan meer verdunnen?

Is het uberhaupt mogelijk dat je dit te sterk maakt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎